Hei, olen nyt leikkausjonossa kohdunpoisto-operaatioon ja olisin kovasti kiinnostunut kuulemaan kokemuksia.
Miten leikkaus sujui? Entä toipuminen? Poistettiinko myös munasarjat? Tuliko esetrogeeni-korvaushoitoa ja miten sen kanssa on mennyt?
Kohdunpoistosta
16
3402
Vastaukset
- Munasarjat
jäi.
Päivä leikkauksen jälk. meni pahoinvoiden, muuten ok.Tavanomaiset suihkuttelut arpeutumisen edistämiseksi yms.
Ei siis ollut kyse tähystysleikkauksesta, joka olisikin helposti toivuttava.
Ollos huoleton, kohtus pois koht on... - ...
katso osiosta vaihdevuodet.siellä on lähiaikoina kysytty samaa.
- Määvaan
Minulta leikattiin kohtu 40 vuotiaana. Joten munasarjat jätettiin, enkä tarvinnut hormooneja syödä. Leikkaus meni ihan hyvin. Kyllä oli helpottava tunne sen jälkeen, kun hirveän runsaat kuukautiset jäivät pois. Ei sitä kohdun poissaoloa edes muista, kaikki pelaa niinkuin ennenkin.
Kyllä sinullakin varmaan kaikki hyvin menee, älä turhia stressaa. - Tärkeä elin
Älä anna poistaa kohtuasi jos ei ole aivan pakko =syöpä. Etsi toinen lääkäri. Esim. syöpatautien poliklinikalta löytyy gynekologeja, jotka osaavat muutakin kuin poistaa kohtuja. Suomessa tehdään naisille täysin turhia kohdunpoistoleikkauksia. Kolmasosalle leikatuista aiheituu jotain pienempää tai isompaa jälkivavaa. Kohtu ei ole mikään näppylä ihossa. Ota selvää asiasta ja harkitse moneen kertaan.
- ettei~
sulla itselläsi ole kohtua lainkaan, koskaan ollutkaan.
KOhdunpoisto on yksi aikuisen naisen elämänlaatua välitömästi kohentava toimenpide; sen tajuaa jokainen, joka on vuosikymmenet puljannut kuukautisten kanssa.
En näe mitään syytä, miksi tuo elin olisi sen kummempi kuin muutkaan, etenkin jos lapsiluku on jo täynnä/ ikää sen verran, ettei lapsen saaminen ole enää lääketieteellisesti ajatellen järkevää. Muitakin syitä on kohdunpoistoon.
Voisitko kertoa minulle, miksi kohtu on tärkeä elin ? Minun ja monen muun mielestä sinä olet todella karkeasti väärässä. - Määvaan
turhanpäiten kohtuaan poistata. Minulla oli hirvittävän suuri myooma, ja kuukautiset aivan hirvittävät. Ei kotoaan voinut poistua, kun vuosi niin kauheasti. Nyt olen elänyt melkein kaksikymmentä vuotta ilman kohtua, eikä minkäänlaista haittaa ole ollut. Elämänlaatu on huimasti parempi kuin ennen leikkausta. Luulisin, että tämä aika paljon korvien välistä kiinni, miten kukakin asiaan suhtautuu. Jokainen harkitsee omalta kohdaltaan asian.
- gyne
ettei~ kirjoitti:
sulla itselläsi ole kohtua lainkaan, koskaan ollutkaan.
KOhdunpoisto on yksi aikuisen naisen elämänlaatua välitömästi kohentava toimenpide; sen tajuaa jokainen, joka on vuosikymmenet puljannut kuukautisten kanssa.
En näe mitään syytä, miksi tuo elin olisi sen kummempi kuin muutkaan, etenkin jos lapsiluku on jo täynnä/ ikää sen verran, ettei lapsen saaminen ole enää lääketieteellisesti ajatellen järkevää. Muitakin syitä on kohdunpoistoon.
Voisitko kertoa minulle, miksi kohtu on tärkeä elin ? Minun ja monen muun mielestä sinä olet todella karkeasti väärässä.Kohdunpoisto ei ole mikään pikkuleikkaus, eikä sitä nykyisin tehdä ellei sille ole hyvää syytä. Kohtu on osa lantionpohjaa, ja sen poisto altistaa aina emättimen ja virtsarakon laskeumille sekä suolikohjulle (enteroseelelle), joita usein joudutaan myöhemmällä iällä uudella leikkauksella korjaamaan. Kohdun suurimmat verisuonet, kohtuvaltimot - jotka pitää sulkea ja katkaista leikkauksessa - kulkevat virtsanjohtimien vierestä, sen etupinnalle kiinnittyy virtsarakko, ja takapuolella sijaitsee peräsuoli. Näiden elinten vaurioituminen on mahdollista kohdunpoiston yhteydessä (vaikkakin harvinaista) , mikä saattaa johtaa joko pitkittyneeseen toipumiseen, uusiin leikkauksiin tai pysyvään haittaan.
Kohdunpoistoa pitää aina harkita suhteessa poistosyyhyn ja sen aiheuttamiin ongelmiin. Joitakin ongelmia, jotka ennen hoidettiin kohdunpoistolla, voidaan nykyisin hoitaa muulla tavalla. Esim. runsaat kuukautiset (joihin ei löydy elimellistä syytä kuten myoma) saattavat talttua hormonikierukalla tai lämpöpallohoidolla. Kohtuontelon sisäiset muutokset kuten pienet myomat tai polyypit voidaan hoitaa kohduntähystyksessä. Tietysti on vaivoja, joita ei voi hoitaa juurikaan muuten kuin leikkaamalla koko kohtu pois, kuten isot/useat myomat, adenomyoosi tai kohdun limakalvon syöpä.
- Helpottunut kohduton
Hei, olen 42-vuotias ja kohdunpoistoleikkauksestani on nyt kuukausi. Olin useaan otteeseen käynyt lääkärissä runsaiden kuukautisten takia (kohtu täynnä myomia). Kaikki muut konstit (cyklokapron, e-pillerit yms) oli kokeiltu, joten kohdunpoisto oli viimeinen konsti etten vuotaisi kuiviin. Jonotusaika oli piinallisen pitkä ja oli melkoinen helpotus päästä vihdoin leikkaukseen, joskin edellisenä päivänä todettiin että myomat olivat jonotusaikana kasvaneet niin suuriksi ettei suunniteltu tähystysoperaatio enää tullut kysymykseen.
Leikkaus oli siis "perinteinen" vatsanpeitteiden läpi, haava n. 15 cm. Munasarjat jätettiin, ja leikkaus meni hyvin, samoin toipuminen. Ensimmäinen ilta ja alkuyö leikkauksen jälkeen olivat vähän hankalia, mutta kipulääkitystä oli hyvin tarjolla. Seuraavana päivänä olin jo jaloillani eikä kipujakaan enää juurikaan ollut. Kaikenkaikkiaan koko homma meni huomattavasti helpommin kun olin pelännyt, sairaalassa olin viikonlopun yli eli yhteensä neljä päivää. Sairauslomaa tuli kuukausi, ja itselläni se on hyvin riittänyt. Haava on parantunut todella hyvin.
Nyt jo voin sanoa, että elämänlaatu parani 200% leikkauksen jälkeen! Ainoa negatiivinen asia on hoitotakuusta huolimatta pitkä jonotusaika, koska ainakin omalla kohdallani vaivat olivat todella piinallisia. Onnea tulevaan leikkaukseen, omalta kohdaltani voin sanoa että tulos on vaivan arvoinen! - Aloittaja
Olipa mukava lukea asiallisia vastauksianne. Leikkausaika on tiedossa, se on kesäkuun puolivälissä, ja nyt odotan leikkausta turvallisin mielin.
Sen verran kerron vielä tilanteestani, että minulla on aina ollut hyvin kivuliaat ja runsaat kuukautiset, poikkeuksellisen voimakkaiden ovulaatiokipujen vuoksi on leikattu umpisuolikin turhaan. Nyt sairastan kroonista myeloista leukemiaa ja lääkityksestä seuraa alhainen hemoglobiini. Keltarauhashormonikierukkaa kokeiltiin ja se kokeilu epäonnistui surkeasti, joten kohdunpoisto on koko lailla viimeisiä keinoja, mutta jotenkin sitä vaan haluaisi välttää turhia operaatioita.
Olen ajatellut että kipujen vuoksi myös munasarjat voitaisiin poistaa, mutta pitää vielä selvittää hormonikorvaushoidon edut ja riskit.
Vielä kerran kiitokset teille, tulipa hyvä mieli lukiessa viestejänne. Ja epäilevälle tuomaalle: en koe olevani leikkausjonossa turhaan tai liian kevyin perustein.- Runsaasti asiaa
Runsaista kuukautisista ja kohdunpoistosta.
kaypahoito.fi/Tiivistelmät potilaille
-Ei ole pieni operaatio,suosittelen perehtymään faktoihin, ei mutu-tietoon. - Ei vain hyviä puolia
Runsaasti asiaa kirjoitti:
Runsaista kuukautisista ja kohdunpoistosta.
kaypahoito.fi/Tiivistelmät potilaille
-Ei ole pieni operaatio,suosittelen perehtymään faktoihin, ei mutu-tietoon.Lähde: käypähoito.fi/Tiivistelmät potilaille...
viimeinen kappale: "Kohdunpoisto heikentää kuitenkin munasarjojen toimintaa ja aikaistaa vaihdevuosioireiden ilmaantumista. - Aloittaja
Ei vain hyviä puolia kirjoitti:
Lähde: käypähoito.fi/Tiivistelmät potilaille...
viimeinen kappale: "Kohdunpoisto heikentää kuitenkin munasarjojen toimintaa ja aikaistaa vaihdevuosioireiden ilmaantumista.Osa leukemialääkitykseni sivuoireista on juuri samanlaisia kuin rajut vaihdevuosioireet, joten en näe mitään ongelmaa noissa vaihdevuosioireissa. Tavallaan olen elänyt niiden kanssa jo nelisen vuotta, rajujen oireiden siis. Niistä selviää kyllä, kunhan selviäisin tästä isommasta sairaudesta ja sen mukanaan tuomista muista vaivoista ja sivuoireista.
Sitä paitsi olen jo päättänyt että samalla poistetaan myös munasarjat eli estrogeenin tuotannossa tapahtuu kerralla erittäin radikaali muutos.
Mielestäni en ole edelleenkään menossa leikkaukseen kevyin perustein tai turhaan. - Hoitoja on
Aloittaja kirjoitti:
Osa leukemialääkitykseni sivuoireista on juuri samanlaisia kuin rajut vaihdevuosioireet, joten en näe mitään ongelmaa noissa vaihdevuosioireissa. Tavallaan olen elänyt niiden kanssa jo nelisen vuotta, rajujen oireiden siis. Niistä selviää kyllä, kunhan selviäisin tästä isommasta sairaudesta ja sen mukanaan tuomista muista vaivoista ja sivuoireista.
Sitä paitsi olen jo päättänyt että samalla poistetaan myös munasarjat eli estrogeenin tuotannossa tapahtuu kerralla erittäin radikaali muutos.
Mielestäni en ole edelleenkään menossa leikkaukseen kevyin perustein tai turhaan.Olet harvinainen tapaus, harvoin leukemian hoitoon liitetään kohdunpoistoa. Tietääkseni potilas ei sano viimeistä sanaa, mitä poistetaan, myös leikkaus ja toipuminen vie aikaa.
- Aloittaja
Hoitoja on kirjoitti:
Olet harvinainen tapaus, harvoin leukemian hoitoon liitetään kohdunpoistoa. Tietääkseni potilas ei sano viimeistä sanaa, mitä poistetaan, myös leikkaus ja toipuminen vie aikaa.
tämä onkin, mutta olen kyllä kuullut tapauksista, joissa tehdään kohdunpoisto kun potilas kärsii alhaisesta hemoglobiinista ja runsaista vuodoista. Kaikillahan syy ei ole aina juuri leukemia, vaan taustalla voi olla muitakin syitä.
Vaikka olen vielä alle 40-vuotias, en enää pysty tekemään lapsia, joten siinäkin mielessä koen kohdun ja varsinkin verenhukan ja kuukautiskivut vain ikävänä muistutuksena mahdollisuudesta, jota en voi enää käyttää.
Kyllä sieltä sairaalasta sanottiin että voit itse miettiä haluatko myös munasarjat poistettavaksi. Luullakseni lopullinen ratkaisu tehdään yhdessä lääkärin kanssa kun menen osastolle ja lääkäri tekee oman tarkastuksensa ja pääsen keskustelemaan hänen kanssaan.
Kohdunpoistoleikkausta pidetään isona leikkauksena, mutta laitetaanpa nyt kuitenkin asiat järjestykseen: minulle on suunniteltu leikkausta tähystyksessä, ja sairasloma olisi kolmisen viikkoa. Jos leikkaus tehtäisiin vatsanpeitteiden läpi, siitä tulisi iso poikittainen viilto vatsaan ja sairaslomaa jopa kuutisen viikkoa. En pidä tätäkään vielä isona operaationa, koska jos minulle löydetään luuydinluovuttaja, pääsen luuydinsiirtoon, josta seuraa noin puolen vuoden sairasloma. Sitä sanoisin jo isoksi operaatioksi.
Yhtä toipumistahan tämä elämä on viimeiset nelisen vuotta ollut, joten jos olen kolme tai vaikka kuusikin viikkoa sairaslomalla ja saan tilalle 13 viiden päivän kivutonta jaksoa vuodessa (entiset kuukautiskivut), minusta operaatio on enemmän kuin toipumisajan ja leikkauskipujen arvoinen.
- 040300
Yritän nostaa keskustelun ylös uudelleen kun on ajankohtainen itselleni.. Onkomuita samalaisia ihmisiä kuulolla?
- on poistettu
kohtu kesällä. Operatio suoritettiin alateitse. Sairaalassa olin 2 yötä. Ensimäinen päivä ja yö meni paastotessa ennen toimenpidettä ja operaation jälkeen olin toisen yön.
Homma hoideltiin epiduraali puudutuksessa. Toivomuksestani sain myös sellaisen tokkuran että käytännössä nukuin toimenpiteen ajan.
Kaikkein ikävimmältä tuntui katetri, jota jouduin pitämään yön. Kävelemään pääsin heti kun se sallittiin. Kun tunnistin tukalan oloni kivuiksi, sain lääkitystä, joka auttoi. Istuin sängyllä kivuitta vajaan vuorokauden kuluttua leikkauksesta. Kotiin pääsyn edellytyksenä oli normaali virtsalla käynti. Ei tuottanut isompia ongelmia. (mitä nyt pientä kirvelyä katetrin jäljiltä)
Kotona pärjäsin buranalla. Söin sitä viikon ja lopetin.
Sairasloma oli raskaaseen työhöni 5vk, yhdyntä kielto 6vk ja saunomis kielto 3vk. Kaikkia kieltoja en noudattanut. Jälkitarkastuksessa kaikki oli loistavasti. Mitään isompia vuotoja ei tullut. Toipumisaikana oli vaikeaa muistaa että olin toipilas.. muuten kaikki meni loistavasti.
Ottaisin uusiksi ihan milloin vain. Synnytyksen ja kivuliaiden kuukautisten rinnalla lasten leikkiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362769Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs162577100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432278Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201871Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381582Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511555- 381483
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251363- 281204
- 261151