volvo 740

prkl näitten kanssa

elikkäs volvo 740 2.3i B230F nykii hiljaa ajattessa ja tyhjäkäynti heittelee joskus. Se saattaa loppua jos antaa auton seisoa vähän aikaa ja käynnistää uudelleen, Lambda anturin ja tulppien vaihto toi hieman helpotusta, mutta oireet on samat. Mikä ois todennäköisin vian syy?

35

17952

    Vastaukset

    • olla"ilmamäärä mittari"
      uusi vaan aika kallis.Romikselta niitä kyllä löytyy(50-100€),mut ei oikeen takuita,et toimiiko nekään:(
      Jos nyt semmosen meinaat ostaa,niin siinä tötsän kyljessä on "sarjanumero/tyyppikoodi..sama pitää olla,kun esim. Saabinkin"ruutassa saman näköinen"
      Paras ku sais joltain lainaks ja testais.Irroitus vie noin 3 min.
      Voithan kokeilla lisäksi ottaa vaan sen tökkelin irti siitä mittarista ja kattoo tapahtuuko mitään.
      Vikakooditkin voi muistaakseni kotikonstein lukea siellä konehuoneessa olevasta punaisesta led:istä,mut en nyt osaa/jaksa/ehdi enempää syventyy.
      Kato vaikka Volvolandian sivut,,,sieltä hyviä neuvoja.

      • saattaa myös olla kaasuttimen joku tiiviste rikki jos ei tahdo oiken pysyä tyhjäkäynnillä käynnissä uus ei maksa paljoo.


      • kokenut111 kirjoitti:

        saattaa myös olla kaasuttimen joku tiiviste rikki jos ei tahdo oiken pysyä tyhjäkäynnillä käynnissä uus ei maksa paljoo.

        volvo 760 ja 740 on ruiskuja!!


      • gle760 kirjoitti:

        volvo 760 ja 740 on ruiskuja!!

        Ei muuten ole....


      • gle760 kirjoitti:

        volvo 760 ja 740 on ruiskuja!!

        F koneet on ruiskuja K koneet kaasarilla


      • jup jup kirjoitti:

        F koneet on ruiskuja K koneet kaasarilla

        Mites jumal E kone


    • Olet vaihtanut tulpat onko sytystysjohdot hyvä sekä virranjakajankansi pyörijä. Millä kierroalueella nykii onko 1700-2200 vai alhaisimmilla.Tarkista polttoaineen suodatin sekä se tyhjäkäyninti onko tasainen sekä kierrokset sopivat ettei ole missään ilmavuotoa(sekkaa jarrusprayllä tai käynnistys-sprayllä missä vuotaa,kierrokset nousee jos vuotoja).Nämä on sellaiset seikat jotka kannataa sekata ensiksi sekä tietenki sen 1 euro laitettava bensaa lisää kun laitat 98 tankiin summan ero jos 50 litraa tankaa verraten 95 .Laitappa sitä suuttimien puhdistusainetta CRC a6€ tankiin ja anna vanhukselle kierroksia se 50 litraa bensaa pulloa kohti sopiva määrä.Aja tankki melko tyhjäksi elä laimenna seosta.Kerroppa auttoiko ja puhdista se ilmanottoaukko(kaasuläppä) jonne menee se ilmaputsarin letku onhan suodatin hyvä kaikki alipaineletkut paikoilla.Milloin alkoi nykiminen et ole remppaa tehnyt,vaan alkoi aivan yllätäen.Kirjoittele kuulumisia.

      • niin siis minä tankkasin ensin 95, ajelin muutaman viikon ilman mitään vikoja sitten yks kaks alkoi nykiminen vaihdettin lambda ja tulpat se helpotti hieman.
        Sitten aloin tankkaamaan 98 nykiminen hieman helpotti ja kierrokset heitelly niin pahasti. Sitten kokeilin taas 95 ajelin kotia, mutta heti kun käynnistin taas niin auto ei pysynyt enää käynnissä. Voiko tuo 95 pistää auton noin pahasti tukkoon? Kierrokset oli siinä 1000-1500 paikkeilla Lambdan vaihdon jälkeen, nostikohan ne vaan tyhjäkäyntiä?
        nykiminen oli pahinta siinä 40-50 vauhissa 3 vaihteella eli 1500 - 2500 kierrosalueella ja ei reakoinu kaasuun joskus ollenkaan.


      • voi eiii kirjoitti:

        niin siis minä tankkasin ensin 95, ajelin muutaman viikon ilman mitään vikoja sitten yks kaks alkoi nykiminen vaihdettin lambda ja tulpat se helpotti hieman.
        Sitten aloin tankkaamaan 98 nykiminen hieman helpotti ja kierrokset heitelly niin pahasti. Sitten kokeilin taas 95 ajelin kotia, mutta heti kun käynnistin taas niin auto ei pysynyt enää käynnissä. Voiko tuo 95 pistää auton noin pahasti tukkoon? Kierrokset oli siinä 1000-1500 paikkeilla Lambdan vaihdon jälkeen, nostikohan ne vaan tyhjäkäyntiä?
        nykiminen oli pahinta siinä 40-50 vauhissa 3 vaihteella eli 1500 - 2500 kierrosalueella ja ei reakoinu kaasuun joskus ollenkaan.

        Voisitteko rekistöröidä itselle jonkun nicin olisi helpompi vastata.Kiitos.
        Kyllähän se on niin että jos autosta halutaan saada kaikki tehot irti silloin käytämme Nesteen 98 oktaanista bensaa.Toiseksi tee noi muut hommat joista kirjoitin.Varmaaa nykiminen on historiaa sen jälkeen,Useimiten pintakaasulla ajaminen tuo sähköviat ja bensan oktaanien puuttumisen esille.


      • volvo_puranen kirjoitti:

        Voisitteko rekistöröidä itselle jonkun nicin olisi helpompi vastata.Kiitos.
        Kyllähän se on niin että jos autosta halutaan saada kaikki tehot irti silloin käytämme Nesteen 98 oktaanista bensaa.Toiseksi tee noi muut hommat joista kirjoitin.Varmaaa nykiminen on historiaa sen jälkeen,Useimiten pintakaasulla ajaminen tuo sähköviat ja bensan oktaanien puuttumisen esille.

        tehobensa?


      • shellin kirjoitti:

        tehobensa?

        Shellin tehobensa maksaa verrattuna Nesteen 98 huomattavasti enenmän.


      • Mulla oli tuollainen Volvo 9 vuotta. Aina tankkasin 95e bensaa. Ainakaan täällä Päijäthämeessä ei voi tankata Nesteeltä kun siellä on AINA reilusti kaikkein kallein hinta. Kilometrejä kertyi n. minulle n.240000. ostessa oli n. 300000. 95 bensan aiheuttamia ongelmia ei koskaan ollut.


    • Hmmm, huomaan että täällä on jo vastailtu tähä, mielestäni osittain oikeilla jäljillä, osittain, ehkä ei.

      Nykiminenhän johtuu aina siitä että sylinterissä puristuksen alla oleva ilma/polttoaineseos ei syty. Syttymisen esteinä voi olla vaikkapa joku seuraavista:

      -väärä seossuhde
      -väärä polttoaine
      -riittämätön puristus
      -riittämätön tai vääräaikainen kipinä

      Jos oletetaan että moottori on mekaanisesti ehjä, voitaneen tuo puristus olettaa riittäväksi, myös kaikki Suomessa myytävänä olevat bensalaadut pitäisi syttyä aivan riittävällä tavalla, tavallisissa moottoreissa. Tietysti mahdollinen vesi polttoaineen seassa voi vaikeuttaa toimintaa.

      Jos sytytyspuolella on varmasti kaikki kunnossa, voidaan kiteyttää ongelma siihen että seos menee liihan laihalle. Tämä johtuu joko liiallisesta ilmamäärästä tai liian vähäisestä polttoaineesta. Aiheuttajina voi olla mm:

      -imupuolen ilmavuoto
      -ilmamäärämittarin viallisuus
      -liian alhainen polttoainetukin paine
      -suuttimien likaisuus
      -bensapumpun viallisuus

      Tyhjäkäynnin aaltoilu saa ajatukset siirtymään joko ilmavuodon tai likaisten suuttimien suuntaan.

      Ilmavuotoahan on helppo metsästää starttipilotilla, ruiskuttamalla sitä imupuolen liitoksiin, kun vuotokohta löytyy, moottorin käynnissä tapahtuu selvä muutos.

      Suuttimien kuntoa ei saa parannettua kuin viemällä ne huoltoon. Puhdistusaineilla on taipumus irrottaa likaa koko polttoainejärjestelmästä, joka sitten lopulta ajatuu niihin suuttimiin.

      Noita pitäisin ensisijaisina aiheuttajina, paljon ajetussa autossa jo kaasuläppäkin voi olla kulunut niin paljon että sen aiheuttama ilmavuoto tekee seoksen liian laihaksi. Paljn ajetuissa autoissa suuttimienkin kuvio ja sumunmuodostus on heikkoa.

      • On ollut samantyyppistä vikaa ja kaikkia on kokeiltu, mutta lopulta löytyi viallinen ruiskurele, joka ylläty yllätys ei sijaitse tuhkakupin takana , jossa kaikki muut releet ovat, vaan konetilassa oikean iskarin edessä ja hinta huima 40 € ja etsintään meni 400€.


    • Veikkaisin että keskimmäinen mäntä on lahonnut ja vasen takarengas on puhki ?

      • Ilmamäärämittari uusiksi.


    • olis tälläsestä volvo 740 200e koneella oleva vm 89 yks kysymys osaako kukaan sanoo et mistä johtuu et pätkii oikeelle kääntyessä ? eikä ole bensiini lopus vaan joku muu ? :D

      • Ootko kokkeillu kiäntyä vasemmalle,jos se on hyvinniin vasemmistolainen? Mutta jos sekkää ei aata ajat sitten keskellä,se on sillon keskustalaine.Mutta jos sekkään ei aata eiku pualiin koko romukasa,niin meillä eikä pätki sen koomin.


      • vanhatvolvotpualiin kirjoitti:

        Ootko kokkeillu kiäntyä vasemmalle,jos se on hyvinniin vasemmistolainen? Mutta jos sekkää ei aata ajat sitten keskellä,se on sillon keskustalaine.Mutta jos sekkään ei aata eiku pualiin koko romukasa,niin meillä eikä pätki sen koomin.

        Ei, vuan sitte ajetaan perstuntumalla, elikkäs ollaan persuja.


    • Tarkista että kone saa bensaa eli ne bensapumput kunnoss yksi tankissa siirtopumppu ja toien siinä kuskin penkin allaa pohjassa sekä se polttoainesuodatin vaihdettu kanssa .Toinen seikka jos jokin sähköpuolen johto on huonosti kiinni tai eriste rikki voi konee heiluessa johto ottaa vaikkaa runkoon kiinni ja häiriötä koneessa.Mutta Laita vähän tietoja ylös mitä on tehty vian korjamiseksi ettei mikään huono tulpanjohto sitä vikaa aiheuttaa sekä ne ajettu kilometrit autolla.Pätkimisen aiheuttaa siis bensa/tai sähköpuolen häikkä itse en pysty sanomaan tarkkaa vikaa tällä koulutuksella. Eli lue noi aloitusviestin kommentit jos haluat Volvosi hyvään kuntoon

      • jos on regina ei ole kuin 1 pumppu tankissa


    • Muuten huomasin tätä linkkiä on luettu 14536 kertaa eli jollakin muullakin kyseistä ongelmaa kanssa ilmenee.

      • Transetissa perä jonkun verran ääntää,mutta muuten tekniikka on täysin moitteeton.Tämä näistä linkin lukijoista.nauru


    • itsellä samanlaista.pätkii ja päpättää kun polkee kunnolla kaasua,ja välillä ei kierrä kunnollä paikallaankaan.
      olen vaihtanut tulpanjohdot,tulpat,virranjakajan kannen,pyöriän.ja puolan mutta ei ole vaikutusta. ja oireet pahenevat kostealla ja sadekelillä liikkuminen meinaa loppua kokonaan eikä masinoli kaan auttanut.ja sitten taas pakkasella toimii kun unelma.mikä voi olla ongelma.?? kiitos etukateen.

    • Moi ilmeiseti sähköpuolella häikkää kun kosteus aiheuttaa lisä ongelmia kun se vesi johtaa niin hyvin sähköä.
      Kuinka on saako kone bensaa eli polttoainsuodatin ok ja bensapumppu antaa sopivan paineen (mitattava muuten ei tiedä) pumpun kuntoa ja paljon autolla ajettiu kun siinä 327 tkm kohdillaa näissä menee tuo bensapumppu vaihtokuntoon
      Tarkista se sulakekotelo onko siellä sulakee hyvin ei mitään hapettumaa ja kaikki pinnaat kiiltää myös ne sähköpiuhojen liitännät.
      Mitä osia ostit ja vaihdoit autoon on merkiltään hyviä ja sopivat kyseiseen autoon .Ne tulpanjohdot eivät iske läpi milloinkaan ja ne on laitettu niin että niillä on se ilmarako eli se muovinen pidin on kunnossa.Tarkista ne kaikki sähköliitokset että ei hapettumaa missään Muistan vanhoissa Volvoissa oli se napaliitin siinä rintapellissä joss oli varmaakin 50 sähköpiuhaa kiinni.Kun kaikki on puhdistettu niin laittaa jotain suojaöljyä se kun pitää kosteuden poissa niissä sähköosissa..Ja voithan ottaa ne vikakoodit autosta kun sellainen siinä kuskin puolen etutolpassa on piuha vain 2 reikään ja katsomaan mitä sieltä tulee ilmoille.Virrat päälle ja jos tulee 1-2-1 ilmamäärämittari viallinen
      Eli yksi välädys 3 sekunttia väliä sen jälkeen 2 välähdysta ja 3 sekunttia ja yksi välähdys helppoa ei vain.1-1-1 silloin ei ole jäänyt vikakoodeja muistiin ja autossa ei vikaa..Kirjoittellee kuinka kä

    • joo eli bensan suodatin on ok mut pumpusta en tiiä. ajettu on 400000tkm. osat on kaikki motonetistä.
      Niin smistä sen vikakoodin saa? missä etutolpassa.? tarkoitus on ollu kokeilla ilmamäärämittaria. täytynee kokeilla kaikkea.

    • Etutolpaksi sanotaan sitä korinosaa jossa on se iskari ja jousi kiinni on siinä se diagnoosiyksikko on konepellin jousert samalla kohtaa eli voi siitä katsoa.Kansi auki ja eikun vikakoodia ottamaan.Mittaappaa ne bensapaineet siitä' suutin tukin päästä pitäsi ollaa siinä 3bar pintaan kun bensapumpun kestoiäksi on laskettu se 328tkm.
      Ilmamäärämittari 2- 3 navan välin vastus pitää olla 2.5-4.0 ohmia

    • volvo 760 2.3 automaatti joka ei käynnisty ja virta ei tule ku puolalle asti

      • jatkuu se kyllä tarttaa


    • Ettei rahaa mene vianhaussa hukkaan, kannattaa aloittaa "yleishyödyllisillä" toimenpiteillä. Oireiden perusteella vaihtaisin aivan ensimmäiseksi bensiininsuodattimen. Vaikkei olisikaan tukossa, niin kohta kumminkin on. Varsinkin vanhat tarvikesuodattimet voivat olla välillä oireettomia, vaikka ovat jo aika tukossa. Sopivalla kierrosluvulla sitten ja vaikkapa sopivalla lämpötilalla voivat nykiä ja nypyttää. Voivat sammuttaa koko koneen. Ja liikkeelle päästään taas parin minuutin kuluttua kun bensaa on tihkunut suodattimen läpi.

      Nämä 700- ja 900-sarjan volvot, vanhojen mersujen ohessa, ovat melko lähellä ikiliikkujia. Tämäkin keskustelu osoittaa, että jos vekotin ei toimi, se on lähes aina itse korjattavissa. Ja hintaluokka kymmenissä euroissa. Ei onnistu juuri millään nykyautolla!

      Jos on edelleen hallussa hyvä patarautavolvo, älä ikinä myy!

      • Pentsiiniähän ryyppäävät, mutta ei paljon, jos ei aja paljon. Vähään ajamiseen nykyjään parhaita pelejä. Mitään japanialaista oikosulkuvatkainta en parkkiruutuuni ostaisi ruostumaan ja jumiutumaan.


      • Ikuautoja kirjoitti:

        Pentsiiniähän ryyppäävät, mutta ei paljon, jos ei aja paljon. Vähään ajamiseen nykyjään parhaita pelejä. Mitään japanialaista oikosulkuvatkainta en parkkiruutuuni ostaisi ruostumaan ja jumiutumaan.

        Kaupunkiajossa ja pakkasella saattaa lorahtaa toinenkin litra. Mutta korjaamaan ei joudu ja se kompensoi bensalaskua. Täytyy sanoa, että maantieajossa pystyy kyllä ajamaan auton kokoon nähden kohtuukulutuksella. 2,3, ruiskukone. 8 litran taso tai jopa alle onnistuu nätisti, jos ei mahdottomasti huudata ja ohittele. Pitää olla silloin timmi kone kyllä.


    • 740-veljet:
      moottori: B234F 16 v
      Käy hyvin isoilla kierroksilla. Kaasupojinta nostettaessa sammuu tyhjäkäynnillä.
      Löytyisikö apuva?

    • Hei, myy mulle viri-kansi ja/tai TBO Volle 740 2,3 f / -92
      -> jahu01@suomi24.fi

    • olipa kiva lukea kaiken mailman arvausia.mutta puola on kuoleman kielissä.
      oma auto seisoi 2009-09.2016 välisen ajan sama vika.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vuosi Tinderissä oli järkytys

      Ei mikään ihme. Tinder on ihan syvältä. https://yle.fi/uutiset/3-11212319
      Sinkut
      157
      7915
    2. Tietäisittepä

      Mitä meidänkin työpaikalla varatut touhaavat työpäivän aikana... Kesken työpäivän ottavat vapaata pari tuntia että puolisot luulevat olevan töissä ja
      Uskottomuus
      70
      2647