Tracheobronchomalasia?????

Kertokaa

Olisin kiitollinen kaikesta tiedosta ja kokemuksista mitä kyseiseen sairauteen liittyy.
Minulla on 17v. poika jolla tauti on todettu ja tietoja ei löydy mistään. Onko joku ollut esim. sopeutumis kurssilla tai muuta vastaavaa.
Kiitos jo etukäteen.

14

7056

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "sanahirviö"

      googleen! Sieltä löytyy varmaan tietoa...

      • kirjoitettu

        ja löytyihän sieltä, neljä erilaista artikkelia.

        Kiitos vinkistä


    • vähän tietoa
      • edelleen

        Olen kyllä lukenut kaikki ne neljä kirjoitusta mitä netistä löytyy. Olisinkin kiinnostunut samaa sairautta potevien kommenteista, mutta kiitos myös teille kaikille vinkeistä.
        Harvinainen sairaus todella on kyseessä, poika oa ilmeisesti sairastanut jo monta vuotta, mutta ei ole lastenlääkärit osanneet epäillä muuta kuin astmaa. Aktiivinen urheiluharrastus on ollut myös pelastus ettei vointi ole mennyt ihan huonoksi.
        Edelleen jos jollain on tietoja tai kokemuksia niin kiitos.


      • tuli mieleeni
        edelleen kirjoitti:

        Olen kyllä lukenut kaikki ne neljä kirjoitusta mitä netistä löytyy. Olisinkin kiinnostunut samaa sairautta potevien kommenteista, mutta kiitos myös teille kaikille vinkeistä.
        Harvinainen sairaus todella on kyseessä, poika oa ilmeisesti sairastanut jo monta vuotta, mutta ei ole lastenlääkärit osanneet epäillä muuta kuin astmaa. Aktiivinen urheiluharrastus on ollut myös pelastus ettei vointi ole mennyt ihan huonoksi.
        Edelleen jos jollain on tietoja tai kokemuksia niin kiitos.

        että tuo trkeobronkomalasia on välähtänyt joissain lääkärinlausunnoissani. Ei kun etsimään! Ja niinpä löysin 14.6.2006 otetun bronkoskopian (keuhkojen tähystys) lääkärin vastauksen, jossa mm. "...jnk varran trakeobronkomalasiaa ja yskiessä trakean takaseinä varsinkin nousee välillä kyllä yli puolen välin ja lähes kiinnikin ajoittain...". Minulla on astma todettu jo 1990 ja nyt parin vuoden ajan jatkuvaa lääkärissäkäyntiä ja pari -kolme sairaalajaksoakin. Jatkuvaa limayskää nousee ja henkeä ahdistaa kävellessä. Astmapuhallukset semmoista keskitasoa, kun minulla (62 vee) nyt voi olla. Tuo limayskä on kaikkein kurjin oire ja selainen "limainen" olo rinnassa, ja välillä rohinaa. Pitäisi oppia se tyhjennystekniikka, josta varsinkin bronkiektasiapalstalla puhutaan. Voimia ja kuitenkin positiivista mieltä sinnekin!


    • klo 09.00

      hei
      Kirjoittanut: tracheobronchomalasia 2.3.2007 klo 09.00


      Itselläni sama vaiva. On harvinainen hengitystiesairaus ,jossa keuhkoputki tai/ja isojen keuhkohaarojen ruostot jostakin syystä pehmentyvät ja painuvat kasaan oman uloshengityksen paineesta. Yskiessä tulee hyvin esiin. Minulla putket napsahtavat kokonaan "kiinni".
      Ei tähän vaivaan sairastuneita usein tapaa, jos ollenkaan.Ei ainakaan kovin nuoria ja vielä ilman jotakin muuta keuhkosairautta esim. ahtauma, astma...
      Vaivan kanssa pärjää suht hyvin, kunhan ei sairastu nuhaan, flunssaa...paraneminen on vaikeaa. Itse on en saa keuhkoihin kertyvää limaa kunnolla yskien ylös. Menee aina kuukausia ennenkuin parantuu (tai vuosikin hyvin jos sattuu). Mutta on lääkkeitä ja LIIKU ja OLE ULKONA. Hyvä yleiskunto kunniaan!
      Stemppiä!!!

      • olen luullu ja

        kuullu et aika yleinenkin vaiva. Joillakin se paljastuu sivulöydöksenä vasta keuhkoputkien tähystyksessä. Tärkeintä taitaa olla limanirrotus esi. vastapainehengityksen avulla.Mone ei edes tiedä omaavansa tracheobronchomalasiaa.


    • tietoa.....

      Tietoa tracheabronkomalasiasta

      Minulle on diagnosoitu reilu kymmenen vuotta sitten tracheabronkomalasia vaikea-asteisena. Mitä voidaan ja mitä itse voin tehdä? Lisäksi olisi mukava tietää, miten meidän noin yleensä ottaen käy. Tietoa on niin vähän saatavilla.

      Tracheobronkomalasia on siitä ongelmallinen sairaus, että siinä suurten keuhkoputket ovat "veltostuneet". Tästä seuraa, että kun rintakehä on kylkiluiden suojaama tila, niin se sama voima, jolla ilmaa puhalletaan keuhkoista ulos, puristaa myös suuria keuhkoputkia ja henkitorvea kasaan ja vaikeuttaa uloshengitystä.

      Normaalisti keuhkoputkia ympäröivät rustot estävät keuhkoputkien kasaanpainumisen uloshengityksen aikana, mutta tracheobronkomalasiassa juuri nämä ovat "veltostuneet". Eli mitä voimakkaammin puhaltaa ulos niin sitä enemmän henkitorvi/tai keuhkoputket menevät kasaan.

      Astmassa taas hengitysteiden virtausvastus kasvaa ja joudutaan käyttämään enemmän voimaa uloshengitykseen. Astmalääkkeet puolestaan avaavat keuhkotukia ja pienentävät virtausvastusta ja helpoittavat siten myös, jos kyseessä on tracheobronkomalasia.

      Pahenemisvaihetta voi helpottaa sillä, että hengittää ulos pienehkön "reinän" läpi. Tällöin uloshengityksen aikana keuhkoputken sisällä oleva paine kasvaa ja pitää keuhkoputkea auki. Tällainen apulaite on mm. PEP-maski, josta voi valita sopivan kokoisen reiän, jonka läpi hengitetään ulospäin. Paljon käytettyyn Spira-lääkesumuttimeen on mahdollista saada myös uloshengitysventtiili (Spira moduli 4), jonka kokoa voi säätää. Myös pulloonpuhallus tuottaa saman ilmiön.

      Näitä käytetään liman pois-yskimiseen, mutta niistä voisi olla pahenemisvaiheessa apua myös trachebronkomalasian yskään.

      Tracheobronkomalasiassa on tärkeätä pyrkiä hengittämään ulos niin pienellä voimalla ettei kollapsia tule.

      Tulehdukset on syytä hoitaa mahdollisimman hyvin, jotta tilanne ei edelleen vaikeutuisi.

      Joskus on henkitorven alueen malasiaa hoidettu myös kirurgisesti tukemalla henkitorvea ulkopuolta. Viime aikoina on tehty myös joitakin toimenpiteitä, joissa henkitorven tueksi on sisäpuolelle asetettu verkkomainen tuki (stentti). Kaikissa kirugisissa toimenpiteissä on omat ongelmansa ja stentin kanssa myös mahdollisesti liman poistiumisongelma. Kirurgiset toimenpiteet sopivat vain joillekin potilaille, joilla malasia rajoittuu vain lyhyelle matkalle esim. henkitorveen. Ne eivät ole rutiinitoimenpiteitä.

      Trachebronkomalasia ennusteeseen on vaikea ottaa kantaa yksilötasolla. Tulehdukset saattavat edelleen pahentaa sitä, joskus tilanne saattaa säilyä myös muuttumattomana. Joillakin tilanne saattaa olla myös todella vaikea.

      Antti Ahonen, keuhkolääkäri 2.1.2006

      http://217.77.196.59/terveysinfo/hengitysilma/hengityspuhelin/faq/index.asp?id=152

    • tracheobronchomalasia

      Hei,

      Sairastan itse kyseistä tautia keskivaikeana ja minun oma 17-vuotias poikani on juuri keuhko pkl tutkimuksissa ja saa varmasti saman diaknoosin. Eli meillä on periytyvä muoto taudiasta, joka on vielä harvinaisempi.
      Tietoa on vaikea saada tai löytää samaa sairautta sairastavia. Itse en ole törmännyt yhteenkään, mutta en ole myöskään ollut yhdelläkään Heli leirillä tai vastaavalla, koska en koe siihen tarvetta. Sillä useimmat sairatuvat esim.keuhkoahtautuma taudin seurauksena tai astman lisäksi ja ovat jo lähtö kohdaltaan "sairaanpia" kuin minä.
      Poikani vien tutkimuksiin, koska yskästähän tämän taudin eroittaa, kun oppii kuuntelemaan. Nyt mietimme tarkkaa tulevan ammatin ym. jotta tauti ei pääse pahenemaan. Liikuntaa ja muutenkin terveeliset elämän tavat. Ei tupakkaa !! ym. ja ei myös armejalle menolle. Itselläni tauti paheni jokunen vuosi sitten. Se on jokin verran heikentänyt joka päiväistä elämää.
      Mutta en tiedä miten saisin sinuun yhteyttä yksityisesti, sillä ei tätä täällä voi ruotia.
      Helillä on myös jäsenien oma netti keskustelu sivu, mutta ei siellä ainakaan vielä meikäläisiä ole esittäytynyt.
      Tsemppiä!!!

      • Kiitoss

        Mä olen just samaa mieltä ettei täällä sen enempää tulee vaan kaiken maailman poppamiehet antamaan hyviä vinkkejä. Mulla on s;posti [email protected] jos haluat niin sitä kautta saat minuun yhteyden.


      • ja neuvoja

        kaipaisin! Alkaa olla aika rankkaa tämä jatkuva yskiminen ja räkiminen: limaa muodostuu eikä tyhjennelleä oikein osaa. Lääkäri EI MAININNUT SANALLAKAAN ääneen tuosta: vasta kotona luin, että bronkoskopiassa oli todettu tradeobronkomalasiaa jkv. Ilmeisesti jotkut lääkärit ajattelee, että yskikööt ja räkikööt. Mutta kun se arki on niin kovin raskasta...Miten tässä voisi saada e-mail-yhteyden??Voisi vertailla kokemuksia! Keksisitkö?


      • Keksin kyllä
        ja neuvoja kirjoitti:

        kaipaisin! Alkaa olla aika rankkaa tämä jatkuva yskiminen ja räkiminen: limaa muodostuu eikä tyhjennelleä oikein osaa. Lääkäri EI MAININNUT SANALLAKAAN ääneen tuosta: vasta kotona luin, että bronkoskopiassa oli todettu tradeobronkomalasiaa jkv. Ilmeisesti jotkut lääkärit ajattelee, että yskikööt ja räkikööt. Mutta kun se arki on niin kovin raskasta...Miten tässä voisi saada e-mail-yhteyden??Voisi vertailla kokemuksia! Keksisitkö?

        Minun sähkäpostini on [email protected].
        Sinne saa jokainen laittaa postia jos haluaa kyseisestä vaivasta.
        Kiitos jo etukäteen.


    • juhanita

      Minä 64v aloin yskiä pitkiä aikoja noin 10 v sitten.Tunsin myös oikealla puolella vatsaa maksan paikkeilla kipua silloin tällöin flunssakauden jälkeen. Työterveyshuollossa tutkittiin maksa, vatsa, sydän ja suolisto mutta mitään poikkeavaa ei löytynyt. Kun yskä jatkui pitkään aina flunssan jälkeen niin päätin, että nyt riittää ja hakeuduin rintarohinan kanssa tarkempiin tutkimuksiin ja keuhkojen tähystykseen. Ensin epäilivät astmaa jota en hyväksynyt koska astmalääkkeet pahentivat yskää eikä minulla ole siihen viittaavia oireita. Nyt on käsitys, että sairastan malasiaa "jossakin osassa" hengitysteitä. Yskän pidän kurissa SYMBICORT:lla eikä hengenahdistusta ole "vielä". Sairautta voin pitää kurissa hyvällä fyysisellä ja henkisellä kunnolla sillä epäilen, että sairaus on iän myötä vaikeutumassa ja voi johtaa keuhkojen operointiin eli on tapauksia jossa kuolioon menneet alaosat on jouduttu poistamaan. Kyllä hengitysteiden malasiaa esiintyy eri asteisena enemmän kuin käy ilmi näistä palstoista.

    • Tietämätön1

      Entä jos sairastaa kyseistä tautia melko vakavassa muodossa ja on raskaana? Kuinka vaarallista synnytys ja odotusaika on? T:tietämätön

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3498
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      188
      1587
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1297
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1172
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      835
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      804
    8. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      50
      793
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      789
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe