Homeet englannissa

Miten ne pärjää

Miten muuten englantilaiset pärjää homeidensa kanssa? Asuin englannissa muutaman kuukauden, oma kämppä oli hyvin tuulettuva eikä kosteusongelmia ollu mutta kun kyläilin muiden luona niin eräässsäkin asunnossa oli niin kosteaa että lasit huurtui kun sisälle tulin ja vesi pisaroi ikkunoissa.

Omassakin kämpässä kun keitin niin höyry peitti ikkunat sumuun, piti rätillä pyyhkiä.

Eli varmasti joka kämpässä hometta englannissa kun siellä on tosi kosteeta, niinku tropiikissa mutta kylmempää.

Mutta ei siellä mulle mitään oireita tullu, päinvastoin atopiakin hävis ja hengitys kulki sutjakammin kun oli kosteaa eli allerginen nuha hävis sen siliän tien.

17

3086

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pärjäämisestä,

      mutta onhan siellä nyt ihan erilainen ilmastokin kuin meillä. Puuttuu ainakin tämä joka vuotinen jäätyminen ja sulaminen.

      • Eroja nimitäin

        Meidän jokavuotinen jäätyminen lasketan suomalaisen ilmaston hyväksi puoleksi. Tappaa tai ainakin vähentää pöpökantaa vuosittain. Eli kumma juttu, että siitä huolimatta Britanniankin homeongelma on marginaalinen meihin verrattuna (tai ainakin tämän palstan eräiden henkilöiden käsityksiin verrattuna). Ehkäpä syynä on se, että britit ovat vanhaa sivistyskansaa ja osaavat ajatella omilla aivoillaan.


      • liikkeellä
        Eroja nimitäin kirjoitti:

        Meidän jokavuotinen jäätyminen lasketan suomalaisen ilmaston hyväksi puoleksi. Tappaa tai ainakin vähentää pöpökantaa vuosittain. Eli kumma juttu, että siitä huolimatta Britanniankin homeongelma on marginaalinen meihin verrattuna (tai ainakin tämän palstan eräiden henkilöiden käsityksiin verrattuna). Ehkäpä syynä on se, että britit ovat vanhaa sivistyskansaa ja osaavat ajatella omilla aivoillaan.

        Käsittämätön kuvitelma, että ulkoilman pakkanen tappaisi tai edes vähentäisi kosteusvauriomikrobeja?

        Miten niin marginaalinen? Et tainnut lainkaan ymmärtää alla olevan viestin englanninkielistä osuutta.


    • sielläkin

      Englannissa talot ovat useimmin kuin täällä massiivikivitaloja, joissa ei ole homehtuvia eristeitä yms, koska kuuluvat leutoon ilmastovyöhykkseen. Luonnonmateriaaleissa kasvaessaan homeet ovat myös maltillisempia eivätkä tuota yhtä paljon myrkyllisiä yhdisteitä kuin kemian teollisuuden tuottamilla materiaaleilla.

      Kiviseinästä voi myös pestä homeen pois. Rakentaminenkin on siellä helpompaa - ei tarvitse mm. ottaa huomioon suurta kondensoitumisriskiä rakenteisiin. Meillähän voi ulko- ja sisälämpötilan ero olla jopa 50 astetta talvisin.

      Englannissa ei ole niin kylmiä talvia, että umpinaisissa sisätiloissa vietettäisiin yhtä paljon aikaa tuulettamatta ikkunoidenkaan kautta kuin täällä. Homeongelma on suurin meidän ilmastovyöhykkeellämme.

      Silti myös Englannissa on merkittävä homeongelma. Asiaa ei vaan yleisesti siellä tiedosteta siinä määrin kuin täällä. Ihmiset sairastelevat toki sielläkin homeen takia, vaikkeivat itse osaa yhdistää sitä homeisiin siinä määrin kuin suomalaiset. Englannissa ollaan kaikin puolin vielä jälkijunassa näissä asioissa. Suomi on Kanadan, Tanskan ja Hollannin ohella hometutkimuksen kärkimaita. Myös USA:ssa on jo herätty.

      Siitä, että sinä tai ystäväsi ette sairastuneet kosteissa tiloissa, emme voi vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä kyseisen maan hometilanteesta. Sitä paitsi kosteushan ei itsessään ole mikään terveydellinen ongelma, vaan päinvastoin.

      Englannin homeongelmasta:

      The relationship between building dampness, fungal growth, and health complaints has seen much recent study. In England, some 30 percent of houses were found to be damp while 47 percent had mold growth.7 High correlations between health problems and dampness or mold growth were observed, especially among children.

    • sairastellut

      Etkö tiedä, etteivät kaikki ihmiset saa homeesta oireita? Eiväthän kaikki oireile siitepölynkään vuoksi.

      Ei millään pahalla, mutta pikkaisen on lapsellinen tuo sinun kannanottosi. Minä voisin vastaavasti kirjoitella jollekin allergia-palstalle, että oireiletteko te tosiaan kun puihin tulee silmuja? Minun tilani on päinvastainen: kyllä on mukava tunnelma kun puut alkavat vihertyä ja aurinko paistaa.

      • sanoisin, että

        haloo... pähkinäthän ovat hyviä. Miksi ihmeessä nyt luulet tukahtuvasti pähkinöitä syödessäsi. Aika paksua, vai mitä? Kun minulla ei ole ongelmia pähkinöiden kanssa, miksi olisi kenelläkään muullakaan. Huomionkipeitä ja hörhöisiäkö ovat, luulosairastavat pähkinäallergiaa!


      • Anonyymi
        sanoisin, että kirjoitti:

        haloo... pähkinäthän ovat hyviä. Miksi ihmeessä nyt luulet tukahtuvasti pähkinöitä syödessäsi. Aika paksua, vai mitä? Kun minulla ei ole ongelmia pähkinöiden kanssa, miksi olisi kenelläkään muullakaan. Huomionkipeitä ja hörhöisiäkö ovat, luulosairastavat pähkinäallergiaa!

        idiootti


    • taas taas taas UK

      niin ei tarvitse kuunnella samaa jorinaa uudelleen ja uudelleen!!!

    • Kymmenen kysytyintä kysymystä'

      Kosteus- ja homevauriot

      Kymmenen kysytyintä kysymystä'

      1. Milloin on syytä epäillä homevauriota?
      2. Miten toimia, jos epäilee homevauriota kotona?
      3. Miten toimia, jos epäilee homevauriota työpaikalla?
      4. Minkälaisia terveyshaittoja homevauriot aiheuttavat?
      5. Miten homevaurio korjataan?
      6. Tunnistaako homevaurion aina hajusta?
      7. Merkitseekö homeen tai maakellarin haju aina terveyshaittaa?
      8. Ovatko kylpyhuoneen saumojen mustat pilkut vaarallisia?
      9. Miten kosteus- tai homevaurioita tutkitaan?
      10. Milloin kannattaa ottaa homenäytteitä?

      http://217.77.196.59/terveysinfo/kosteushomevauriot/kysymykset.asp

    • suomalaisissa
      • kaikille!

        Minulla on mahtavia uutisia. Olen keksinyt kuinka meidän ei tarvitse enää kärsiä homeongelmasta. Muutetaan kaikki Britanniaan. Britanniassa kaikki on toisin. Ei homeita, ei terveyshaittaa. Ensin on hankittava työpaikka ja asunto Britanniasta. Nyt varmaan haluatte tietää mitä se maksaa? Se maksaa ihan vitusti!!! Eikä kenelläkään ole varaa sellaiseen. Unohdetaan siis koko juttu.


      • tuntuu
        kaikille! kirjoitti:

        Minulla on mahtavia uutisia. Olen keksinyt kuinka meidän ei tarvitse enää kärsiä homeongelmasta. Muutetaan kaikki Britanniaan. Britanniassa kaikki on toisin. Ei homeita, ei terveyshaittaa. Ensin on hankittava työpaikka ja asunto Britanniasta. Nyt varmaan haluatte tietää mitä se maksaa? Se maksaa ihan vitusti!!! Eikä kenelläkään ole varaa sellaiseen. Unohdetaan siis koko juttu.

        olevan loistavia ideoita ,mInun mielestäni olet nEro


    • laitetaan huoneeseen uudet ...

      "Tärkeintä omaa taloa hankittaessa on muistaa ettei "osta sikaa säkissä". Enkä tarkoita talla tyypillisiä englantilaisia ilmiöitä (joista on turha valittaa) kuten kylmä/kuumavesihanat erikseen, vuotavat ikkunat tai kylpyamme surkealla suihkulla/ilman suihkua. Talon on oltava perusasuttavassa kunnossa, ovissa tukevat lukot sekä riittävä määrä huoneita asukasmäärää katsoen (useimmiten on helpointa ja halvinta hankkia talo n.3-5 hengen kesken). Kannattaa muutenkin katsoa tarkkaan jokainen huone ennen asunnon hyväksymistä. Itse en huomannut omaa asuntoani tarkastaessa että talossa oli piilevä homeongelma (yleistä Englannissa) joka odotti räjähtämistään. Kahden kuukauden asumisen jälkeen home kasvoi kylpyhuoneen seinän läpi yhteen makuuhuoneista, ja vuokraisännän ensiratkaisu ongelmaan oli "laitetaan huoneeseen uudet tapetit jottei home näy". Tämä kuulostaa arvatenkin naurettavalta, mutta Englannissa asia on totista totta. Monet vuokranantajat eivät suostu tekemään mitään vahaisen homeen suhteen, joten on parempi tarkistaa ennen asuntoon muuttamista ettei hometta näy. Muistaa tulee että useimmat englantilaiset talot ovat todella vanhoja ja täten erityisen alttiita homeelle. "

      http://www.isory.org/asuminenjatyonteko.html

      • niin suureksi

        "kortteja sähkömittariin, joka laski kaiken asunnossa käytetyn sähkön ja kortti kului sen mukaan. Opiskelijabudjettia noudattaen päätimme hieman tinkiä lämmityksestä ja asuntomme olisi toisiaan hyvinkin ajanut pakastimen virkaa. Asunto oli myös kostea ja kosteus yhdessä viileän sisäilman ja huonon ilmanvaihdon kanssa aiheutti pientä homeongelmaa… Ongelma muodostui kuitenkin lopulta niin suureksi, että kylän johto päätti lopulta siirtää meidät toiseen asuntoon. Muutamia muitakin ”pikkuvikoja” kylässä ilmeni, mutta tämä voitaneen pistää sen uutuuden piikkiin. "

        http://www.jyu.fi/intl/opiskelijavaihto/raportit/limerick.html


    • virtuaalimatkailija

      pojulla ei oikeaa tieto ollutkaan. Pitäisi miettiä ennen kuin kertoo tietävänsä jotakin.... esim. sen tietääkö mistään yhtään mitään.

      • Kosteusmittaus?

        Minulla on kylpyhuoneen nurkissa saumausten kohdat mustuneet. Oisko se hometta? Eräs tuttu kirvesmies sanoi että hänen mielestään se on merkki kosteusesta, mutta hän myöskerto että sen lattiamaton alla on vielä sellanen kosteussulku että se estäis että kosteus ei niistä nurkista pääse rakenteisiin.

        Olen kyllä jo monta kerta maininnu asiasta kiinteistöyhtiölle mutta eipä ole ketään tullu katsomaan. Olen pyytänyt kosteusmittausta ja aivan yleistäkin asunnon kunnon arviointia. Sanovat vaan että on kiireitä.

        Ilmanvaihto asunnossa on koneellinen ja hyvä, kylpyhuone kuivuu nopeasti.

        Mietin vaan että jos kiintyhtiö ei reagoi mitenkään niin voiko tuollasen kosteus/homemittauksen pyytää terveyslautakunnalta?


    • herkkyyksistä mikrobien vai...

      "Englannissa on tehty yhteenvetoa erilaisten tekstiilityyppien ja pintamateriaalien herkkyyksistä mikrobien vaikutuksille
      5.9.2003

      British Textile Technology Group:ssa työskentelevät kaksi tutkijaa kirjoittavat Biologist -julkaisun artikkelissaan, että luonnonkuidut ovat herkkiä biologiselle tuhoutumiselle, mutta luonnonmateriaalienkin herkkyyksissä on eroja. Esimerkiksi puuvilla on mikrobien hyökkäykselle herkempi kuin villa, sillä kasviperäiset kuidut saattavat sopivissa oloissa tuhoutua ilmasta yleisesti löytyvien, selluloosaa hyödyntävien sieni-itiöiden vaikutuksesta. Monet homesienet pystyvät myös tuottamaan pigmenttiaineita, jotka voivat tuhota tekstiilejä. Proteiinipitoiset eläinkuidut, kuten villa, voivat otollisissa olosuhteissa tuhoutua mikrobien tuottamien proteolyyttisten entsyymien vaikutuksesta. Selluloosapohjaiset keinokuidut ovat myös herkkiä mikrobiologiselle hajoamiselle, toisin kuin synteettisistä polymeereistä valmistetut keinokuidut. Jälkimmäisten säilyvyys perustuu todennäköisesti etenkin kuitujen hydrofobiseen luonteeseen. Toisaalta polymeerikeinokuiduissa on sellaisia kemiallisia sidoksia, joita ei luonnossa yleisesti esiinny, joten mikrobit eivät pysty niitä hajottamaan. Vaikka synteettinen materiaali ei itsessään tuhoutuisi, voivat sen pinnalla oleva orgaaninen lika tai valmistuksessa käytetyt muut aineet ylläpitää mikrobikasvua. Tämä ei vaikuta kankaan kestävyyteen, mutta voi aiheuttaa värjäytymiä tai värien häviämistä, joita on usein hankala, ellei mahdoton korjata. Muovit ovat puolestaan yleensä hyvin vastustuskykyisiä mikrobikasvulle. tekstiilien päällysteenä käytetyt PVC- ja polyuretaanimuovit ovat herkkiä mikrobiologiselle tuhoutumiselle. Näihin muoveihin lisätäänkin usein biosideja. Hyvää torjunta-ainetta ei ole vielä olemassa, monet aineet saattavat toimia esimerkiksi bakteereille, mutta eivät homeille, ja toisinpäin.

      Lähde: Hamlyn P. F. and McCarthy B. J., 2000. Talking about Rot... Biologist 47(4): 194-196
      "

      http://www.ssm.fi/tietoaSisailmasta_D.htm

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      130
      9962
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      52
      2901
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      178
      2690
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      2074
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1834
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      16
      1657
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1562
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      16
      1520
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1518
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe