illustratorilla työskentely

reefa

oon tehnyt grafiikkaa illussa ja värit ovat olleet rgb:tä. nyt tuli mieleen, että olisko kannattanut tehdä suoraan cmyk-väreillä? noi grafiikat siirrän indesigniin ja on vähän epäselvää muunnankon valmiin taiton lopuksi rgb:stä cmyk:iin vai pitääkö taittopohjan olla jo "luomisvaiheessa" cmyk? pitääkö tekstin olla key-mustaa? kuinka se tehdään, jos pitää olla?

3

397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeejee

      Lyhyestä virsi kaunis:

      - Vektorigraffan voi tehdä suoraan cmykiks. Indesignissa taidetaa aina taittaa oletuksena jo valmiiks cmyk-tilassa. Rasterikuvat käsitellään rgb:nä ja lopuks kääntö cmykiks.

      - Pitääkö olla key-mustaa -> Mistä me se voidaan tietää, minkä väristä tekstii haluut. Jos haluut mustaa tekstii, niin 0C, 0M ja 0Y sekä 100K väriarvoista.

      BTW, ootko muuten sama tyyppi, joka koko ajan täällä kyselee asioita painoonvalmiin matskun tekemisestä? Opiskele jumankauta jo itekin jotain, äläkä täällä perusteita koko ajan oo kyselemäs. Googlellakii löytää ja varsin hyvin tietoo painoasioista...

      On hyvä et kyselee, jos o epäselvää, mut kyl jotain pitää itekii osata selvittää.. mars kirjastoon... ;)

      • proo.

        Ja olisko aihetta opiskella muutenkin alaa, jos kerran teet painettavia tiedostoja. Pieni moka ja voi tulla kalliiksi.

        Näilläkin palstoilla saattaa saada väärää tietoa sellaisilta, jotka luulevat tietävänsä. Suosittelen luotettavampia lähteitä.


    • Diakolmonen

      Apua - sain uusimman Illuversion koneelle ja ihan tumpeloksi muutuin. Vanhasta Illusta moni juttu on muuttunt ! Voitteko jelpata: kuinka saan kirjoittamani tekstin suurennuksen jälkeen normaaliksi, skarpiksi? Reunat syheröt - ikäänkuin "kevytversiona" - jotan pitää painaa/kuitata mutten millään löydä käskyä....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      58
      859
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      684
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      660
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      574
    5. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      103
      505
    6. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      32
      498
    7. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    8. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      82
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      455
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      436
    Aihe