Tämmöinen tulee nyt kesäautoksi käyttööni ja autoista en paljoa tiedä. Kuulemma on ihan siisti ja luotettava, mutta mitäpä sitä tietää. Mitä tyyppivikoja tai muuta huomioitavaa tuon ikäluokan autossa on? Kaikenlaisia vinkkejä saa antaa, olen tosiaan ekaa kertaa autoa omistamassa.
Opel Kadett vm 90
10
1242
Vastaukset
- ikäinen
ritsa voi hajota tasan mistä vain ainakin jakoremmi on yksi arimmista paikoista.
- HOj
Hei
Hyvä kesäpeli se on.
Tuo jakohihnakin on ihan turha pelko tässä tapauksessa kun kadeteissa ei säry mitään vaikka hihna katkeaa.
Jos tyhjäkäynti on tasainen eikä kierrokset heittele niin ei ole mitään alipainevuotoja ym.s riesana vaan kulkeekin sitten koko kesän.
jos on 1-piste ruisku niin eipä siellä muuta hajoa kuin joskus se sytytysyksikkö virranjakan sisältä ja uusi maksaa 30 - 40 euroa eli ei ole kallis huoltaa.
Tyyppiominaisuutena on huonohko kannentiivisteen kesto elikkä käytännössä seuraa moottorin jäähdytysnesteen pinnankorkeutta ja varaudu lisäämään jos vajenee.
Tuommoisella kadetilla ajelee vuosikausia ihan normaaleilla huolloilla, öljyt, suodattimet, sytytystulpat ja virranjakajan kansi, joskus jarrunesteitä ja jarrupaloja. Juuri muuta ei ole tarvinnut vaihdella.- Make
joo muuten on mulla toiminnut opeli hyvin mut nyt rupesi pätkimään ja vie bensaa ihan kiitettävästi puskee mustaa savua putkesta ulos mutta kone käy silloin rikkaalla sen tiedän...
- Make
miten tuo kyseinen sytytysyksikkö vaikuttaa koneen toimintaan jos se menee rikki / vioituu itsellä kun on koneen kanssa ongelmia...
kaikkea vaihtoehtoa miettinyt..
kone käy liian rikkaalla tyhjä käynti ei pysy paikoillaan...mutta kun kieroksia saa niin käy kuin enkeli mut tasaista käyntiä ei onnistu pitää
- vastaus tuohon
omasta kokemuksesta:
Uutena ostettu vm-89 1,6L, ajoin 5 vuotta ja noin 140000 km, määräaikaishuollot tehtiin merkkiliikkeessä:
-Nokkahihnan hajoaminen jätti tielle 5 kertaa, pahimmillaan kesti vain 11000 km.
-Takajarrut rempattiin täysin 2 kertaa, silti aina talvella jumissa ja usein kesälläkin täytyi koputella keskiöihin, jotta pääsi liikkeelle.
-Kumit ei kestänyt, vaihdetangon suojakumi, hammastangon kumit, vetoakselin kumit noin äkkiseltään tulee mieleen.
-Öljypohjantiiviste alkoi vuotamaan, eikä korjattunakaan lakannut hikoilemasta.
-Pakoputkisto oli uusittu täydellisesti jo 3:n vuoden kuluttua.
-Kori on kova ruostumaan, mikä nyt ei tietysti kesäautossa ole merkityksellistä.
-Vikaa oli muutakin, en kaikkia muista, kun aikaa on kulunut.
Hyvää oli hyvä ajettavuus ja pieni bensankulutus.
Kokonaisuutena huonoin auto, minkä ikinä olen omistanut!- yhden jutun
Tuo -90 malli voi olla jo ruisku-katalysaattorikoneella, joka on kyllä muuten sama laite.
Senaikaisella kollegalla vaan kävi niin, että kun katalysaattoriopelista meni nokkahihna, niin meni myös kone(mitä ei kaasarimallissa tapahdu). Ja tuli Volvo tilalle :)
- 16SV
Itellä 16 kaasarimalli -89, ajoin 180 000 km eikä kertaakaan jäänyt välille. Tyypilliset riesat:
Takajouset katkeaa päästä jossain vaiheessa. Ei tunnu ajossa, mutta katsastussetä ei tykkää. Halvat jouset ja helpot vaihtaa.
Venttiilikopan tiiviste tihkuu öljyä, mut ei lisää kulutusta, eli lähinnä ulkonäköhaitta.
Moottorin maadoituskaapeli hapettuu ja aiheuttaa merkillisiä sähkövikoja ja lopulta lakkaa käynnistymästä.
Ruostevauriot, jos ei ole ruostesuojattu uutena. Katso etenkin etummaisen tukivarren takimmaisen kiinnikkeen kunto, jos irtoo, taittuu etupyörä alle.
Kadettille on ominaista se että rakenteet on ihan perustekniikkaa, mitään kalliita tai hankalia rakenneratkaisuja ei ole. Takajarrut kannattaa renkaidenvaihdon yhteydessä herkistää. Tämäkin on helppo homma, kun napa ja rumpu ovat erilliset. Takajarrujen jumittuminen johtuu rikkinäisestä käsijarruvaijerin kuoresta, ei kannata sen kanssa tuskailla vaan hakea ehjä vaijeri tilalle, kun ei juuri mitään maksa. Nokkahihnan hyppääminen tai katkeaminen ei aiheuta vaurioita, mutta tuossa mallissa hihnaa ei saa oikein enää tienpäällä paikalleen. - D` Artagnan
Mulla on kakkosautona juurikin vuosimallin -90 Opel Kadett 1,3s Sedan.
Pieni kulutus
Yksinkertainen tekniikka
Ei ole tarvinnut pahemmin korjailla muuta kuin ruostetta:)
Huoleton ja kesäautona varmasti hyvä
Sitten miinukset
- Kannentiiviste (jouduin vaihtamaan, eikä tullut enää yhtä hyvää, eli tehot lähti. Nekin vähät;)
- Ruoste, varsinkin takapyöräkotelot ja helmat
- Osat tuntuvat olevan enemmänkin kertakäyttökamaa (ainakin Volvoon tottuneelle)
Eli jos osaat itse vähänkin autoja laitella, niin kyllähän tuo kesäautona menee. Mulla toimittaa työmatka-ajokin virkaa. - opelonhyvä
Meillä oli opel vectra ja hyvä kone siinä on ihan samanlainen kuin kadetissa . Mikä kadetti se muuten on ?
- näpälä
Se on Corsa 1.2 bensakoneella
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581331Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18986Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875