Tämmöinen tulee nyt kesäautoksi käyttööni ja autoista en paljoa tiedä. Kuulemma on ihan siisti ja luotettava, mutta mitäpä sitä tietää. Mitä tyyppivikoja tai muuta huomioitavaa tuon ikäluokan autossa on? Kaikenlaisia vinkkejä saa antaa, olen tosiaan ekaa kertaa autoa omistamassa.
Opel Kadett vm 90
10
1270
Vastaukset
- ikäinen
ritsa voi hajota tasan mistä vain ainakin jakoremmi on yksi arimmista paikoista.
- HOj
Hei
Hyvä kesäpeli se on.
Tuo jakohihnakin on ihan turha pelko tässä tapauksessa kun kadeteissa ei säry mitään vaikka hihna katkeaa.
Jos tyhjäkäynti on tasainen eikä kierrokset heittele niin ei ole mitään alipainevuotoja ym.s riesana vaan kulkeekin sitten koko kesän.
jos on 1-piste ruisku niin eipä siellä muuta hajoa kuin joskus se sytytysyksikkö virranjakan sisältä ja uusi maksaa 30 - 40 euroa eli ei ole kallis huoltaa.
Tyyppiominaisuutena on huonohko kannentiivisteen kesto elikkä käytännössä seuraa moottorin jäähdytysnesteen pinnankorkeutta ja varaudu lisäämään jos vajenee.
Tuommoisella kadetilla ajelee vuosikausia ihan normaaleilla huolloilla, öljyt, suodattimet, sytytystulpat ja virranjakajan kansi, joskus jarrunesteitä ja jarrupaloja. Juuri muuta ei ole tarvinnut vaihdella.- Make
joo muuten on mulla toiminnut opeli hyvin mut nyt rupesi pätkimään ja vie bensaa ihan kiitettävästi puskee mustaa savua putkesta ulos mutta kone käy silloin rikkaalla sen tiedän...
- Make
miten tuo kyseinen sytytysyksikkö vaikuttaa koneen toimintaan jos se menee rikki / vioituu itsellä kun on koneen kanssa ongelmia...
kaikkea vaihtoehtoa miettinyt..
kone käy liian rikkaalla tyhjä käynti ei pysy paikoillaan...mutta kun kieroksia saa niin käy kuin enkeli mut tasaista käyntiä ei onnistu pitää
- vastaus tuohon
omasta kokemuksesta:
Uutena ostettu vm-89 1,6L, ajoin 5 vuotta ja noin 140000 km, määräaikaishuollot tehtiin merkkiliikkeessä:
-Nokkahihnan hajoaminen jätti tielle 5 kertaa, pahimmillaan kesti vain 11000 km.
-Takajarrut rempattiin täysin 2 kertaa, silti aina talvella jumissa ja usein kesälläkin täytyi koputella keskiöihin, jotta pääsi liikkeelle.
-Kumit ei kestänyt, vaihdetangon suojakumi, hammastangon kumit, vetoakselin kumit noin äkkiseltään tulee mieleen.
-Öljypohjantiiviste alkoi vuotamaan, eikä korjattunakaan lakannut hikoilemasta.
-Pakoputkisto oli uusittu täydellisesti jo 3:n vuoden kuluttua.
-Kori on kova ruostumaan, mikä nyt ei tietysti kesäautossa ole merkityksellistä.
-Vikaa oli muutakin, en kaikkia muista, kun aikaa on kulunut.
Hyvää oli hyvä ajettavuus ja pieni bensankulutus.
Kokonaisuutena huonoin auto, minkä ikinä olen omistanut!- yhden jutun
Tuo -90 malli voi olla jo ruisku-katalysaattorikoneella, joka on kyllä muuten sama laite.
Senaikaisella kollegalla vaan kävi niin, että kun katalysaattoriopelista meni nokkahihna, niin meni myös kone(mitä ei kaasarimallissa tapahdu). Ja tuli Volvo tilalle :)
- 16SV
Itellä 16 kaasarimalli -89, ajoin 180 000 km eikä kertaakaan jäänyt välille. Tyypilliset riesat:
Takajouset katkeaa päästä jossain vaiheessa. Ei tunnu ajossa, mutta katsastussetä ei tykkää. Halvat jouset ja helpot vaihtaa.
Venttiilikopan tiiviste tihkuu öljyä, mut ei lisää kulutusta, eli lähinnä ulkonäköhaitta.
Moottorin maadoituskaapeli hapettuu ja aiheuttaa merkillisiä sähkövikoja ja lopulta lakkaa käynnistymästä.
Ruostevauriot, jos ei ole ruostesuojattu uutena. Katso etenkin etummaisen tukivarren takimmaisen kiinnikkeen kunto, jos irtoo, taittuu etupyörä alle.
Kadettille on ominaista se että rakenteet on ihan perustekniikkaa, mitään kalliita tai hankalia rakenneratkaisuja ei ole. Takajarrut kannattaa renkaidenvaihdon yhteydessä herkistää. Tämäkin on helppo homma, kun napa ja rumpu ovat erilliset. Takajarrujen jumittuminen johtuu rikkinäisestä käsijarruvaijerin kuoresta, ei kannata sen kanssa tuskailla vaan hakea ehjä vaijeri tilalle, kun ei juuri mitään maksa. Nokkahihnan hyppääminen tai katkeaminen ei aiheuta vaurioita, mutta tuossa mallissa hihnaa ei saa oikein enää tienpäällä paikalleen. - D` Artagnan
Mulla on kakkosautona juurikin vuosimallin -90 Opel Kadett 1,3s Sedan.
Pieni kulutus
Yksinkertainen tekniikka
Ei ole tarvinnut pahemmin korjailla muuta kuin ruostetta:)
Huoleton ja kesäautona varmasti hyvä
Sitten miinukset
- Kannentiiviste (jouduin vaihtamaan, eikä tullut enää yhtä hyvää, eli tehot lähti. Nekin vähät;)
- Ruoste, varsinkin takapyöräkotelot ja helmat
- Osat tuntuvat olevan enemmänkin kertakäyttökamaa (ainakin Volvoon tottuneelle)
Eli jos osaat itse vähänkin autoja laitella, niin kyllähän tuo kesäautona menee. Mulla toimittaa työmatka-ajokin virkaa. - opelonhyvä
Meillä oli opel vectra ja hyvä kone siinä on ihan samanlainen kuin kadetissa . Mikä kadetti se muuten on ?
- näpälä
Se on Corsa 1.2 bensakoneella
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15110964
- 525240
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452453- 302143
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131711Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421564Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta301251Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351186Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo92935TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o317892