Opel Kadett vm 90

autoista tietämätön

Tämmöinen tulee nyt kesäautoksi käyttööni ja autoista en paljoa tiedä. Kuulemma on ihan siisti ja luotettava, mutta mitäpä sitä tietää. Mitä tyyppivikoja tai muuta huomioitavaa tuon ikäluokan autossa on? Kaikenlaisia vinkkejä saa antaa, olen tosiaan ekaa kertaa autoa omistamassa.

10

1174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikäinen

      ritsa voi hajota tasan mistä vain ainakin jakoremmi on yksi arimmista paikoista.

    • HOj

      Hei
      Hyvä kesäpeli se on.
      Tuo jakohihnakin on ihan turha pelko tässä tapauksessa kun kadeteissa ei säry mitään vaikka hihna katkeaa.

      Jos tyhjäkäynti on tasainen eikä kierrokset heittele niin ei ole mitään alipainevuotoja ym.s riesana vaan kulkeekin sitten koko kesän.

      jos on 1-piste ruisku niin eipä siellä muuta hajoa kuin joskus se sytytysyksikkö virranjakan sisältä ja uusi maksaa 30 - 40 euroa eli ei ole kallis huoltaa.

      Tyyppiominaisuutena on huonohko kannentiivisteen kesto elikkä käytännössä seuraa moottorin jäähdytysnesteen pinnankorkeutta ja varaudu lisäämään jos vajenee.

      Tuommoisella kadetilla ajelee vuosikausia ihan normaaleilla huolloilla, öljyt, suodattimet, sytytystulpat ja virranjakajan kansi, joskus jarrunesteitä ja jarrupaloja. Juuri muuta ei ole tarvinnut vaihdella.

      • Make

        joo muuten on mulla toiminnut opeli hyvin mut nyt rupesi pätkimään ja vie bensaa ihan kiitettävästi puskee mustaa savua putkesta ulos mutta kone käy silloin rikkaalla sen tiedän...


      • Make

        miten tuo kyseinen sytytysyksikkö vaikuttaa koneen toimintaan jos se menee rikki / vioituu itsellä kun on koneen kanssa ongelmia...

        kaikkea vaihtoehtoa miettinyt..
        kone käy liian rikkaalla tyhjä käynti ei pysy paikoillaan...mutta kun kieroksia saa niin käy kuin enkeli mut tasaista käyntiä ei onnistu pitää


    • vastaus tuohon

      omasta kokemuksesta:
      Uutena ostettu vm-89 1,6L, ajoin 5 vuotta ja noin 140000 km, määräaikaishuollot tehtiin merkkiliikkeessä:

      -Nokkahihnan hajoaminen jätti tielle 5 kertaa, pahimmillaan kesti vain 11000 km.
      -Takajarrut rempattiin täysin 2 kertaa, silti aina talvella jumissa ja usein kesälläkin täytyi koputella keskiöihin, jotta pääsi liikkeelle.
      -Kumit ei kestänyt, vaihdetangon suojakumi, hammastangon kumit, vetoakselin kumit noin äkkiseltään tulee mieleen.
      -Öljypohjantiiviste alkoi vuotamaan, eikä korjattunakaan lakannut hikoilemasta.
      -Pakoputkisto oli uusittu täydellisesti jo 3:n vuoden kuluttua.
      -Kori on kova ruostumaan, mikä nyt ei tietysti kesäautossa ole merkityksellistä.
      -Vikaa oli muutakin, en kaikkia muista, kun aikaa on kulunut.

      Hyvää oli hyvä ajettavuus ja pieni bensankulutus.

      Kokonaisuutena huonoin auto, minkä ikinä olen omistanut!

      • yhden jutun

        Tuo -90 malli voi olla jo ruisku-katalysaattorikoneella, joka on kyllä muuten sama laite.
        Senaikaisella kollegalla vaan kävi niin, että kun katalysaattoriopelista meni nokkahihna, niin meni myös kone(mitä ei kaasarimallissa tapahdu). Ja tuli Volvo tilalle :)


    • 16SV

      Itellä 16 kaasarimalli -89, ajoin 180 000 km eikä kertaakaan jäänyt välille. Tyypilliset riesat:

      Takajouset katkeaa päästä jossain vaiheessa. Ei tunnu ajossa, mutta katsastussetä ei tykkää. Halvat jouset ja helpot vaihtaa.

      Venttiilikopan tiiviste tihkuu öljyä, mut ei lisää kulutusta, eli lähinnä ulkonäköhaitta.

      Moottorin maadoituskaapeli hapettuu ja aiheuttaa merkillisiä sähkövikoja ja lopulta lakkaa käynnistymästä.

      Ruostevauriot, jos ei ole ruostesuojattu uutena. Katso etenkin etummaisen tukivarren takimmaisen kiinnikkeen kunto, jos irtoo, taittuu etupyörä alle.

      Kadettille on ominaista se että rakenteet on ihan perustekniikkaa, mitään kalliita tai hankalia rakenneratkaisuja ei ole. Takajarrut kannattaa renkaidenvaihdon yhteydessä herkistää. Tämäkin on helppo homma, kun napa ja rumpu ovat erilliset. Takajarrujen jumittuminen johtuu rikkinäisestä käsijarruvaijerin kuoresta, ei kannata sen kanssa tuskailla vaan hakea ehjä vaijeri tilalle, kun ei juuri mitään maksa. Nokkahihnan hyppääminen tai katkeaminen ei aiheuta vaurioita, mutta tuossa mallissa hihnaa ei saa oikein enää tienpäällä paikalleen.

    • D` Artagnan

      Mulla on kakkosautona juurikin vuosimallin -90 Opel Kadett 1,3s Sedan.

      Pieni kulutus
      Yksinkertainen tekniikka
      Ei ole tarvinnut pahemmin korjailla muuta kuin ruostetta:)
      Huoleton ja kesäautona varmasti hyvä

      Sitten miinukset

      - Kannentiiviste (jouduin vaihtamaan, eikä tullut enää yhtä hyvää, eli tehot lähti. Nekin vähät;)
      - Ruoste, varsinkin takapyöräkotelot ja helmat
      - Osat tuntuvat olevan enemmänkin kertakäyttökamaa (ainakin Volvoon tottuneelle)

      Eli jos osaat itse vähänkin autoja laitella, niin kyllähän tuo kesäautona menee. Mulla toimittaa työmatka-ajokin virkaa.

    • opelonhyvä

      Meillä oli opel vectra ja hyvä kone siinä on ihan samanlainen kuin kadetissa . Mikä kadetti se muuten on ?

      • näpälä

        Se on Corsa 1.2 bensakoneella


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4653
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe