matkaoppaana aurinkomatkoilla

pin_de

Voisiko joku matkaoppaana toiminut/toimiva ystävällisesti vastata pariin kysymykseen: Olen lähdössä ensi talveksi oppaaksi Aurinkomatkoille (jos minut vaan hyväksytään). Kuinka nopeasti pääsee itse kohteeseen töihin kurssin suorittamisen jälkeen? ja saako kohteesta itse päättää tai esittää toivomuksia? kuinka kauan yleensä ollaan yhdessä kohteessa? (ajattelen nyt erityisesti sitä ensimmäistä kohdetta). saako sen jälkeen esittää enemmän toivomuksia kohteen suhteen? ja voiko esim Kanariansaarilla harrastaa hyvin urheilua? itse harrastan Suomessa lenkkeilyä ja kuntonyrkkeilyä, enkä haluaisi jättää rakkaita urheiluharrastuksiani. Onko siis hyviä kuntosaleja yms. myös Kanarialla (jonne luulen "joutuvani":)? Kiitos paljon vastauksista!!

24

18742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ååp

      Voin kokemuksesta kertoa, että vapaa-aikaa ei juuri ole, joten voit huoletta unohtaa "lomaharrastukset".

      • oppaiden kans keskustellu

        Kyllä niillä aikaa jää runsaastikin ja harva se ilta näkyivät istuvan baarikadullakin. Puhuivat harrastuksistaan lomakohteissa ym. Eipä niitä paljon matkustajien luona näy. Yks hoitaa retket, toinen hotellit per päivä, jää vielä noin 4-5 opasta hengailemaan. Ainoastaan lentokenttäpäivänä lähes kaikki oppaat työssä kiinni.


    • Eppa

      Kohteeseen lähdetään yleensä muutaman viikon sisällä opaskoulutuksen päätyttyä. Aloittavat oppaat eivät voi valita, tai toivoa kohteita. Matkanjärjestäjät jakavat kalenterivuoden kesä- ja talvikauteen. Oppaat vaihtavat kohteita kauden vaihtuessa keväällä ja syksyllä. Mitä useampi kausi oppaalla on takanaan, sitä varmemmin pääsee kohteeseen, johon on hakenut.
      Onnea uudelle urallesi!

      • Alanvaihtaja

        Minkälaista liksaa saa opas esim. kanarialla, eli paljon jää verojen jälkeen? Jos joku kiltti vastais ilman röyhistelyä. Miten kokemus ja kohde vaikuttavat palkkkaukseen? Onko muita etuja? Suunnitelmissa olis alanvaihto. Nykyisessä duunissa kun ruuvi kiristyy joka ikinen päivä ja matkaoppaan duuni on aina ollut sellanen "haave".


      • Aurinkomatkoilla työskennellyt
        Alanvaihtaja kirjoitti:

        Minkälaista liksaa saa opas esim. kanarialla, eli paljon jää verojen jälkeen? Jos joku kiltti vastais ilman röyhistelyä. Miten kokemus ja kohde vaikuttavat palkkkaukseen? Onko muita etuja? Suunnitelmissa olis alanvaihto. Nykyisessä duunissa kun ruuvi kiristyy joka ikinen päivä ja matkaoppaan duuni on aina ollut sellanen "haave".

        Aloittavan oppaan kk-palkka on hieman alle tonnin miinus verot. Oppaalle kuitenkin maksetaan asunto ja lisäksi, jos tulee hyvin retkimyyntiä tai vaikkapa asiakastyytyväisyyskyselyistä tulee hyvät pisteet, niistä saa lisäbonusta. Parin ensimmäisen vuoden jälkeen palkka alkaa olla jo himpun verran tonnin paremmalla puolella.
        Lisäetuna oppailla on myös se, että useissa kohteissa kun menee syömään, ravintoloitsijat eivät ota oppailta rahaa tai ainakin antavat reilut alennukset aterioista. Lisäksi lennot maksetaan Suomeen kauden vaihtuessa ja kesälomalle lähdettäessä.


    • fetapekka

      elikkä hain kans oppaaks eilen tuli kutsu haastatteluun=)=) vaikka siel loppui se haku aika tänää, pikkusen rupes jännittää....
      laita meilii/msn jos kiinnostaa vaihdella kuulumisii
      t: [email protected]

      • ja muuta

        Matkaopas tienaa kuukaudessa n. 600-900 euroa riippuen ihan firmasta jolle töitä tekee. Aurinkomatkoilla taitaa olla korkein palkka. Finmatkat laskee palkan kohteen mukaan ja Tjäreborg maksaa kaikille saman paitsi joka kauden jälkeen saa korotuksen.

        Työ on todella mukavaa ja vaihtelevaa. Yksikään päivä ei oo samanlainen...ja oppaita tarvitaan kovasti lisää. Työ ei todellakaan ole lomailua vaan kunnon työtä. Kanariansaarilta on hyvä aloittaa nimittäin siellä asiakkaita on eniten ja vaikka työ siellä on rankkaa siitä oppii paljon. Siitä on sitten hyvä lähteä eteenpäin.

        Asenne kannattaa olla vaan oikea nimittäin jos on vaan ajatellut että lähden töihin etelän lämpöön vähän asiakkaita palvelemaan on mielikuva ihan väärä. Työ on paljon muutakin kuin asiakkaiden kanssa olemista. Mutta kuitenkin niin mahtavaa!

        Toivottavasti onnistuu ja nähdään maailmalla!!


      • ex-opas
        ja muuta kirjoitti:

        Matkaopas tienaa kuukaudessa n. 600-900 euroa riippuen ihan firmasta jolle töitä tekee. Aurinkomatkoilla taitaa olla korkein palkka. Finmatkat laskee palkan kohteen mukaan ja Tjäreborg maksaa kaikille saman paitsi joka kauden jälkeen saa korotuksen.

        Työ on todella mukavaa ja vaihtelevaa. Yksikään päivä ei oo samanlainen...ja oppaita tarvitaan kovasti lisää. Työ ei todellakaan ole lomailua vaan kunnon työtä. Kanariansaarilta on hyvä aloittaa nimittäin siellä asiakkaita on eniten ja vaikka työ siellä on rankkaa siitä oppii paljon. Siitä on sitten hyvä lähteä eteenpäin.

        Asenne kannattaa olla vaan oikea nimittäin jos on vaan ajatellut että lähden töihin etelän lämpöön vähän asiakkaita palvelemaan on mielikuva ihan väärä. Työ on paljon muutakin kuin asiakkaiden kanssa olemista. Mutta kuitenkin niin mahtavaa!

        Toivottavasti onnistuu ja nähdään maailmalla!!

        Finkut ja Tjäre maksaa aika heikkoa palkkaa, menee maan indexien mukaan eli se taitaa olla noin 600-700€/kk. Deturilla ja Hispanialla ei myöskään palkka ole kummoinen, 500-600€. Jotkut firmat antavat lisäksi oppaille komikkaa retkimyynnistä, mutta eivät läheskään kaikki. Ja lisäksi komikoiden suuruus vaihtelee huomattavasti. Itse kahdella firmalla työskennelleenä voin sanoa, että toinen firma maksoi komikkaa n. 50-100€/kk ja toinen n. 300-500€/kk...Eli heittoa on!

        Kohteesta riippuen työmäärä vaihtelee, itse olen ollut todella suurissa kohteissa ja muutamassa pienessä. Perushommiin kuuluvat kuitenkin hotellipäivystykset aamu iltapäivällä, retket, lentokenttäjärjestelyt, palvelupuhelin ja tietysti ne toimistohommat, mitä asiakkaat eivät näe ja luulevat, että juuri tuolloin oppaat vain makaavat biitsillä ;) Toimistohommiin kuuluvat reklamaatioihin vastaaminen, tervetulopakettien valmistus, raportit jne. Vievät aina jokusen tunnin viikossa/pvässä, kohteesta riippuen.

        Työ on raskasta, vapaata 1 pvä viikossa, silloinkin voit joutua töihin, mikäli tarve vaatii. Asiakkaita on laidasta laitaan, osa todella omatoimisia, osa ihan vauvankengissä... Eli kaikennäköistä joudut tekemään ja jokapaikkaan repeämään. Työ on kuitenkin mielenkiintoista ja vaihtelevaa, ja toki oppaita siellä baareissakin näkyy (rankka työ=rankat huvit!!),sillä ihmisiähän mekin ollaan, eikös! =)

        Itse olin oppaana muutaman vuoden, ikää kun tulee lisää, niin ei oikein jaksa enää matkalaukkuelämää ja tulevaisuus myöskin mietityttää, sillä ainoastaan Aurinkomatkoilla töissä olevat maksavat veroja Suomeen, eli heille kertyy eläkettä, muiden firmojen oppaille ei....

        Itse en vaihtaisi mistään hinnasta opasaikojani pois, matkalta tuli mukaan roppakaupalla kokemuksia, itsevarmuutta, uusia ystäviä ja yli-ihana aviomieskin =)

        Tsemppiä kaikille oppaille ja jaksamista kesäkauteen!!!


    • namlsessa

      osaisko joku kertoa mitä siel aurinkomatkojen haastattelluissa tapahtuu, kielitesti? perushaastattelu. kestääkö haastattelu tyylin 8 tuntia

      Oppaaksi(ko)

      • Entinen aurinkoinen

        että kaksi eri tyyppiä haastatteli. Sitten tehtiin kirjallinen persoonallisuustesti, eli minkätyyppinen olet. Sitten oli sellainen, että ryhmässä (me hakijat) kerroimme haastattelijoille itsestämme - siis markkinoimme lyhyellä kertomuksella itsemme. Kielitaidosta kysyttiin ja minulla oli kyllä myös "uramappi" - siis aikaisemmat työtodistukset myös muusta ulkomailla työskentelystä - mukana. Tärkeintä on olla oma itsesi, hymmyillä, vastata selkeästi ja antaa sen huumorin näkyä.
        Minä viihdyin aurinkomatkoilla noin 6 vuotta ja oli raskasta, mutta antoisaa aikaa. Onnea matkaan!


      • oppaaksiko...?
        Entinen aurinkoinen kirjoitti:

        että kaksi eri tyyppiä haastatteli. Sitten tehtiin kirjallinen persoonallisuustesti, eli minkätyyppinen olet. Sitten oli sellainen, että ryhmässä (me hakijat) kerroimme haastattelijoille itsestämme - siis markkinoimme lyhyellä kertomuksella itsemme. Kielitaidosta kysyttiin ja minulla oli kyllä myös "uramappi" - siis aikaisemmat työtodistukset myös muusta ulkomailla työskentelystä - mukana. Tärkeintä on olla oma itsesi, hymmyillä, vastata selkeästi ja antaa sen huumorin näkyä.
        Minä viihdyin aurinkomatkoilla noin 6 vuotta ja oli raskasta, mutta antoisaa aikaa. Onnea matkaan!

        kokemuksia haastatteluista? Luulisi, että kuudessa vuodessa nuo haastattelutkin ovat saattaneet muuttua?


      • Entinen aurinkoinen
        oppaaksiko...? kirjoitti:

        kokemuksia haastatteluista? Luulisi, että kuudessa vuodessa nuo haastattelutkin ovat saattaneet muuttua?

        kuulostaa olevan edelleen hyvin samankaltainen, tämä siis ex-opaskollegoilta, jotka oli valittu vuosi tai pari sitten. Tuo minun työhaastattelu oli siis vuonna 2000, että ihan varmasti jotain on muuttunut. Samoja asioita siellä haastattelussa kuitenkin haetaan: kielitaitoisia, hyviä tyyppejä, joilla suotavaa jo jonkin verran kokemusta ulkomailla asumisesta/työskentelystä. Aitous on tärkeää, eli jos olet joltain murre-alueelta, sitä kannattaa käyttää eikä yrittää kuulostaa stadilaiselta.


    • syntyy

      Eli, jos ajattelee mitä täällä Suomessa jää vuokran, sähkön, veden ja bussikotin jälkeen käteen niin aikalailla samoissa ollaan. Itse asiassa omana opasaikana rahaa jäi jopa säästöön.

      • aurinkoelämää

        Onko tuo muuten ehdoton ikäraja toi 23 vuotta Aurinkomatkoilla? Oon ite 21-vuotias ja haluaisin kyllä Aurinkomatkojen oppaaksi.. :)


      • Johannamoi
        aurinkoelämää kirjoitti:

        Onko tuo muuten ehdoton ikäraja toi 23 vuotta Aurinkomatkoilla? Oon ite 21-vuotias ja haluaisin kyllä Aurinkomatkojen oppaaksi.. :)

        Heippa oon tällänneen 15 vuotias, 9- luokalla oleva tyttö :)
        Mä osaan Venäjää, Ruotsia, Englantia ja tottakai Suomea.
        Meen Ammattikouluun ensi vuonna, ja alan opiskelemaan Espanjaa :)

        Haluun ihan mielettömästi matkaoppaaksi, siksi opiskelenkin kieliä :)
        Vaikka matkaoppaat eivät saisikaan paljoa palkkaa ja heidän työnsä
        on joskus turhankin rankkaa, niin eihän se mitään haittaa,
        kun pääsee kiertämään maailmaa ja tutustumaan erillaisiin ihmisiin ja
        heidän kulttuuriin ja uskontoonsa. :)

        Haluaisin vain tietää, voiko ammattikoulu pohjalta, päästä opiskelemaan
        Ammattikorkea kouluun ? Että pääsisin sen jälkeen opiskelemaan matkaoppaaksi :)?


      • hellanlettas sentään
        Johannamoi kirjoitti:

        Heippa oon tällänneen 15 vuotias, 9- luokalla oleva tyttö :)
        Mä osaan Venäjää, Ruotsia, Englantia ja tottakai Suomea.
        Meen Ammattikouluun ensi vuonna, ja alan opiskelemaan Espanjaa :)

        Haluun ihan mielettömästi matkaoppaaksi, siksi opiskelenkin kieliä :)
        Vaikka matkaoppaat eivät saisikaan paljoa palkkaa ja heidän työnsä
        on joskus turhankin rankkaa, niin eihän se mitään haittaa,
        kun pääsee kiertämään maailmaa ja tutustumaan erillaisiin ihmisiin ja
        heidän kulttuuriin ja uskontoonsa. :)

        Haluaisin vain tietää, voiko ammattikoulu pohjalta, päästä opiskelemaan
        Ammattikorkea kouluun ? Että pääsisin sen jälkeen opiskelemaan matkaoppaaksi :)?

        Niin, eihän se mitään haittaa, että palkka ei ole missään suhteessa työn raskauteen... ??? Kun teet duunia viikosta toiseen 7 pv/vko ja tilille kolahtaa n 400 euroa/kk, kyllä sen pitäisi
        pistää miettimään. Missä välissä sä tutustut kulttuuriin ja uskontoihin?? Ja matkaopaaksi päästäkseen ei todellakaan tarvitse käydä ammattikorkeakoulua!! Jos sulla noin kova hinku on päästä maailmalle orjatyöhön, maksa itsesi kipeeksi ja mene Päivölään, tai suoraan matkatoimistojen parin viikon kurssille.


      • Onko pakko?
        Johannamoi kirjoitti:

        Heippa oon tällänneen 15 vuotias, 9- luokalla oleva tyttö :)
        Mä osaan Venäjää, Ruotsia, Englantia ja tottakai Suomea.
        Meen Ammattikouluun ensi vuonna, ja alan opiskelemaan Espanjaa :)

        Haluun ihan mielettömästi matkaoppaaksi, siksi opiskelenkin kieliä :)
        Vaikka matkaoppaat eivät saisikaan paljoa palkkaa ja heidän työnsä
        on joskus turhankin rankkaa, niin eihän se mitään haittaa,
        kun pääsee kiertämään maailmaa ja tutustumaan erillaisiin ihmisiin ja
        heidän kulttuuriin ja uskontoonsa. :)

        Haluaisin vain tietää, voiko ammattikoulu pohjalta, päästä opiskelemaan
        Ammattikorkea kouluun ? Että pääsisin sen jälkeen opiskelemaan matkaoppaaksi :)?

        Onko pakko käyttää noin paljon hymiöitä? Todella ärsyttävää!


      • Elielielielieli

        Miksi joka paikkaan pitää laittaa sana eli? Jotkut jopa aloittavat lauseen sanalla eli. Minkä vuoksi? Kieliopissa eli on rinnastuskonjunktio. Esim. mänty eli petäjä. Eli ei ole sama kuin siis. Onko se nykyisin jotenkin trendikästä jauhaa eli, eli , eli...?


    • olinpitkään

      oppaan työ ei ole mitään lomanviettoa! Tunteja ei lasketa ja yöllä ja ainoalla vapaapäivälläkin voi joutua töihin. Kohteeseen mennään yleensä pari vk ennen turistien saapumista ja silloin pitää opetella kaikki paikat ja retket (ilman vapaapäiviä)..uusissa kohteissa sitten suunnitellaan retket jne. Turistien saavuttua yleensä tehdään hotelli/toimistopäivystyksiä ja retkiä. Niitä ei usein voi valita, kuten ei työkohdettakaan.
      palkka on pieni ja vapaata NIIn vähän ettei siinä juuri jää aikaa millekään säännölliselle harrastukselle tai
      edes uusiin paikkoihin tutustumiselle ( pyykit ja tiskit ja siivous ne odottavat opaskämpässäkin!)
      mielenkiintoista toki...mutta...

      • -elina-

        Matkaoppaan ammatti kiinnostaa, mutta sehän on selvää, ettei koko elämää siinä ammatissa olla.
        Onko kenelläkään tietoa, mitä ex-matkaoppaat ovat ryhtyneet tekemään työkseen?


      • Ainoa Oikea
        -elina- kirjoitti:

        Matkaoppaan ammatti kiinnostaa, mutta sehän on selvää, ettei koko elämää siinä ammatissa olla.
        Onko kenelläkään tietoa, mitä ex-matkaoppaat ovat ryhtyneet tekemään työkseen?

        Oppaana 6 vuotta ollut ja edelleenkin sekä tiedän paljon oppaita ketkä ovat 20 vuotta samaa työtä tehneet ylikin. AM paras työnantaja ehdottomasti, jää vapaatakin don't worry, pystyy harrastamaan kunhan ei ole tiettyihin tunteihin sovittuja juttua koska työajat vaihtelevat paljon. Mukava työ ihania ihmisiä vain joskus tulee hankalia asiakkaita, opiskella täytyy paljon kohteen historia, sosiaaliolot, uskonto, kulttuuri!

        Oikea asenne työhön ja elämään sillä pääsee pitkälle, tsemppiä!!Mutta myös elämänkokemus on hyvä joten 23v siitä ylöspäin haku ikä on oikein hyvä!Liian nuoret villiintyvät lämmön alla tummiin silmiin :)


    • K8

      Montakos vapaapäivää urinomatkoilla on? Ja kuulin tuossa vähän aaikaa sitten, ettei minkäänlaisia näkyviä tatuointeja sallita. itseläni pieni tatuointi nilkassa ja kyllä hiukan harmittaa jos siitä jää kiinni.

    • olin just

      olin just aurinkomatkojen järjestämällä matkalla ja kyllä siellä ainakin oli yhdellä matkaoppaalla iso tatuointi nilkassa ja niskassa. ja nakyi ihn selvästi. veikkaan että tateissa ei mitään pahaa kunhan eivät ole mitään provosoivia ym :) tuskin se estää pääsyäsi jos muuten olet pätevä työhön. tsemppiä!!

    • huluya

      1 ja puoli paivää vapaata on aurinomatkoilla. tatuoinnit katotaan tapauskohtaisesti joutuuko peittämään vai saako antaa näkyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3427
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      93
      3154
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2358
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1824
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1524
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1466
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1431
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      83
      1375
    Aihe