Helkama SC1 - Skootteri

Zulgul

Ajattelin tuossa ostaa Helkaman uuden skootterin SC1:sen.
( Linkki - http://www.helkama-scooters.com/ )
Joten onko kellään kokemusta kyseisestä skootterista? Huonot ja hyvät puolet ja mielellään hyvin selitettyjä vastauksiä, eikä mtn. muutaman sanan vastauksia esim: ''Ihan paska'' Vaan että laittaisit myös perustelut perään :)
Värinä ajattelin ottaa tuon Oranssi/Mustan, Mutta kyllä tuo Musta/Harmaa kävi myös mielessä. Kumpi väri teistä on hienonpi?

Kiitos jo etukäteen.

29

6792

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jooap

Ite en koskaan menis ostamaan tommost 4 tahti luumua
      Muutenki matkittu ihan suoraan speedfight 2.
      Osta joku kunnon merkki yamaha aerox,peugeot speedfight, apria sr, piaggio...
      Toi on paskin ikinä.

• kiinanpommi

on aina kiinanpommi, jos jostain löydät aidon kiinurin osta se !!!

• Zulgul

Mitä eroa on 2-tahti ja 4-tahtisilla skoottereilla? Itse en ole mikään asiantuntija enkä tiedä skoottereista paljoa. Ja muutenkin ihan sama onko se merkki mallia vai ei, kunhan pääsee eteenpäin niin siinä hyvä ja muutenkin nuo merkki mallit ovat vähän liian kalliita.

• se että...
        Zulgul kirjoitti:

Mitä eroa on 2-tahti ja 4-tahtisilla skoottereilla? Itse en ole mikään asiantuntija enkä tiedä skoottereista paljoa. Ja muutenkin ihan sama onko se merkki mallia vai ei, kunhan pääsee eteenpäin niin siinä hyvä ja muutenkin nuo merkki mallit ovat vähän liian kalliita.

- 2t kiihtyy paremmin.
        - 2t:ssa on noin 30% enemmän tehoa.
        - 2t on helppo korjata itsekin, yksinkertainen rakenna halvat varaosat.
        - 2t:ssa ei tarvitse koskaan vaihtaa öljyt, vai lisätä.

• Kootteripoju
        se että... kirjoitti:

- 2t kiihtyy paremmin.

- 2t polttaa öljyä, joka haisee pahalle
        - 2t:n ääni on taajuudeltaan korkeampi ja käy korvaan
        - 2t ei käy yhtä kauniisti tyhjäkäyntiä
        - 2t ei käy kauniisti tasakaasulla
        - 2t ominaiskulutus on yleensä nelitahtista suurempi
        - 2t ei ole käytökseltään niin hienostunut kuin nelari.

• musta paholainen
        Kootteripoju kirjoitti:

- 2t polttaa öljyä, joka haisee pahalle
        - 2t:n ääni on taajuudeltaan korkeampi ja käy korvaan
        - 2t ei käy yhtä kauniisti tyhjäkäyntiä
        - 2t ei käy kauniisti tasakaasulla
        - 2t ominaiskulutus on yleensä nelitahtista suurempi
        - 2t ei ole käytökseltään niin hienostunut kuin nelari.

Noista 30% tehoista en menis takuuseen. Käykääs kattomassa miten Helkama on kuristettu. 10 minuutin työllä kulkee kevyesti yli 80km/h. Itellä vasta reilu 400 mittarissa ja nyt oon saanu kulkee jo yli 80. Ainoo on ku en tiiä näkeekö myyjä sen jostain ku kuulemma menee takuu jos virittää.

• zlorp
        musta paholainen kirjoitti:

Noista 30% tehoista en menis takuuseen. Käykääs kattomassa miten Helkama on kuristettu. 10 minuutin työllä kulkee kevyesti yli 80km/h. Itellä vasta reilu 400 mittarissa ja nyt oon saanu kulkee jo yli 80. Ainoo on ku en tiiä näkeekö myyjä sen jostain ku kuulemma menee takuu jos virittää.

80 km/h mopon mittariin ei ole ikinä oikeaa nopeutta 80 km/h.

• Masaaa79
        musta paholainen kirjoitti:

Teholla ei ole mitään tekemistä nopeuden kanssa.

Kyykky saattaa suoralla mennä helposti yli parisataa tunnissa, customi ei, mutta sen sijan customi menee korkeaankin mäkeen niin ettei se missään tunnu ei edes huomaa mitään, kyykky sen sijan hyytyy heti.

PS ja olen customilla vetänyt jopa auton ojasta, yrittääpäs sama kyykyllä.

2t skootterin teho on yleensä yli 3kW sen sijan 4t skoottereiden teho pyörii 2kW luokassa, eli eroa on jopa 30%. Mikä helposti näkyy jos on painavampi kuski tai on kaksi päällä. 2t:lla esim mäkilähtö onnistuu kaksinpäällä, mutta 4t ei jaksa vetää edes yhtä.

PS: Ja esim 2t virittämättäkin kulkee yli 70km/h mikä on melkein maksimi viritetyllekin 4t skootterille. ja jos 2t:n vielä virittää, niin se kulkee helposti yli 110km/h

• Se että...
        se että... kirjoitti:

- 2t kiihtyy paremmin.

4t. Enemmän vääntöä, käytännössä meinaa sitä ettei hyydy mihinkään mäkiin
        4t. vie vähän bensaa
        4t. pienet äänet, joten viritys on melko kannatavaa.
        4t. ympäristö ystävällinen

• Se että...
        Masaaa79 kirjoitti:

Teholla ei ole mitään tekemistä nopeuden kanssa.

Kyykky saattaa suoralla mennä helposti yli parisataa tunnissa, customi ei, mutta sen sijan customi menee korkeaankin mäkeen niin ettei se missään tunnu ei edes huomaa mitään, kyykky sen sijan hyytyy heti.

PS ja olen customilla vetänyt jopa auton ojasta, yrittääpäs sama kyykyllä.

2t skootterin teho on yleensä yli 3kW sen sijan 4t skoottereiden teho pyörii 2kW luokassa, eli eroa on jopa 30%. Mikä helposti näkyy jos on painavampi kuski tai on kaksi päällä. 2t:lla esim mäkilähtö onnistuu kaksinpäällä, mutta 4t ei jaksa vetää edes yhtä.

PS: Ja esim 2t virittämättäkin kulkee yli 70km/h mikä on melkein maksimi viritetyllekin 4t skootterille. ja jos 2t:n vielä virittää, niin se kulkee helposti yli 110km/h

njaa... kyl 4t on 2,7kw tehoja, ainakin oon nähny että kyllä 2t ja 4t on samat tehot paikka paikoin.

• maksajaisä

Moikka,

No hiukan voin laittaa kommenttejani.
      Ostettiin pojalle juuri tällainen kupari-musta skootteri lauantaina.

Ensiksi liikkeestä ja asian taustoista.
      Maahantuojan (Helkama) liiketilat ovat Salossa, jonne mopot toimitetaan puulaatikoissa ja viimeistellään myös siellä.
      Helkama on kuulemma vaatinut useita (mene ja teidä) parannuksia ja heillä oli joitakin protoyksilöitä, joilla näitä muutoksia oli testattukin.
      Salossa on keskitetysti koko Suomen kattava
      varaosavarasto, johon Helkama on velvoittanut
      hommaamaan kaikkia komponentteja (näin osan niistä) parisataa kutakin takuun ylläpitämiseksi.

Mopot valmistetaan Kiinassa - saman tehtaan toisessa pääss lukee kuulemma "Peugeot"...

Nyttemmin näitä skoottereita on toimitettu jo myytäviksi ympäri Suomen - me taisimme olla ensimäisten 10 Salon seudulla ostaneen joukossa.

Mopolla on 2 vuoden täystakuu ja se oli ainakin meille yksi iso valintakriteeri.
      Hinta oli kiinteä 1490,-

Itse mopo on ihan tukevan oloinen, kokolailla viimeistellyn oloinen ja hyväkäyntinen.
      Verrattuna Piaggioon ja Peugeotiin;
      - Helkaman satulan alle ei mahdu pypärää
      - Helkamassa on kaksi tukijalkaa ja ne ovat
      kepeitä käyttää (Piaggiossa on raskaampi -
      tämä voi olla työlästä esim tytöille)
      - lisäboxiin kypärä sopii, mutta niitä ei
      vielä ole saatavilla (vain protoja, joita
      eivät saa myydä)
      - 4-tahti kone on aika miellyttävä, toiset ovat
      vastaan, toiset puolesta
      - isokokoinen, itsekin (190cm) pystyn sillä
      ajamaan ilman että polvet ottavat kiinni
      (ei onnistu esim Peugeotilla)

Kerron lisää, jos uutta ilmenee...

• --.

Juuri tälläisia viestejä kaipasinkin!
        Omia kokemuksia skootterista, hyviä ja huonoja puolia eikä mitään sellaisia kuten nuo ekat viestit olivat! Kiitos paljon tästä viestistä :)
        Ja maksajaisä. Kiinnostaisi nähdä ns. ''livekuva'' Tuosta musta/Kuparisesta skootterista. Elikkä jos olisi niin mielelläni haluaisin nähdä :)

• tyttönen--
        --. kirjoitti:

Omia kokemuksia skootterista, hyviä ja huonoja puolia eikä mitään sellaisia kuten nuo ekat viestit olivat! Kiitos paljon tästä viestistä :)
        Ja maksajaisä. Kiinnostaisi nähdä ns. ''livekuva'' Tuosta musta/Kuparisesta skootterista. Elikkä jos olisi niin mielelläni haluaisin nähdä :)

just meen hakee semmosen :D

• peugeottia

• jahvetti

Mikä olikaan toimenkuvasi Helkamassa? ;)

• V-Clic
        peugeottia kirjoitti:

Kun tehtaan toisessa päässä kerran lukee Peugeot, niin sen pelin olisit saanut Fortecolta 990€:n hintaan! Peugeot V-clic: http://www.peugeot-motocycles.fi/vclic_mus.html
        Miksi maksoit Helkama-nimestä 500€. En ymmärrä?

ihan eri kokoluokkaa? Ainakin kovasti Helkama näyttää 12 tuuman renkailla varustetulta kun V-Clicissä on vaan kymppituumaset.

• maksajaisä
        --. kirjoitti:

Moikka,
        Joo, minä voin laittaa muutaman kuva jollekin kuvapalvelimelle - pikkasen kärsivällisyyttä
        kun en ole mikään erikoinen taitaja näissä hommissa :)
        Tai sitten lähetän suoraan, jos annat sähköpostiosoitteesi.

• maksajaisä
        jahvetti kirjoitti:

Mikä olikaan toimenkuvasi Helkamassa? ;)

Meinaatko, että mulla olisi ainesta myyjäksi :)

Valitettavasti mun palkkatyöni on paljon tylsempi
        joten tuotan pettymyksen siinä mielessä.

Neljän pojan isänä tuon valinnan ratkaisi tosiaan kahden vuoden takuun lisäksi about tonnia halvempi hinta kun vertaa Piaggion Power PJ:hin tai Peugeotin Speedfightiin tai Jetforceen - nämä olivat Salon seudun liikkeiden hintoja.

• Zulgul
        maksajaisä kirjoitti:

Moikka,
        Joo, minä voin laittaa muutaman kuva jollekin kuvapalvelimelle - pikkasen kärsivällisyyttä

Ollaan nyt menossa katsomaan tätä skootteria ja muitakin merkkejä myös. Ja kyllähän minä voin odottaa kunnes saat laitettua ne kuvat jonnekkin, ei tässä mikään hätä ole :p

• jahvetti
        maksajaisä kirjoitti:

Meinaatko, että mulla olisi ainesta myyjäksi :)

Valitettavasti mun palkkatyöni on paljon tylsempi
        joten tuotan pettymyksen siinä mielessä.

Neljän pojan isänä tuon valinnan ratkaisi tosiaan kahden vuoden takuun lisäksi about tonnia halvempi hinta kun vertaa Piaggion Power PJ:hin tai Peugeotin Speedfightiin tai Jetforceen - nämä olivat Salon seudun liikkeiden hintoja.

No joo, harmi ettei Helkama ollut ehtinyt markkinoille vielä kuukausi sitten kun itse vaihdoin omani - olisi se varmaan pitänyt käydä edes testaamassa (ulkonäkö kyllä hakkaa muut kinuskit 100-0 niin Speedfight-kopio kuin onkin). Kävin yhden 4-tahtiskootterin koeajamassa kun oli niin halpa, mutta eipä ollut moottorin ominaisuudet meikäläisen mieleen. Päädyin sitten Piaggio NRG Power DT:een, hinta rapiat päälle 2 k€. Eipä ole vielä harmittanut. ;)

• kippe92
        maksajaisä kirjoitti:

Moikka,

joo voisitko lähettää kuvii vaik mittarista ja kokonaisuudesta jne. ku tänne ne ei oo viel saapunu
        [email protected]

• katovaikka
        kippe92 kirjoitti:

joo voisitko lähettää kuvii vaik mittarista ja kokonaisuudesta jne. ku tänne ne ei oo viel saapunu
        [email protected]

www.helkama-scooters.com

• kippe92
        katovaikka kirjoitti:

www.helkama-scooters.com

ei oo. kävin tos viikonloppuna kysymäs ja ne sanoi et ne ei oo viel tullu

• SP2

piti tuokin sit käydä oikeen tesmaamassa kun kaikki siitä puhuvat. Itellä SP2 joka melko samanlainen kun tuo Helkama. Helkaman miinus oli minusta 2 iskarinen etupää, penkin alle ei mahtunu kypärää. En tiedä mikä oli mutta tehoja oli kyl enempi ku SP2:ssa tai ainakin selvästi paremmin Helkama kiihtys. Oli siinä jalkatilas muutama kotelo joita SP:ssä eo oo ja jotain siistimpääki kuten takarauta. EN KYL VAIHTAIS SP2 AINAKAAN PÄIKSEEN HELKAMAAN JOS OLIS YHTÄ UUSIA.

• uusi omistaja

Joo, hyvä skodu tuntuu olevan. Ostin Salosta Falmekilta alkuviikosta ja tosi hyvältä vaikuttaa. Takaboxi oli näytillä mutt ei myynnissä. Tietääks joku miten sais mittarin testattua et pitääks se paikkas?

• ADAD

Vertaa jonkun auton mittarista eli käske vaikkia mutsis ajaa autolla 50 ja kato mittaristas. Skodun mittari näyttää aina enemmän.

• _Seppi_
        ADAD kirjoitti:

Vertaa jonkun auton mittarista eli käske vaikkia mutsis ajaa autolla 50 ja kato mittaristas. Skodun mittari näyttää aina enemmän.

Autojenkin mittarit näyttää yleensä ~5km/h liikaa, koska jos autojen mittarit näyttäisi liian vähän ja sanoisit poliisille sen niin siinä olisi heti autojenvalmistajat oikeudessa..
        -Kuitenkaan en kyllä tähän hätään parempaakaan tapaa keksi tesmata tuota nopeutta..

Itseänikin kiinnostaisi, että paljoko tuo helkama kulkee ilman mitään virejä (uutena)..

• _Seppi_
        _Seppi_ kirjoitti:

Autojenkin mittarit näyttää yleensä ~5km/h liikaa, koska jos autojen mittarit näyttäisi liian vähän ja sanoisit poliisille sen niin siinä olisi heti autojenvalmistajat oikeudessa..
        -Kuitenkaan en kyllä tähän hätään parempaakaan tapaa keksi tesmata tuota nopeutta..

Itseänikin kiinnostaisi, että paljoko tuo helkama kulkee ilman mitään virejä (uutena)..

Juuh.. 45km/h sehän on..
        Tietääkö ketään, mistä löytyisi tuollaiseen viritysosia?
        (Itse harkitsen ostamista ja nopeemmaksi pitäisi saada..)

• annnnnnnnnni

mulla on ja ajettu nyt semmoset 1400km ja hihna vaihtoon kun kitisee ja jarrut aika huonot.. tuntuu että käsiin leviää välillä muuten ok. mutta jos poliisille jää kiinni ja tämä kulkee vakiona 70km/h..... miten sitten menetellään?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      29
      2428
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      131
      2369
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      14
      1831
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      14
      1642
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1277
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      106
      1234
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1212
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      967
    9. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      134
      877
    10. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      19
      868
    Aihe