Pian poikasia..

Pupuvauvva

Hei! Viemme varmaan 2vk päästä 1v kääpiöluppatyttömme paikkaan jossa on valkoinen kääpiöluppapoika jolla on punaiset silmät. Kun se tulee raskaaksi saamme ne poikaset. Minulla olisi yksi kysymys teiltä jotka tiedätte kaninpoikasista. Saako emoon koskea kun se on raskaana? Tai ottaa syliin?

35

4527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :D:D:D:D

      raskaana olevaa emoa ei kannata ottaa syliin tai ainakaan usein. ehkä ensimmäisen viikon aika voi ottaa miltei normaalisti mutta vähään se kannattaa jättää ja viimeisimmillä viikoilla ei kannata kania nostaa ollenkaan ainakaan mahasta. ja viimeisimpinä päivinä kannattaa sen antaa olla vain häkissä ettei se vain mahaa kolauttele mihinkään. ja sitten kun kani poikaset ovat syntyneet niin anna luukun olla auki niin emo saa pomppia häkkiiin ja pois.

    • :;D:D:D:D

      unohtui sanoa vielä että kani emoon saa koskea mutta se voi olla vihainen varsinkin silloin kun sillä on poikaset ja raskaana ollessaan koska se hormonit hyrrää ja mielialat vaihtelee. :D ja poikasiin ei saa koskea ekojen päivien aikana paitsi alussa heti synnyttyä katsoa että onko kaikki elossa.
      onnea synnytykseen.

      • repsuu_

        Meille syntyi tasan viikko 4 kaninpoikasta, emme olleet varmoja että oliko naaras kani raskaana kun sieltä mistä kanit otettiin, sanottiin molempien olleen tyttökaneja, mutta näin yllättäin toinen olikin poika ja eräs aamu kun menin viemää kanille ruokaa.. olikin häkissä neljä kaninpoikasta. ja erotettiin kanit vasta silllon ku huomattiin naaraskanin synnyttäneen. oli melkoinen yllätys! :) mutta millon saan koskea kaninpoikasiin? ja milloin niitä voi ottaa syliin? syötän naaras -ja uroskanille pellettiä, niin minkä ikäsenä annan poikasille murskattua pellettiä? KIITOS JOS JOKU AUTTAISI VASTAAMAAN! (;


    • tania

      Kanin raskaudessa ja synnytyksessä/poikasissa on paljon muutakin tietämisen arvoista ja nyt viimeistään kannattaa harkita tarkoin.
      Ja kerätä tietoa!

      Naaraaseen voi kyllä koskea.
      Naaras kantaa noin kk jonka jälkeen rakentaa pesän johon poikaset syntyvät. (mielellään päältä avattava koppi josta poikasia voi tarkkailla niihin koskematta.)

      Synnytyksessä otettava huomioon:
      - anna kantavalle naaraalle laadukasta pellettiä ja pidä ruokavalio monipuolisena!
      - Poikaset voivat olla liian isoja jolloin juuttuvat synnytyskanavaan. (ota yhteys lääk:n)
      - Älä häiritse kania. (useimmat synnyttävät silloin kun on rauhallista ja ihminen poissa)
      - Rauhoita huoneisto ajoissa. (kani voi syödä poikasensa jopa silloin kun se kokee stressiä ympäristöstä)
      - Kani tappaa usein heikot elinkelvottomat poikaset ja syö ne
      - imetyksessä ja poikasten hoidossa voi ilmetä usein hienoisia ongelmia ensikertalaisella. (varaudu varaemon hankintaan tai voit koettaa syöttää pipetillä)-joka aika epätoivoista-

      - muista HYVÄ ravinto emolle!!

      - Poikasiin ei pidä koskea ensimmäisen päivien aikana. (emo voi hylätä ne)
      - poikaset täytyy kuitenkin silmämääräisesti tarkistaa. (päältä avattava katto hyvä)
      : Hiero ensin emon hajua käsiin ja siirrä karvoja pesässä niin että näet poikaset- peitä ne.-anna emolle vaikka ruokaa siksi ajaksi niin ettei se hermostu.
      Poikaset voit ottaa varovasti käteen kun ne tulevat pois pasästä.(tarkkaile emon reaktiota)

      Onnea poikueen kanssa!
      Oletteko pitämässä tosiaan kaikki -mahdollisesti jopa lähemmäs 10 poikasta?

      • pupuvuvva

        Kiitos todellakin auttavasta vastauksesta=)!
        Kysyisin sinulta vielä yhtäasiaa milloin siis kanin poikasiin saa koskea? Emme aijo pitää kaikkia poikasia. Olen kuullut että kääpiöluppa synnyttää vähemmän poikasia. Pidämme ehkä kaksi kania. Myymme tai annamme loput hyvään kotiin!


      • maustamaton
        pupuvuvva kirjoitti:

        Kiitos todellakin auttavasta vastauksesta=)!
        Kysyisin sinulta vielä yhtäasiaa milloin siis kanin poikasiin saa koskea? Emme aijo pitää kaikkia poikasia. Olen kuullut että kääpiöluppa synnyttää vähemmän poikasia. Pidämme ehkä kaksi kania. Myymme tai annamme loput hyvään kotiin!

        Ja ikää oli ?

        Miksi haluat poikasia ?
        Koska ne on niin söpöjä ?
        Entäs sitten kun ne ei olekkaan enää söpöjä eikä teillä riitä tila niille ?

        Jos siirtäisit tota kanien tehtailua vähintään parilla vuodella. Kodittomia kaneja on jo tarpeeksi.

        Ja vielä, jos sun täytyy täältä tulla neuvoa kysymään kanin synnyttämisestä ja poikasista, et ole valmis teettämään poikasia. Kerää netistä ensin paljon tieto ennen kun alat mitään poikasia tekemään.


      • kaninpoikanen
        maustamaton kirjoitti:

        Ja ikää oli ?

        Miksi haluat poikasia ?
        Koska ne on niin söpöjä ?
        Entäs sitten kun ne ei olekkaan enää söpöjä eikä teillä riitä tila niille ?

        Jos siirtäisit tota kanien tehtailua vähintään parilla vuodella. Kodittomia kaneja on jo tarpeeksi.

        Ja vielä, jos sun täytyy täältä tulla neuvoa kysymään kanin synnyttämisestä ja poikasista, et ole valmis teettämään poikasia. Kerää netistä ensin paljon tieto ennen kun alat mitään poikasia tekemään.

        No moi. Olen sitten 12v tyttö. Äitini auttaa minua kanien hoidossa. Tiedän kyllä mitä olen tekemässä. Haluan ihania ja suloisia poikasia ja se ei ole kiellettyä. Meillä on kaneille kokonainen huone käytössä. Olen tosi eläinrakas. Kanit on aina söpöjä. Löydämme kyllä ihan varmasti kaneille hyvät kodit. Eläinkaupoissa tarvitaan enemmän kääpiölupan poikasii. Sinne voi myydä. Tiedän nyt ihan tarpeeksi paljon kaneista, synnytyksestä ja poikasista.


      • ehkä riitä..
        kaninpoikanen kirjoitti:

        No moi. Olen sitten 12v tyttö. Äitini auttaa minua kanien hoidossa. Tiedän kyllä mitä olen tekemässä. Haluan ihania ja suloisia poikasia ja se ei ole kiellettyä. Meillä on kaneille kokonainen huone käytössä. Olen tosi eläinrakas. Kanit on aina söpöjä. Löydämme kyllä ihan varmasti kaneille hyvät kodit. Eläinkaupoissa tarvitaan enemmän kääpiölupan poikasii. Sinne voi myydä. Tiedän nyt ihan tarpeeksi paljon kaneista, synnytyksestä ja poikasista.

        jos aiotte pitää poikasia 2,siten että yhdistätte emon ja kaksi tyttöpoikasta,voi myöhemmällä iällä käydäkin niin ettei kanit tule enään toimeen keskenään ja joudutte eristämään toisen sisaren,riittääkö tila enää?
        ja vielä,itse en suosittele myymistä eläinkauppaan,ei mikään paras alku kanivauvalle.


      • kanipöööö
        ehkä riitä.. kirjoitti:

        jos aiotte pitää poikasia 2,siten että yhdistätte emon ja kaksi tyttöpoikasta,voi myöhemmällä iällä käydäkin niin ettei kanit tule enään toimeen keskenään ja joudutte eristämään toisen sisaren,riittääkö tila enää?
        ja vielä,itse en suosittele myymistä eläinkauppaan,ei mikään paras alku kanivauvalle.

        Kannattaisi vielä miettiä asiaa tarkemmin.
        Jos todellakin aiotte pitää poikasista kaksi, voitte varautua toisen häkin ostoon.
        Kaksi naarasta voivat tulla toimeen jos ovat pienestä pitäen yhdessä. Emo sen sijaan ei välttämättä tule poikasten kanssa toimeen.
        Meillä kävi niin, että emo ei sietänyt poikasta vaikka niitä yritimme pitää kahdestaan.
        Huonolla tuurilla edes poikaset eivät tule toimeen keskenään.
        Ja eläinkauppa on viimeinen paikka, jonna kanit kannattaa myydä. Mietipä vähän. Ei tosiaankaan mikään paras paikka kaninpoikaselle. Tiedä kuinka kauan kanit joutuvat kaupassa olemaan, tai millaiseen kotiin ne joutuvat. Eläinkaupoissa pyörii paljon niitäkin ihmisiä, jotka lemmikin ostavat hetken mielijohteesta ilman sen suuremmin asiaa miettimättä.
        Jos poikasen myyt suoraan ostajalle, voit kyselemällä varmistaa millaiseen paikkaan kani menee. Vastuuntuntoinen ja järkevä kasvattaja myy poikaset suoraan uusiin koteihin, ei eläinkauppoihin.
        Ja voihan olla niin, että kaneja et edes saa kaupaksi. Etkä välttämättä edes vaikka ilmaiseksi antaisit. Pahin aika pennuttaa kania on kevät ja kesä. Kesän jälkeen myyntipalstat ovat pullollaan "Myydän kaneja" tai "Annetaan kaneja" ilmoituksia. Kesällähän kaneja on toki helpompi pennuttaa...
        Ja vihoviimeinen perustelu kanien teettämiselle on juuri tuo: "Tahdon kaninpoikasia, ne on niin söpöjä".
        Pikkutyttöjen ei pitäisi kaneja tehtailla, sinuna odottelisin että ikää ja kokemusta kertyy enemmän.


      • kanipööö
        kanipöööö kirjoitti:

        Kannattaisi vielä miettiä asiaa tarkemmin.
        Jos todellakin aiotte pitää poikasista kaksi, voitte varautua toisen häkin ostoon.
        Kaksi naarasta voivat tulla toimeen jos ovat pienestä pitäen yhdessä. Emo sen sijaan ei välttämättä tule poikasten kanssa toimeen.
        Meillä kävi niin, että emo ei sietänyt poikasta vaikka niitä yritimme pitää kahdestaan.
        Huonolla tuurilla edes poikaset eivät tule toimeen keskenään.
        Ja eläinkauppa on viimeinen paikka, jonna kanit kannattaa myydä. Mietipä vähän. Ei tosiaankaan mikään paras paikka kaninpoikaselle. Tiedä kuinka kauan kanit joutuvat kaupassa olemaan, tai millaiseen kotiin ne joutuvat. Eläinkaupoissa pyörii paljon niitäkin ihmisiä, jotka lemmikin ostavat hetken mielijohteesta ilman sen suuremmin asiaa miettimättä.
        Jos poikasen myyt suoraan ostajalle, voit kyselemällä varmistaa millaiseen paikkaan kani menee. Vastuuntuntoinen ja järkevä kasvattaja myy poikaset suoraan uusiin koteihin, ei eläinkauppoihin.
        Ja voihan olla niin, että kaneja et edes saa kaupaksi. Etkä välttämättä edes vaikka ilmaiseksi antaisit. Pahin aika pennuttaa kania on kevät ja kesä. Kesän jälkeen myyntipalstat ovat pullollaan "Myydän kaneja" tai "Annetaan kaneja" ilmoituksia. Kesällähän kaneja on toki helpompi pennuttaa...
        Ja vihoviimeinen perustelu kanien teettämiselle on juuri tuo: "Tahdon kaninpoikasia, ne on niin söpöjä".
        Pikkutyttöjen ei pitäisi kaneja tehtailla, sinuna odottelisin että ikää ja kokemusta kertyy enemmän.

        Ja vielä lisää asiaa noista eläinkaupoista...
        Parempi olisi, jos eläinkaupat eivät myisi eläimiä ollenkaan. Parempi se olisi eläimen kannalta päästä suoraan hyvään uuteen kotiin, kuin nyhjöttää ensin eläinkaupassa ihmisten töllöteltävänä. Stressaa eläintä todellakin.
        Ja kuulostaa todella hölmöltä tämä "Eläinkaupat tarvitsevat enemmän kääpiöluppia, sinne voi myydä."


      • Nooooraah
        kanipööö kirjoitti:

        Ja vielä lisää asiaa noista eläinkaupoista...
        Parempi olisi, jos eläinkaupat eivät myisi eläimiä ollenkaan. Parempi se olisi eläimen kannalta päästä suoraan hyvään uuteen kotiin, kuin nyhjöttää ensin eläinkaupassa ihmisten töllöteltävänä. Stressaa eläintä todellakin.
        Ja kuulostaa todella hölmöltä tämä "Eläinkaupat tarvitsevat enemmän kääpiöluppia, sinne voi myydä."

        "Tiedän kyllä mitä olen tekemässä. Haluan ihania ja suloisia poikasia ja se ei ole kiellettyä."

        Tuon takia teetät vain poikasia ?
        Etkö tajua, ettei sulla ole vielä tarpeeksi kokemusta kaneista teettääksesi poikasia ?
        Hyvässä lykyssä kanisi kuolee synnytykseen.

        KODITTOMIA KANEJA ON JO AIVAN LIIKAA. ÄLÄ ALA TEHTAILEMAAN NIITÄ LISÄÄ VAIN SIKSI ETTÄ NE ON SÖPÖJÄ !


      • poikasia yhtälailla
        pupuvuvva kirjoitti:

        Kiitos todellakin auttavasta vastauksesta=)!
        Kysyisin sinulta vielä yhtäasiaa milloin siis kanin poikasiin saa koskea? Emme aijo pitää kaikkia poikasia. Olen kuullut että kääpiöluppa synnyttää vähemmän poikasia. Pidämme ehkä kaksi kania. Myymme tai annamme loput hyvään kotiin!

        kuin muutkin kanit. esim meilä toien teki ensimm. 4 vauvaa. toinen kahdeksan.Ovat sisarukset.


      • vaan
        kaninpoikanen kirjoitti:

        No moi. Olen sitten 12v tyttö. Äitini auttaa minua kanien hoidossa. Tiedän kyllä mitä olen tekemässä. Haluan ihania ja suloisia poikasia ja se ei ole kiellettyä. Meillä on kaneille kokonainen huone käytössä. Olen tosi eläinrakas. Kanit on aina söpöjä. Löydämme kyllä ihan varmasti kaneille hyvät kodit. Eläinkaupoissa tarvitaan enemmän kääpiölupan poikasii. Sinne voi myydä. Tiedän nyt ihan tarpeeksi paljon kaneista, synnytyksestä ja poikasista.

        älä missään tapauksessa myy kaneja eläinkauppaan!!!
        "Eläinkaupoissa tarvitaan enemmän kääpiölupan poikasii. Sinne voi myydä" ehdottomasti eläinlääkärille! Lisäksi poikasten on oltava ainakin kahdeksanviikkoisia ennen kuin ne myydään eteenpäin, jos eläinkauppias väittää, että kuusi viikkoa, niin se puhuu paskaa. Itse kävin eläinkaupassa ja kysyin mairealta myyjältä, minkä ikäinen yksi poikanen (nykyinen kanini) on. Hän vastasi, että kuusi viikkoa, tokasin siihen vain, että niiden kuuluisi olla kahdeksanviikkoisia ennen kuin niitä saisi olla edes kaupassa. Nainen meni noloksi.
        Mutta varaudu siis siihen, että pidät useitakin poikasia itselläsi! Tälläkin hetkellä on aivan liikaa "annetaan kani ajanpuutteen vuoksi"-ilmoituksia. Itse en ikipäivänä, en edes tämänhetkisten opiskelujeni takia anna kanejani eteenpäin. En, vaikka tulisin allergiseksi, koska en halua niitä kiertoon.


      • pupuvauvva
        ehkä riitä.. kirjoitti:

        jos aiotte pitää poikasia 2,siten että yhdistätte emon ja kaksi tyttöpoikasta,voi myöhemmällä iällä käydäkin niin ettei kanit tule enään toimeen keskenään ja joudutte eristämään toisen sisaren,riittääkö tila enää?
        ja vielä,itse en suosittele myymistä eläinkauppaan,ei mikään paras alku kanivauvalle.

        Moi vaan. Kyllä meillä riittää vaikka mihin tilaa :)


      • pupuvauvva
        Nooooraah kirjoitti:

        "Tiedän kyllä mitä olen tekemässä. Haluan ihania ja suloisia poikasia ja se ei ole kiellettyä."

        Tuon takia teetät vain poikasia ?
        Etkö tajua, ettei sulla ole vielä tarpeeksi kokemusta kaneista teettääksesi poikasia ?
        Hyvässä lykyssä kanisi kuolee synnytykseen.

        KODITTOMIA KANEJA ON JO AIVAN LIIKAA. ÄLÄ ALA TEHTAILEMAAN NIITÄ LISÄÄ VAIN SIKSI ETTÄ NE ON SÖPÖJÄ !

        Kerro miksi kanini kuolisi synnytyksessä? Tiedän tarpeeksi kaneista. Kanin poikasemme ei jää kodittomaksi. Mitä haittaa on jos teetän poikasia. Ja jos ei mene kaupaksi pidämme ne kaikki. Ei meillä ole ongelmaa. Tilaa riittää. Ja muutenkin kääpiölupat synnyttävät vähemmän poikasia. Sanon vielä kerran tiedän mitä olen tekemässä. Miksette voi sanoa posiitiivisia asioita. Ottaa vähän päähän.


      • pupuvauvva
        vaan kirjoitti:

        älä missään tapauksessa myy kaneja eläinkauppaan!!!
        "Eläinkaupoissa tarvitaan enemmän kääpiölupan poikasii. Sinne voi myydä" ehdottomasti eläinlääkärille! Lisäksi poikasten on oltava ainakin kahdeksanviikkoisia ennen kuin ne myydään eteenpäin, jos eläinkauppias väittää, että kuusi viikkoa, niin se puhuu paskaa. Itse kävin eläinkaupassa ja kysyin mairealta myyjältä, minkä ikäinen yksi poikanen (nykyinen kanini) on. Hän vastasi, että kuusi viikkoa, tokasin siihen vain, että niiden kuuluisi olla kahdeksanviikkoisia ennen kuin niitä saisi olla edes kaupassa. Nainen meni noloksi.
        Mutta varaudu siis siihen, että pidät useitakin poikasia itselläsi! Tälläkin hetkellä on aivan liikaa "annetaan kani ajanpuutteen vuoksi"-ilmoituksia. Itse en ikipäivänä, en edes tämänhetkisten opiskelujeni takia anna kanejani eteenpäin. En, vaikka tulisin allergiseksi, koska en halua niitä kiertoon.

        Joo moi vaan. Ihan hyvä viesti. Mietin sitä eläinkaupalle myymistä :/
        Olette kaikki ihan oikeessa. Ei tidä mihin kanin poikanen joutuu.
        En tosiaan aijokkaan myydä kaneja eläinkauppaan. Kiitti kaikille :)
        Toivottavasti ei tapahtuisi ongelmia synnytyksessä. Jos ei millään löydy omistajaa poikasille. Pidän ne kaikki. Tilaa riittää.


      • .....
        pupuvauvva kirjoitti:

        Joo moi vaan. Ihan hyvä viesti. Mietin sitä eläinkaupalle myymistä :/
        Olette kaikki ihan oikeessa. Ei tidä mihin kanin poikanen joutuu.
        En tosiaan aijokkaan myydä kaneja eläinkauppaan. Kiitti kaikille :)
        Toivottavasti ei tapahtuisi ongelmia synnytyksessä. Jos ei millään löydy omistajaa poikasille. Pidän ne kaikki. Tilaa riittää.

        Hyvä, että ainakin mietit nyt tarkemmin tuota eläinkauppa-asiaa! :) Toivottavasti itselläsi on reilusti aikaa seurailla pupujen kehitystä, on mukava huomata, kuinka pikku karvapallerosta kehittyy suuri ja kesy kani! :)
        Ja onnea jokatapauksessa kanisi kanssa!


      • Anonyymi
        kaninpoikanen kirjoitti:

        No moi. Olen sitten 12v tyttö. Äitini auttaa minua kanien hoidossa. Tiedän kyllä mitä olen tekemässä. Haluan ihania ja suloisia poikasia ja se ei ole kiellettyä. Meillä on kaneille kokonainen huone käytössä. Olen tosi eläinrakas. Kanit on aina söpöjä. Löydämme kyllä ihan varmasti kaneille hyvät kodit. Eläinkaupoissa tarvitaan enemmän kääpiölupan poikasii. Sinne voi myydä. Tiedän nyt ihan tarpeeksi paljon kaneista, synnytyksestä ja poikasista.

        Vittu sinne eläin kauppaan ei eläimiä kannata viedö


    • huono aika viedä tyttö poja...

      vauvat syntyis vasta juhann. seutuun. Olisivat luovutusikäisiä. elokuussa,eli mahd. huonoon aikaan,eli eivät tahdo mennä kaupaksi.Kanin poikasia on paras teettää niin,että syntyvät n.huhtik.2 ensimm vk. luov. sillon n. toukok.kesäk. vaiht.ELI astutus maalisk. alkup. siitä 28-30 vrk vauvat syntyy.
      EI todellakaan kannata enää astuttaa.JOS niistä jää useampi pid aikaan ja joku sattuu olemaan poika,se pitää saada eri häkkiin,eroon tytöistä,ettei satu "vahinkoa" viim 10 vk.ik.Useampi poika jokainen omaan häkkiin,jos alkaa tapella.
      Niitä varmaan jää joksikin aikaa,ainakin jos tulee 6 - 10 vauvaa.
      El.kaupatkin ottavat noita vain 1-2 kerrallaan ja aina samaa sukup olevia. Eivät ota riskiä että alkavat lis.kaupassa.
      Harkitsethan vielä.
      nimim. samassa liemesä ollut.

      • kanitus

        Kääpiökaneillakin poikasia tulee ihan kiitettävästä, melkeimpä siinä missä isommillakin roduilla.
        Meillä tuli aikoinaan viisi poikasta.


    • kani 13

      Moi!
      Minun mielestä raskaana olevaa kania ei saa ottaa syliin mutta en ole aivan varma näin vain kerran eläinkaupassa raskaana olevan luppakorvakanin ja siinä ikkunassa luki: "Ei saa häiritä!" Joten siitä voi jo päätellä...

    • jokuvaa1998

      Tietääkö kukaan,minkä ikäisenä kaninpoikasen saa ottaa kädelle/syliin? minulla on kaninpoikasia,jotka ovat vähän päälle viikon ikäisiä.Milloin voin ottaa ne siis sylii?

      • eikiire

        mä en vielä niitä syliin ottais, viikon ikäisenähän ne vasta lähtee pesästä, niin antaa niiden tottua ensin häkissä liikkumiseen ja sinun ja muiden ihmisten näkemiseen, voi niitä toki silitellä ja sitä kautta totuttaa ne sinuun ennenkuin niitä alkaa suoraan syliin ottamaan. odota vielä vaikka että kanit ovat 2-viikkoisia ja sitten kokeile ottaa syliin, mikäli emo sallii. muista sitten vaan varoa ettei poikaset tipu kädestäsi.


    • 87046J

      Sillä lailla.

    • ??

      Miten monta poikasta ensikertalainen saa?

      • jurppiiks

        Tyhmä kysymys. Poikasia tulee yleisesti sanottuna emojen koon mukaan. Isommat saa enemmän kun pienet


    • Pupuliii

      No Mooi!
      Kun minun kani sai poikaset ne kuoli muutaman päivän päästä.
      Olimme unohtaneet että koiras ja naaras pitää erottaa heti kun on tiedossa poikaset.
      Olin ihan maassa mutta nyt sillä on ollut uudet poikaset jo vähän aika eikä yksikään ole kuollut.:))
      On ihana nähdä niin terveen näköiset poikaset:))))

    • Apua!

      Hei! Voisiko joku antaa vinkkejä kun minun leijonaharjaskani sai 13.2.14 poikaset. Poikaset oli yllätys ja luultavasti isä on toinen kanimme jota väitettiin tytöksi. Toivoisin mahdollisimman pian vastauksia! olen lukenut netistä ohjeita mutta kaikki ovat niin erilaisia että en tiedä mihin uskoa. Soitin eläinlääkäriin mutta eläinlääkäri sanoi että se ei tiedä kaninpoikasista mitään mutta älä koske pesään viikkoon. Netissä lukee että 4pv päästä saisi katsoa pesään ja toiset sanovat että 1-2 h:n päästä synnytyksestä! poikasia on luultavasti 4.

    • Voit jo koskea heti pesään ja katsoa liikkuuko poikaset ja hengittääkö.Sitten voit koskea niihin laitat käsiisi pesäkarvaa ja emon hajua,koskee kaikkiin ihmisii ketä niihin meinaa koskea sinun kaverisi myös. Muuten emo voi hylätä ne. VOit alkaa viikon ikäisiä poikasia nostelemaa ja katsomaa tarkemmin.

    • Eläinten_puolella

      Meilläkin on kanin poikasia..! Niistä yksi lähdössä lemmikiksi, pari lihankasvatukseen isoihin uusiin tiloihin ja ylimääräiset syömme syksymmällä tai laitamme pakkaseen. Kun kaniperheellä on käytössään vähintään 50 neliön tarha ja viiden neliön yöpaikka kunnon kaivelumahdollisuuksilla, kaniemot eivät koskaan syö poikasiaan, perheet tulevat hyvin toimeen keskenään ja kanit ovat terveitä, rohkeita ja onnellisia. Kun perheessä on isäkani aina paikalla, poikasia ei synny kuin kaksi kertaa vuodessa per äitikani. Ihan järkyttävää eläinrääkkäystä pitää kaneja pienessä häkissä sisällä. Mielummin lyhyt elämä vapaana isossa tarhassa, kuin pitkä elämä vankikopissa. Yksinäinen kani on todella raasu elukka.
      En kestäis pitää urosta yksinään, sillä jäniksestä poiketen kani on laumaeläin. (Poikasiin ei saa koskea kertaakaan ennen kolmen viikon ikää.)

    • Anonyymi

      Moikka. Meille tuli 27.1 syntynyt pentue. Kysyisin vaan että millon voi häkistä pois päästää?

      • Anonyymi

        Sit kun on jotain 3 vko


      • Anonyymi

        Ehkä jopa 4 vko


    • Anonyymi

      No kannataa antaa sen levätä eikä kannella mut kyllä koskea sää 10v on oma kanin tehnyt poikuueen oon siis 10 ihan oma kani ei negaa

    • Anonyymi

      Mut kyllä äiti auttaa

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2089
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      201
      1773
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1685
    5. 80
      1155
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      272
      1034
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      126
      984
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      885
    Aihe