Takapyörän laakerin kireys

VW Vento

Miten kireälle saa momenttiavaimella kääntää vm -96
1.8 venton takapyörän laakerin?

12

7104

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vpyp

      yhtä kireelle kun ilman momenttiavainta.

      • VW Vento

        Ehheh


    • Automes

      Mitäs tekemistä tuolla on palstan aiheen kanssa?
      ???

    • Kugellager

      Ventoa tuntematta oletan kyseessä olevan kaksoiskuulalaakeri jossa momentti ei niin tärkeä,kunhan pitää sisäkehän pyörimättä paikoillaan.

      • VW Vento

        tämä vähän offtopic, mutta kukaan ei varmaan asiaan kuole. Kiitos Kugellagerille, mutta ei ole kuulalaakeri vaan kartiorullalaakeri. Ja irrottaessa
        laakerit olivat aivan liian löysällä...


      • niin mutterin
        VW Vento kirjoitti:

        tämä vähän offtopic, mutta kukaan ei varmaan asiaan kuole. Kiitos Kugellagerille, mutta ei ole kuulalaakeri vaan kartiorullalaakeri. Ja irrottaessa
        laakerit olivat aivan liian löysällä...

        alla oleva aluslevy täytyy liikkua pienellä voimalla.


    • Jussi´

      Venton takapyörän laakerin kireytttä ei säädetä momenttiavaimella! Kireys on oikea kun mutterin alla olevaa laattaa voi juuri ja juuri siirtää käsivoimin meisselin kärjellä, mutta EI vipuamalla aukon reunasta. Näin menetellen laakeriin jää selväti tuntuva välys kun pyörää ravistaa.
      Yksi tavallisimmista syistä laakerin ennenaikaiselle rikkoutumiselle on sen liika kireys.

    • tulee......

      laakeri kierretään ensin tiukalle. että rumpu jumittaa ja sitten löysätään sen verran että ei tunnu väljää.perustuu siihen että laakeri menee pohjaan

      • Pekka+

        Juuri tuon tapaisilla ohjeilla saadaan vauriot vierintälaakereissa alkamaan.
        "Jussi´":n ohje on oikea. Uskokaa hyvät ihmiset, että Volkkarien (joissa on kiristettävä kartiorullalaakeri) takalaakereissa kuuluu olla selvä valys!

        "Tiukalle" on nimittäin kovin subjektiivinen määrä. Joku saattaa ymmärtää sen niin, että väännetään hampaat irvessä jatkovarrella hartiavoimin, onhan se mutterikin iso.

        Totuus on ettei sitä mutteria saa vääntää tiukalle. Mutteria kannattaa käyttää hieman tiukemmalla kuin mihin se loppupeleissä jätetään. Vääntö lyhyellä lenkki- tai räikkäavaimella yhdellä kädellä kevyesti riittää painamaan asennusrasvat akselitapin ja sisäkoolien välistä pois. Mikään muu kuin rasva ei estä sisäkoolin menemistä kokonaan pohjaan. Koska ulkokoolit painetaan prässillä tai naputellaan vasaralla sopivaa putkea, hylsyä tai vaikka vanhoja kooleja apuna käyttäen paikalleen, ei ne mene enää sen syvemmälle.


      • VW Vento
        Pekka+ kirjoitti:

        Juuri tuon tapaisilla ohjeilla saadaan vauriot vierintälaakereissa alkamaan.
        "Jussi´":n ohje on oikea. Uskokaa hyvät ihmiset, että Volkkarien (joissa on kiristettävä kartiorullalaakeri) takalaakereissa kuuluu olla selvä valys!

        "Tiukalle" on nimittäin kovin subjektiivinen määrä. Joku saattaa ymmärtää sen niin, että väännetään hampaat irvessä jatkovarrella hartiavoimin, onhan se mutterikin iso.

        Totuus on ettei sitä mutteria saa vääntää tiukalle. Mutteria kannattaa käyttää hieman tiukemmalla kuin mihin se loppupeleissä jätetään. Vääntö lyhyellä lenkki- tai räikkäavaimella yhdellä kädellä kevyesti riittää painamaan asennusrasvat akselitapin ja sisäkoolien välistä pois. Mikään muu kuin rasva ei estä sisäkoolin menemistä kokonaan pohjaan. Koska ulkokoolit painetaan prässillä tai naputellaan vasaralla sopivaa putkea, hylsyä tai vaikka vanhoja kooleja apuna käyttäen paikalleen, ei ne mene enää sen syvemmälle.

        Toimin Jussi´:n ja Pekka :n ohjeiden mukaan, jäin vain ihmettelemään väljyyttä ja ajattelin varmistaa asian enemmän tietäviltä.


    • Anonyymi

      Mistä löytää Golf kolmoseen takajarrukilven kiinnitys pultteja vasten laitettavan pyöreän prässätyn peltisuojan. Ei tunnu varaosaliikkeistä saavan. Ilman tuota laakerin suoja kumi hankautuu hajalle. On se jännä kun moinen ei sisälly myytäviin laakerisarjoihin aautomaattisesti.

      • Anonyymi

        Osat löytyy helpoiten osanumerolla. Ja osanumero löytyy helpoiten kun tietää auton vuosimallin ja moottorikoon.

        Ravistin vuosimallin hihasta:

        https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/golf/go/1993-121/5/500-500020/

        Tarkoitatko kenties osaa numero 19 tai 20 ?

        Osaa numero 19 on ainakin kolmea eri versiota, riippuen siitä, mitkä jarrut autossa on. Ainakin jotakin versiota noista löytyy, todennäköisesti kaikkia löytyy (en jaksanut googlettaa kaikkia), hinta noin vitosen paikkeilla.

        Osa numero 20 on saatavilla ainakin viideltä valmistajalta, hinta alkaen 50 senttiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      70
      3149
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2495
    3. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2136
    4. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

      Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      94
      2045
    5. Heilutetaanko peittoa hieman

      Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      55
      1952
    6. Tilanteesi nyt?

      Kysymys otsikossa
      Suhteet
      42
      1594
    7. Kaipaan sua, Ope

      Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      40
      1560
    8. Mä en jaksa suojella sua enää

      Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      14
      1253
    9. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

      "Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      139
      1168
    10. Vuodetvierii

      E siitä tulee nyt 50 vuotta oivoi
      Ähtäri
      6
      1083
    Aihe