Rikkaruohot uudella kasvualustalla

Ihmettelevä-

Olen istuttanut uuden nurmikon kolme viikkoa sitten. Pohjalle laitettiin dolomiittikalkki. Sen jälkeen mullat, siement ja lannoitetta.

Nurmikko on itänyt todella hitaasti, mutta harmikseni olen huomannut, kuinka rikkaruohot kasvavat aivan uskomatonta vauhtia, ja peittävät suuren osan kasvualustasta. :(

Ohessa on kuva alueesta.
http://img395.imageshack.us/img395/9623/nurmikkosh6.jpg

Mitä tässä tapauksessa kannattaisi tehdä?

Odottaako vaan, että nurmikko kasvaa ja sitten ajaa rikkaruohot samalla?

17

9003

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kompostimulta

      Minulle kävi samalla tavalla, kun otin omasta kompostistani mullat uuteen penkkiin. Siemenet olivat siellä jäljellä, vaikka komposti oli jo maatunut.
      Niin on käynyt sinunkin tapauksessasi. Multa on ollut täynnä rikkaruohon siemeniä.

      Mahtaako olla muuta keinoa kuin harata alue ja poimia rikkaruohot pois?

    • pms68

      näyttää olevan vuohenputkea joka ei kestä leikkaamista vaan katoaa sen myötä. Nyt rikkaruohot tavallaan jopa ovat eduksi sillä ne suojaavat maata porotukselta vaikka toisaalta vievät siitä kyllä kosteutta. Kuitenkin omasta mielestäni niistä on enemmän hyötyä kuin haittaa.

      Juolavehnääkö siellä on piippoina myös vai onko ne niitä nurmikon korsia? Jos juolavehnää niin mikäli maa on vielä pehmeää niin käy nyppäämässä ne pois sieltä.

      • Ihmettelevä-

        paljon vastauksista. Antaa niiden sitten suojata.

        Nurmikon korsia siellä tosiaan on, vaikka näyttävät ehkä juolavehnältäkin. Olen aika amatööri näissä asioissa. Saa nähdä, minkälainen nurmikko tuosta tulee. :-)


      • miettinyt monta päivää

        Olen aprikoinut monta päivää saamaasi neuvoa, että anna olla vaan.
        Kysyisin, millainen maa oli aikaisemmin, ennen kuin päätit tehdä siitä nurmikon?
        Mitä kasvoi?
        Vuohenputkeako?

        Koska olen itse pääsemättömissä vuohenputken kasvuista, niin kehottaisin sinua harkitsemaan uudelleen.
        Nyt voit vielä uusia koko kylvön ja harata vuohenputket pois.
        Sillä on pitkät, suikertelevat juuret, joista se kasvattaa uusia taimia vieri viereen. Korkeutta sillä on saman verran kuin koiranputkella. Sen alla ei kasva mikään, jos se pääsee leviämään ympäristöön.

        Edellinen neuvoja sanoo, ihan oikein, että se häviää, jos maanpäälliset osat katkotaan tai tukahdutetaan, mutta aina se jonkun tien löytää ja kasvaa taas innolla esiin. Mitä jää nurmikostasi jäljelle, kun ajat pois vuohenputket? Se on tukahduttanut kaiken muun kasvun.

        En sano, mitä sinun tulisi tehdä, sillä sinähän sen tiedät, mistä vuohenputket alueelle ovat ilmestyneet. Jos ne ovat entistä kasvua, niin ovat ilahtuneet lannoituksesta ja uudesta mullasta!

        Omat vuohenputkeni pidän kurissa katteella ja mustilla jätesäkeillä, joilla peitän alueen. Mutta kuten sanottu, mihin kate loppuu, siinä alkaa vuohenputkien kasvusto.


      • pms68
        miettinyt monta päivää kirjoitti:

        Olen aprikoinut monta päivää saamaasi neuvoa, että anna olla vaan.
        Kysyisin, millainen maa oli aikaisemmin, ennen kuin päätit tehdä siitä nurmikon?
        Mitä kasvoi?
        Vuohenputkeako?

        Koska olen itse pääsemättömissä vuohenputken kasvuista, niin kehottaisin sinua harkitsemaan uudelleen.
        Nyt voit vielä uusia koko kylvön ja harata vuohenputket pois.
        Sillä on pitkät, suikertelevat juuret, joista se kasvattaa uusia taimia vieri viereen. Korkeutta sillä on saman verran kuin koiranputkella. Sen alla ei kasva mikään, jos se pääsee leviämään ympäristöön.

        Edellinen neuvoja sanoo, ihan oikein, että se häviää, jos maanpäälliset osat katkotaan tai tukahdutetaan, mutta aina se jonkun tien löytää ja kasvaa taas innolla esiin. Mitä jää nurmikostasi jäljelle, kun ajat pois vuohenputket? Se on tukahduttanut kaiken muun kasvun.

        En sano, mitä sinun tulisi tehdä, sillä sinähän sen tiedät, mistä vuohenputket alueelle ovat ilmestyneet. Jos ne ovat entistä kasvua, niin ovat ilahtuneet lannoituksesta ja uudesta mullasta!

        Omat vuohenputkeni pidän kurissa katteella ja mustilla jätesäkeillä, joilla peitän alueen. Mutta kuten sanottu, mihin kate loppuu, siinä alkaa vuohenputkien kasvusto.

        vuohenputki ei kasva kun sitä leikataan säännöllisesti nurin. Esim voikukkahan alka akasvaa matalempaa, mutta vuohenputki ei. Jos se saa kasvaa omaan korkeuteensa toistuvasti niin kyllä se kasvaakin ja rehottaa kauniina. Haraaminen ei sille mitään tee vaan juurenpätkistä versoaa uutta. Kasvi on kyllä aika helppo kitkeä jos maa on suhteellisen irtonaista eikä jotain savijankkoa kuten uuden nurmen luulisi olevan. Lisäksi jos varman päälle tahtoo niin leveälehtisille rikoilel on oma myrkky joka tappaa vuohenputken tehokkaasti. Muovin alla vuohenputki kasvattaa juurta ja uusia versoja jotk aovat valkoisia joten ei sekään konsti toimi kuin tukahduttamassa juuri nykyistä kasvustoa. Ja pelkästä katteestakin se kasvaa kyllä läpi ainakin meillä mökillä marjapuskien alla on aivan tasainen matto jos ei kitketä vaikka on katteet alla.


      • miettinyt monta päivää
        pms68 kirjoitti:

        vuohenputki ei kasva kun sitä leikataan säännöllisesti nurin. Esim voikukkahan alka akasvaa matalempaa, mutta vuohenputki ei. Jos se saa kasvaa omaan korkeuteensa toistuvasti niin kyllä se kasvaakin ja rehottaa kauniina. Haraaminen ei sille mitään tee vaan juurenpätkistä versoaa uutta. Kasvi on kyllä aika helppo kitkeä jos maa on suhteellisen irtonaista eikä jotain savijankkoa kuten uuden nurmen luulisi olevan. Lisäksi jos varman päälle tahtoo niin leveälehtisille rikoilel on oma myrkky joka tappaa vuohenputken tehokkaasti. Muovin alla vuohenputki kasvattaa juurta ja uusia versoja jotk aovat valkoisia joten ei sekään konsti toimi kuin tukahduttamassa juuri nykyistä kasvustoa. Ja pelkästä katteestakin se kasvaa kyllä läpi ainakin meillä mökillä marjapuskien alla on aivan tasainen matto jos ei kitketä vaikka on katteet alla.

        Itsekin kerrot, mikä vaiva vuohenputkesta tulee, joten edelleen kehottaisin uuden nurmikon kylvänyttä huolehtimaan, ettei ko. kasvi pääse aluetta valtaamaan.

        Kaunishan se on, minulla se oli sireenien alla vuosia, kunnes se hivuttautui kaikkialle muuallekin puutarhassa. Nyt taisteluni sitä vastaan on jatkunut monta kesää. Se esim. siirtyi vajan alta vajan toiselle puolelle, kun olin nyhtänyt sen olemattomiin kukkapenkistäni vajan seinustalla.
        Sieltä se saatiin häviämään sillä, että istutin kotkansiipisaniaisita vajan sille puolen. Se kasvaa niin mahtavana ettei vuohenputki pärjää. Saniainenkin yrittää levitä, mutta sen nyhtäminen on helpompi homma.


      • Ihmettelevä-
        miettinyt monta päivää kirjoitti:

        Olen aprikoinut monta päivää saamaasi neuvoa, että anna olla vaan.
        Kysyisin, millainen maa oli aikaisemmin, ennen kuin päätit tehdä siitä nurmikon?
        Mitä kasvoi?
        Vuohenputkeako?

        Koska olen itse pääsemättömissä vuohenputken kasvuista, niin kehottaisin sinua harkitsemaan uudelleen.
        Nyt voit vielä uusia koko kylvön ja harata vuohenputket pois.
        Sillä on pitkät, suikertelevat juuret, joista se kasvattaa uusia taimia vieri viereen. Korkeutta sillä on saman verran kuin koiranputkella. Sen alla ei kasva mikään, jos se pääsee leviämään ympäristöön.

        Edellinen neuvoja sanoo, ihan oikein, että se häviää, jos maanpäälliset osat katkotaan tai tukahdutetaan, mutta aina se jonkun tien löytää ja kasvaa taas innolla esiin. Mitä jää nurmikostasi jäljelle, kun ajat pois vuohenputket? Se on tukahduttanut kaiken muun kasvun.

        En sano, mitä sinun tulisi tehdä, sillä sinähän sen tiedät, mistä vuohenputket alueelle ovat ilmestyneet. Jos ne ovat entistä kasvua, niin ovat ilahtuneet lannoituksesta ja uudesta mullasta!

        Omat vuohenputkeni pidän kurissa katteella ja mustilla jätesäkeillä, joilla peitän alueen. Mutta kuten sanottu, mihin kate loppuu, siinä alkaa vuohenputkien kasvusto.

        Vuohenputkia yms. oli kyllä viime vuonna.

        Nyt näytttä siltä, että nurmikko kyllä kasvaa. Se kuitenkin on itänyt vain tiettyihin paikkoihin.

        Ohessa on kuvia tilanteesta.

        Onko tässä enää toivoa?

        Mitä tekisitte tilanteessani?

        http://allyoucanupload.webshots.com/v/2003293841026342309


      • näin:
        Ihmettelevä- kirjoitti:

        Vuohenputkia yms. oli kyllä viime vuonna.

        Nyt näytttä siltä, että nurmikko kyllä kasvaa. Se kuitenkin on itänyt vain tiettyihin paikkoihin.

        Ohessa on kuvia tilanteesta.

        Onko tässä enää toivoa?

        Mitä tekisitte tilanteessani?

        http://allyoucanupload.webshots.com/v/2003293841026342309

        Antaisin kaikkien kasvaa rauhassa, kunnes nurmikko on leikkuuvalmis. Käyttäisin tänä kesänä pelkkää ruohonleikkuria (parempi ettei uutta nurtsia myrkytä), ja ensi kesänä myrkyttäisin vuohenputket voikukille ja muille leveälehtisille tarkoitetulla myrkyllä.


      • Ihmettelevä-
        näin: kirjoitti:

        Antaisin kaikkien kasvaa rauhassa, kunnes nurmikko on leikkuuvalmis. Käyttäisin tänä kesänä pelkkää ruohonleikkuria (parempi ettei uutta nurtsia myrkytä), ja ensi kesänä myrkyttäisin vuohenputket voikukille ja muille leveälehtisille tarkoitetulla myrkyllä.

        näin se on varmasti paras.

        Mistä johtuu, että nurmikko kasvaa tuolla lailla täplissä?

        Istutuksesta on kulunut jo neljä viikkoa ja osassa paikoista ei ole kunnolla itänyt oikein mikään.


      • pms68
        miettinyt monta päivää kirjoitti:

        Itsekin kerrot, mikä vaiva vuohenputkesta tulee, joten edelleen kehottaisin uuden nurmikon kylvänyttä huolehtimaan, ettei ko. kasvi pääse aluetta valtaamaan.

        Kaunishan se on, minulla se oli sireenien alla vuosia, kunnes se hivuttautui kaikkialle muuallekin puutarhassa. Nyt taisteluni sitä vastaan on jatkunut monta kesää. Se esim. siirtyi vajan alta vajan toiselle puolelle, kun olin nyhtänyt sen olemattomiin kukkapenkistäni vajan seinustalla.
        Sieltä se saatiin häviämään sillä, että istutin kotkansiipisaniaisita vajan sille puolen. Se kasvaa niin mahtavana ettei vuohenputki pärjää. Saniainenkin yrittää levitä, mutta sen nyhtäminen on helpompi homma.

        se vuohenputki kasvaa siis jos sitä ei leikata jatkuvastija säännöllisesti. Meillä mökillä leikataan kun viitsitään, ehditään ja jaksetaan..

        Kotona nurmikossa ei tarkastuksen jälkeen näy yhtään vaikka on ollut ennen istutusta kyllä runsaasti..

        Eli edelleen kasvaa jos saa kasvurauhan ja pärjää pimeässäkin.


      • pms68
        Ihmettelevä- kirjoitti:

        Vuohenputkia yms. oli kyllä viime vuonna.

        Nyt näytttä siltä, että nurmikko kyllä kasvaa. Se kuitenkin on itänyt vain tiettyihin paikkoihin.

        Ohessa on kuvia tilanteesta.

        Onko tässä enää toivoa?

        Mitä tekisitte tilanteessani?

        http://allyoucanupload.webshots.com/v/2003293841026342309

        luulenpa että joko siemen on ollut heikkoa tai sitä on vain levitetty epätasaisesti. Muutenkin maa näyttää ehkä aika kuivalta.. Lannoitettuhan se oli?

        Leikkaa nyt pitkällä terällä tuo vuohenputki katki ja kastele sitten nurtsi kunnolla. Paikkaa siemenillä aukkokohdat. Jos näyttää että noissa aukoiss ajotakin on niin lannoittaminenkin voi auttaa jos maa on niin köyhää ettei nurmikko ala kasvaa.


      • tee mitään
        Ihmettelevä- kirjoitti:

        Vuohenputkia yms. oli kyllä viime vuonna.

        Nyt näytttä siltä, että nurmikko kyllä kasvaa. Se kuitenkin on itänyt vain tiettyihin paikkoihin.

        Ohessa on kuvia tilanteesta.

        Onko tässä enää toivoa?

        Mitä tekisitte tilanteessani?

        http://allyoucanupload.webshots.com/v/2003293841026342309

        Anna kasvaa vielä kuukauden ja leikkaa sitten
        vaikka siimaleikkurilla rikkaruohot veks ja kerää pois. Alta löytyy tuolloin varmasti kelpo nurmikko.


      • suunnitteluhortonomi
        Ihmettelevä- kirjoitti:

        näin se on varmasti paras.

        Mistä johtuu, että nurmikko kasvaa tuolla lailla täplissä?

        Istutuksesta on kulunut jo neljä viikkoa ja osassa paikoista ei ole kunnolla itänyt oikein mikään.

        Tuo kuvassa näkyvä on rairuohoa. Rai on yksivuotinen, nopeasti itävä heinä, jota on yleensä kaikissa kuluttajaseoksissa, jotta nurmi alkaisi näyttää itävältä ja joka palvelee myös suojaheinänä hitaammin itäville.

        Toivottavasti vuodenputkesi katoavat edellämainituilla menetelmillä. Itse olen hiukan skeptinen, ja hoitanut maan ensin nurmikon vaatimaan kuntoon ennen kylvöä.


      • neuvo!!!
        tee mitään kirjoitti:

        Anna kasvaa vielä kuukauden ja leikkaa sitten
        vaikka siimaleikkurilla rikkaruohot veks ja kerää pois. Alta löytyy tuolloin varmasti kelpo nurmikko.

        meillä tehtiin viime keväänä nurmi ja kesällä se näytti juuri tuolle. Annoimme kasvaa kaiken ja vedimme ennen ekaa leikkuuta trimmerillä pitkät kasvit poikki. eihän se huippukuntoiselta näyttänyt, mutta kyllä siinä palloa potki =)).

        Tänä keväänä läikkiä oli enää vähän ja nurmikko kukoisti. Nyt lämpöisten ja sateisten kelien jälkeen se näyttää todella hyvältä. kokeneemmat sanovatkin, että kolmantena kesänä nurmikko on parhaimmillaan.

        Ei pidä olla liian kriittinen, ei kait ne rikkaruohot niin kamalia ole. Viiden vuoden jälkeen et edes muista tätä kamppailua vaan voivottelet, miksi se kasvaa niin paljon, että koko ajan saa olla leikkaamassa....

        Ja vinkkinä: älkää pistäkö liikaa siemeniä. Meillä kaksi naapuria tekivät sen virheen. Eka kesänä näytti uskomattoman hyvälle... kaikki kadehti! Mutta nurmi ei pystynyt talvehtimaan ja tänä kesänä ne olivat ihan mustia... ja eikun uutta nurmea tekemään!


      • rikkaruohottoman
        suunnitteluhortonomi kirjoitti:

        Tuo kuvassa näkyvä on rairuohoa. Rai on yksivuotinen, nopeasti itävä heinä, jota on yleensä kaikissa kuluttajaseoksissa, jotta nurmi alkaisi näyttää itävältä ja joka palvelee myös suojaheinänä hitaammin itäville.

        Toivottavasti vuodenputkesi katoavat edellämainituilla menetelmillä. Itse olen hiukan skeptinen, ja hoitanut maan ensin nurmikon vaatimaan kuntoon ennen kylvöä.

        nurmikon, kannattaa kokeilla siirtonurmea


    • ejzzzzz

      Meillä tuli rikkaruohot kekkilän mullan mukana ja paljon

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      348
      3091
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      113
      2292
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1660
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      74
      1193
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1087
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1013
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      42
      986
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      153
      983
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      289
      858
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      42
      806
    Aihe