Mitä tarkoittaa VRO?

tuorevoitelu vai???

40hv Johnson:nin perämoottorin varustus. Sen voi ottaa pois toiminnasta, neuvottiin jossakin mutta mikä se on?

14

7946

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuri tarkoittaa

      VRO merkintä löytyy myös Evinrudeista samoja koneita kun ovat.

    • oikeastaan

      Se tarkoittaa kaksitoimista pumppua, jossa bensapumpun lisäksi öljypuoli. Pumpussa sekoittuu sopivassa suhteessa (?) öljyä bensan sekaan. Kaasarin läpi menee siis vanhanaikaseen tapaan seosbensaa.

      Ns tuoreöljyvoiteluissa öljy ruiskutetaan sellaisenaan kampikammioon ja kaasareiden läpi menee siis puhdasta bensaa.

      VRO on muuten pääsyynä ihan kaikkiin veneilyyn liittyviin ongelmiin.

      • YKÄ2

        Systeemi on mainettaan parempi. En ole kovin monen kanssa henkilökohtaisesti ollut tekemisissä, mutta vain yhdessä niistä on kyseinen pumppu ollut varmuudella ongelman lähde. Vika ilmeni tiivisteiden pettämisenä ja bensapuolen vuotona. Eli pumppu vuoti ulos bensaa, mikä aiheutti tulipalon vaaran.
        Toinen mahdollisesti kyseisen laitteen aiheuttama hankaluus oli laiturinaapurilla kun kone ei suostunut käynnistymään. Pitkän jauhamisen tuloksena oli kaasarit niin täynnä öljyä, että kone ei enää käynnistynyt normaalimenetelmin. Olen kaverin väiteestä vieläkin hämmästynyt ja johtopäätöksen oikeellisuudesta epävarma.

        Toki olen lukeneut koneiden kiinnileikkaamisesta, pumpun petettyä. Varmuutta siitä mikä todellisuudessa on ollut syynä, en ole vaan saanut. Tietysti, jos jaksaa tehdä seosbensan itse ei ainakaan voitelun pettäminen aiheuta ongelmia. Pitkässä hidasajossa on tällöin syytä varautua kahdella tankilla jossa toisessa hidasajoa varten 1% öljyä, varsinaisessa ajotankissa 2%.

        Maininta, että VRO olisi pääsyy ihan kaikkiin veneilyyn liittyviin ongelmiin tuo mieleen perheemme sisäisen vitsin jossa paikallinen huoltoyhtiö on aina syyllinen kun jotain on kateissa. Yhtiö on taas käynyt kylässä ja kähveltänyt kateissa olijan....
        VRO:ta voisi vastaavasti aina syyttää kun perheen muut jäsenet ei tykkää lähteä mukaan veneilemään, vaikka itse viihdyt vesillä, kun ankkuri on jäänyt jumiin kivenkoloon, tai löytyy uusi kivi joka osuu potkuriin.. niin kyllähän syy löytyy VRO:sta, ei se mikään muu voi olla. Mulla on ittellä jammu, mut tästä lähtien voinkin sitten syyttä kaikista ongelmista VRO:ta....


      • oiling
        YKÄ2 kirjoitti:

        Systeemi on mainettaan parempi. En ole kovin monen kanssa henkilökohtaisesti ollut tekemisissä, mutta vain yhdessä niistä on kyseinen pumppu ollut varmuudella ongelman lähde. Vika ilmeni tiivisteiden pettämisenä ja bensapuolen vuotona. Eli pumppu vuoti ulos bensaa, mikä aiheutti tulipalon vaaran.
        Toinen mahdollisesti kyseisen laitteen aiheuttama hankaluus oli laiturinaapurilla kun kone ei suostunut käynnistymään. Pitkän jauhamisen tuloksena oli kaasarit niin täynnä öljyä, että kone ei enää käynnistynyt normaalimenetelmin. Olen kaverin väiteestä vieläkin hämmästynyt ja johtopäätöksen oikeellisuudesta epävarma.

        Toki olen lukeneut koneiden kiinnileikkaamisesta, pumpun petettyä. Varmuutta siitä mikä todellisuudessa on ollut syynä, en ole vaan saanut. Tietysti, jos jaksaa tehdä seosbensan itse ei ainakaan voitelun pettäminen aiheuta ongelmia. Pitkässä hidasajossa on tällöin syytä varautua kahdella tankilla jossa toisessa hidasajoa varten 1% öljyä, varsinaisessa ajotankissa 2%.

        Maininta, että VRO olisi pääsyy ihan kaikkiin veneilyyn liittyviin ongelmiin tuo mieleen perheemme sisäisen vitsin jossa paikallinen huoltoyhtiö on aina syyllinen kun jotain on kateissa. Yhtiö on taas käynyt kylässä ja kähveltänyt kateissa olijan....
        VRO:ta voisi vastaavasti aina syyttää kun perheen muut jäsenet ei tykkää lähteä mukaan veneilemään, vaikka itse viihdyt vesillä, kun ankkuri on jäänyt jumiin kivenkoloon, tai löytyy uusi kivi joka osuu potkuriin.. niin kyllähän syy löytyy VRO:sta, ei se mikään muu voi olla. Mulla on ittellä jammu, mut tästä lähtien voinkin sitten syyttä kaikista ongelmista VRO:ta....

        VRO:n huono maine on sitä itseään.

        Maine tuli ensimmäisen VRO-sukupolven vioista. Taisi olla ensimmäinen sekoitus-systeemi.

        VRO on todella yksinkertainen ja toimintavarma peli. Ne jotka väittää vastaan ei tiedä mitään. Täysin huoltovapaa, lukuunottamatta pulssiletkun takaiskuventtiiliä, joka syytä putsata "joskus"


      • hyvinkin
        YKÄ2 kirjoitti:

        Systeemi on mainettaan parempi. En ole kovin monen kanssa henkilökohtaisesti ollut tekemisissä, mutta vain yhdessä niistä on kyseinen pumppu ollut varmuudella ongelman lähde. Vika ilmeni tiivisteiden pettämisenä ja bensapuolen vuotona. Eli pumppu vuoti ulos bensaa, mikä aiheutti tulipalon vaaran.
        Toinen mahdollisesti kyseisen laitteen aiheuttama hankaluus oli laiturinaapurilla kun kone ei suostunut käynnistymään. Pitkän jauhamisen tuloksena oli kaasarit niin täynnä öljyä, että kone ei enää käynnistynyt normaalimenetelmin. Olen kaverin väiteestä vieläkin hämmästynyt ja johtopäätöksen oikeellisuudesta epävarma.

        Toki olen lukeneut koneiden kiinnileikkaamisesta, pumpun petettyä. Varmuutta siitä mikä todellisuudessa on ollut syynä, en ole vaan saanut. Tietysti, jos jaksaa tehdä seosbensan itse ei ainakaan voitelun pettäminen aiheuta ongelmia. Pitkässä hidasajossa on tällöin syytä varautua kahdella tankilla jossa toisessa hidasajoa varten 1% öljyä, varsinaisessa ajotankissa 2%.

        Maininta, että VRO olisi pääsyy ihan kaikkiin veneilyyn liittyviin ongelmiin tuo mieleen perheemme sisäisen vitsin jossa paikallinen huoltoyhtiö on aina syyllinen kun jotain on kateissa. Yhtiö on taas käynyt kylässä ja kähveltänyt kateissa olijan....
        VRO:ta voisi vastaavasti aina syyttää kun perheen muut jäsenet ei tykkää lähteä mukaan veneilemään, vaikka itse viihdyt vesillä, kun ankkuri on jäänyt jumiin kivenkoloon, tai löytyy uusi kivi joka osuu potkuriin.. niin kyllähän syy löytyy VRO:sta, ei se mikään muu voi olla. Mulla on ittellä jammu, mut tästä lähtien voinkin sitten syyttä kaikista ongelmista VRO:ta....

        Kiinnileikkaus (yhden pytyn) ei oikein voi johtua vro:stä, sama liemi menee kaikkialle. en vielä ole nähnyt pataa, joka olisi leikannut kaikista pytyistä samaan aikaan.


        "uudemmissa" löytyy hälyt jos öljyn/bensan paine tökkii.


    • kaikkitietävä

      no sehän tarkoittaa vro=vitun romu outboard

    • tuorevoitelu vai?

      Itse olen epäillyt aina tuorevoitelua ja sen toimintavarmuutta niin olen tehnyt noin 1% seoksen tankkiin varmuudeksi. Hyvin on kone toiminut!!!

      • vro

      • tuorevoitelu vai?
        vro kirjoitti:

        Oikeasti: älä sekoita öljyä bensaan ja käytä vro:n palvelua.

        Tuolla tarinaa ja faktaa vehkeestä:

        http://continuouswave.com/whaler/reference/VRO.html

        Mitään teknisesti järjellistä syytä ei ole että pieni määrä öljyä bensiinissa heikentää minkään moottorin toimintaa (ei koske katalysaattoreita). Tietysti korkeaviritteisissä moottoreissa liiallinen öljy aiheuttaa tulppien palamista. Ainoana huolena on pieni savutuksen lisääntyminen ja karstoituttaminen mutta kaikki koneet toimivat paremmin kun antaa niille välillä kaasua.
        Näitä 2-tahtisten ongelmia on tullut kokeiltua moottoripyörien kanssa, jotka ovat huomattavasti korkeaviritteisempiä.

        Mielipiteet tervetulleita mutta kotimaisella kielellä... ;)


      • tuorevoitelu vai?
        tuorevoitelu vai? kirjoitti:

        Mitään teknisesti järjellistä syytä ei ole että pieni määrä öljyä bensiinissa heikentää minkään moottorin toimintaa (ei koske katalysaattoreita). Tietysti korkeaviritteisissä moottoreissa liiallinen öljy aiheuttaa tulppien palamista. Ainoana huolena on pieni savutuksen lisääntyminen ja karstoituttaminen mutta kaikki koneet toimivat paremmin kun antaa niille välillä kaasua.
        Näitä 2-tahtisten ongelmia on tullut kokeiltua moottoripyörien kanssa, jotka ovat huomattavasti korkeaviritteisempiä.

        Mielipiteet tervetulleita mutta kotimaisella kielellä... ;)

        Kiitoksia hyvästä sivusta! Muutamia asioita nyt vaan jää pimentoon englannin johdosta.


      • vro
        tuorevoitelu vai? kirjoitti:

        Mitään teknisesti järjellistä syytä ei ole että pieni määrä öljyä bensiinissa heikentää minkään moottorin toimintaa (ei koske katalysaattoreita). Tietysti korkeaviritteisissä moottoreissa liiallinen öljy aiheuttaa tulppien palamista. Ainoana huolena on pieni savutuksen lisääntyminen ja karstoituttaminen mutta kaikki koneet toimivat paremmin kun antaa niille välillä kaasua.
        Näitä 2-tahtisten ongelmia on tullut kokeiltua moottoripyörien kanssa, jotka ovat huomattavasti korkeaviritteisempiä.

        Mielipiteet tervetulleita mutta kotimaisella kielellä... ;)

        Niin eihän teknisesti olekkaan tyhmää karstoittaa moottoria tai liiallisella öljyllä saatuttaa ympäristöä, saati pikeennyttää männänrenkaita kiinni joka sitten tuhoaakin koko moottorin sopivissa oloissa:)

        Iloakin tietty löytyy, laakerit todennäköisesti pysyy paremmassa kunnossa.


      • toista
        vro kirjoitti:

        Niin eihän teknisesti olekkaan tyhmää karstoittaa moottoria tai liiallisella öljyllä saatuttaa ympäristöä, saati pikeennyttää männänrenkaita kiinni joka sitten tuhoaakin koko moottorin sopivissa oloissa:)

        Iloakin tietty löytyy, laakerit todennäköisesti pysyy paremmassa kunnossa.

        Käyttäjän ohjekirja sanoo "during high performance operation you must use a 50:1 fuel/oil ratio in your fuel tank in addition to the operation of the oil injection system".

        Elikkä jos tykkäät rääkätä konettasi pitäisi öljyä lisätä myös bensan sekaan. Sama pätee sisäänajoa.

        Muuten siitä tietenkään mitään hyötyä ole. Liian kylmänä käyvä kone karstoittuu ja pikeentyy ihan normaalimäärälläkin. Ei se öljyn määrä ole ainoa tekijä.


      • VÄÄRÄSTÄ
        toista kirjoitti:

        Käyttäjän ohjekirja sanoo "during high performance operation you must use a 50:1 fuel/oil ratio in your fuel tank in addition to the operation of the oil injection system".

        Elikkä jos tykkäät rääkätä konettasi pitäisi öljyä lisätä myös bensan sekaan. Sama pätee sisäänajoa.

        Muuten siitä tietenkään mitään hyötyä ole. Liian kylmänä käyvä kone karstoittuu ja pikeentyy ihan normaalimäärälläkin. Ei se öljyn määrä ole ainoa tekijä.

        Olisiko väärä ohjekirja-moottoriyhdistelmä?

        50:1 öljyä lisää heheh


      • siteeraus
        VÄÄRÄSTÄ kirjoitti:

        Olisiko väärä ohjekirja-moottoriyhdistelmä?

        50:1 öljyä lisää heheh

        Niin siinä todella sanotaan. Onko tuota nyt niin vaikea uskoa ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2505
    2. Näetkö feminismin uhkana

      Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

      Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

      tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Miksi kaivata miestä

      jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      98
      888
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    8. Kyllä me vaan

      Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53
      851
    9. Oot nainen kaunis

      muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      46
      839
    10. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      60
      822
    Aihe