Mitä tarkoittaa VRO?

tuorevoitelu vai???

40hv Johnson:nin perämoottorin varustus. Sen voi ottaa pois toiminnasta, neuvottiin jossakin mutta mikä se on?

14

8216

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuri tarkoittaa

      VRO merkintä löytyy myös Evinrudeista samoja koneita kun ovat.

    • oikeastaan

      Se tarkoittaa kaksitoimista pumppua, jossa bensapumpun lisäksi öljypuoli. Pumpussa sekoittuu sopivassa suhteessa (?) öljyä bensan sekaan. Kaasarin läpi menee siis vanhanaikaseen tapaan seosbensaa.

      Ns tuoreöljyvoiteluissa öljy ruiskutetaan sellaisenaan kampikammioon ja kaasareiden läpi menee siis puhdasta bensaa.

      VRO on muuten pääsyynä ihan kaikkiin veneilyyn liittyviin ongelmiin.

      • YKÄ2

        Systeemi on mainettaan parempi. En ole kovin monen kanssa henkilökohtaisesti ollut tekemisissä, mutta vain yhdessä niistä on kyseinen pumppu ollut varmuudella ongelman lähde. Vika ilmeni tiivisteiden pettämisenä ja bensapuolen vuotona. Eli pumppu vuoti ulos bensaa, mikä aiheutti tulipalon vaaran.
        Toinen mahdollisesti kyseisen laitteen aiheuttama hankaluus oli laiturinaapurilla kun kone ei suostunut käynnistymään. Pitkän jauhamisen tuloksena oli kaasarit niin täynnä öljyä, että kone ei enää käynnistynyt normaalimenetelmin. Olen kaverin väiteestä vieläkin hämmästynyt ja johtopäätöksen oikeellisuudesta epävarma.

        Toki olen lukeneut koneiden kiinnileikkaamisesta, pumpun petettyä. Varmuutta siitä mikä todellisuudessa on ollut syynä, en ole vaan saanut. Tietysti, jos jaksaa tehdä seosbensan itse ei ainakaan voitelun pettäminen aiheuta ongelmia. Pitkässä hidasajossa on tällöin syytä varautua kahdella tankilla jossa toisessa hidasajoa varten 1% öljyä, varsinaisessa ajotankissa 2%.

        Maininta, että VRO olisi pääsyy ihan kaikkiin veneilyyn liittyviin ongelmiin tuo mieleen perheemme sisäisen vitsin jossa paikallinen huoltoyhtiö on aina syyllinen kun jotain on kateissa. Yhtiö on taas käynyt kylässä ja kähveltänyt kateissa olijan....
        VRO:ta voisi vastaavasti aina syyttää kun perheen muut jäsenet ei tykkää lähteä mukaan veneilemään, vaikka itse viihdyt vesillä, kun ankkuri on jäänyt jumiin kivenkoloon, tai löytyy uusi kivi joka osuu potkuriin.. niin kyllähän syy löytyy VRO:sta, ei se mikään muu voi olla. Mulla on ittellä jammu, mut tästä lähtien voinkin sitten syyttä kaikista ongelmista VRO:ta....


      • oiling
        YKÄ2 kirjoitti:

        Systeemi on mainettaan parempi. En ole kovin monen kanssa henkilökohtaisesti ollut tekemisissä, mutta vain yhdessä niistä on kyseinen pumppu ollut varmuudella ongelman lähde. Vika ilmeni tiivisteiden pettämisenä ja bensapuolen vuotona. Eli pumppu vuoti ulos bensaa, mikä aiheutti tulipalon vaaran.
        Toinen mahdollisesti kyseisen laitteen aiheuttama hankaluus oli laiturinaapurilla kun kone ei suostunut käynnistymään. Pitkän jauhamisen tuloksena oli kaasarit niin täynnä öljyä, että kone ei enää käynnistynyt normaalimenetelmin. Olen kaverin väiteestä vieläkin hämmästynyt ja johtopäätöksen oikeellisuudesta epävarma.

        Toki olen lukeneut koneiden kiinnileikkaamisesta, pumpun petettyä. Varmuutta siitä mikä todellisuudessa on ollut syynä, en ole vaan saanut. Tietysti, jos jaksaa tehdä seosbensan itse ei ainakaan voitelun pettäminen aiheuta ongelmia. Pitkässä hidasajossa on tällöin syytä varautua kahdella tankilla jossa toisessa hidasajoa varten 1% öljyä, varsinaisessa ajotankissa 2%.

        Maininta, että VRO olisi pääsyy ihan kaikkiin veneilyyn liittyviin ongelmiin tuo mieleen perheemme sisäisen vitsin jossa paikallinen huoltoyhtiö on aina syyllinen kun jotain on kateissa. Yhtiö on taas käynyt kylässä ja kähveltänyt kateissa olijan....
        VRO:ta voisi vastaavasti aina syyttää kun perheen muut jäsenet ei tykkää lähteä mukaan veneilemään, vaikka itse viihdyt vesillä, kun ankkuri on jäänyt jumiin kivenkoloon, tai löytyy uusi kivi joka osuu potkuriin.. niin kyllähän syy löytyy VRO:sta, ei se mikään muu voi olla. Mulla on ittellä jammu, mut tästä lähtien voinkin sitten syyttä kaikista ongelmista VRO:ta....

        VRO:n huono maine on sitä itseään.

        Maine tuli ensimmäisen VRO-sukupolven vioista. Taisi olla ensimmäinen sekoitus-systeemi.

        VRO on todella yksinkertainen ja toimintavarma peli. Ne jotka väittää vastaan ei tiedä mitään. Täysin huoltovapaa, lukuunottamatta pulssiletkun takaiskuventtiiliä, joka syytä putsata "joskus"


      • hyvinkin
        YKÄ2 kirjoitti:

        Systeemi on mainettaan parempi. En ole kovin monen kanssa henkilökohtaisesti ollut tekemisissä, mutta vain yhdessä niistä on kyseinen pumppu ollut varmuudella ongelman lähde. Vika ilmeni tiivisteiden pettämisenä ja bensapuolen vuotona. Eli pumppu vuoti ulos bensaa, mikä aiheutti tulipalon vaaran.
        Toinen mahdollisesti kyseisen laitteen aiheuttama hankaluus oli laiturinaapurilla kun kone ei suostunut käynnistymään. Pitkän jauhamisen tuloksena oli kaasarit niin täynnä öljyä, että kone ei enää käynnistynyt normaalimenetelmin. Olen kaverin väiteestä vieläkin hämmästynyt ja johtopäätöksen oikeellisuudesta epävarma.

        Toki olen lukeneut koneiden kiinnileikkaamisesta, pumpun petettyä. Varmuutta siitä mikä todellisuudessa on ollut syynä, en ole vaan saanut. Tietysti, jos jaksaa tehdä seosbensan itse ei ainakaan voitelun pettäminen aiheuta ongelmia. Pitkässä hidasajossa on tällöin syytä varautua kahdella tankilla jossa toisessa hidasajoa varten 1% öljyä, varsinaisessa ajotankissa 2%.

        Maininta, että VRO olisi pääsyy ihan kaikkiin veneilyyn liittyviin ongelmiin tuo mieleen perheemme sisäisen vitsin jossa paikallinen huoltoyhtiö on aina syyllinen kun jotain on kateissa. Yhtiö on taas käynyt kylässä ja kähveltänyt kateissa olijan....
        VRO:ta voisi vastaavasti aina syyttää kun perheen muut jäsenet ei tykkää lähteä mukaan veneilemään, vaikka itse viihdyt vesillä, kun ankkuri on jäänyt jumiin kivenkoloon, tai löytyy uusi kivi joka osuu potkuriin.. niin kyllähän syy löytyy VRO:sta, ei se mikään muu voi olla. Mulla on ittellä jammu, mut tästä lähtien voinkin sitten syyttä kaikista ongelmista VRO:ta....

        Kiinnileikkaus (yhden pytyn) ei oikein voi johtua vro:stä, sama liemi menee kaikkialle. en vielä ole nähnyt pataa, joka olisi leikannut kaikista pytyistä samaan aikaan.


        "uudemmissa" löytyy hälyt jos öljyn/bensan paine tökkii.


    • kaikkitietävä

      no sehän tarkoittaa vro=vitun romu outboard

    • tuorevoitelu vai?

      Itse olen epäillyt aina tuorevoitelua ja sen toimintavarmuutta niin olen tehnyt noin 1% seoksen tankkiin varmuudeksi. Hyvin on kone toiminut!!!

      • vro

      • tuorevoitelu vai?
        vro kirjoitti:

        Oikeasti: älä sekoita öljyä bensaan ja käytä vro:n palvelua.

        Tuolla tarinaa ja faktaa vehkeestä:

        http://continuouswave.com/whaler/reference/VRO.html

        Mitään teknisesti järjellistä syytä ei ole että pieni määrä öljyä bensiinissa heikentää minkään moottorin toimintaa (ei koske katalysaattoreita). Tietysti korkeaviritteisissä moottoreissa liiallinen öljy aiheuttaa tulppien palamista. Ainoana huolena on pieni savutuksen lisääntyminen ja karstoituttaminen mutta kaikki koneet toimivat paremmin kun antaa niille välillä kaasua.
        Näitä 2-tahtisten ongelmia on tullut kokeiltua moottoripyörien kanssa, jotka ovat huomattavasti korkeaviritteisempiä.

        Mielipiteet tervetulleita mutta kotimaisella kielellä... ;)


      • tuorevoitelu vai?
        tuorevoitelu vai? kirjoitti:

        Mitään teknisesti järjellistä syytä ei ole että pieni määrä öljyä bensiinissa heikentää minkään moottorin toimintaa (ei koske katalysaattoreita). Tietysti korkeaviritteisissä moottoreissa liiallinen öljy aiheuttaa tulppien palamista. Ainoana huolena on pieni savutuksen lisääntyminen ja karstoituttaminen mutta kaikki koneet toimivat paremmin kun antaa niille välillä kaasua.
        Näitä 2-tahtisten ongelmia on tullut kokeiltua moottoripyörien kanssa, jotka ovat huomattavasti korkeaviritteisempiä.

        Mielipiteet tervetulleita mutta kotimaisella kielellä... ;)

        Kiitoksia hyvästä sivusta! Muutamia asioita nyt vaan jää pimentoon englannin johdosta.


      • vro
        tuorevoitelu vai? kirjoitti:

        Mitään teknisesti järjellistä syytä ei ole että pieni määrä öljyä bensiinissa heikentää minkään moottorin toimintaa (ei koske katalysaattoreita). Tietysti korkeaviritteisissä moottoreissa liiallinen öljy aiheuttaa tulppien palamista. Ainoana huolena on pieni savutuksen lisääntyminen ja karstoituttaminen mutta kaikki koneet toimivat paremmin kun antaa niille välillä kaasua.
        Näitä 2-tahtisten ongelmia on tullut kokeiltua moottoripyörien kanssa, jotka ovat huomattavasti korkeaviritteisempiä.

        Mielipiteet tervetulleita mutta kotimaisella kielellä... ;)

        Niin eihän teknisesti olekkaan tyhmää karstoittaa moottoria tai liiallisella öljyllä saatuttaa ympäristöä, saati pikeennyttää männänrenkaita kiinni joka sitten tuhoaakin koko moottorin sopivissa oloissa:)

        Iloakin tietty löytyy, laakerit todennäköisesti pysyy paremmassa kunnossa.


      • toista
        vro kirjoitti:

        Niin eihän teknisesti olekkaan tyhmää karstoittaa moottoria tai liiallisella öljyllä saatuttaa ympäristöä, saati pikeennyttää männänrenkaita kiinni joka sitten tuhoaakin koko moottorin sopivissa oloissa:)

        Iloakin tietty löytyy, laakerit todennäköisesti pysyy paremmassa kunnossa.

        Käyttäjän ohjekirja sanoo "during high performance operation you must use a 50:1 fuel/oil ratio in your fuel tank in addition to the operation of the oil injection system".

        Elikkä jos tykkäät rääkätä konettasi pitäisi öljyä lisätä myös bensan sekaan. Sama pätee sisäänajoa.

        Muuten siitä tietenkään mitään hyötyä ole. Liian kylmänä käyvä kone karstoittuu ja pikeentyy ihan normaalimäärälläkin. Ei se öljyn määrä ole ainoa tekijä.


      • VÄÄRÄSTÄ
        toista kirjoitti:

        Käyttäjän ohjekirja sanoo "during high performance operation you must use a 50:1 fuel/oil ratio in your fuel tank in addition to the operation of the oil injection system".

        Elikkä jos tykkäät rääkätä konettasi pitäisi öljyä lisätä myös bensan sekaan. Sama pätee sisäänajoa.

        Muuten siitä tietenkään mitään hyötyä ole. Liian kylmänä käyvä kone karstoittuu ja pikeentyy ihan normaalimäärälläkin. Ei se öljyn määrä ole ainoa tekijä.

        Olisiko väärä ohjekirja-moottoriyhdistelmä?

        50:1 öljyä lisää heheh


      • siteeraus
        VÄÄRÄSTÄ kirjoitti:

        Olisiko väärä ohjekirja-moottoriyhdistelmä?

        50:1 öljyä lisää heheh

        Niin siinä todella sanotaan. Onko tuota nyt niin vaikea uskoa ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      183
      3495
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      375
      2197
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      56
      2176
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      43
      2042
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1491
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1213
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      429
      1163
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      118
      1045
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      59
      984
    Aihe