Mitä tarkoittaa VRO?

tuorevoitelu vai???

40hv Johnson:nin perämoottorin varustus. Sen voi ottaa pois toiminnasta, neuvottiin jossakin mutta mikä se on?

14

8052

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuri tarkoittaa

      VRO merkintä löytyy myös Evinrudeista samoja koneita kun ovat.

    • oikeastaan

      Se tarkoittaa kaksitoimista pumppua, jossa bensapumpun lisäksi öljypuoli. Pumpussa sekoittuu sopivassa suhteessa (?) öljyä bensan sekaan. Kaasarin läpi menee siis vanhanaikaseen tapaan seosbensaa.

      Ns tuoreöljyvoiteluissa öljy ruiskutetaan sellaisenaan kampikammioon ja kaasareiden läpi menee siis puhdasta bensaa.

      VRO on muuten pääsyynä ihan kaikkiin veneilyyn liittyviin ongelmiin.

      • YKÄ2

        Systeemi on mainettaan parempi. En ole kovin monen kanssa henkilökohtaisesti ollut tekemisissä, mutta vain yhdessä niistä on kyseinen pumppu ollut varmuudella ongelman lähde. Vika ilmeni tiivisteiden pettämisenä ja bensapuolen vuotona. Eli pumppu vuoti ulos bensaa, mikä aiheutti tulipalon vaaran.
        Toinen mahdollisesti kyseisen laitteen aiheuttama hankaluus oli laiturinaapurilla kun kone ei suostunut käynnistymään. Pitkän jauhamisen tuloksena oli kaasarit niin täynnä öljyä, että kone ei enää käynnistynyt normaalimenetelmin. Olen kaverin väiteestä vieläkin hämmästynyt ja johtopäätöksen oikeellisuudesta epävarma.

        Toki olen lukeneut koneiden kiinnileikkaamisesta, pumpun petettyä. Varmuutta siitä mikä todellisuudessa on ollut syynä, en ole vaan saanut. Tietysti, jos jaksaa tehdä seosbensan itse ei ainakaan voitelun pettäminen aiheuta ongelmia. Pitkässä hidasajossa on tällöin syytä varautua kahdella tankilla jossa toisessa hidasajoa varten 1% öljyä, varsinaisessa ajotankissa 2%.

        Maininta, että VRO olisi pääsyy ihan kaikkiin veneilyyn liittyviin ongelmiin tuo mieleen perheemme sisäisen vitsin jossa paikallinen huoltoyhtiö on aina syyllinen kun jotain on kateissa. Yhtiö on taas käynyt kylässä ja kähveltänyt kateissa olijan....
        VRO:ta voisi vastaavasti aina syyttää kun perheen muut jäsenet ei tykkää lähteä mukaan veneilemään, vaikka itse viihdyt vesillä, kun ankkuri on jäänyt jumiin kivenkoloon, tai löytyy uusi kivi joka osuu potkuriin.. niin kyllähän syy löytyy VRO:sta, ei se mikään muu voi olla. Mulla on ittellä jammu, mut tästä lähtien voinkin sitten syyttä kaikista ongelmista VRO:ta....


      • oiling
        YKÄ2 kirjoitti:

        Systeemi on mainettaan parempi. En ole kovin monen kanssa henkilökohtaisesti ollut tekemisissä, mutta vain yhdessä niistä on kyseinen pumppu ollut varmuudella ongelman lähde. Vika ilmeni tiivisteiden pettämisenä ja bensapuolen vuotona. Eli pumppu vuoti ulos bensaa, mikä aiheutti tulipalon vaaran.
        Toinen mahdollisesti kyseisen laitteen aiheuttama hankaluus oli laiturinaapurilla kun kone ei suostunut käynnistymään. Pitkän jauhamisen tuloksena oli kaasarit niin täynnä öljyä, että kone ei enää käynnistynyt normaalimenetelmin. Olen kaverin väiteestä vieläkin hämmästynyt ja johtopäätöksen oikeellisuudesta epävarma.

        Toki olen lukeneut koneiden kiinnileikkaamisesta, pumpun petettyä. Varmuutta siitä mikä todellisuudessa on ollut syynä, en ole vaan saanut. Tietysti, jos jaksaa tehdä seosbensan itse ei ainakaan voitelun pettäminen aiheuta ongelmia. Pitkässä hidasajossa on tällöin syytä varautua kahdella tankilla jossa toisessa hidasajoa varten 1% öljyä, varsinaisessa ajotankissa 2%.

        Maininta, että VRO olisi pääsyy ihan kaikkiin veneilyyn liittyviin ongelmiin tuo mieleen perheemme sisäisen vitsin jossa paikallinen huoltoyhtiö on aina syyllinen kun jotain on kateissa. Yhtiö on taas käynyt kylässä ja kähveltänyt kateissa olijan....
        VRO:ta voisi vastaavasti aina syyttää kun perheen muut jäsenet ei tykkää lähteä mukaan veneilemään, vaikka itse viihdyt vesillä, kun ankkuri on jäänyt jumiin kivenkoloon, tai löytyy uusi kivi joka osuu potkuriin.. niin kyllähän syy löytyy VRO:sta, ei se mikään muu voi olla. Mulla on ittellä jammu, mut tästä lähtien voinkin sitten syyttä kaikista ongelmista VRO:ta....

        VRO:n huono maine on sitä itseään.

        Maine tuli ensimmäisen VRO-sukupolven vioista. Taisi olla ensimmäinen sekoitus-systeemi.

        VRO on todella yksinkertainen ja toimintavarma peli. Ne jotka väittää vastaan ei tiedä mitään. Täysin huoltovapaa, lukuunottamatta pulssiletkun takaiskuventtiiliä, joka syytä putsata "joskus"


      • hyvinkin
        YKÄ2 kirjoitti:

        Systeemi on mainettaan parempi. En ole kovin monen kanssa henkilökohtaisesti ollut tekemisissä, mutta vain yhdessä niistä on kyseinen pumppu ollut varmuudella ongelman lähde. Vika ilmeni tiivisteiden pettämisenä ja bensapuolen vuotona. Eli pumppu vuoti ulos bensaa, mikä aiheutti tulipalon vaaran.
        Toinen mahdollisesti kyseisen laitteen aiheuttama hankaluus oli laiturinaapurilla kun kone ei suostunut käynnistymään. Pitkän jauhamisen tuloksena oli kaasarit niin täynnä öljyä, että kone ei enää käynnistynyt normaalimenetelmin. Olen kaverin väiteestä vieläkin hämmästynyt ja johtopäätöksen oikeellisuudesta epävarma.

        Toki olen lukeneut koneiden kiinnileikkaamisesta, pumpun petettyä. Varmuutta siitä mikä todellisuudessa on ollut syynä, en ole vaan saanut. Tietysti, jos jaksaa tehdä seosbensan itse ei ainakaan voitelun pettäminen aiheuta ongelmia. Pitkässä hidasajossa on tällöin syytä varautua kahdella tankilla jossa toisessa hidasajoa varten 1% öljyä, varsinaisessa ajotankissa 2%.

        Maininta, että VRO olisi pääsyy ihan kaikkiin veneilyyn liittyviin ongelmiin tuo mieleen perheemme sisäisen vitsin jossa paikallinen huoltoyhtiö on aina syyllinen kun jotain on kateissa. Yhtiö on taas käynyt kylässä ja kähveltänyt kateissa olijan....
        VRO:ta voisi vastaavasti aina syyttää kun perheen muut jäsenet ei tykkää lähteä mukaan veneilemään, vaikka itse viihdyt vesillä, kun ankkuri on jäänyt jumiin kivenkoloon, tai löytyy uusi kivi joka osuu potkuriin.. niin kyllähän syy löytyy VRO:sta, ei se mikään muu voi olla. Mulla on ittellä jammu, mut tästä lähtien voinkin sitten syyttä kaikista ongelmista VRO:ta....

        Kiinnileikkaus (yhden pytyn) ei oikein voi johtua vro:stä, sama liemi menee kaikkialle. en vielä ole nähnyt pataa, joka olisi leikannut kaikista pytyistä samaan aikaan.


        "uudemmissa" löytyy hälyt jos öljyn/bensan paine tökkii.


    • kaikkitietävä

      no sehän tarkoittaa vro=vitun romu outboard

    • tuorevoitelu vai?

      Itse olen epäillyt aina tuorevoitelua ja sen toimintavarmuutta niin olen tehnyt noin 1% seoksen tankkiin varmuudeksi. Hyvin on kone toiminut!!!

      • vro

      • tuorevoitelu vai?
        vro kirjoitti:

        Oikeasti: älä sekoita öljyä bensaan ja käytä vro:n palvelua.

        Tuolla tarinaa ja faktaa vehkeestä:

        http://continuouswave.com/whaler/reference/VRO.html

        Mitään teknisesti järjellistä syytä ei ole että pieni määrä öljyä bensiinissa heikentää minkään moottorin toimintaa (ei koske katalysaattoreita). Tietysti korkeaviritteisissä moottoreissa liiallinen öljy aiheuttaa tulppien palamista. Ainoana huolena on pieni savutuksen lisääntyminen ja karstoituttaminen mutta kaikki koneet toimivat paremmin kun antaa niille välillä kaasua.
        Näitä 2-tahtisten ongelmia on tullut kokeiltua moottoripyörien kanssa, jotka ovat huomattavasti korkeaviritteisempiä.

        Mielipiteet tervetulleita mutta kotimaisella kielellä... ;)


      • tuorevoitelu vai?
        tuorevoitelu vai? kirjoitti:

        Mitään teknisesti järjellistä syytä ei ole että pieni määrä öljyä bensiinissa heikentää minkään moottorin toimintaa (ei koske katalysaattoreita). Tietysti korkeaviritteisissä moottoreissa liiallinen öljy aiheuttaa tulppien palamista. Ainoana huolena on pieni savutuksen lisääntyminen ja karstoituttaminen mutta kaikki koneet toimivat paremmin kun antaa niille välillä kaasua.
        Näitä 2-tahtisten ongelmia on tullut kokeiltua moottoripyörien kanssa, jotka ovat huomattavasti korkeaviritteisempiä.

        Mielipiteet tervetulleita mutta kotimaisella kielellä... ;)

        Kiitoksia hyvästä sivusta! Muutamia asioita nyt vaan jää pimentoon englannin johdosta.


      • vro
        tuorevoitelu vai? kirjoitti:

        Mitään teknisesti järjellistä syytä ei ole että pieni määrä öljyä bensiinissa heikentää minkään moottorin toimintaa (ei koske katalysaattoreita). Tietysti korkeaviritteisissä moottoreissa liiallinen öljy aiheuttaa tulppien palamista. Ainoana huolena on pieni savutuksen lisääntyminen ja karstoituttaminen mutta kaikki koneet toimivat paremmin kun antaa niille välillä kaasua.
        Näitä 2-tahtisten ongelmia on tullut kokeiltua moottoripyörien kanssa, jotka ovat huomattavasti korkeaviritteisempiä.

        Mielipiteet tervetulleita mutta kotimaisella kielellä... ;)

        Niin eihän teknisesti olekkaan tyhmää karstoittaa moottoria tai liiallisella öljyllä saatuttaa ympäristöä, saati pikeennyttää männänrenkaita kiinni joka sitten tuhoaakin koko moottorin sopivissa oloissa:)

        Iloakin tietty löytyy, laakerit todennäköisesti pysyy paremmassa kunnossa.


      • toista
        vro kirjoitti:

        Niin eihän teknisesti olekkaan tyhmää karstoittaa moottoria tai liiallisella öljyllä saatuttaa ympäristöä, saati pikeennyttää männänrenkaita kiinni joka sitten tuhoaakin koko moottorin sopivissa oloissa:)

        Iloakin tietty löytyy, laakerit todennäköisesti pysyy paremmassa kunnossa.

        Käyttäjän ohjekirja sanoo "during high performance operation you must use a 50:1 fuel/oil ratio in your fuel tank in addition to the operation of the oil injection system".

        Elikkä jos tykkäät rääkätä konettasi pitäisi öljyä lisätä myös bensan sekaan. Sama pätee sisäänajoa.

        Muuten siitä tietenkään mitään hyötyä ole. Liian kylmänä käyvä kone karstoittuu ja pikeentyy ihan normaalimäärälläkin. Ei se öljyn määrä ole ainoa tekijä.


      • VÄÄRÄSTÄ
        toista kirjoitti:

        Käyttäjän ohjekirja sanoo "during high performance operation you must use a 50:1 fuel/oil ratio in your fuel tank in addition to the operation of the oil injection system".

        Elikkä jos tykkäät rääkätä konettasi pitäisi öljyä lisätä myös bensan sekaan. Sama pätee sisäänajoa.

        Muuten siitä tietenkään mitään hyötyä ole. Liian kylmänä käyvä kone karstoittuu ja pikeentyy ihan normaalimäärälläkin. Ei se öljyn määrä ole ainoa tekijä.

        Olisiko väärä ohjekirja-moottoriyhdistelmä?

        50:1 öljyä lisää heheh


      • siteeraus
        VÄÄRÄSTÄ kirjoitti:

        Olisiko väärä ohjekirja-moottoriyhdistelmä?

        50:1 öljyä lisää heheh

        Niin siinä todella sanotaan. Onko tuota nyt niin vaikea uskoa ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      38
      3289
    2. Niin voimakkaat tunteet

      Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2595
    3. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

      sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2564
    4. Puhe on halpaa

      Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1816
    5. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1536
    6. Oletko harrastanut

      seksiä kaivattusi kanssa? 🤔
      Ikävä
      121
      1301
    7. Nainen, se on vain karu totuus, että

      sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja
      Ikävä
      279
      1258
    8. Joko aiheuttamani pettymys

      on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.
      Ikävä
      90
      1229
    9. Kosulan Keisari karviossa

      Non ni. Kosulan keisari karviossa käväsemässä,kamera pyöri ja tubetulot lopsahti tilille,myös VEROVÄHENNYLSIIN ajo
      Tuusniemi
      24
      1146
    10. Arvasin että sen profiilin takana on sinä

      Ja nyt suutuit. Pidähän tuo äläkä enää haikaile sitten, rakas 😉
      Tunteet
      13
      1110
    Aihe