Mitä tarkoittaa VRO?

tuorevoitelu vai???

40hv Johnson:nin perämoottorin varustus. Sen voi ottaa pois toiminnasta, neuvottiin jossakin mutta mikä se on?

14

8056

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuri tarkoittaa

      VRO merkintä löytyy myös Evinrudeista samoja koneita kun ovat.

    • oikeastaan

      Se tarkoittaa kaksitoimista pumppua, jossa bensapumpun lisäksi öljypuoli. Pumpussa sekoittuu sopivassa suhteessa (?) öljyä bensan sekaan. Kaasarin läpi menee siis vanhanaikaseen tapaan seosbensaa.

      Ns tuoreöljyvoiteluissa öljy ruiskutetaan sellaisenaan kampikammioon ja kaasareiden läpi menee siis puhdasta bensaa.

      VRO on muuten pääsyynä ihan kaikkiin veneilyyn liittyviin ongelmiin.

      • YKÄ2

        Systeemi on mainettaan parempi. En ole kovin monen kanssa henkilökohtaisesti ollut tekemisissä, mutta vain yhdessä niistä on kyseinen pumppu ollut varmuudella ongelman lähde. Vika ilmeni tiivisteiden pettämisenä ja bensapuolen vuotona. Eli pumppu vuoti ulos bensaa, mikä aiheutti tulipalon vaaran.
        Toinen mahdollisesti kyseisen laitteen aiheuttama hankaluus oli laiturinaapurilla kun kone ei suostunut käynnistymään. Pitkän jauhamisen tuloksena oli kaasarit niin täynnä öljyä, että kone ei enää käynnistynyt normaalimenetelmin. Olen kaverin väiteestä vieläkin hämmästynyt ja johtopäätöksen oikeellisuudesta epävarma.

        Toki olen lukeneut koneiden kiinnileikkaamisesta, pumpun petettyä. Varmuutta siitä mikä todellisuudessa on ollut syynä, en ole vaan saanut. Tietysti, jos jaksaa tehdä seosbensan itse ei ainakaan voitelun pettäminen aiheuta ongelmia. Pitkässä hidasajossa on tällöin syytä varautua kahdella tankilla jossa toisessa hidasajoa varten 1% öljyä, varsinaisessa ajotankissa 2%.

        Maininta, että VRO olisi pääsyy ihan kaikkiin veneilyyn liittyviin ongelmiin tuo mieleen perheemme sisäisen vitsin jossa paikallinen huoltoyhtiö on aina syyllinen kun jotain on kateissa. Yhtiö on taas käynyt kylässä ja kähveltänyt kateissa olijan....
        VRO:ta voisi vastaavasti aina syyttää kun perheen muut jäsenet ei tykkää lähteä mukaan veneilemään, vaikka itse viihdyt vesillä, kun ankkuri on jäänyt jumiin kivenkoloon, tai löytyy uusi kivi joka osuu potkuriin.. niin kyllähän syy löytyy VRO:sta, ei se mikään muu voi olla. Mulla on ittellä jammu, mut tästä lähtien voinkin sitten syyttä kaikista ongelmista VRO:ta....


      • oiling
        YKÄ2 kirjoitti:

        Systeemi on mainettaan parempi. En ole kovin monen kanssa henkilökohtaisesti ollut tekemisissä, mutta vain yhdessä niistä on kyseinen pumppu ollut varmuudella ongelman lähde. Vika ilmeni tiivisteiden pettämisenä ja bensapuolen vuotona. Eli pumppu vuoti ulos bensaa, mikä aiheutti tulipalon vaaran.
        Toinen mahdollisesti kyseisen laitteen aiheuttama hankaluus oli laiturinaapurilla kun kone ei suostunut käynnistymään. Pitkän jauhamisen tuloksena oli kaasarit niin täynnä öljyä, että kone ei enää käynnistynyt normaalimenetelmin. Olen kaverin väiteestä vieläkin hämmästynyt ja johtopäätöksen oikeellisuudesta epävarma.

        Toki olen lukeneut koneiden kiinnileikkaamisesta, pumpun petettyä. Varmuutta siitä mikä todellisuudessa on ollut syynä, en ole vaan saanut. Tietysti, jos jaksaa tehdä seosbensan itse ei ainakaan voitelun pettäminen aiheuta ongelmia. Pitkässä hidasajossa on tällöin syytä varautua kahdella tankilla jossa toisessa hidasajoa varten 1% öljyä, varsinaisessa ajotankissa 2%.

        Maininta, että VRO olisi pääsyy ihan kaikkiin veneilyyn liittyviin ongelmiin tuo mieleen perheemme sisäisen vitsin jossa paikallinen huoltoyhtiö on aina syyllinen kun jotain on kateissa. Yhtiö on taas käynyt kylässä ja kähveltänyt kateissa olijan....
        VRO:ta voisi vastaavasti aina syyttää kun perheen muut jäsenet ei tykkää lähteä mukaan veneilemään, vaikka itse viihdyt vesillä, kun ankkuri on jäänyt jumiin kivenkoloon, tai löytyy uusi kivi joka osuu potkuriin.. niin kyllähän syy löytyy VRO:sta, ei se mikään muu voi olla. Mulla on ittellä jammu, mut tästä lähtien voinkin sitten syyttä kaikista ongelmista VRO:ta....

        VRO:n huono maine on sitä itseään.

        Maine tuli ensimmäisen VRO-sukupolven vioista. Taisi olla ensimmäinen sekoitus-systeemi.

        VRO on todella yksinkertainen ja toimintavarma peli. Ne jotka väittää vastaan ei tiedä mitään. Täysin huoltovapaa, lukuunottamatta pulssiletkun takaiskuventtiiliä, joka syytä putsata "joskus"


      • hyvinkin
        YKÄ2 kirjoitti:

        Systeemi on mainettaan parempi. En ole kovin monen kanssa henkilökohtaisesti ollut tekemisissä, mutta vain yhdessä niistä on kyseinen pumppu ollut varmuudella ongelman lähde. Vika ilmeni tiivisteiden pettämisenä ja bensapuolen vuotona. Eli pumppu vuoti ulos bensaa, mikä aiheutti tulipalon vaaran.
        Toinen mahdollisesti kyseisen laitteen aiheuttama hankaluus oli laiturinaapurilla kun kone ei suostunut käynnistymään. Pitkän jauhamisen tuloksena oli kaasarit niin täynnä öljyä, että kone ei enää käynnistynyt normaalimenetelmin. Olen kaverin väiteestä vieläkin hämmästynyt ja johtopäätöksen oikeellisuudesta epävarma.

        Toki olen lukeneut koneiden kiinnileikkaamisesta, pumpun petettyä. Varmuutta siitä mikä todellisuudessa on ollut syynä, en ole vaan saanut. Tietysti, jos jaksaa tehdä seosbensan itse ei ainakaan voitelun pettäminen aiheuta ongelmia. Pitkässä hidasajossa on tällöin syytä varautua kahdella tankilla jossa toisessa hidasajoa varten 1% öljyä, varsinaisessa ajotankissa 2%.

        Maininta, että VRO olisi pääsyy ihan kaikkiin veneilyyn liittyviin ongelmiin tuo mieleen perheemme sisäisen vitsin jossa paikallinen huoltoyhtiö on aina syyllinen kun jotain on kateissa. Yhtiö on taas käynyt kylässä ja kähveltänyt kateissa olijan....
        VRO:ta voisi vastaavasti aina syyttää kun perheen muut jäsenet ei tykkää lähteä mukaan veneilemään, vaikka itse viihdyt vesillä, kun ankkuri on jäänyt jumiin kivenkoloon, tai löytyy uusi kivi joka osuu potkuriin.. niin kyllähän syy löytyy VRO:sta, ei se mikään muu voi olla. Mulla on ittellä jammu, mut tästä lähtien voinkin sitten syyttä kaikista ongelmista VRO:ta....

        Kiinnileikkaus (yhden pytyn) ei oikein voi johtua vro:stä, sama liemi menee kaikkialle. en vielä ole nähnyt pataa, joka olisi leikannut kaikista pytyistä samaan aikaan.


        "uudemmissa" löytyy hälyt jos öljyn/bensan paine tökkii.


    • kaikkitietävä

      no sehän tarkoittaa vro=vitun romu outboard

    • tuorevoitelu vai?

      Itse olen epäillyt aina tuorevoitelua ja sen toimintavarmuutta niin olen tehnyt noin 1% seoksen tankkiin varmuudeksi. Hyvin on kone toiminut!!!

      • vro

      • tuorevoitelu vai?
        vro kirjoitti:

        Oikeasti: älä sekoita öljyä bensaan ja käytä vro:n palvelua.

        Tuolla tarinaa ja faktaa vehkeestä:

        http://continuouswave.com/whaler/reference/VRO.html

        Mitään teknisesti järjellistä syytä ei ole että pieni määrä öljyä bensiinissa heikentää minkään moottorin toimintaa (ei koske katalysaattoreita). Tietysti korkeaviritteisissä moottoreissa liiallinen öljy aiheuttaa tulppien palamista. Ainoana huolena on pieni savutuksen lisääntyminen ja karstoituttaminen mutta kaikki koneet toimivat paremmin kun antaa niille välillä kaasua.
        Näitä 2-tahtisten ongelmia on tullut kokeiltua moottoripyörien kanssa, jotka ovat huomattavasti korkeaviritteisempiä.

        Mielipiteet tervetulleita mutta kotimaisella kielellä... ;)


      • tuorevoitelu vai?
        tuorevoitelu vai? kirjoitti:

        Mitään teknisesti järjellistä syytä ei ole että pieni määrä öljyä bensiinissa heikentää minkään moottorin toimintaa (ei koske katalysaattoreita). Tietysti korkeaviritteisissä moottoreissa liiallinen öljy aiheuttaa tulppien palamista. Ainoana huolena on pieni savutuksen lisääntyminen ja karstoituttaminen mutta kaikki koneet toimivat paremmin kun antaa niille välillä kaasua.
        Näitä 2-tahtisten ongelmia on tullut kokeiltua moottoripyörien kanssa, jotka ovat huomattavasti korkeaviritteisempiä.

        Mielipiteet tervetulleita mutta kotimaisella kielellä... ;)

        Kiitoksia hyvästä sivusta! Muutamia asioita nyt vaan jää pimentoon englannin johdosta.


      • vro
        tuorevoitelu vai? kirjoitti:

        Mitään teknisesti järjellistä syytä ei ole että pieni määrä öljyä bensiinissa heikentää minkään moottorin toimintaa (ei koske katalysaattoreita). Tietysti korkeaviritteisissä moottoreissa liiallinen öljy aiheuttaa tulppien palamista. Ainoana huolena on pieni savutuksen lisääntyminen ja karstoituttaminen mutta kaikki koneet toimivat paremmin kun antaa niille välillä kaasua.
        Näitä 2-tahtisten ongelmia on tullut kokeiltua moottoripyörien kanssa, jotka ovat huomattavasti korkeaviritteisempiä.

        Mielipiteet tervetulleita mutta kotimaisella kielellä... ;)

        Niin eihän teknisesti olekkaan tyhmää karstoittaa moottoria tai liiallisella öljyllä saatuttaa ympäristöä, saati pikeennyttää männänrenkaita kiinni joka sitten tuhoaakin koko moottorin sopivissa oloissa:)

        Iloakin tietty löytyy, laakerit todennäköisesti pysyy paremmassa kunnossa.


      • toista
        vro kirjoitti:

        Niin eihän teknisesti olekkaan tyhmää karstoittaa moottoria tai liiallisella öljyllä saatuttaa ympäristöä, saati pikeennyttää männänrenkaita kiinni joka sitten tuhoaakin koko moottorin sopivissa oloissa:)

        Iloakin tietty löytyy, laakerit todennäköisesti pysyy paremmassa kunnossa.

        Käyttäjän ohjekirja sanoo "during high performance operation you must use a 50:1 fuel/oil ratio in your fuel tank in addition to the operation of the oil injection system".

        Elikkä jos tykkäät rääkätä konettasi pitäisi öljyä lisätä myös bensan sekaan. Sama pätee sisäänajoa.

        Muuten siitä tietenkään mitään hyötyä ole. Liian kylmänä käyvä kone karstoittuu ja pikeentyy ihan normaalimäärälläkin. Ei se öljyn määrä ole ainoa tekijä.


      • VÄÄRÄSTÄ
        toista kirjoitti:

        Käyttäjän ohjekirja sanoo "during high performance operation you must use a 50:1 fuel/oil ratio in your fuel tank in addition to the operation of the oil injection system".

        Elikkä jos tykkäät rääkätä konettasi pitäisi öljyä lisätä myös bensan sekaan. Sama pätee sisäänajoa.

        Muuten siitä tietenkään mitään hyötyä ole. Liian kylmänä käyvä kone karstoittuu ja pikeentyy ihan normaalimäärälläkin. Ei se öljyn määrä ole ainoa tekijä.

        Olisiko väärä ohjekirja-moottoriyhdistelmä?

        50:1 öljyä lisää heheh


      • siteeraus
        VÄÄRÄSTÄ kirjoitti:

        Olisiko väärä ohjekirja-moottoriyhdistelmä?

        50:1 öljyä lisää heheh

        Niin siinä todella sanotaan. Onko tuota nyt niin vaikea uskoa ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      122
      6079
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2140
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1972
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1153
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      70
      1151
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1007
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1007
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      922
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      907
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      775
    Aihe