Totista touhua näyttelyssä

isännän ehdoilla

Ajeltiin koiran kanssa lauantaina Oulussa ja huomattiin, että Raatissahan on suuri koiranäyttely. No ei muuta kuin katsomaan meininkiä ja leikkimään muiden lajitoverien kanssa. Vaan eipä se homma niin menekään. Yksikään koiranomistaja ei antanut ottaa kontaktia omaan lemmikkiinsä, vaan koira vedettiin kylmästi pois ja vieläpä päälle toruttiin sesseä. Osakseni sain vihaisia katseita koiranomistajilta siitä hyvästä, kun oma koirani olisi halunnut vaan leikkiä. Eikä siinä edes olisi likaantunut, jos koirat olisivat saaneet vaikkapa vaan haistella toisiaan. Kärryissä vedettävä koira on surullinen näky, toisaalta huvittava. Jotenkin ymmärtää vesisateen ja huonon kelin aiheuttaman suojaamisen, mutta kun kyse ei ole edes siitä. Arvokas näyttelyesine pitää suojata katseilta ennen H-hetkeä ja samalla osoittaa oma asema ja tärkeys.

Onko tuo näyttelytoiminta oikeasti niin totista hommaa pelkästään omistajan ehdoilla, että se tärkein, eli koira, on kilpailutoiminnassa täysin sivuseikka. Pääasia on oma kunnia ja menestyminen? En väitä, että omistajat kohtelisivat lemmikkejään huonosti, mutta eikö tuo näyttelytapahtuma pitäisi olla hauskaa molemmille osapuolille? Varsinkin, kun matka on ollut pitkä ja raskas. Sitä vaikutelmaa ei kyllä tullut parkki- eikä jalottelualueilla. Jäipä se neljän euron pääsylippukin sitten lunastamatta ja matka jatkui koirapuistoon. Siellä olikin mahtava meininki koirien ehdoilla. Leikkiä ja riemua riitti. Hieman vähemmän ryppyotsaisuutta kilpailuunne arvon näytteilleasettajat.

46

5514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huh huh

      Eihän näyttely ole mikään leikkipaikka. :-O Näyttelyssä ollaan näyttelyssä. Leikkipaikat ovat erikseen.

    • eppulainen

      ollaan esittämässä koiraa, jos antaa sessen touhuta muiden koirien kanssa ennen kehää niin tuskin malttaa käyttäytyä kauniisti. koirat ovat siellä töissä eikä leikkimässä. oman kehän jälkeen annan koirani kyllä tervehtiä. miksi ihmeessä otat oman koirasi sinne mukaan ylipäätään? mätsärit on sitten asia erikseen, siellä homma leikkimielistä.

      • noin totista?

        "Eihän näyttely ole mikään leikkipaikka. :-O Näyttelyssä ollaan näyttelyssä."

        "miksi ihmeessä otat oman koirasi sinne mukaan ylipäätään?"

        No huh huh... Onko se todellakin omistajille noin kuolemanvakavaa? Kyse ei ollut mistään näyttelyalueella leikkimisestä, kuten varmaan teksistäkin kävi ilmi. Ei kai nyt kenelläkään tulisi mieleenkään mennä kehään leikkimään, tai "villitä" koiria ennen näyttelyä. Käytiinpähän vaan kävelyllä parkki- ja jalottelualuilla, toiveena moikata muitakin karvaturreja ja käydä jopa myöhemmin itse näyttelyalueellakin. Ei se koira kuulkaas niin fiksu ole, että ymmärtäisi emännän/isännän kunnianhimon päälle ja ei se niistä palkinnoista perusta pätkän vertaa. Rennosti vaan ennen näyttelyä ja pari numeroa löysempi pipo, niin kyllä siitä hyvä tulee...


      • terristi
        noin totista? kirjoitti:

        "Eihän näyttely ole mikään leikkipaikka. :-O Näyttelyssä ollaan näyttelyssä."

        "miksi ihmeessä otat oman koirasi sinne mukaan ylipäätään?"

        No huh huh... Onko se todellakin omistajille noin kuolemanvakavaa? Kyse ei ollut mistään näyttelyalueella leikkimisestä, kuten varmaan teksistäkin kävi ilmi. Ei kai nyt kenelläkään tulisi mieleenkään mennä kehään leikkimään, tai "villitä" koiria ennen näyttelyä. Käytiinpähän vaan kävelyllä parkki- ja jalottelualuilla, toiveena moikata muitakin karvaturreja ja käydä jopa myöhemmin itse näyttelyalueellakin. Ei se koira kuulkaas niin fiksu ole, että ymmärtäisi emännän/isännän kunnianhimon päälle ja ei se niistä palkinnoista perusta pätkän vertaa. Rennosti vaan ennen näyttelyä ja pari numeroa löysempi pipo, niin kyllä siitä hyvä tulee...

        löysäystä sinullekin. Näyttelyt eivät tosiaan ole mikään leikkipaikka ja kyllä niitä tervehtimisiä tulee välteltyä varsinkin ennen kehää, usein sen jälkeenkin. Tosi usein juuri niiden koirat, jotka hötkyilee ja "tervehtii" eivät osaa käyttäytyä eivätkä ole omistajansa hallinnassa, siinä voi syntyä vaaratilanteita.

        Ei missään koulutuskentilläkään saa koirat kesken koulutuksen (tai koiran työn) leikkiä vaan vasta koulutuksen, näyttelyn, kilpailun jälkeen on koiran vapaa-aika, silloin moikkaillaan tuttuja. Eihän lenkilläkään hötkyillä vaan kavereita moikkaillaan sit kun ollaan vapaana, vaikkapa puistossa.

        Ja sitten toinen juttu, näyttelyt ovat tarkoitettu sinne ilmoittautuneille koirille, harvassa näyttelyssä saa vierailla turistikoiran kanssa. Näyttelyhallit ja -alueet ovat pieniä. Sitä paitsi, jos tuossa vaan ajelet ohi ja saat päähäsi poiketa johonkin näyttelyyn, sinulla ei varmaankaan ole koirasi rokotustodistuksia mukana, eli missään tapauksessa sellaista koiraa ei saa näyttelyalueelle päästää, siinä rikotaan jo isoja sääntöjä ja voi olla vaikkapa vakavan sairauden tartuntavaara ja siitä voi syntyä epidemia. Mistä me, jotka olemme ilmoittautuneet näyttelyyn, tiedämme että joku turistikoira, joka vaan ohi kävelee ja haluaa "moikata", on rokotettu tartuntatauteja vastaan?


    • siksi

      Minä en anna koirieni haistella toisia koiria juuri noiden tarttuvien tautien takia.

    • toisia koiria

      Itse käyn toko-koulutuksessa ja näyttelyissä koirani kanssa. En anna koirani leikkiä toisten koirien kanssa koska sinne ei ole tultu leikkimään, koirapuistot ovat asia erikseen. Jos kerrankin antaisin sen leikkiä näyttelyalueella tai tokopaikalla toisten koirien kanssa niin kyllähän näytteyistä tai tokokilpailuista ei tulisi enää mitään. Koirahan pyrkisi aina toisten koirien luokse ja mitä sitten jos toinen koira sattuisikin olemaan vihainen ja kävisi kimppuun. Yhdessä näyttelyssä kävikin niin että joku mies kulki koiransa kanssa hihna hyvin löysällä, koira kulki siellä muutaman metrin päässä. Sanoin ystävällisesti miehelle ettei kannata pitää koiraa kaukana itsestään. Mies tokaisi minulle ettei hänen koira ole vihainen, sanoin että ehkäpä joku toinen koira on vihainen. Mies lähti siitä hyvin närkästyneenä ja kun hän pääsi muutaman metrin päähän niin joku vastaantuleva koira kävi hänen koiransa kimppuun. Eläinlääkäriähän siinä tarvittiin.
      Eli koskaan ei voi tietää onko toinen koira vihainen vai ei.

      • olimme mekin

        Kyllä me käytiin koiran kanssa kehässä ja silti ehdittiin moikata muita koiria ennen ja jälkeen esittelyn. Tiukkapipoisuus pilaa harrastuksen.

        Tosin kuulin, että siellä oli ollut AINAKIN yksi vihainen (metsästyskoira) joka oli käynyt kiinni toiseen.


      • ......................
        olimme mekin kirjoitti:

        Kyllä me käytiin koiran kanssa kehässä ja silti ehdittiin moikata muita koiria ennen ja jälkeen esittelyn. Tiukkapipoisuus pilaa harrastuksen.

        Tosin kuulin, että siellä oli ollut AINAKIN yksi vihainen (metsästyskoira) joka oli käynyt kiinni toiseen.

        No näin juuri. Varmaan kaikki ei olekaan niin tiukalla pipolla varustettuja, nyt vaan sattui niin. Monet hienot harrastukset pilataan niin, että osa harrastajista tavallaan siirtyy "astetta ylemmäs" muita ja luo omat käytännöt ja säännöt. Koira-alan kokeneet ammattilaiset tuntuvatkin olevan paljon rennompaa väkeä, kuin "kaikkitietävät" fanaatikot. Koira ei ole työkalu tai esine edes näyttelyssä.


      • eppulainen
        ...................... kirjoitti:

        No näin juuri. Varmaan kaikki ei olekaan niin tiukalla pipolla varustettuja, nyt vaan sattui niin. Monet hienot harrastukset pilataan niin, että osa harrastajista tavallaan siirtyy "astetta ylemmäs" muita ja luo omat käytännöt ja säännöt. Koira-alan kokeneet ammattilaiset tuntuvatkin olevan paljon rennompaa väkeä, kuin "kaikkitietävät" fanaatikot. Koira ei ole työkalu tai esine edes näyttelyssä.

        ainakin oma koirani on sen verran ylisosiaalinen pöhkö että jos kerran saa leikkiä vieraiden koirien kanssa niin ei kyllä käyttäydy kehässä.
        muutenkaan en kyllä perusta juurikaan koko näyttelytouhusta, mutta sijoituskoira kun on niin kasvattajan kanssa välillä tulee käytyä.

        sama homma oli myös agi-koirani kanssa, enne rataa ei ketään tuttua tai puolituttua koiraa, ihmistä tai oravaa liki tai koira sekosi.


    • Juju

      Itse en anna koirieni näyttelyssä ottaa paljoa läheistä kontaktia toisiin koiriin. Koirani helposti villiintyy/kiihtyy ja on sen jälkeen vaikeampi hallita kehässä.

      Ja näyttely ei ole leikkipaikka. Siellähän on tarkoitus edustaa ja saada esiintyä siististi. Koirapuistossa leikkiä voi harrastaa!

    • Juju

      Koirani ei myöskään pidä tietyistä koirista, erityisesti bokserit ja saksanpaimenkoirat saavat koirani näkemään piruja.

      Itse voin sanoa, että minua ärsyttää sellaiset ihmiset näyttelyissä, jotka vängen väkisin haluavat tulla haistelemaan ja tunkemaan omaa koiraansa vaikka itse ehkä käy läpi jännitystä ja ei kaipaa ylimääräistä sähläystä siihen..

    • ROP-pentu

      Suututtaa tämmöiset "me nyt tultiin leikkimään"-tyypit, jotka ottaa nokkaansa kun eivät saakkaan päättää muiden tekemisistä.
      Meillä päätän minä, et sinä eikä koirasi.
      Meillä ei moikata hihnassa kuin hyvin harvoja ja todella tuttuja, ja VAIN LUVAN KANSSA, siis minun luvan, ei sinun luvan.
      Miksi ihmeessä tätä on NIIN VAIKEA ymmärtää.

      Ja näyttelyissä, haluan antaa koiralleni rauhan, Sen ei tarvitse välittää muista ja minä pidän siitä huolen.

      Jos tämä ETTÄ MINÄ PÄÄTÄN OMISTA ASIOISTANI, ETKÄ SINÄ, on tiukkapipoista, niin sitten olen tiukkapipoinen.

      • ..............................

        Säälin koiranpentuasi. Vielä on monta vuotta elettävänä itsekeskeisen muka-tärkeän omistajan kanssa. Usko huviksesi, että koirasi ei ole yhtään arvokkaampi muita. Toivottavasti pystyt kasvamaan koirasi kanssa. Sillä on vielä paljon opetettavaa sinulle.


      • terristi
        .............................. kirjoitti:

        Säälin koiranpentuasi. Vielä on monta vuotta elettävänä itsekeskeisen muka-tärkeän omistajan kanssa. Usko huviksesi, että koirasi ei ole yhtään arvokkaampi muita. Toivottavasti pystyt kasvamaan koirasi kanssa. Sillä on vielä paljon opetettavaa sinulle.

        yllä olevat kirjoittajat ovat oikeassa. Laumanjohtajana ihminen päättää milloin leikitään, milloin mennään kehään jne. jne.

        Harva haluaa kiihottaa koiraa riehunnalla ennen kehää. Usein takana on pitkä matka ja koiralle lepo ja rauhoittuminen tekee hyvää. Kyllä näyttelyt ovat tärkeitä monelle, vaikka harrastus onkin ja koirien ehdoilla siellä käydään. Koirasta näkee jos se ei nauti ja usein sellaiset karsiutuvatkin pois näyttelyistä, raskastahan se olisi omistajalle sekä koirallekin.

        Näyttelyt palvelevat myös jalostusta, kasvattaja saattaa nähdä niissä kerran vuodessa narttujensa jälkeläisiä, nehän kun voivat asua vaikka kuinkakin pitkällä. Näyttelyissä solmitaan myös uusia tuttavuuksia ja jotkut voivat olla tärkeitäkin kontakteja.

        Kyllä koirien leikin ja riehunnan ja vapaana juoksemisen aika ja paikka on joku muu kuin näyttelyhalli. Kirjoitin jo että silloin kun koira tekee työtään (agi, toko, näyt. tai muu vastaava) tai on koulutuksessa, se tekee juuri sitä, ei leiki tai riehu. Ja on kunnollinen koira koska tottelee laumansa johtajaa. Lauman johtaja myös kertoo ja antaa aikaa sitten sille koiran vapaa-ajalle.


      • JepaJee!4112

        Haha vittu mitä hiekkapilluja sitä löytyykin. Surkuhupaisaa.


    • .........................

      Tämäpä riitti, kiitos vaan. En tule enää hiekkalaatikollenne paikkoja sotkemaan ja hiekkakakkuja rikkomaan, joten voitte kiristellä hampaitanne ja vetää tiukempaa pipoa päähänne ihan vaan keskenään. Muistakaa nyt kuitenkin, että se koira on tärkein...

      • terristi

        ja kiitos että pysyt poissa koska et tunnu ymmärtävän. Koira on se tärkein, siksi juuri sitä suojelemmekin tuollaisilta ei-ymmärtäviltä-tyypeiltä.


      • kuonot yhteen

        jos rokotukset ok nii näyttelythän on parhaita paikkoja tutustuttaa koiraa muihin koiriin.tervetuloa mätsäreihin!vaikka et osallistuisikaan!siellä ei ole kaikki niin tiukkapipoisia.


    • piipi70

      meillä kanakoiraharrastajilla oli ainakin kivaa. näyttelykehän laidalla oltiin tuulipuvuissa ja lenkkareissa. koirat makas rennosti maassa ja mieli oli hyvä. erikoirarotu piireissä on oikeesti erilainen meininki. tietty kanakoiraharrastajiinkin kuuluu näitä tiukkapipoja, mutta yleensä ne jäävät omaan arvoonsa. 7ryhmän tyypit ainakin ovat koiran ehdoilla. ja me käydään siellä näyttämässä koiraa vaan sen takia että millaisia tuloksia se saa että kannattaako sitä jalostaa eteenpäin??
      että näin. tiukat pipot muuten tuntuu inhottavalta päässäkin =D

      • ufokarkki.

        Jos minä antaisin koirani haistella jokaista joka näyttelyissä on, ei koirani oppisi ikinä olemaan remmissä nätisti. Sittenhän se luulisi että kaikkia koiria pitää moikata lenkeilläkin ja siitähän ei mitään tulisi. Näyttelyt ovat hyvää harjoitusta tähän. Lisäksi jos antaisin koirani leikkiä jonkun toisen koiran kanssa näyttelyissä jossa sataa ja maa on jo kurainen, mitähän tuomarikin sanoisi siitä kun tuon kuraisen ja villin koiran kehään.

        Ja koiran vuoksi minäkin näyttelyissä käyn. Itse luulin ennen kun en ollut näyttelyissä ollut, että siellä olisi vain tiukkapipoja. Mutta ei, koirani pärjäsi ja muut onnittelivat. Eli se siitä tiukkapipoisuudesta..


    • Mapuccino

      usein nykyään näkee tota tiukkispiukkis menoa näyttelyissä. Olen ollut "vapaaehtoisena duunarina" monissa näyttelyissä niin pienissä ryhmänäyttelyissä kuin Messarissakin ja myöntää täytyy että joskus tekisi mieli kysyä omistajilta että onko näyttelyihin pakko tulla, jos pipo kirraa ohimoilla.
      Itsekin näytteille asettajana tiedän mikä homman nimi on(edellisenä iltana yömyöhään jynssäät koiria suihkussa ja mahdollisesti vielä tarvii föönatakin, yöunet jäävät vähiin kun aamulla herätyskello soi ennen kuin kissat pieree, näyttelypaikalle päästessäsi monen ajetun tunnin jälkeen ei löydy parkkipaikkaa ja jos löytyy se on ihan sikapitkällä, sitten vielä pitää raahata tavarat ja koirat itse näyttelyalueelle ja huomaat että jotain unohtui kotiin... Sitten kovassa ryysiksessä yrität kaivella rokotustodistuksia ja muita papereita samalla kun taaksesi ilmestyy joku koiran kanssa jota omasi ei voi sietää ja alkaa rähinä. Tungoksen keskellä raivaat tiesi kehän laidalle ja saat vihdoin hiestä märkänä ja tukka takussa koirat asettumaan boxeihin ja tavarasi paikoilleen. Kehässä on edellisen rodun arvostelu myöhässä ja pissahätä mahdoton, mutta jos lähdet jonottamaan kilsan pituiseen vessajonoon et enää ehdi ajoissa omaan kehään. Sitten kun pääset vihdoin kehään, huomaat että se on liian pieni tai siinä on jotain myuuta vikaa, eikä koirasi pysty jostain syystä esiintymään siinä edukseen. Tuomari on erimieltä kanssasi koiran upeudesta, saat "sileät ykköset" ja kaikki vaivannäkösi on turhaa kun se yksi ja sama aina koirasi voittanut piski oli tällekin tuomarille se mieleisin! Kotimatka alkaa myrskyisissä merkeissä ja myös huonosti menestynyt koira saa tuntea sen nahoissaan ennen kuin ehdit autollesi jossa murjotus jatkuu ja pahimmillaan siitä saavat osansa vielä muutkin tielläliikkujat....), mutta turha sitä on tiuskia muille ihmisille vaikka hermoon ottaakin.
      Useimmiten tätä touhua näkee juuri noissa isoissa KV-näyttelyissä, jonka vuoksi niitä jonkin verran kaihdan. Omat koirani kuuluvat onneksi "mettäläisryhmään", jonka näyttelyissä meininki on rennompaa ja koirat saavat olla koiria, vaikka ovatkin näyttelyssä, SIIS HARRASTAMASSA EI TÖISSÄ!

      Itse lähden näyttelyreissuille aina koirien ehdoilla ja sillä asenteella että vietän kivan päivän koirieni kanssa, jotka eivät vietä koko näyttelypäivää boxissa, vaan saavat tutustua muiden "löysälätsien" koiruuksiin. Tuomari arvostelee koiran parhaaksi näkemällään tavalla ja jos koirani pärjää olen tietysti onnellinen. Vaikka koirani ei pärjäisikään, se ei ole koirieni vika, eikä kenenkään muunkaan syy, joten on turha ruveta murjottamaan ja varsinkaan sättimään ketään vastaan tulijaa oli sitten kyse parkkialueesta tai näyttelyalueesta.

      Niille, jotka pelkäävät koiransa saavan jonkin tartunnan muilta koirilta näyttelyssä, kannattaisi jäädä kotiin. Kaikki koirat ovat siellä tasa-arvoisessa asemassa eli kaikilla pitää olla paperit kunnossa ja kaikilta ne myös tarkastetaan ennen näyttelyn alkua(oli kyseessä näyttelyyn ilmoitettu tai turisti).

      • löytyy

        näyttelyistä. Olen huomannut, että kahjoimmat tyypit löytyy näyttelyistä, epäsosiaalisimmat koirapuistoista ja "sisäsiittoisimmat" mätsäreistä, ei millään pahalla. Tietysti muutama normaali eksyy aina joukkoon.

        Juuri tuon saman "ei saa haistella, hyi kamala"- jutun olen huomannut (ei terve järkinen koira tuosta ota pulttia) ja voittaminen on se itse tarkoitus. Tekisi mieli kysyä, että onko teillä oikeasti elämää. Ja pelosta vapisevia koiraressukoita kun ilmeisesti joidenkin on aivan PAKKO raahata näyttelyyn. Tuunataan koiraa enemmän kuin amikset vanhaa bemarin paskaa semmoinen hullun kiilto silmissä. Sitäkään en tajua, että miksi ihmeessä on pakko käyttää semmoisia koiria näyttelyssä jotka pelkäävät, eivätkä juurikaan menestystä niitä - jokainen koira on erilainen, eikä kaikki voi olla muotovalioita, arvoa siis kotikoirillekin. Pakko tehdä myönnytys sen suhteen, että itsekin käyn koirani kanssa näyttelyissä, tosin olen vähän tämmöinen oman tieni taaplaaja. Harjaan sen minkä jaksan, ehkä vartin ajan ja jos ei kelpaa niin yks hailee. Näyttelyt on semmoinen tapa viettää lauantai/sunnuntai-iltapäiviä, MUUN ELÄMÄN joukossa, eikä siis tule todellakaan joka viikonloppu käytyä. Tykkään koirista, varsinkin "omasta" rodustani ja on kiva nähdä minkä näköisiä saman rodun edustajia muilla on. Ehkä perimmäinen syy on se, että jos koiralleni sattuu oikein hyvä päivä, se osaa esiintyä todella upeasti ja sitä tuntee samanlaista ylpeyttä kuin tyyliin vanhemmat lapsistaan:D Tosin muutaman kerran olen ihan näin rehellisyyden nimissä ajatellut mielessäni että "älä jooko pääse nyt jatkoon, nyt vois jo mennä kotiin".

        Että skitsoille terveisiä; hankkikaa elämä!


      • mistica
        löytyy kirjoitti:

        näyttelyistä. Olen huomannut, että kahjoimmat tyypit löytyy näyttelyistä, epäsosiaalisimmat koirapuistoista ja "sisäsiittoisimmat" mätsäreistä, ei millään pahalla. Tietysti muutama normaali eksyy aina joukkoon.

        Juuri tuon saman "ei saa haistella, hyi kamala"- jutun olen huomannut (ei terve järkinen koira tuosta ota pulttia) ja voittaminen on se itse tarkoitus. Tekisi mieli kysyä, että onko teillä oikeasti elämää. Ja pelosta vapisevia koiraressukoita kun ilmeisesti joidenkin on aivan PAKKO raahata näyttelyyn. Tuunataan koiraa enemmän kuin amikset vanhaa bemarin paskaa semmoinen hullun kiilto silmissä. Sitäkään en tajua, että miksi ihmeessä on pakko käyttää semmoisia koiria näyttelyssä jotka pelkäävät, eivätkä juurikaan menestystä niitä - jokainen koira on erilainen, eikä kaikki voi olla muotovalioita, arvoa siis kotikoirillekin. Pakko tehdä myönnytys sen suhteen, että itsekin käyn koirani kanssa näyttelyissä, tosin olen vähän tämmöinen oman tieni taaplaaja. Harjaan sen minkä jaksan, ehkä vartin ajan ja jos ei kelpaa niin yks hailee. Näyttelyt on semmoinen tapa viettää lauantai/sunnuntai-iltapäiviä, MUUN ELÄMÄN joukossa, eikä siis tule todellakaan joka viikonloppu käytyä. Tykkään koirista, varsinkin "omasta" rodustani ja on kiva nähdä minkä näköisiä saman rodun edustajia muilla on. Ehkä perimmäinen syy on se, että jos koiralleni sattuu oikein hyvä päivä, se osaa esiintyä todella upeasti ja sitä tuntee samanlaista ylpeyttä kuin tyyliin vanhemmat lapsistaan:D Tosin muutaman kerran olen ihan näin rehellisyyden nimissä ajatellut mielessäni että "älä jooko pääse nyt jatkoon, nyt vois jo mennä kotiin".

        Että skitsoille terveisiä; hankkikaa elämä!

        Samaa on jo mätsäreissäkin.Itketään ja kirotaan tuomarit, ja mätsäreissä pitää olla jo rotumääritelmän mukainen koira.

        Naurettavaa, ei se noin vakavaa saisi olla...jonkun 3 koiraa sijoittuu, vaikka ROP, sitte PU3 ja yks saa EH:n tai H:n, sitte ollaan sen näkösiä ku oltais paskaa nielty!


      • Ei niin kiva
        mistica kirjoitti:

        Samaa on jo mätsäreissäkin.Itketään ja kirotaan tuomarit, ja mätsäreissä pitää olla jo rotumääritelmän mukainen koira.

        Naurettavaa, ei se noin vakavaa saisi olla...jonkun 3 koiraa sijoittuu, vaikka ROP, sitte PU3 ja yks saa EH:n tai H:n, sitte ollaan sen näkösiä ku oltais paskaa nielty!

        Itse en anna koirieni moikkailla näyttelyissä vieraita koiria.
        Yksi syy tähän on ne pienet pirulaiset TÄIT ja muut loiset mitä koirat voivat levittää.
        Varsinkin ryhmänäyttelyissäen anna koirieni moikata, siellä näkee näitä "mettäläisrotuja" joita usein likaisina, köyden pätkässä kuljetetaan. Muutaman kerran on saanut täitä häätää ja ei kiitos enää. Meidän koirat ei moikkaa toisten koiria, jos se edes vähän minimoisi riskiä. Useamman koiran omistajalle syöpäläisten häätäminen ei kovin halvaksi tule. :/


      • i_loinen
        Ei niin kiva kirjoitti:

        Itse en anna koirieni moikkailla näyttelyissä vieraita koiria.
        Yksi syy tähän on ne pienet pirulaiset TÄIT ja muut loiset mitä koirat voivat levittää.
        Varsinkin ryhmänäyttelyissäen anna koirieni moikata, siellä näkee näitä "mettäläisrotuja" joita usein likaisina, köyden pätkässä kuljetetaan. Muutaman kerran on saanut täitä häätää ja ei kiitos enää. Meidän koirat ei moikkaa toisten koiria, jos se edes vähän minimoisi riskiä. Useamman koiran omistajalle syöpäläisten häätäminen ei kovin halvaksi tule. :/

        näyttelyissä ja muuallakin. Hauskaa pitää olla, jokainen toimii omalla tavallaan ja omilla rutiineillaan näyttelyissä. Kohteliasta on kysyä voiko haistella tai yleensäkin voinko silittää koiraa jne. Jotkut jännittävät esiintymistä ja ovat siksi kireitä ennen kehiä, jotkut haluavat valmistautua huolella, eivätkä halua hässäkkää lähelleen.
        Kehien jälkeen voi hiukan irrotella, sopivien kavereiden kanssa. Eihän meidän ihmistenkään tarvitse olla kaikkien kavereita, miksi sitten koiriemme pitäisi!

        Monesti ajetaan useita satoja kilometrejä näyttelyihin, maksetaan aika suuria summia koirien osallistumismaksuja, niin silloin useimmat haluavat esittää koiransa parhaansa mukaan ja hyvin valmistautuneena. Se voi näyttää vakavalta ja tiukkapipoiselta, mutta mielestäni kun jotain tehdään, niin tehdään se kunnolla.
        Leikin aika on joskus toiste kuin kehää ennen tai sen aikana.
        Ennenkaikkea (kuten aiemmin rop-pentu mainitsi hyvin) kaikki tapahtuu vain koiran omistajan luvalla, ei vierailijan, hänen koiransa eikä minkään koiran luvalla.

        Kyllä ainakin oman junnu-urokseni esitys meni pipariksi rotukehässä, kun puolituttu pentuluokan koira saapui viisi minuuttia ennen kehää "tervehtimään". Koiralle jäi semmoiset virrat päälle, että kyttäsi vain leikkikaveriaan ympäri kehää. Pälyili seistessään ympäriinsä.
        Kyllä aika ja koulutus asiaan tuo parannusta, mutta noiden nuorukaisten kanssa voi niin moni yllättävä muuttuja sotkea kovastikin kuvioita, siksi ymmärtäkää tai pysykää poissa.


      • musti_mirri

        Minäkin kävin tuossa katsastamassa saksanpaimenkoiranäyttelyn. Järkytyin. Koirat käyttäytyivät huonosti; haukkuivat, ulisivat, vetivät hihnassa ja karkailivat. Omistajat äkäisiä ja hermostuneita. Kuulin että joku oli pitänyt koiraansa kolme päivää syömättä! Että olis tarpeeks laiha, ei ihme ettei koirat olleet nätisti siellä kun nälkä kurnii. Sitten kun on pidetty koiraa nälässä, niin turkki kärsii. Ei hätää, siihen suihkutetaan jotain ainetta, joka pistää turkin kiiltämään! Ja näitä ruipelokinttuisia saksiksen irvokuvia tuomarit palkitsee. Muutama kennel suomessa taistelee parhaasta näyttelykoiran tittelistä hampaat irvessä, häpeäisivät!! En ottas niiltä koiraa vaikka maksettas.
        (Itselläni on saksis, joka on roteva ja mielestäni hyvän näkönen saksis. Selkä ei tipu liian alas ja kokoa on. Jos veisin sen näyttelyyn, varmaan nauraisivat ulos sieltä...)

        Sitten lopuksi, kun se oma koira ei pärjännytkään näyttelyssä, annetaan sen kuulla kunniansa tyyliin; "ootko nyt ylpee itestäs???"Karseeta, kun omistajat huutaa koirilleen. Perhana antaisivat koiralleen rakkautta ja ruokkisivat edes joskus, niin ehkäpä koirakinosais käyttäytyä paremmin ja ois "ilmeikkäämpi".


      • muori vm 58
        musti_mirri kirjoitti:

        Minäkin kävin tuossa katsastamassa saksanpaimenkoiranäyttelyn. Järkytyin. Koirat käyttäytyivät huonosti; haukkuivat, ulisivat, vetivät hihnassa ja karkailivat. Omistajat äkäisiä ja hermostuneita. Kuulin että joku oli pitänyt koiraansa kolme päivää syömättä! Että olis tarpeeks laiha, ei ihme ettei koirat olleet nätisti siellä kun nälkä kurnii. Sitten kun on pidetty koiraa nälässä, niin turkki kärsii. Ei hätää, siihen suihkutetaan jotain ainetta, joka pistää turkin kiiltämään! Ja näitä ruipelokinttuisia saksiksen irvokuvia tuomarit palkitsee. Muutama kennel suomessa taistelee parhaasta näyttelykoiran tittelistä hampaat irvessä, häpeäisivät!! En ottas niiltä koiraa vaikka maksettas.
        (Itselläni on saksis, joka on roteva ja mielestäni hyvän näkönen saksis. Selkä ei tipu liian alas ja kokoa on. Jos veisin sen näyttelyyn, varmaan nauraisivat ulos sieltä...)

        Sitten lopuksi, kun se oma koira ei pärjännytkään näyttelyssä, annetaan sen kuulla kunniansa tyyliin; "ootko nyt ylpee itestäs???"Karseeta, kun omistajat huutaa koirilleen. Perhana antaisivat koiralleen rakkautta ja ruokkisivat edes joskus, niin ehkäpä koirakinosais käyttäytyä paremmin ja ois "ilmeikkäämpi".

        NIINPÄ, SAKEMANNI KEHÄ , TOTTAKAI !! En moista ole nähnyt esim. bernikehässä ! AINA KEHUMME KOIRAA KEHÄSS SUORITUKSEN LLOPUSSA !!


    • Farkku

      Ei meilläkään anneta koirien haistella/leikkiä vieraiden koirien kanssa, ei meillä edes välttämättä tykätä muista uroksista. Riitaa tulee helposti ja jos pahasti käy niin pelko muita koiria kohtaan.

      Koulutuskentälläkään ei anneta koirien leikkiä keskenään, sillä ne ovat koulutustreenit, eivät leikkiaikaa.

      • Peruspulliainen

        Itse olen ollut siskon mukana näyttelyissä ja itsekseni sitten mätsäreissä, mutta silti on pidetty se mukava ilmapiiri eikä sitä totista ja tiukkaa. Oma poikani on ihan maassa jos ei saisi tervehtiä muita, mutta kysyn aina että onko koira kiltti ja että saako poika kenties vähän nuuhkaista minulla on aina joku kaveri mukana joka sitten on tuonut oman koiransa. Aina pitää se hauskuuskin olla näyttelyissä tai koiralta menee kaikki into näyttelyissä ja sitten saat vaan raahata sitä suorastaan perässäsi kun kehään menet. Meillä päin koiria pitää villitä ennen kehää koska ne ei muuten innostu, mutta rajakin siinä. En kyllä itekkään haluaisi että joku suorastaan tyrkyttäisi koiraansa koiriemme eteen leikkimään koska narttu on se vähän kärttyisempi, mutta huomautan tästä jos ei edes olla kysytty että saako esim haistella :D Itse käyn näyttelyissä ihan harrastuksena enkä kuolemanvakavana "työnä". Vietän myös sillä tavalla aikaa koirani kanssa ja itse asiassa luotan siihen aina enemmän. Ja jos koira ei pääse sijoille niin samapa tuo ainakin saa kokemusta ja oppii uutta. Itse jos en pääse sijoille niin kysyn ystävällisesti tuomarilta että mitä voisi parantaa mahdollisesti. Tuomarin kehutkin saavat syystäkin hyvälle mielelle tietää että kaikki se työ on siis tuottanut hedelmää ja kannattaa jatkaa samaa rataa.


    • pipoisuus

      menee melkein ryhmittäin. Vasta eräässä näyttelyssä katsoin, kun metsästys koirien kehän laidalla, ukot naureskelee metsästys puvut päällä, koirat sitten siinä makoilee vilttien päällä sulassa sovussa. Toki jotkin koirat toisistaan ei pitänyt, mutta eihän kaikki ihmisetkään kaikkia siedä. Esittäjät oli varstuksella nahkahina ja tuulipuku. Juttua lensi säästä- koirien menestykseen, niin näyttelyissä kuin kokeissakin.

      Mutta sitten erään seurakoira rodun kehän laidalla koirat pidetään häkeissä ja nostetaan ainostaan ihmisten ilmoille, pöydälle missä niitä puunataan puolitunita ennen kehän alkua. Siinä sitten keskustellaan tuttavien kanssa menestykset ja mikä tuomari on millainen, ja miksi joltain toiselta tuomarilta ei saa koskaan hyviä arvosteluja tai miksi oma koira ei pärjännyt. Esittäjät menevät kehään mini-hameissa sekä harjat mukana, että voi sitten laittaa karvat ojennukseen kun nehän menee liikkeessä sekaisin. Sitten kun kehästä päästään pois, laitetaan koira takasin häkkiin.

      Wttä näin. Kellä oli mukavaa ja kellä ei?

      • akjdf

        vaan rentoa porukkaa näyttelyistä löytyy ja koiratkin viihtyvät. Samanrotuiset ovat nenät vastakkain kun omistajat jutustelevat milloin mistäkin maan ja taivaan väliltä. Kun on oma vuoro kehässä, siellä mennään koiraa kehuen (kaikki tosin eivät kehu, jotkut menevät kehuista sekaisin jonka jälkeen esiintymisestä ei tulisi mitään), ja oli palkinto mikä tahansa, vaikka hylky olisi, koiraa kehutaan kehässä olon jälkeen. Välillä istutaan penkillä koirat sylissä, saavat siinä katsella ja renkkua rauhassa, vähän ennen kehään menoa ehkä harjataan läpi, itse en tee sitäkään ja menestystä on silti tullut ihan tarpeeksi. Ja muuten aina on onniteltu muiden harrastajien suunnalta jos hyvin mennyt, ja jos taas muilla mennyt paremmin, yleensä aina olen onnitellut, ei ole niin vakavaa touhua :)
        Niin kauan näyttelyissä käydään, kun koira näyttää nauttivan (kyllä, se nauttii, tulkaa vaikka katsomaan), ja jos alkaa arstella tai ei muuten vaikuta siltä, että on kivaa, se homma jää siihen.


      • näyttelyt
        akjdf kirjoitti:

        vaan rentoa porukkaa näyttelyistä löytyy ja koiratkin viihtyvät. Samanrotuiset ovat nenät vastakkain kun omistajat jutustelevat milloin mistäkin maan ja taivaan väliltä. Kun on oma vuoro kehässä, siellä mennään koiraa kehuen (kaikki tosin eivät kehu, jotkut menevät kehuista sekaisin jonka jälkeen esiintymisestä ei tulisi mitään), ja oli palkinto mikä tahansa, vaikka hylky olisi, koiraa kehutaan kehässä olon jälkeen. Välillä istutaan penkillä koirat sylissä, saavat siinä katsella ja renkkua rauhassa, vähän ennen kehään menoa ehkä harjataan läpi, itse en tee sitäkään ja menestystä on silti tullut ihan tarpeeksi. Ja muuten aina on onniteltu muiden harrastajien suunnalta jos hyvin mennyt, ja jos taas muilla mennyt paremmin, yleensä aina olen onnitellut, ei ole niin vakavaa touhua :)
        Niin kauan näyttelyissä käydään, kun koira näyttää nauttivan (kyllä, se nauttii, tulkaa vaikka katsomaan), ja jos alkaa arstella tai ei muuten vaikuta siltä, että on kivaa, se homma jää siihen.

        Näyttelypaikat ja riehumispaikat on erikseen. Ei näyttelyissä, varsinkaan sisänäyttelyissä ole edes tilaa antaa koirien riekku, ja siitä saattaa syntyä vaaratilanteita. En minäkään tykkäisi jos näyttelypaikalla vieras koira tulisi nuuhkimaan omaa koiraani.... Näyttelyt ovat koiralle "työtä" sen jälkeen on vapaa-aikaa ja voidaan leikkiä yms.


      • asdfghhgjhgj
        näyttelyt kirjoitti:

        Näyttelypaikat ja riehumispaikat on erikseen. Ei näyttelyissä, varsinkaan sisänäyttelyissä ole edes tilaa antaa koirien riekku, ja siitä saattaa syntyä vaaratilanteita. En minäkään tykkäisi jos näyttelypaikalla vieras koira tulisi nuuhkimaan omaa koiraani.... Näyttelyt ovat koiralle "työtä" sen jälkeen on vapaa-aikaa ja voidaan leikkiä yms.

        Pakko vastata myöskin. Meillä ei anneta koirien nuuskia näyttelyissä koska kotoa löytyy ihan tarpeeksi leikkikaveria jne. Osa koirista menee villiksi ja osa vetää herneet nenään esim. toisesta uroksesta. Ei ole kiva viedä riehuvaa koiraa kehään ja maksaa siitä huvista jopa 40 euroa.


    • sadfasdf

      Näyttelykoirat ja koiriaan näytteille vievät ihmiset ovat yleensä luonnevikaisia, tähän tulokseen olen tullut.

      • Maailmaanappaanapaan

        No ei tuossa sinun älyssäkään kovin paljoa hurraamista ole! Ei kannattaisi aukoa suuta jos vintillä on matot läjässä! Muistahan ottaa lääkkeet ajallaan ja avartaa maailmankuvaa omaa napaa edemmäksi!


      • jk
        Maailmaanappaanapaan kirjoitti:

        No ei tuossa sinun älyssäkään kovin paljoa hurraamista ole! Ei kannattaisi aukoa suuta jos vintillä on matot läjässä! Muistahan ottaa lääkkeet ajallaan ja avartaa maailmankuvaa omaa napaa edemmäksi!

        ei olla kyllä enää näyttelyissä käyty, mutta ymmärrän hyvin ettei anneta vieraiden koirien leikkiä ja nuuhkia. oma koirani sai yhdestä näyttelystä kennelyskän, ja toisella kertaa siskonsa toi nenäpunkin näyttelystä meillekkin. näiden jälkeen olen oppinut, koira pidetään erillään muista ettei kaikenmaailman taudit tarttuis. kaikkea ei voi estää mutta ainakin voi yrittää. haluan myöskin että koirani tajuaa ettei näyttely ole mikään iso koirien leikkikenttä, vaan siellä pidetään kivaa omistajan kanssa kahdestaan! Näyttelyn jälkeen monesti mennään isolla porukalla lenkille ja sitten saa koirat keskenenäsä remuta kun näytelmät on ohi. aloittajan kannattais hiukan muuttaa asennettaan.


    • ??järkeävähän??

      menee näyttelyitä häiritsemään hurttansa kanssa? On monia muitakin paikkoja, missä koiraansa voi leikittää esim. koirapuistot.

      • typeriä ihimisiä!!

        menee näyttelyitä häiritsemään hurttansa kanssa? On monia muitakin paikkoja, missä koiraansa voi leikittää esim. koirapuistot.

        Olen niin samaa mieltä!!! itse kuljen kaikkissa koiratapahtumissa ja minua juuri ärsttää ihmiset jotka ovat sunnuntai ajelulla koko perheen kanssa ja sitte päästetään koira haisteleen!!! sitä minä inhoan ja se saa mut raivon paraalle!! oma koira on semmonen että jos se saa haistella jotain pikku karvapalloa se ei saa sitä mielestä ja sitte menee paskaks koko hommma.. mikä on ärsyttävää jos on laittanut siihen paljon rahaa niin kyllä pistää vihaks!! ja jos koira joutuu olla 1-3 tuntia töissä niin on se aika vähä koiralle joka on alunperin jalostettu työkoiraksi.. meillä koirat saavat parhaan mahdollisen hoidon ruuan elämän ja koirat nauttivat kaikesta täysin sydämmin ja rinnoin mitä ne saavat tehdä omistajan kanssa :) Eli miettikään nyt hyvät ihmiset MONTA SATAA kertaa mitä teette..ei voi olla kaikki kotona jos tommosata kirjottelee..


      • seefferin omistaja
        typeriä ihimisiä!! kirjoitti:

        menee näyttelyitä häiritsemään hurttansa kanssa? On monia muitakin paikkoja, missä koiraansa voi leikittää esim. koirapuistot.

        Olen niin samaa mieltä!!! itse kuljen kaikkissa koiratapahtumissa ja minua juuri ärsttää ihmiset jotka ovat sunnuntai ajelulla koko perheen kanssa ja sitte päästetään koira haisteleen!!! sitä minä inhoan ja se saa mut raivon paraalle!! oma koira on semmonen että jos se saa haistella jotain pikku karvapalloa se ei saa sitä mielestä ja sitte menee paskaks koko hommma.. mikä on ärsyttävää jos on laittanut siihen paljon rahaa niin kyllä pistää vihaks!! ja jos koira joutuu olla 1-3 tuntia töissä niin on se aika vähä koiralle joka on alunperin jalostettu työkoiraksi.. meillä koirat saavat parhaan mahdollisen hoidon ruuan elämän ja koirat nauttivat kaikesta täysin sydämmin ja rinnoin mitä ne saavat tehdä omistajan kanssa :) Eli miettikään nyt hyvät ihmiset MONTA SATAA kertaa mitä teette..ei voi olla kaikki kotona jos tommosata kirjottelee..

        Itse harrastan näyttelyitä koirani kanssa, ja en todellakaan anna koirani haistella muita koiria, en ennen kehävuoroani enkä jälkeen koko kilpailuiden. Näyttelyissä ollaan asiallisesti, ja niin koiranikin tietää sen, että näyttelyissä ei haistella muita, ja keskitytään vain omiin touhuihin. Ja yksi syy siihen, miksi en anna koiran haistella muita, sillä eräistä näyttelyistä sai koirani kotiintuomisiksi nenäpunkin, koska eräs koiranomistaja päästi rakkinsa haistelemaan koiraani - ja tämä tuli minulle kalliiksi (lääkkeet maksoi montamonta kymppiä), samalla myös koirani joutui seuraavat muutaman päivän olemaan huonossa hapessa nenäpunkin takia, ja missään nimessä en halua koiralleni uudelleen nenäpunkkia sen inhottavien oireiden takia (nimittäin jos koira saa nenäpunkin, se ei tunnu koirasta YHTÄÄN mukavalta, kun joutuu kokoajan ryystämään ja hengityskin vaikeutuu). Ja sen takia olen tarkka siitä, ettei kukaan koskekaan koiraani. Tietenkin nenäpunkki voi tarttua myös ilmateitse (jos koirat ovat lähekkäin), mutta parhaiten se tarttuu suorassa kosketuksessa.

        Kuulostaa varmaan todella tökeröltä ja vaikutan varmaan epäreilulta koiranomistajalta, joka ei anna koiran haistella muita koiria, mutta ihan koirani vuoksi en anna sen haistella muita, en nimittäin halua koirani saavan uudelleen nenäpunkkia tai saada muita sairauksia, joita voi piiletä oireettomassa koirassakin. Ja itsekään en tiedä, jos koirani sairastaa vaikkapa tietämättäni rabiesta, ihan muidenkin kannalta en päästä täten omaa koiraani muita tartuttamaan.

        Ja koirani saa haistella ja leikkiä muiden koirien kanssa aina silloin, kun olen ystävieni kanssa lenkillä. Pahemmin en käy edes koirapuistoissa niiden epäsiisteyden takia, mutta koirani saa tarpeeksi leikkityydytystä leikkiessään juuri kavereitteni koirien kanssa - ja niiltä ei koirani ole koskaan mitään nenäpunkkia tms saanut.


      • I-loinen
        seefferin omistaja kirjoitti:

        Itse harrastan näyttelyitä koirani kanssa, ja en todellakaan anna koirani haistella muita koiria, en ennen kehävuoroani enkä jälkeen koko kilpailuiden. Näyttelyissä ollaan asiallisesti, ja niin koiranikin tietää sen, että näyttelyissä ei haistella muita, ja keskitytään vain omiin touhuihin. Ja yksi syy siihen, miksi en anna koiran haistella muita, sillä eräistä näyttelyistä sai koirani kotiintuomisiksi nenäpunkin, koska eräs koiranomistaja päästi rakkinsa haistelemaan koiraani - ja tämä tuli minulle kalliiksi (lääkkeet maksoi montamonta kymppiä), samalla myös koirani joutui seuraavat muutaman päivän olemaan huonossa hapessa nenäpunkin takia, ja missään nimessä en halua koiralleni uudelleen nenäpunkkia sen inhottavien oireiden takia (nimittäin jos koira saa nenäpunkin, se ei tunnu koirasta YHTÄÄN mukavalta, kun joutuu kokoajan ryystämään ja hengityskin vaikeutuu). Ja sen takia olen tarkka siitä, ettei kukaan koskekaan koiraani. Tietenkin nenäpunkki voi tarttua myös ilmateitse (jos koirat ovat lähekkäin), mutta parhaiten se tarttuu suorassa kosketuksessa.

        Kuulostaa varmaan todella tökeröltä ja vaikutan varmaan epäreilulta koiranomistajalta, joka ei anna koiran haistella muita koiria, mutta ihan koirani vuoksi en anna sen haistella muita, en nimittäin halua koirani saavan uudelleen nenäpunkkia tai saada muita sairauksia, joita voi piiletä oireettomassa koirassakin. Ja itsekään en tiedä, jos koirani sairastaa vaikkapa tietämättäni rabiesta, ihan muidenkin kannalta en päästä täten omaa koiraani muita tartuttamaan.

        Ja koirani saa haistella ja leikkiä muiden koirien kanssa aina silloin, kun olen ystävieni kanssa lenkillä. Pahemmin en käy edes koirapuistoissa niiden epäsiisteyden takia, mutta koirani saa tarpeeksi leikkityydytystä leikkiessään juuri kavereitteni koirien kanssa - ja niiltä ei koirani ole koskaan mitään nenäpunkkia tms saanut.

        toimitaan näyttelysääntöjen mukaan ja näytteilleasettajien ehdoilla. Yleisöksi tuleva maksaa lippunsa ja on siis vain yleisönä tapahtumassa. Nauttii kehätapahtumista, puuttumatta niihin. Katselee koiria ja käyttää näyttelyjärjestäjän tarjoamia palveluja.
        Näyttelyyn tulleet koirat ovat tulleet esiintymään kehään tuomarin arvosteltavaksi. Ne eivät ole näyttelyeläimiä siinä merkityksessä kuin monet "yleisöstä" luulevat. Häkkeihin ei tarvitse tulla räpeltämään ja pällistelemään.
        Suomessa on joidenkin koiranäyttelyjen yhteydessä erillisiä esityksiä ja tapahtumia missä koiria esiintyy ja niitä voi käydä katsomassa, ehkä myös koskemassa.
        Vaikka olen koiraihminen, niin en silti halua ropeltaa muiden koiria, en juuri kenenkään.
        Lapsillekin olisi kohtuullista opettaa, ettei luvatta kosketeta koiria, jotkut aikuisetkaan eivät tätä oppia tajua. Jos teistä löysäpipoista näyttelytouhu on kireää ja ilkeämielisten touhua, niin mitä pirua te tuppaatte ahtaisiin halleihin pahentamaan vain ennestään kireää tunnelmaa:)
        Onneksi Suomessa on aika siedettävät katsojat, ulkomailla porukka kiertelee ja kurvailee aivan joka nurkan läpi. Nostelevat häkkien päältä suojat nähdäkseen mikä otus siellä on ja pennut tunkevat pullat ja sormet häkkiin. Kehottavat/vaativat ottamaan koiran pois häkistä saadakseen poseerata koiran vieressä. Huh mitä hommaa. Koirat juoksevat näyttelyalueen ulkopuolella irti ja syöksyilevät hihnassa olevien koirien luokse. Osa niistä on tosi vihaisia. Oikein harmittaa kun omat rekut ovat niin kilttejä ja pehmeitä luonteiltaan, tulevat vain purruksi ja pelkäävät. Mietittiin, josko ostettaisiin erillinen "näyttelykoira" ulkomaan reissuja varten, sellainen arojen kasvatti paimenkoira tai oikein jytäkkä Argentiinan ylpeys dogo argentino. Sellaisesta on kokemusta, eikä tarvinnut itse hätistellä uteliaita pois häkin luota:)
        Kyllähän maksava yleisö on mukavaa, mutta ei monessa muussakaan näytöksessä/esityksessä väki häiritse niin paljon esiintyviä eläimiä/ihmisiä kuin koiranäyttelyssä. Yleensä yleisö keskittyy nauttimaan itse showsta!


    • Sesse näyttelyyn

      Tälläinen saman tyylinen kirjoitus näillä palstoilla ainakin kolmatta kertaa.
      Kirjoittaja lienee joku jolla on lääkityksen kanssa ongelmia.
      Laittaa tänne tälläisen provon ja hykertelee koneensa vieressä.
      Saattaa olla ettei omista koiraa ollenkaan, tahtoisi kyllä sen todella
      upean näyttelykoiran. Vaan jostain syystä ei rahkeet tms. riitä.
      Keksisi jo jonkin toisen provon, tämä on loppuun kaluttu.

    • Löysäpipo

      Minäkin ennen ajattelin etten koskaan vie koiriani näyttelyyn kun se on sellaista teennäistä ja kyräilyä eikä koirallakaan ole kivaa...
      Vaan toisin kävi kun kasvattajan houkuttelemana (ei pakottamana) rohkaistuttiin ensimmäiseen näyttelyyn, niin yllätys oli suuri kun paikalla olikin kiva ilmapiiri ja koirastakin vaikutti olevan kivaa, vaikka ei päässytkään ihan kaikkia koiria tervehtimään. Nyt sitten on seuraavakin näyttelyyn ilmoittauduttu, vaikka ei me kaikkia hienouksia vielä osata, niin meillä kaikilla on boksu pojan kanssa näyttelyissä hauskaa.

    • voi nyt helvata

      Itse olen käynyt parissa näyttelyssä, ei ihan mun juttu. Joillekin henkilöille näyttää olevan totista touhua, mutta se ei minun elämääni vaikuta, oma asiansa. Käyn aina silloin tällöin kuitenkin, koska haluan että nuori koirani tottuisi eri tilanteisiin ja osaisi olla rauhallinen ja välittämättä muista koirista. Toko on meidän harrastus ja hyvin menee liikkeiden kanssa. Ainut ongelma on vieläkin että koira on epävarma muista koirista. On kyllä tottunut jo aika hyvin, ettei muut koirat tule iholle ja hän saa olla rauhassa. Sama homma on koirakouluissa kuin näyttelyissäkin: koiran pitää keskittyä/tarkkailla isänttänsä/emäntäänsä eikä kytätä muita koiria! Ei tottelevaisuusharjoituksista tulisi yhtään mitään, jos koira haluaa mennä nuuskimaan toista koiraa ja tietysti se päästetään, koska se haluaa! Ärsyttää todella ihmiset jotka päästävät koiransa haistelemaan toisia. Näitä tapauksia tosiaan löytyy koulutuskentältäkin, aina saa opetttaja huomautella näille henkilöille (yleensä uusia tulokkaita), että täällä koiran pitää keskittyä omistajaan eikä muihin koiriin. Nämä koirat eivät yleensä ole kiinnostuneita omistajistaan kuin namin ajan, koska toiset koirat on kiinnostavampia ja kivempia. Saahan niitä haistella muuallakin, niin miksei kentällä. On todella hienoa katsoa rauhallista koiraa, joka ei välitä muista koirista ja odottaa vaan häntä heiluen että mitä seuraavaksi tehdään omistajan kanssa. Tuo on meidän tavoite ja lisäksi haluan ottaa koirani mukaan eri paikkoihin missä käyn ja silloin koiran pitää olla rauhallinen ja osata käyttäytyä. En halua myöskään että koirani saa tartuntoja muilta koirilta, ei ole koiralla eikä omistajalla kivaa rampata lääkärissä, syödä lääkkeitä ja sairastaa. Koirallani on muutama koirakaveria, joiden kanssa käydään leikkimässä aina välillä.
      Täyty vieläkin jatkaa ja jankata samaa asiaa... mutta mikä siinä on niin helvetin vaikea ymmärtää, ettei koiria päästetä ilman lupaa vieraiden koiran luo esim. kadulla!!! Ja samaa pätee joidenkin ihmisten kohdalla, pakko tulla sörkkimään toisen koiraa ilman lupaa!!! Täytyy vielä manata näitä ihmisiä, jotka tulevat "juttelemaan" ja neuvomaan miten koiria koulutetaan! Tämä on todella hämmästyttävää! En tiedä johtuuko se rodusta (rotikka), että ihmiset tulevat antamaan neuvojaan, vai "nuoresta iästäni" (27v.). Yleensä nämä henkilöt ovat iältään vanhempia.. yleensä eläkeläisiä. Todella rasittavaa.. Inhoan ehkä näitä ihmisiä vielä enemmän kuin niitä jotka päästävät koiransa ilman lupaa toisen koiran tykö.

      • *******

        Miksi pitää loukkaantua siitä, ettei joku anna oman koiransa haistella sinun koiraa? Sitä pitää sitten ruikuttaa keskustelupalstoilla, ettei joku päästänyt koiraaansa leikkimään sinun koirasi kanssa! Voi kamala, koira on varmasti huonosti hoidettu ja sillä on ihan kamala elämä, kun ei pääse haistelemaan vastaantulijoita. On se niin kamalaa, kun ei mielistellä koiraa ja eletä sen mukaan mitä koira haluaa.


    • trsjrj

      Minä kyllä annan koirani haistella kehää odoteltaessa muita koiria,mutta tämä haistelu tapahtuu vain minun luvallani.. harvemmin kysyn muilta,voiko koirani tulla moikkaamaan,koska en sieltä koiralleni kavereita hae,mutta jos joku haluaa tulla koiransa kanssa nopeasti moikkaamaan meidän koiraa niin en mä siitä pultteja ota :) leikkimään ei tosin ruveta,se on se pikainen nuuhkaisu.. minun koira kun on nopeasti kiihtyvää sorttia ja jos pääsee leikkimään ennen kehää,se tietää korvansa hävittänyttä koiraa joka alkaa juoksutettaessa jojoilemaan.
      Ja tuohon häkki asiaan.. mulla ei ole tällaista "puunattavaa" koiraa vaan bokserinarttu,joka nyt ei juuri tarvitse kuin ed.päivänä pesun ja harjauksen ja ennen kehään menoa pyyhitään kuolat naamalta :D kuitenkin koirani viettää aikaa näyttelypaikalla häkissä.. on pennusta asti tottunut häkkiin,niin autossa,treeneissä kuin näyttelyissä ja se toimii koiralle rauhoittumis/turvapaikkana. Ei tarvitse koko ajan pälyillä muita ja saa vaikka nukkua ennen kehään menoa :D
      Ja AINA,vaikka ei menestystä kehässä tulisikaan,koira saa kehut ja namit kehän jälkeen :D

      • Tunnarikapula

        Minä en anna koirani haistella muita ennen koesuoritusta enkä myös näyttelyissä. Varsinkin syksyllä yritän mahdollisimman paljon varoa sisänäyttelyissä etenkin kontaktia muihin koiriin kennelyskä-vaaran vuoksi.
        Tuskin sinäkään pidät siitä, että sinua tullaan häirtsemään ennen jotain suoritusta?
        Meidän rotuporukassa ainakin on mukavaa sakkia, voittajaa, hyvän tuloksen tai suorituksen tehneitä onnittelaan reilusti, oli kyse kokeesta tai näyttelystä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe