kompostissa karpasia

epatietoinen

Mita pitaa tehda jos kompostissa on paljon karpasia? kuUluuko niiden olla siellä?

7

5218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikö kukaan tiedä ????

      Mun kompostissa on kans kärpäsiä ja tosi paljon. Semmosia mustia kala- tai paskakärpäsiä. Kertokaa joku onko jotain vikaa kun niitä on todella paljon. Ihan kuhisevat...

      • hoitamalla kuntoon

        Ne kärpäset tulee, kun ei kompostia hoida. Jos se komposti saa sopivasti ilmaa ja on kuohkeutta, niin kuumenee ja kompostoituu nopeammin. Kompostoituneessa mullassa ne kärpäset ei elä, ainakaan kuhise. Madot voi juhlia myöhemmin (jälkikompostointivaiheessa), mutta silloin ei tule ylimääräisiä hajuja.


      • eikö kukaan tiedä ???
        hoitamalla kuntoon kirjoitti:

        Ne kärpäset tulee, kun ei kompostia hoida. Jos se komposti saa sopivasti ilmaa ja on kuohkeutta, niin kuumenee ja kompostoituu nopeammin. Kompostoituneessa mullassa ne kärpäset ei elä, ainakaan kuhise. Madot voi juhlia myöhemmin (jälkikompostointivaiheessa), mutta silloin ei tule ylimääräisiä hajuja.

        Kävinkin hämmentämässa kompostia ja lisäsin siihen sahanpurua, kun haketta mulla ei ole. Lisäsin myös hieman kanankakka rakeita siihen. En tiedä oisko sitä pitänyt kastella. Yritin jättää ne sillai kuohkeasti. Mulla on kaksi kompostoria. Toinen on vähän resuinen joten en laita sinne muuta kuin puutarhajätteitä, siinä ei ollut kärpäsiä. Toinen johon laitan puutarhajätteiden lisäksi myös keittiöjätteet oli se jossa niitä kärpäsia todella kuhisi. Lämpötila tässä kompostorissa oli 25-30 astetta.


      • pöhkö
        eikö kukaan tiedä ??? kirjoitti:

        Kävinkin hämmentämässa kompostia ja lisäsin siihen sahanpurua, kun haketta mulla ei ole. Lisäsin myös hieman kanankakka rakeita siihen. En tiedä oisko sitä pitänyt kastella. Yritin jättää ne sillai kuohkeasti. Mulla on kaksi kompostoria. Toinen on vähän resuinen joten en laita sinne muuta kuin puutarhajätteitä, siinä ei ollut kärpäsiä. Toinen johon laitan puutarhajätteiden lisäksi myös keittiöjätteet oli se jossa niitä kärpäsia todella kuhisi. Lämpötila tässä kompostorissa oli 25-30 astetta.

        Mullakin on kärpäsiä, mutta se johtuu siitä kun mullakaan ei oo kompostori nyt tänä kesänä lämminny viel yli 30 asteen.
        Laita varovasti sitä sahanpurua, hake olis parempaa, sillä sahanpuru voi tiivistyä liikaa ja sun kompostori rupeaa mätänemään(kokemusta löytyy), mieluummin kärpäsiä kun se haju....
        Jos sulla on oksasilppuri niin siitä saat ilmaista "haketta".
        Sinuna en laittaisi sinne vettä jos sulla on kuitenkin ruuantähteitä niin kyllä niistä tarpeeksi kosteutta tulee. Itse kastelin talvella kun meinasi jäätyä ja alkukesällä se jo mätäni.
        Tsemppiä vaan sulle.


      • Eikö kukaan tiedä ???
        pöhkö kirjoitti:

        Mullakin on kärpäsiä, mutta se johtuu siitä kun mullakaan ei oo kompostori nyt tänä kesänä lämminny viel yli 30 asteen.
        Laita varovasti sitä sahanpurua, hake olis parempaa, sillä sahanpuru voi tiivistyä liikaa ja sun kompostori rupeaa mätänemään(kokemusta löytyy), mieluummin kärpäsiä kun se haju....
        Jos sulla on oksasilppuri niin siitä saat ilmaista "haketta".
        Sinuna en laittaisi sinne vettä jos sulla on kuitenkin ruuantähteitä niin kyllä niistä tarpeeksi kosteutta tulee. Itse kastelin talvella kun meinasi jäätyä ja alkukesällä se jo mätäni.
        Tsemppiä vaan sulle.

        Voinko laittaa tämän kärpäsiä täynnä olevan mönjän perunamaahan? Puutarhajyrsimellä sekoittaisin mullan sekaan ?


      • Juffe
        Eikö kukaan tiedä ??? kirjoitti:

        Voinko laittaa tämän kärpäsiä täynnä olevan mönjän perunamaahan? Puutarhajyrsimellä sekoittaisin mullan sekaan ?

        Jos sitä osittain kompostoitunutta laittaa paljon perunamaahan, niin se kuluttaa happea ja se ei ole tavoite. Käytännössä se komposti leviää laajalle alueelle ja "ei tunnu missään".

        Kateviljelyä toisinaan kutsutaan pintakompostoinniksi eli siitä vain kärpäsiä "kylvämään", jos vaikka perunat kasvaa paremmin.


      • munimassa kompostiin
        pöhkö kirjoitti:

        Mullakin on kärpäsiä, mutta se johtuu siitä kun mullakaan ei oo kompostori nyt tänä kesänä lämminny viel yli 30 asteen.
        Laita varovasti sitä sahanpurua, hake olis parempaa, sillä sahanpuru voi tiivistyä liikaa ja sun kompostori rupeaa mätänemään(kokemusta löytyy), mieluummin kärpäsiä kun se haju....
        Jos sulla on oksasilppuri niin siitä saat ilmaista "haketta".
        Sinuna en laittaisi sinne vettä jos sulla on kuitenkin ruuantähteitä niin kyllä niistä tarpeeksi kosteutta tulee. Itse kastelin talvella kun meinasi jäätyä ja alkukesällä se jo mätäni.
        Tsemppiä vaan sulle.

        kun ei kai ollut muuta mukavaa haisevaa.... minulla komposti oli aika kuuma, muttei läpeensä oli hirveästi toukkia ja yritin kääntää syvemmälle kuumaan, mutta eräänä päivänä kun nostin kantta niin tuhatpäisesti surisevia kärpäsi tuli ulos, kaikki samannäköisiä, no jätin kannen vähän auki ja päivässä kaikki oli lähtenyt. Saipas linnutkin vähän ruokaa. Minusta nuo kärpäset ovat aina kevään ilmiö, ei muuloin häiritse. Kannatta tosiaan pitää kompostin mahd kuumana, ja jos sinne vie liha- tai kalajätteitä niin syvälle kompostiin pitää haudata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      88
      6240
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2584
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      29
      2106
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe