kompostissa karpasia

epatietoinen

Mita pitaa tehda jos kompostissa on paljon karpasia? kuUluuko niiden olla siellä?

7

6504

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikö kukaan tiedä ????

Mun kompostissa on kans kärpäsiä ja tosi paljon. Semmosia mustia kala- tai paskakärpäsiä. Kertokaa joku onko jotain vikaa kun niitä on todella paljon. Ihan kuhisevat...

• hoitamalla kuntoon

Ne kärpäset tulee, kun ei kompostia hoida. Jos se komposti saa sopivasti ilmaa ja on kuohkeutta, niin kuumenee ja kompostoituu nopeammin. Kompostoituneessa mullassa ne kärpäset ei elä, ainakaan kuhise. Madot voi juhlia myöhemmin (jälkikompostointivaiheessa), mutta silloin ei tule ylimääräisiä hajuja.

• eikö kukaan tiedä ???
        hoitamalla kuntoon kirjoitti:

Ne kärpäset tulee, kun ei kompostia hoida. Jos se komposti saa sopivasti ilmaa ja on kuohkeutta, niin kuumenee ja kompostoituu nopeammin. Kompostoituneessa mullassa ne kärpäset ei elä, ainakaan kuhise. Madot voi juhlia myöhemmin (jälkikompostointivaiheessa), mutta silloin ei tule ylimääräisiä hajuja.

Kävinkin hämmentämässa kompostia ja lisäsin siihen sahanpurua, kun haketta mulla ei ole. Lisäsin myös hieman kanankakka rakeita siihen. En tiedä oisko sitä pitänyt kastella. Yritin jättää ne sillai kuohkeasti. Mulla on kaksi kompostoria. Toinen on vähän resuinen joten en laita sinne muuta kuin puutarhajätteitä, siinä ei ollut kärpäsiä. Toinen johon laitan puutarhajätteiden lisäksi myös keittiöjätteet oli se jossa niitä kärpäsia todella kuhisi. Lämpötila tässä kompostorissa oli 25-30 astetta.

• pöhkö
        eikö kukaan tiedä ??? kirjoitti:

Kävinkin hämmentämässa kompostia ja lisäsin siihen sahanpurua, kun haketta mulla ei ole. Lisäsin myös hieman kanankakka rakeita siihen. En tiedä oisko sitä pitänyt kastella. Yritin jättää ne sillai kuohkeasti. Mulla on kaksi kompostoria. Toinen on vähän resuinen joten en laita sinne muuta kuin puutarhajätteitä, siinä ei ollut kärpäsiä. Toinen johon laitan puutarhajätteiden lisäksi myös keittiöjätteet oli se jossa niitä kärpäsia todella kuhisi. Lämpötila tässä kompostorissa oli 25-30 astetta.

Mullakin on kärpäsiä, mutta se johtuu siitä kun mullakaan ei oo kompostori nyt tänä kesänä lämminny viel yli 30 asteen.
        Laita varovasti sitä sahanpurua, hake olis parempaa, sillä sahanpuru voi tiivistyä liikaa ja sun kompostori rupeaa mätänemään(kokemusta löytyy), mieluummin kärpäsiä kun se haju....
        Jos sulla on oksasilppuri niin siitä saat ilmaista "haketta".
        Sinuna en laittaisi sinne vettä jos sulla on kuitenkin ruuantähteitä niin kyllä niistä tarpeeksi kosteutta tulee. Itse kastelin talvella kun meinasi jäätyä ja alkukesällä se jo mätäni.
        Tsemppiä vaan sulle.

• Eikö kukaan tiedä ???
        pöhkö kirjoitti:

Mullakin on kärpäsiä, mutta se johtuu siitä kun mullakaan ei oo kompostori nyt tänä kesänä lämminny viel yli 30 asteen.
        Laita varovasti sitä sahanpurua, hake olis parempaa, sillä sahanpuru voi tiivistyä liikaa ja sun kompostori rupeaa mätänemään(kokemusta löytyy), mieluummin kärpäsiä kun se haju....
        Sinuna en laittaisi sinne vettä jos sulla on kuitenkin ruuantähteitä niin kyllä niistä tarpeeksi kosteutta tulee. Itse kastelin talvella kun meinasi jäätyä ja alkukesällä se jo mätäni.
        Tsemppiä vaan sulle.

Voinko laittaa tämän kärpäsiä täynnä olevan mönjän perunamaahan? Puutarhajyrsimellä sekoittaisin mullan sekaan ?

• Juffe
        Eikö kukaan tiedä ??? kirjoitti:

Voinko laittaa tämän kärpäsiä täynnä olevan mönjän perunamaahan? Puutarhajyrsimellä sekoittaisin mullan sekaan ?

Jos sitä osittain kompostoitunutta laittaa paljon perunamaahan, niin se kuluttaa happea ja se ei ole tavoite. Käytännössä se komposti leviää laajalle alueelle ja "ei tunnu missään".

Kateviljelyä toisinaan kutsutaan pintakompostoinniksi eli siitä vain kärpäsiä "kylvämään", jos vaikka perunat kasvaa paremmin.

• munimassa kompostiin
        pöhkö kirjoitti:

Tsemppiä vaan sulle.

kun ei kai ollut muuta mukavaa haisevaa.... minulla komposti oli aika kuuma, muttei läpeensä oli hirveästi toukkia ja yritin kääntää syvemmälle kuumaan, mutta eräänä päivänä kun nostin kantta niin tuhatpäisesti surisevia kärpäsi tuli ulos, kaikki samannäköisiä, no jätin kannen vähän auki ja päivässä kaikki oli lähtenyt. Saipas linnutkin vähän ruokaa. Minusta nuo kärpäset ovat aina kevään ilmiö, ei muuloin häiritse. Kannatta tosiaan pitää kompostin mahd kuumana, ja jos sinne vie liha- tai kalajätteitä niin syvälle kompostiin pitää haudata.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      33
      7812
    2. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      21
      3400
    3. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      22
      2382
    4. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      52
      1620
    5. Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia

Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.
      Oulainen
      29
      1457
    6. PURRA TULEE !

Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht
      Haapavesi
      183
      1436
    7. Vain 30-40v mies on kuuma

Muut on papparaisia. Näin se vaan menee. Miehelläkin on se paras ikä.
      Ikävä
      146
      1315
    8. Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?

Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport
      Ähtäri
      52
      1192
    9. Kehumisesta voi saada sakkoja?

Mistä tämä nyt kertoo, se kertoo siitä että vanhat jo seksuaaliseeden menettäneet naisihmiset operoivat mediassa liian v
      Sinkut
      177
      1086
    10. Minkä vuoksi

Kaivattusi tuntuu niin rakkaalta ❤️
      Ikävä
      39
      996
    Aihe