Kokemuksia Carina e 2.0 TD:stä?

Hankkia

Olen aikonut hankkia n.350tkm ajetun -97 TD Carinan, millaisia kokemuksia tällaisesta autosta? Onko ripeä kulkuinen ja kuinka rajoittunut vääntö alue? Kuinkas asuntovaunun veto, onnistuuko hyvin? Mitä tallaisesta autosta kannattaa katsoa?

9

4729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutki hyvin

      alusta, tavaratilan pohja sekä ovien ala reunat ja tukivarret erittäin tarkkaan ruosteen varalta, sekä öljy vuodot, samoin syöttöpumpun kunto kannattaa selvittää.

      • tutki hyvin

        mainita sylinteri kansi, voi olla halki, tarkista jäähdytys järjestelmästä, kehittääkö painetta, ja tuleeko ilmaa jäähdytys järjestelmästä. Itse jokusen TD kannen hitsauttanut.


    • rauhallisesti

      Tuon ikäinen td on vielä verrattain niukkatehoinen, mutta riittävä veteämään 1000-1300 kilon vaunua, jos tyytyy rauhalliseen etenemiseen.
      Auto kiihtyy verkkaisesti pelkän kuljettajan painollakin, joten vaunu perässä kestää pitkään enenkuin se 80 km/h on saavutettu.
      Maksimipainot on 1300 ja vaunu saisi olla mieluusti selvästi kevyempi.
      Lisäksi katsoisin takajouset sekä iskarit, sillä japseissa on luonnostaan vetelät jouset ellei jo ole vaihdettu. Jos vaihdat, niin samalla taakse "kuormajouset" eli jäykemmät kuin farkuissa, niin hyvä tulee. Tarvikkeena ei maksa paljoa.

    • Hankkia

      Kiitos teille jotka vastasitte, mutta joku onnellinen kerkesi ennen minua. Toki voitte laittaa lisää neuvoja sillä vastaavanlainen TD e Carina mielellään -95 hakusessa.

    • Carinasta

      Terve!

      Edellä mainittiin nuo ovien alareunat ym. Lähes 95% varmuudella kaikista Turbollisista Carinoista on vähintäänkin alkavaa ruostetta ovien alareunoissa, kittisauman alla. Ruosteiden kiinniotto ei ole hommana kovinkaan hankala ja korjauksen jälkeen pitävät muutaman vuoden. Takalokarin kaaret kannattaa myös tarkistaa. Muuten alustaltaan kori ei ole kovin paha ruostumaan vaikka suojaus olisikin kokonaan laiminlyöty.

      Kone on auton kokoon/painoon ja koneen ilmoitettuihin tehoihin nähden varsin rivakka. Ei häpeä juuri esim. 90hv TDi Golfille. Vääntöalue saatu sopivasti alkavaksi noin 2000 kierroksesta. Kone tosin puutuu nopeasti korkeammilla kierroksilla kiihdytettäessä. Pellin alla majailee aika onnettoman pieni turbo. Turbon vihellys muuten ei sitten saa paljon kuulua koppiin. Pieni vihellys sieltä kyllä tietysti aina kuuluu.
      Kansi on koneessa arka ja pirun kallis uusia, joten jälkikäyttö ajon jälkeen auttaa asiaan.

      Vaihdelootasta ei periaatteessa saisi kuulua paljon kahisevaa ääntä. Yli 300tkm ajetuissa varmaan jo kuuluu. 1-3 vaihteiden synkrot kannattaa tarkistaa eli ei saisi paljon takellella alaspäin vaihdettaessa. Erityisesti 2.vaihde on arka.

      Kannattaa soitella edellisille omistajille. Niiltä löytyy usein rehellinen mielipide autosta ja selviää usein yllättäviäkin asioita historiasta.

      Kulutus pyörii maantiellä 5,3 - 6,0 välillä. Seka-ajossa hairasee hiukan yli 6 litraa.

      Hyvästä yksilöstä kannattanee maksaa vaikka vähän enempikin. Pitää meinaan arvonsa peremmin kuin avensis. Hyvästä yksilöstä saa hyvällä huolenpidolla pitkäaikaisen ja huolettoman matkakumppanin.

      • osku....

        onko yleistä vaihdelaatikkoviat 2,0 td carinassa?
        mulla paukahti ilmeisesti laatikko, ajettu 290tkm.


      • Carinasta
        osku.... kirjoitti:

        onko yleistä vaihdelaatikkoviat 2,0 td carinassa?
        mulla paukahti ilmeisesti laatikko, ajettu 290tkm.

        Laatikko on yksi carinan ongelmakohdista. Se tosin harvemmin laukeaa totaalisesti, mutta kahinaa vedossa ja vaihtamisongelmia esiintyy.
        Suurin osa ongelmista johtuu yksinkertaisesti siitä komponentista, joka majailee ratin ja penkin välissä. 2. Vaihdetta yritetään survoa jo 60km/h:n vauhdissa päälle ja suurilla vaihteilla vedätetään alhaisilla kierrosluvuilla, kun kone kerran jaksaa vetää.

        Omassa on laatikko metelöinyt viimeiset 150tkm, eikä ole vielä loppua tullut. Välikaasun kanssa oppii hyvin pelaamaan pitemmän päälle vaihteiden kanssa. Vieraammille kuskeille aiheuttaa vähän hankaluuksia.


    • osku.....

      moro.

      autossa on hyvin vääntöä, mutta laatikko on kuulema liian pieni kovavääntöiselle koneelle. 200-300tkm:n välillä laatikoita särkynyt.

    • Mulla oli just tuollanen carina ja enpä ole ikinä parempaa autoa omistanu, voimaa riitti kiihtyi ripeästi ei ole kyllä mitään negatiivista sanottavaa. Siitä ainoa miinus oli että ovien alareunat ruostu, mutta se oli vain pintaruostetta jonka sain otettua ajoissa kiinni. ainoa vika useamman vuoden aikana oli että lämpömittarin anturin johdossa oli kosketushäiriö, koko aikana ei ollut mitään muuta vikaa. vaihdoin bensa carinaan koska itsellä tuli niin vähän kilometrejä, ettei kannattanut pitää henkilöautoksi rekisteröityä dieseliä veron takia. Eikä dieselin liian korkea hinta veroon nähden auttanu asiaa, mutta jos haluaa hyvän varman ja mieluisan auton niin suosittelen kyllä. Käyntiinlähtökään ei ollut ongelma koskaan, yli -35 pakkasesta ilman roikkaa käyntiin ihan ilman ongelmia ja autolla oli ajettu vaihtaessani yli 525000km. Ja vielä kaikenlisäksi siinä on siisti käynti ja hiljanen, varsinki ku kuuntelee muita samanikäisiä dieseleitä. Kuulostaa carinan jälkeen et ne hajoaa kohta palasiksi karkean ja kovaäänisen käynnin perusteella, ku tottu carinan pehmeään ja hiljaseen käyntiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      357
      7013
    2. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      75
      5989
    3. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      195
      5483
    4. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      84
      4270
    5. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      56
      3476
    6. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      69
      3427
    7. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      6
      3393
    8. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      58
      3346
    9. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

      sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      37
      3084
    10. Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %

      Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739
      Maailman menoa
      13
      2316
    Aihe