Maksa-arvot

koholla

Kauanko kestää, että saan maksa-arvot normaalitasolle? Tietääkö kukaan? Ne oli viimeksi melkein tuplasti sen mitä pitäisi olla.

63

28074

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

      HUOM. täysin juomatta.

    • vee-e

      niin hyvin useita viikkoja.
      saanko tehdä vastakysymyksen ?
      mitä teet sen jälkeen ?

    • ---------------------------...

      Täysin juomatta, luontaistuotekaupasta Hepa-niminen valmiste tai maarianohdakevalmistetta.
      Puhdistaa sisuskalut n. 2-4vk. Siitä onkin hyvä lähteä sitten juomattomalle linjalle tai kohtuu linjalle,jos pystyy.

      • maksatoksinen

        Eiköste tuo maarianohdake ole vedetty pois markkinoilta?

        Väärin käytettynä on itse maksamyrkky!


      • artistokka
        maksatoksinen kirjoitti:

        Eiköste tuo maarianohdake ole vedetty pois markkinoilta?

        Väärin käytettynä on itse maksamyrkky!

        Ei kun kauppaan ostamaan latva-artisokkaa, siinä on luonnonmukainen lääke maksalle! Eikä ole vaarallinen.


    • Janis Petke

      Noin kaksi viikkoa siihen menee. Jos ja kun ei ota tipan tippaa. Jos maksaa on kiusattu pitkään niin jo yhdellä kunnon kännillä saa maksa-arvot siihen kuntoon etää tervejärkistä hirvittää.

      Kehoittaisin kuitenkin ottamaan asian puheeksi lääkärissä eikä näin netissä. Alkoholismi tai siihen liittyvät jutut kuten vaikkapa maksakirroosi ovat _aina_ kuolemaan johtavia sairauksia jos niitä ei hoideta asianmukaisesti. Valitettavasti sellaisia hoitoja ei juurikaan edes ole. Netissä ei sitä voi todellakaan tehdä. Jos asia Sinua vaivaa niin ilman muuta keskustele mitä pikimmin asiasta lääkärin kanssa. Siinä saat varmaa viiden vuoden joululahjat yhdellä kertaa. Usko huviksesi, mutta niin se vaan on. Tosin se edellyttää vain sen että sinulla on korvat päässä ja aivosi tajuavat sen mitä niihin korviin puhutaan.

      Toki tämä on tyystin turha vastaus. Koska sinulla ei ole alkoholiongelmaa. Omasta mielestäsi. Kaikien lähimmäistesi mielestä kyllä on mutteivat ne mielestäsi mitään mistään tiedä. Nyt joku ihme doku netissäkin alkaa inttämään asiaa. Mitäpä sekään mistään tietää? Koko maksa-arvojuttukin on varmasti labran virhe.

      • Hmmmm..

        "Alkoholismi tai siihen liittyvät jutut kuten vaikkapa maksakirroosi ovat _aina_ kuolemaan johtavia sairauksia jos niitä ei hoideta asianmukaisesti. Valitettavasti sellaisia hoitoja ei juurikaan edes ole."

        Mitä tuo tarkoittaa?
        Pitää asianmukaisesti hoitaa, mutta hoitoja ei ole. Niinkö?

        Kaksi asianmukaista hoitoa on. Juomisen lopettaminen loppuiäksi tai maksan siirto, ja sitäkään ei saa kuin juomisen lopettanut.

        PS. Myös ruisleivän syönti on kuolemaan johtavaa.


      • sepu
        Hmmmm.. kirjoitti:

        "Alkoholismi tai siihen liittyvät jutut kuten vaikkapa maksakirroosi ovat _aina_ kuolemaan johtavia sairauksia jos niitä ei hoideta asianmukaisesti. Valitettavasti sellaisia hoitoja ei juurikaan edes ole."

        Mitä tuo tarkoittaa?
        Pitää asianmukaisesti hoitaa, mutta hoitoja ei ole. Niinkö?

        Kaksi asianmukaista hoitoa on. Juomisen lopettaminen loppuiäksi tai maksan siirto, ja sitäkään ei saa kuin juomisen lopettanut.

        PS. Myös ruisleivän syönti on kuolemaan johtavaa.

        Terve,

        Olisi mielenkiintoista tietää onko kenelläkään palstalaisella todettu kirroosi.

        Jos on, niin mitkä oli oireet ja kauanko kesti juoda itsensä sellaiseen kuntoon ?
        Pystyykö maksakirroosin etenemistä pysäyttämään sillä että lopettaa kokonaan juomisen?

        Vai ovatko kaikki kirroosi veikot jo mullan alla?

        T: Utelias


      • sepu
        Hmmmm.. kirjoitti:

        "Alkoholismi tai siihen liittyvät jutut kuten vaikkapa maksakirroosi ovat _aina_ kuolemaan johtavia sairauksia jos niitä ei hoideta asianmukaisesti. Valitettavasti sellaisia hoitoja ei juurikaan edes ole."

        Mitä tuo tarkoittaa?
        Pitää asianmukaisesti hoitaa, mutta hoitoja ei ole. Niinkö?

        Kaksi asianmukaista hoitoa on. Juomisen lopettaminen loppuiäksi tai maksan siirto, ja sitäkään ei saa kuin juomisen lopettanut.

        PS. Myös ruisleivän syönti on kuolemaan johtavaa.

        onko näillä palstoilla ketään joka on sairastunut itse maksakirroosiin?

        Paljon tuntuu olevan tyyppejä, jotaka ovat juoneet 10-20v mutta kukaan heistä ei mainitse sairastuneensa vakavasti.

        Ihmettelenkin, kuinka paljon sitä viinaa tulisi kitata, jotta maksa lakkaa toimimasta lopullisesti? Taitaa olla yksilöllistä.

        Asiallisia vastauksia, please...


      • Janis Petke
        sepu kirjoitti:

        onko näillä palstoilla ketään joka on sairastunut itse maksakirroosiin?

        Paljon tuntuu olevan tyyppejä, jotaka ovat juoneet 10-20v mutta kukaan heistä ei mainitse sairastuneensa vakavasti.

        Ihmettelenkin, kuinka paljon sitä viinaa tulisi kitata, jotta maksa lakkaa toimimasta lopullisesti? Taitaa olla yksilöllistä.

        Asiallisia vastauksia, please...

        Eipä taida olla.
        Kyllä sitä viinaa pitää kitata melkoisen hirveät määrät. Ja sitten kun sitä kitataan ei kirroosit tule mieleen. Oma maksani oli hyvinkin lähellä kirroosia (ASAT/ALAT 800). Mutta ei se minua saanut lopettamaan tai edes vähentämään. Se mikä sai oli ihan toinen juttu ja kovin pitkä tarina.

        Tämän asiallisemmin en osaa vastata.


      • Janis Petke
        sepu kirjoitti:

        onko näillä palstoilla ketään joka on sairastunut itse maksakirroosiin?

        Paljon tuntuu olevan tyyppejä, jotaka ovat juoneet 10-20v mutta kukaan heistä ei mainitse sairastuneensa vakavasti.

        Ihmettelenkin, kuinka paljon sitä viinaa tulisi kitata, jotta maksa lakkaa toimimasta lopullisesti? Taitaa olla yksilöllistä.

        Asiallisia vastauksia, please...

        Eipä taida olla.
        Kyllä sitä viinaa pitää kitata melkoisen hirveät määrät. Ja sitten kun sitä kitataan ei kirroosit tule mieleen. Oma maksani oli hyvinkin lähellä kirroosia (ASAT/ALAT 800). Mutta ei se minua saanut lopettamaan tai edes vähentämään. Se mikä sai oli ihan toinen juttu ja kovin pitkä tarina.

        Tämän asiallisemmin en osaa vastata.


      • sepu
        Janis Petke kirjoitti:

        Eipä taida olla.
        Kyllä sitä viinaa pitää kitata melkoisen hirveät määrät. Ja sitten kun sitä kitataan ei kirroosit tule mieleen. Oma maksani oli hyvinkin lähellä kirroosia (ASAT/ALAT 800). Mutta ei se minua saanut lopettamaan tai edes vähentämään. Se mikä sai oli ihan toinen juttu ja kovin pitkä tarina.

        Tämän asiallisemmin en osaa vastata.

        Kiitos ihan asiallisesta viestistä :-)

        Itse en ole koskaan käynyt maksatesteissä,ja ihmettelenkin mitkä ne asat ja alat pitäisi normaalisti olla ja mikä on sitten luku kun on jo kirroosi.
        Laskeeko kirroosi potilaan maksa-arvot enään koskaan normaaliksi, jos lopettaa kokonaan juomisen?

        Tarkoittaako kirroosi myös sitä että se jatkaa etenemistään vaikka juominen olisi jo lopetettu?


      • minulla
        sepu kirjoitti:

        Kiitos ihan asiallisesta viestistä :-)

        Itse en ole koskaan käynyt maksatesteissä,ja ihmettelenkin mitkä ne asat ja alat pitäisi normaalisti olla ja mikä on sitten luku kun on jo kirroosi.
        Laskeeko kirroosi potilaan maksa-arvot enään koskaan normaaliksi, jos lopettaa kokonaan juomisen?

        Tarkoittaako kirroosi myös sitä että se jatkaa etenemistään vaikka juominen olisi jo lopetettu?

        Mulla ALAT oli jotain 80 ja lääkäri varoitteli kovasti. Olenkin vähentänyt, en käytä alkoholia enää viikolla ollenkaan ja viikonloppuisinkin yleensä vain lauantaisin.

        Kummastuttaa se, että en mielestäni muutenkaan ole käyttänyt alkoa paljon. Esim en ole juonut itseäni humalaan juuri koskaan.

        En tiedä mitä sitten kun lomakausi alkaa.. saattaa vähän lipsua, mutta onneksi lomaan on vielä muutama kuukausi.


      • sepu
        minulla kirjoitti:

        Mulla ALAT oli jotain 80 ja lääkäri varoitteli kovasti. Olenkin vähentänyt, en käytä alkoholia enää viikolla ollenkaan ja viikonloppuisinkin yleensä vain lauantaisin.

        Kummastuttaa se, että en mielestäni muutenkaan ole käyttänyt alkoa paljon. Esim en ole juonut itseäni humalaan juuri koskaan.

        En tiedä mitä sitten kun lomakausi alkaa.. saattaa vähän lipsua, mutta onneksi lomaan on vielä muutama kuukausi.

        .. ero sulla ja Janis Petkeleen luvuilla.

        Jos sulla on ollut 80 ja toisella 800!!!?
        Sua on kuitenkin jo lääkäri varoitellut, vaikket kuppia otakaan?

        Nyt kyllä pisti meikäläisen ihan sekaisin.
        Onko muilla millaisia arvoja ja mitkä on normaalit luvut? Vai onko niin ettei sellaisia olekaan, ja luvut vaihtelevat sen mukaan onko mies vai nainen ja paljonko painaa, mikä ikä jne.?


      • hämmästelijätär
        Janis Petke kirjoitti:

        Eipä taida olla.
        Kyllä sitä viinaa pitää kitata melkoisen hirveät määrät. Ja sitten kun sitä kitataan ei kirroosit tule mieleen. Oma maksani oli hyvinkin lähellä kirroosia (ASAT/ALAT 800). Mutta ei se minua saanut lopettamaan tai edes vähentämään. Se mikä sai oli ihan toinen juttu ja kovin pitkä tarina.

        Tämän asiallisemmin en osaa vastata.

        Sain tänään vähän tietoja labrakokeistani.
        Terveydenhoitaja ei saa enemmän kommentoida, joten sanoi vain, että ne ja ne kunnossa, maksa-arvot kunnossa (eli ALAT JA ASAT, S-gT:tä ei otettu). MCV koholla (en tiedä minkä verran).
        Tuo MCV tiettävästi liittyy alkoholin liikakäyttöön.
        Tosin mulla on ollut toosi pitkä antibiottikuuri, joka loppui juuri ennen labrakokeita. Mahtaako vaikuttaa?
        Lääkärin kanssa pääsen juttelemaan vasta myöhemmin.
        Liikakäyttöä on kyllä ollut, mutta juonut en ole runsaaseen kuukauteen kuin muutaman (3) siideriä.

        Onko jollakulla ollut samaa tilannetta, eli että maksa-arvot ois ok, mut MCV koholla?


      • 12345
        hämmästelijätär kirjoitti:

        Sain tänään vähän tietoja labrakokeistani.
        Terveydenhoitaja ei saa enemmän kommentoida, joten sanoi vain, että ne ja ne kunnossa, maksa-arvot kunnossa (eli ALAT JA ASAT, S-gT:tä ei otettu). MCV koholla (en tiedä minkä verran).
        Tuo MCV tiettävästi liittyy alkoholin liikakäyttöön.
        Tosin mulla on ollut toosi pitkä antibiottikuuri, joka loppui juuri ennen labrakokeita. Mahtaako vaikuttaa?
        Lääkärin kanssa pääsen juttelemaan vasta myöhemmin.
        Liikakäyttöä on kyllä ollut, mutta juonut en ole runsaaseen kuukauteen kuin muutaman (3) siideriä.

        Onko jollakulla ollut samaa tilannetta, eli että maksa-arvot ois ok, mut MCV koholla?

        mulla on kaikki veri arvot ihan kohallaan ja muutenkin fyysinen kunto vaikka oon juonu noin kaks vuotta melkein joka päivä ainakin kuus anost alkoholia mut yleensä menee se joku 12 annost. ne arvot riippuu niin ihmisest joidenkin keho kestää vaikka mitä ja joillain taas menee pienemmästäkin maksa ja muut veri arvot sekasin.


      • Kalle.
        hämmästelijätär kirjoitti:

        Sain tänään vähän tietoja labrakokeistani.
        Terveydenhoitaja ei saa enemmän kommentoida, joten sanoi vain, että ne ja ne kunnossa, maksa-arvot kunnossa (eli ALAT JA ASAT, S-gT:tä ei otettu). MCV koholla (en tiedä minkä verran).
        Tuo MCV tiettävästi liittyy alkoholin liikakäyttöön.
        Tosin mulla on ollut toosi pitkä antibiottikuuri, joka loppui juuri ennen labrakokeita. Mahtaako vaikuttaa?
        Lääkärin kanssa pääsen juttelemaan vasta myöhemmin.
        Liikakäyttöä on kyllä ollut, mutta juonut en ole runsaaseen kuukauteen kuin muutaman (3) siideriä.

        Onko jollakulla ollut samaa tilannetta, eli että maksa-arvot ois ok, mut MCV koholla?

        "Punasolujen keskitilavuus
        Anemiaan liittymätön suuri MCV-arvo (yli 100 fl) johtuu miehillä ilmeisesti lähes aina runsaasta alkoholinkäytöstä B.
        Jos naisen MCV-arvo on suurentunut, jää suurenemisen syy ilmeisesti noin 30 %:lla löytymättä B.
        Kun MCV-arvo suurenee 90 fl:sta 100 fl:aan, kasvaa runsaan juomisen (yli kuusi annosta alkoholia vuorokaudessa) todennäköisyys 20 %:sta 60 %:iin 22.
        MCV:n on todettu olevan suurentunut 48 – 90 %:lla alkoholiongelmaisista, mutta varhaisen suurkulutuksen toteamisessa MCV on vähemmän herkkä kuin GT tai CDT 23, 24.
        MCV-arvon pitkä puoliintumisaika, 120 vuorokautta, haittaa testin käyttöä juomisen seurannassa.
        Jos potilaan MCV-arvo on suurentunut, lääkärin on syytä kysyä hänen alkoholinkäytöstään."

        Lähde:

        http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=hoi50028


      • vonxx
        sepu kirjoitti:

        .. ero sulla ja Janis Petkeleen luvuilla.

        Jos sulla on ollut 80 ja toisella 800!!!?
        Sua on kuitenkin jo lääkäri varoitellut, vaikket kuppia otakaan?

        Nyt kyllä pisti meikäläisen ihan sekaisin.
        Onko muilla millaisia arvoja ja mitkä on normaalit luvut? Vai onko niin ettei sellaisia olekaan, ja luvut vaihtelevat sen mukaan onko mies vai nainen ja paljonko painaa, mikä ikä jne.?

        Ei kai tuo 800 ole edes kovin harvinainen, parissa tuhannessakin kai voi pyöriä arvot. Ja ei välttämättä tarkoita kirroosia vaan esim. maksan tulehtumista. Kyllä se maksa kestää aika kovaa menoa monia vuosia, ehkä ikävä kyllä, koska pää tahtoo usein pettää ennen maksaa.


      • mistä tunnistaa?
        sepu kirjoitti:

        Terve,

        Olisi mielenkiintoista tietää onko kenelläkään palstalaisella todettu kirroosi.

        Jos on, niin mitkä oli oireet ja kauanko kesti juoda itsensä sellaiseen kuntoon ?
        Pystyykö maksakirroosin etenemistä pysäyttämään sillä että lopettaa kokonaan juomisen?

        Vai ovatko kaikki kirroosi veikot jo mullan alla?

        T: Utelias

        Sattuuko se - rasvamaksa, maksatulehdus, maksakirroosi?

        Mistä oireesta tunnistaa?


      • vapautunut
        hämmästelijätär kirjoitti:

        Sain tänään vähän tietoja labrakokeistani.
        Terveydenhoitaja ei saa enemmän kommentoida, joten sanoi vain, että ne ja ne kunnossa, maksa-arvot kunnossa (eli ALAT JA ASAT, S-gT:tä ei otettu). MCV koholla (en tiedä minkä verran).
        Tuo MCV tiettävästi liittyy alkoholin liikakäyttöön.
        Tosin mulla on ollut toosi pitkä antibiottikuuri, joka loppui juuri ennen labrakokeita. Mahtaako vaikuttaa?
        Lääkärin kanssa pääsen juttelemaan vasta myöhemmin.
        Liikakäyttöä on kyllä ollut, mutta juonut en ole runsaaseen kuukauteen kuin muutaman (3) siideriä.

        Onko jollakulla ollut samaa tilannetta, eli että maksa-arvot ois ok, mut MCV koholla?

        kolmisen vuotta sitten oli MCV-luku kohonnut, mutta muut arvot normaalit. Oli pitkä ryyppyputki takana.
        Määräsi B12-vitamiinia siihen. Ymmärsin että tämä punasolujen liian iso koko jotenkin aiheuttaa anemiaa. Nykyisin nuo arvot ovat normaalit.


      • makkeli

        olin kuukauden täysin selvä niin arvot nousi 105 173:n.aattelin et ryyppään tarpeeks ni kohtahan ne on normaalit


      • vanhus
        Hmmmm.. kirjoitti:

        "Alkoholismi tai siihen liittyvät jutut kuten vaikkapa maksakirroosi ovat _aina_ kuolemaan johtavia sairauksia jos niitä ei hoideta asianmukaisesti. Valitettavasti sellaisia hoitoja ei juurikaan edes ole."

        Mitä tuo tarkoittaa?
        Pitää asianmukaisesti hoitaa, mutta hoitoja ei ole. Niinkö?

        Kaksi asianmukaista hoitoa on. Juomisen lopettaminen loppuiäksi tai maksan siirto, ja sitäkään ei saa kuin juomisen lopettanut.

        PS. Myös ruisleivän syönti on kuolemaan johtavaa.

        Minä ole lopettanut ruisleivän syönnin


    • vee-e

      tuolla melkein alussa

      • ap ei tajunnut

        Kerro..


      • hämmästelijätär

        Ei ollut tarkoitus laittaa 'ap'.............
        Sorry.


      • kysymykseesi

        Eli olen jo toiminut. Maksa-arvot on laskeneet eikä ne ikinä tule tuonne 80 yläpuolelle nousemaankaan enää. Ainakaan, jos voin alkoholin käytön vähentämisellä ja laihduttamisella sen saada aikaan.

        Se on hyvin kohtuukäyttöä tästä eteenkinpäin, niin kuin on ollut jo muutaman viikon.

        Aikomukseni ei siis ole saada veriarvot kuntoon ja sitten ratketa juomaan tms.

        En nimittäin ole ollut riippuvainen alkoholista.

        Mutta en ymmärrä miksi lääkäri oli huolissaan minun labratuloksistani, jos jollain ne on moninkertaiset.


      • vee-e
        kysymykseesi kirjoitti:

        Eli olen jo toiminut. Maksa-arvot on laskeneet eikä ne ikinä tule tuonne 80 yläpuolelle nousemaankaan enää. Ainakaan, jos voin alkoholin käytön vähentämisellä ja laihduttamisella sen saada aikaan.

        Se on hyvin kohtuukäyttöä tästä eteenkinpäin, niin kuin on ollut jo muutaman viikon.

        Aikomukseni ei siis ole saada veriarvot kuntoon ja sitten ratketa juomaan tms.

        En nimittäin ole ollut riippuvainen alkoholista.

        Mutta en ymmärrä miksi lääkäri oli huolissaan minun labratuloksistani, jos jollain ne on moninkertaiset.

        punnittua asiaa. laitan vielä yhden kysymyksen.
        miksi sinun pitää jatkaa "juuri oppimaasi" kohtuukäyttöä, jos voit olla ilmankin ?

        "en nimittäin ole riippuvainen alkoholista"

        niinpä. ei tarvitse vastata.
        kaikki asiantuntijat tietää vastauksen.
        ole rehellinen itsellesi, se on edellytys parempaan.

        lääkärisi tietää kyllä teidän kohtaavan saman asian tiimoilta, silloin vaan olet entistä alemmalla rapulla kohti omaa pohjaasi nykyisellä suunnitelmallasi, koska se ei pidä.
        mutta ei sille kukaan (muu) voi mitään. sinun on tiesi kuljettava juopon ikiaikaisen käyrän mukaisesti. tai tehtävä täydellinen ero.
        --------------------------------------------------


        "välillä taas pelottaa maksan ym sisäelinten kunto. "

        Juominen ajaa kuitenkin ohitse. Moni alkoholisti, joka tuntee epämääräistä vatsakipua tai käy läpi haimatulehduksen lähellä kuolemaa, juo silti kun olo on taas vähänkin hyvä. Aivot ovat muuten sellaiset, joita ei oikein voi mitata, pahimmat vahingot tulevat sinne. Moni pitää rajana ratista kärähtämistä tai potkuja työpaikalta mutta sekään ei pysäytä, riippuvuus ajaa kaiken ohi. Tulisi ymmärtää, että on sairastunut ennenaikaiseen kuolemaan johtavaan sairauteen, jonka määritelmä on tässä:

        National Council on Alcoholism and Drug Dependence ja America Society of Medicine antoi 23-miehiselle eri tieteenalojen harjoittajista koostuneelle komitealle tehtävän määritellä alkoholismi. Tulos julkaistiin arvossa pidetyn lääketieteellisen aikakauslehden elokuun numerossa vuonna 1992 erikoisraportissa, jonka allekirjoittajina olivat Robert K. Morse ja Daniel K. Flavin. Määritelmä kuuluu näin: ”Alkoholismi on primäärinen, krooninen sairaus jonka kehitykseen ja oireisiin vaikuttavat geneettiset, psykososiaaliset ja ympäristölliset tekijät. Sairaus etenee usein asteittain ja johtaa kuolemaan. Siihen kuuluu luonteenomaisesti juomisen hallinnan menettäminen, ajatusten keskittyminen päihteeseen alkoholin haitallisista vaikutuksista huolimatta sekä häiriintynyt ajattelukyky, lähinnä tilan kieltäminen. Jokainen näistä oireista voi olla jatkuva tai ajoittainen”

        Alkoholismi on "ei kenenkään syytä" sairaus. Yksikään ihminen ei ryhdy juomaan alkoholia päämääränään tulla alkoholistiksi. Alkoholi on sosiaalisesti ja kulturellisesti hyväksytty aine, josta on ihmiselle myös hyötyä, muutenhan kukaan ei sitä käyttäisi ja vieläpä maksaisi siitä. Mutta tietyille ihmisille, noin kymmenelle prosentille käyttäjistä - muuttuu hyöty karvaiksi tappioiksi. Myös nämä ihmiset aloittivat alkoholin käytön siinä uskossa, että heillä on samat edellytykset kuin kaikilla muillakin, mutta heidät kohtasi sairaustila, jota ei voi havaita ennenkuin se on muuttunut vaikea-asteiseksi. Sen vuoksi ei ole heidän vikansa, että heistä tuli alkoholisteja. Se ei ole myöskään kenenkään muun vika. Eihän kukaan ole pakottanut alkoholistia juomaan viinaa. Alkoholisti ei ole vastuussa sairastumisestaan, mutta hän on ehdottomasti vastuussa tervehtymisestään!

        Korostan sitä, ettei toipuminen ole vain harvojen herkkua.
        Siihen pystyt sinä ja minä. Häpeä ja syyllisyys, arvottomuuden tunne täytyy jättää taakse. Täytyy tehdä päätös, että tämä sairaus saadaan hallintaan. Se onnistuu määrätietoisella toiminnalla. Alkoholismia ei saada ikinä kuriin sillä, että pidetään lakkoja, vähennetään juomista, siirrytään mietoihin. Ei myöskään sillä, että kielletään oma tila tai oletetaan taudin parantuvan tai ottavan askeleita taaksepäin. Moni kieltää sairautensa hautaan asti ihmetellen, mikä häntä oikein vaivaa.


    • adalmiina 63

      minulla on ollut kaksi haimatulehdusta ja ainakin kolme maksatulehdusta,itse huomasin ne aina keltaisuudesta.olin kuin tipu,silmät kellersivät ja iho kutisi,sairaalaan mennessä Alat 1956,Asat 3000,gamma Gt 2000 ja virtsan amylaasi hirveän koholla,sairaalassa tiputuksessa viikon verran,ja ehdoton abstinenssi,ei viinaa tippaakaan,vaikkakaan en ole ehdoton raitis otan noin parin kuukauden välein kaljaa mutta kyllä maksa heti reagoi kivulla,enkä uskalla riskeeraa koska olen nähnyt kirroosin menehtyneen ihmisen kuolinkamppailua se oli kauheaa kipuilua,kuten joku sanoikin ihmiset helposti huomaa maksa-arvot vaan aivot ovat ehtineet tuhoutua jo tovin verran ennen maksaa,toivon että alkoholikäyttöni loppuu kokonaan ja sitä toivon muillekin,elämä maistuu enemmän selvänä,raitista kesää

      • tiina-68

        Viimeisen vuoden aikana on ollut aika monta viikonkin kestävää putkea, viimeinen loppui pari päivää sitten. Onneksi olen pysynyt terveenä mutta kyllä nyt pelotti. Kävin eilen tutkimassa wikipediasta noita haima- ynnä muita tulehduksia eikä paljon naurattanut. Otan nyt päivän kerrallaan, nyt tuntuu jo paremmalta fyysisesti ja henkisesti. Kahden-kolmen viikon abstinenssin jälkeen ajattelin mennä lääkärintarkastukseen ja otattaa kaikki kokeet, eipä niitä ole verenpaineesta lähtien otettu sen jälkeen kun olin 25. Jos kivan lääkärin löytäisi vois puhua tästä juomisongelmastakin samalla. Olen jo niin monta kertaa yrittänyt pysyä kohtuukäytössä ja aina ennemmin tai myöhemmin lipsahtaa eli kyllä varmaan ihan raitis loppuelämä olisi meikäläisen kohdalla paikallaan. Tsemppiä sullekin, yritetään päivä kerrallaan!


      • MMM

        Kauanko olet juonut? Meikällä arvo 267. Iltajuomista takana noin 10 vuotta melkein päivittäin 7-12 keskaria, viikonloppuna enempi.


    • riippuvainen sittenkin?

      Kirjoitin tuolla aikaisemmin, että en ole riippuvainen alkoholista. Käytän alkoholia nykyään korkeintaan kahtena päivänä, siis viikonloppuna (en kyllä kaatokänniä vieläkään). Ja myönnän sen olevan paljon työstressin poistamista.

      Okei stressiä voi poistaa muillakin tavoin, mutta tämä sattuu olemaan minun tapani.

      Mutta, jos minulle sanottasiin, että en saa enää käyttää alkoa ollenkaan olisin aika onneton. Olenko siis riippuvainen?

      • vee-e

        kyllähän sinä olet. riippuvaisuus on juuri tuota.
        ja selitykset miksi juo, kuuluu ihan siihen asiaan.

        varmaan on tuttua sanonta, että juoppo keksii aina tekosyyn juodakseen. juopolla tässä en nyt tarkoita erikoisesti juuri sinua vaan sanontana.

        on hienoa, kun olet miettinyt asiaa.
        ehkäpä saat asian hoideltua omalta kohdin, ennen kuin pahenee ?
        koskapa jos nyt tuntuu vaikealta olla ilman alkoa niin se asia ei taatusti helpommaksi muutu.
        päihde mikä päihde, riippuvaisuus on totta.
        vai mitä itse tuumaat ?


      • neiti bee
        vee-e kirjoitti:

        kyllähän sinä olet. riippuvaisuus on juuri tuota.
        ja selitykset miksi juo, kuuluu ihan siihen asiaan.

        varmaan on tuttua sanonta, että juoppo keksii aina tekosyyn juodakseen. juopolla tässä en nyt tarkoita erikoisesti juuri sinua vaan sanontana.

        on hienoa, kun olet miettinyt asiaa.
        ehkäpä saat asian hoideltua omalta kohdin, ennen kuin pahenee ?
        koskapa jos nyt tuntuu vaikealta olla ilman alkoa niin se asia ei taatusti helpommaksi muutu.
        päihde mikä päihde, riippuvaisuus on totta.
        vai mitä itse tuumaat ?

        Naisena join kuin mies 20 vuotta. Alku oli kaunista kasarin klubeilla, keskivaihe ysärillä viinipulloja kotona ja loppurutistus milleniumina asunnottomana ruusuna pikkukaupungissa.
        Ei sen ihan niin pitänyt mennä....elämän.

        Finaalivaiheessa s-alat 53, s-asat 72, gammagt 87
        ja ultrassa todettiin että luvuista huolimatta maksa oli rasvoittunut paljon (ylipainoa oli 30 kiloa, rauhottavat eli bentsodiatsepiinit ja nukahtamislääkkeet sun muut psyykesössöt vaikuttivat tietty myös).

        Kirroosia eli maksan osittaista kuoliota ei havaittu (sitä se on, osa elimestä mustuu, kurtistuu ja tippuu pelistä pois, se loppuosa toimi hitaasti kun rasvaa on niin pirusti).

        Myllyhoidossa perus plus pidennetyn osion, yhteensä 4kk laitoshoitoa, siitä puolimatkan kotiin aikuisena itsenäisenä akateemisena naisena nuorempien päihdesairausveljieni kanssa ja sitten hissukseen eteenpäin.
        Nyt seitsemännen vuoden loppupäässä alan olla oikea oma itseni, henkisesti.
        Tie on pitkä, mutta kannattaa.

        Määristä, kun kuitenkin pohditaan: pari pulloa viiniä päivässä, loppuaikoina pirtua ja raakaa viinaa että sai humalan päälle, korkein mitattu promillemäärä jossa kuljin omin jaloin ja puhuin normaalisti 4,3 (piti hakea sairaalan päivystyksestä unilääkettä;) krapula iski 1,5 promillessa.
        Ikävuosien 18-38 välillä kerran 3 kk ja kerran 9kk ottamatta yhtään, mutta lääkkeitä kyllä pelissä.

        Tervetuloa toipumisen tielle.
        Kukaan muu ei sitä ajankohtaa tiedä kuin sinä itse, eli milloin suunnanmuutos on tehtävä.
        Onnea matkaan.


      • neiti374
        neiti bee kirjoitti:

        Naisena join kuin mies 20 vuotta. Alku oli kaunista kasarin klubeilla, keskivaihe ysärillä viinipulloja kotona ja loppurutistus milleniumina asunnottomana ruusuna pikkukaupungissa.
        Ei sen ihan niin pitänyt mennä....elämän.

        Finaalivaiheessa s-alat 53, s-asat 72, gammagt 87
        ja ultrassa todettiin että luvuista huolimatta maksa oli rasvoittunut paljon (ylipainoa oli 30 kiloa, rauhottavat eli bentsodiatsepiinit ja nukahtamislääkkeet sun muut psyykesössöt vaikuttivat tietty myös).

        Kirroosia eli maksan osittaista kuoliota ei havaittu (sitä se on, osa elimestä mustuu, kurtistuu ja tippuu pelistä pois, se loppuosa toimi hitaasti kun rasvaa on niin pirusti).

        Myllyhoidossa perus plus pidennetyn osion, yhteensä 4kk laitoshoitoa, siitä puolimatkan kotiin aikuisena itsenäisenä akateemisena naisena nuorempien päihdesairausveljieni kanssa ja sitten hissukseen eteenpäin.
        Nyt seitsemännen vuoden loppupäässä alan olla oikea oma itseni, henkisesti.
        Tie on pitkä, mutta kannattaa.

        Määristä, kun kuitenkin pohditaan: pari pulloa viiniä päivässä, loppuaikoina pirtua ja raakaa viinaa että sai humalan päälle, korkein mitattu promillemäärä jossa kuljin omin jaloin ja puhuin normaalisti 4,3 (piti hakea sairaalan päivystyksestä unilääkettä;) krapula iski 1,5 promillessa.
        Ikävuosien 18-38 välillä kerran 3 kk ja kerran 9kk ottamatta yhtään, mutta lääkkeitä kyllä pelissä.

        Tervetuloa toipumisen tielle.
        Kukaan muu ei sitä ajankohtaa tiedä kuin sinä itse, eli milloin suunnanmuutos on tehtävä.
        Onnea matkaan.

        Olisi mukava tietää mitä sinulle kuuluu nyt. Olen itse 33-vuotias nainen ja tarinasi kuulostaa tutulta.


      • tisilven
        neiti bee kirjoitti:

        Naisena join kuin mies 20 vuotta. Alku oli kaunista kasarin klubeilla, keskivaihe ysärillä viinipulloja kotona ja loppurutistus milleniumina asunnottomana ruusuna pikkukaupungissa.
        Ei sen ihan niin pitänyt mennä....elämän.

        Finaalivaiheessa s-alat 53, s-asat 72, gammagt 87
        ja ultrassa todettiin että luvuista huolimatta maksa oli rasvoittunut paljon (ylipainoa oli 30 kiloa, rauhottavat eli bentsodiatsepiinit ja nukahtamislääkkeet sun muut psyykesössöt vaikuttivat tietty myös).

        Kirroosia eli maksan osittaista kuoliota ei havaittu (sitä se on, osa elimestä mustuu, kurtistuu ja tippuu pelistä pois, se loppuosa toimi hitaasti kun rasvaa on niin pirusti).

        Myllyhoidossa perus plus pidennetyn osion, yhteensä 4kk laitoshoitoa, siitä puolimatkan kotiin aikuisena itsenäisenä akateemisena naisena nuorempien päihdesairausveljieni kanssa ja sitten hissukseen eteenpäin.
        Nyt seitsemännen vuoden loppupäässä alan olla oikea oma itseni, henkisesti.
        Tie on pitkä, mutta kannattaa.

        Määristä, kun kuitenkin pohditaan: pari pulloa viiniä päivässä, loppuaikoina pirtua ja raakaa viinaa että sai humalan päälle, korkein mitattu promillemäärä jossa kuljin omin jaloin ja puhuin normaalisti 4,3 (piti hakea sairaalan päivystyksestä unilääkettä;) krapula iski 1,5 promillessa.
        Ikävuosien 18-38 välillä kerran 3 kk ja kerran 9kk ottamatta yhtään, mutta lääkkeitä kyllä pelissä.

        Tervetuloa toipumisen tielle.
        Kukaan muu ei sitä ajankohtaa tiedä kuin sinä itse, eli milloin suunnanmuutos on tehtävä.
        Onnea matkaan.

        Eihän nuo maksa-arvosi ole yhtään mitään. Lähes normaalit.


    • zuzi

      STT

      Kansanterveyslaitoksen tutkijat uskovat, että magnesiumista olisi apua alkoholistin huonosti voivalle maksalle. Tuoreen tutkimuksen mukaan magnesiumlääkitys nopeuttaa ASAT-entsyymin vähenemistä ja edistää näin maksan toipumista alkoholin vaikutuksista.

      • Ensiavun setä

        Todella yksilöllisiä ovat maksojen kesto-ominaisuudet. Työni kautta tiedän useita henkilöitä jotka ovat ryypänneet maksansa kolmeenkymmeneen ikävuoteen mennessä. Toisilla maksa kestää yli puoli vuosisataa ryyppäämistä.

        Jollain prakaa haima, jollain joku muu paikka.


      • a vot
        Ensiavun setä kirjoitti:

        Todella yksilöllisiä ovat maksojen kesto-ominaisuudet. Työni kautta tiedän useita henkilöitä jotka ovat ryypänneet maksansa kolmeenkymmeneen ikävuoteen mennessä. Toisilla maksa kestää yli puoli vuosisataa ryyppäämistä.

        Jollain prakaa haima, jollain joku muu paikka.

        Se muu paikka on usein aivot.


    • koope

      Kuinkahan paljon magnesiumia pitäisi ottaa per vrk jos haluaisi nopeuttaa maksan toipumista ja palauttaa maksa-arvoja oikeaan suuntaan?
      Riittääköhän purkin kyljessä mainittu suositus 300mg/ vrk?

    • koope

      Tietäisikö kukaan?

    • 300 mg/vrk

      kuulostaa vähän alhaiselle määrälle. Voisi kokeilla sellasta 800 mg/vrk asti annosta. Sen voisi vaikka jakaa kahteen osaan, aamulla 400, illalla 400. Magnesiumilla voi olla harmitonta laksatiivista vaikutusta, sen oman kehon optimiannoksen löytää kokeilemalla, aloittamalla vaikka tosta 400 mg kerralla. Magnesiumilla ja myös B-vitamiineilla on hyviä vaikutuksia muutenkin, aivoille ja hermostolle erityisesti. Magnesium hyvä myös sydämelle. Maksaa auttaa myös maarianohdake yrtti, suojaa maksasoluja.

      • Vielä.....

        lisäys, luin just koko ketjun pikaisesti uudestaan. Tekisin myös perusteellisen maksan puhdistuskuurin. Jos tämä kiinnostaa niin pistä viestiä tänne niin laitan linkin mistä voi löytää lisätietoa. Tekisin myös koko suoliston puhdistuskuurin, tämä ei ole vaikeeta kunnon ohjeilla. Magnesiumin ja B-vitamiinien lisäksi ottaisin myös kunnon probioottikuurin.


      • nytvalittaavainvoi
        Vielä..... kirjoitti:

        lisäys, luin just koko ketjun pikaisesti uudestaan. Tekisin myös perusteellisen maksan puhdistuskuurin. Jos tämä kiinnostaa niin pistä viestiä tänne niin laitan linkin mistä voi löytää lisätietoa. Tekisin myös koko suoliston puhdistuskuurin, tämä ei ole vaikeeta kunnon ohjeilla. Magnesiumin ja B-vitamiinien lisäksi ottaisin myös kunnon probioottikuurin.

        Perusteellisen, viikkojen mittaisen maksan puhdistuskuurin jälkeen voi taas laittaa kierrekorkit rutisemaan, kaljapurkit sihajamaan ja laulun soimaan?


      • No ei
        nytvalittaavainvoi kirjoitti:

        Perusteellisen, viikkojen mittaisen maksan puhdistuskuurin jälkeen voi taas laittaa kierrekorkit rutisemaan, kaljapurkit sihajamaan ja laulun soimaan?

        tietenkään. Tarkoitin näitä raitistuneelle henkilölle, joka haluaa tukea elimistöään toipumisessa. Mutta sehän on jokaisen oma asia mitä tekee.


    • koope

      Kiitos kun mainitsit noista probiooteista! En olisi huomannut. Laita vaan linkki maksanpuhdistuksesta. Maarianohdaketta en uskalla käyttää kun vaikuttaa joidenkin lääkkeiden imeytyvyyteen tms.

    • koopee

      Entä sinkki? Onko hyötyä?

      • Nuori Lääkäri

        Noissa lisäravinteissa kannattaa katsoa missä muodossa se on. Esim. magnesiumissa sitraattimuodossa, sinkissä sitraatti/pikolinaatti. Sinkki/magnesiumlisäravinteesta oxidi muodossa (yleisin olemattoman valmistuskustannuksen vuoksi) imeytyy max. 5-10 % - ovat keholle vierasaineita..


      • koope
        Nuori Lääkäri kirjoitti:

        Noissa lisäravinteissa kannattaa katsoa missä muodossa se on. Esim. magnesiumissa sitraattimuodossa, sinkissä sitraatti/pikolinaatti. Sinkki/magnesiumlisäravinteesta oxidi muodossa (yleisin olemattoman valmistuskustannuksen vuoksi) imeytyy max. 5-10 % - ovat keholle vierasaineita..

        Iso kiitos! :-)


    • jekkurei

      Alat 22 jotain. Juon parit kerrat vuodessa. Lääkäri kysyi Alkon käytöstä täh? Tiedä mitä hän ajatteli menin aika sanattomaksi.
      Liekkö olin niin uupuneen näköinen johtuen monesta asiasta. Lähinnä sairaudesta ja sen hoitoon liittyvissä lääkityksestä. On kyllä tiedot niistä. Ei ehkä ehdi lukea niitä kunnolla.
      On myös rasvamaksaa jo lapsilla. Ruokavaliolla suuri merkitys.
      Maksa on niin arvokas ei sitä kannata alkolla pilata.
      Luulen että se puhdistuu aika nopeata kun lopettaa juomisen, ellei sitten ole jo ihan sökö :(
      Jotai uutta tietoa tullu siitäkin että toipuu hyvin vaikka muuta luultu aiemmin.
      En siedä muutenkaan kovin hyvin alkoa , toipuminen vie aikaa.
      Jokaisella on Kait se oma sietokyky sen suhteen.
      Lopetus kannattaa aina jos ei osaa käyttää sitä kohtuudella. Mitään ei menetä. Päinvastoin.

    • Elämä0nLaiffii

      Palstan typeryksille.
      Siinä vaiheessa kun maksa-arvot alkaa pyöriä mielessä. On jo myöhäistä.
      Aivot on jo juotu.
      Tuntonerkit:
      Puhe typerää samojen asioiden toistelua.
      Huono hygienia. Suuret puheet ja luulot itsestä, selvinpäin arka jänis.
      Työttömyys, ei parisuhdetta.
      Loppuelämä kiljua ja sosiaaliturvaa. Hauta.

      • Nala11

        Eiköhän kuitenkin se et alkaa arvot pyöriä mielessä johtuu muusta kun aivotoiminnan heikkenemisestä 😁 Mut kiitos analyysistä! T. Oikein hyvä hygienia, työssäkäyvä (jopa ihan hyvässä ammatissa) ja selvinpäinkin jopa ihan itsevarma. Mutta voit vapaasti kommentoida että eiköhän se alamäki ala jossain kohtaa. Veikkaisin kuitenkin et joidenkin kohdalla yhteiskunta puuttuu asiaan (lastensuojelu, mt-/sosiaalipolitiikka) puuttuu asioihin, toiset hakee ihan itse apua. Kumpaan porukkaan sinä kuulut? Villi veikkaus ekasta..


    • LisääJuomaa

      Monen parisuhteeseen kelpaamattoman onkin hyvä juoda aivonsa ettei tajua omaa surkettaan. Selvinpäin ollessa todellisuus iskee päin näköä. Ääliö tajuaa juoneensa elämänsä. Lisää kuppia!

    • Jojj00

      Hauta on hyvä vaihtoehto.

    • alat

      P-Alat 269. Kuudessa viikossa -> 40. Viitearvon maksimi 50.
      Käytännössä ylitys puolittui viikoittain.

      • maksakirroosi

        Tuskin palautuu enää viitearvoihin .


      • alat
        maksakirroosi kirjoitti:

        Tuskin palautuu enää viitearvoihin .

        Mutta kun palautui!
        Viitearvon alue 10 - 50 ja 6:n viikon jälkeen arvoni oli 40?


    • holi

      Minäkin join kunnes lopulta kuolin kirroosiin.

      Sen jälkeen maksani poistettiin ja olen siksi joutunut syömään päivittäin maksalaatikkoa.

    • maksami

      Arvot nousevat nopeasti ja laskevat nopeasti.

      4 viikkoa päivittäistä, aamusta alkavaa dokamista ja siihen jatkoksi viikko täysihoitoristeilyn juomatarjonnasta nauttimista nostivat alatin yli 300:n lukeman mitattuna reilu viikko lopettamisen jälkeen.
      Vajaa 2 kuukautta raitista, kuntoilevaa elämää ja alatti oli selkeästi alle viitearvon ylärajan 50:n.
      70v ikäni saattaa olla palautumista hidastava tekijä.

    • Asdfh4523

      Sukkelasti sujahtaa patongit pöksyyn tänäkin aamupäivänä muhkeiden korahteluiden saattamana

    • Asdfh4523

      Alkoholin marinoivat aivot saavat iloa ja tyydytystä siitä kun patonkia tulee pöksyyn, tälle täytyy nauraa hullun lailla tuhannesti. Vuosikausien jauhamiset eivät ota loppuakseen.

    • Asdfh4523

      Tappienkin syöksyminen kohti aukkoja saa aikaan silmien aukaisun. Yksinäinen megatappi pursuaa parhaiten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5165
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3247
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1385
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe