Nivelsärky

onko kokemusta

Tyttärelläni ja itselläni on alkanut sormien nivelissä särky kotimme homevaurion jälkeen. Onko teillä muilla kokemusta vastaavasta? Onko se pysynyt pelkästään särkynä vain viestiikö särky jo puhjenneesta reumasta? En uskalla mennä reumakokeisiin, sillä menetykset ovat olleet jo sitä luokkaa, ettei kestä kuulla enää yhtään huonoa uutista.

16

4224

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanoa

kuin, että omat nivelsärkyni loppuivat, kun pääsin muuttamaan evakkoasuntoon. Itselläni särki pahiten polvet tai ainakin se jäi parhaiten mieleen, kun kävely oli vaikeaa.

• f123ly

Omalla kohdallani tutkittiin särkyjen vuoksi reumaa, otettiin labroja sekä kuvattiin kädet ja jalat. Reumatologi kertoi, ettei ole reumaa. Totesi että kuuluvat kyllä homeoireisiin, ei osanut sanoa muuttuuko reumaksi. Reumafaktori oli verikokeissa nousussa, ei vielä reuma-arvoin kuitenkaan. Nyt en tiedä mikä tuo fr arvo olisi. Sormet kipuilevat edelleen aika ajoin, mutta niin altistun homeillekin aika ajoin.

Käytännössä se menee ehkä niin, että kukaan ei tiedä muuttuuko nämä säryt reumaksi vaiko ei. Joillakin muuttunee ja joillakin ei. Omalla kohdallani tumavasta-aineet ovat koholla kertoen omaa tarinaansa mahdollisuudesta siihen, että jotakin immunologisia ongelmia olisi tulossa, tai sitten ei.

En minäkään halunut enää selvitellä yhtään mitään. Lääkärit olivat eri mieltä. Uskoin taas kerran lääkäreitä ja menin lisätutkimuksiin. Joskus jokin hoito voi auttaakin. Voit myös tehdä jotakin asioita itsesi ja tyttäresi eteen ruokavaliolla tms. Ehkä parasta tietoa omalla kohdallani oli se, että tietää sen että kukaan ei tunnu tietävän mihin suuntaan homesairaus liikkuu. Ei kannata murehtia. Parasta on pitää huoli siitä, että altistuu jatkossa mahdollisimman vähän homeille.

Minulla ei parin vuoden jälkeenkään ole reuman kaltaisia muutoksia nivelissä, särkyily ja tunnottomuus jatkuu aika ajoittain kyllä.

Eipä tämä paljon taida auttaa, mutta uskoisin ihan rehellisesti siihen että kukaan ei voi tietää miten elimistönne reagoi, aika näyttää. Jos mahdollista niveloireita olisi ehkä hyvä tutkimuksin seuratakin.

• -homekorva-

Mulla on hometiloissa oleskelun jälkeen tullut aina nivelsäryt. Mitä kauemmin on ko. tiloissa, sitä pahempi. Mm. Sormet menee ihan tönköksi. Lisänä kankeus, jalat on ihan pökkelöt.
        Jyskyttävä päänsärky, johon ei oikeen muu auta, kuin maata hievahtamatta paikallaan.

Tähän liittyy aina alilämpö/ palelu.

On tutkittu (verikokeet)ja todettu ettei kuitenkaan reumaa (nivelet ei ole turvoksissa)
        Tosin fibromyalgian sitten diagnosoivat..
        Kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin myös. (ennen hometyöpaikkaa, näitä vaivoja ei ollut)

Säryt lakkaavat aina "puhtaissa tiloissa".

• f123ly
        -homekorva- kirjoitti:

Mulla on hometiloissa oleskelun jälkeen tullut aina nivelsäryt. Mitä kauemmin on ko. tiloissa, sitä pahempi. Mm. Sormet menee ihan tönköksi. Lisänä kankeus, jalat on ihan pökkelöt.
        Jyskyttävä päänsärky, johon ei oikeen muu auta, kuin maata hievahtamatta paikallaan.

On tutkittu (verikokeet)ja todettu ettei kuitenkaan reumaa (nivelet ei ole turvoksissa)
        Kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin myös. (ennen hometyöpaikkaa, näitä vaivoja ei ollut)

oireita ja vaivoja niilläkin joilla ei ole ammattitautia, jotenkin tuntuu että kaikki homevaivat kyllä kasautuvat samaan rakennukseen.

Joten en olisi niin vakuuttunut, ettei niveloireet muuttuisi reumaksi tarpeeksi pitkään jatkuessaan. Mullakin on nyt lasko 30, aikaisemmin se nousi ylimmillään 26, altistuksissa 34. Jostakin tulehduksesta tuo lasko taitaa kertoa, tuntuu että hengästyy vähäisestäkin ja kuten täällä joku pääsi irvailemaan myös nauraminen yskittää.

En ihan hirveästi anna pisteitä tästä hometutkimuksesta, jonka perustaalla tutkijat miettivät voiko jotakin oireita ja sairauksia homeista tulla. Jos meitä sairastuneita tutkittaisiin muiltakin osin, ei vain astmaa, niin voisi vaikka löytyä jotakin sairauttakin ;-).

Mutta jos halutaan olla tutkimuksen kärjessä sillä tiedoin, että meillä osataan epäillä vähän sitä sun tätä, niin onhan sekin tietysti jotakin se. Lisäksi tuo tieto ei lisää vakuutuslääkäreiden tuskaa ja se lienee tärkeintä se.

• tavanomainen diagnoosi
        -homekorva- kirjoitti:

kun muita kriteerejä täyttäviä sairauksia ei ole selvinnyt. Fibroksi laitetaan sitten kaikki muut nivelsäryt ja muuttuvat kivut. Helppo diagnoosi ilman että on saatu selville tai selvitetty oikeaa syytä, kuten homealtistuminen.

• kun ei tarkkaile itseään
        f123ly kirjoitti:

oireita ja vaivoja niilläkin joilla ei ole ammattitautia, jotenkin tuntuu että kaikki homevaivat kyllä kasautuvat samaan rakennukseen.

Joten en olisi niin vakuuttunut, ettei niveloireet muuttuisi reumaksi tarpeeksi pitkään jatkuessaan. Mullakin on nyt lasko 30, aikaisemmin se nousi ylimmillään 26, altistuksissa 34. Jostakin tulehduksesta tuo lasko taitaa kertoa, tuntuu että hengästyy vähäisestäkin ja kuten täällä joku pääsi irvailemaan myös nauraminen yskittää.

En ihan hirveästi anna pisteitä tästä hometutkimuksesta, jonka perustaalla tutkijat miettivät voiko jotakin oireita ja sairauksia homeista tulla. Jos meitä sairastuneita tutkittaisiin muiltakin osin, ei vain astmaa, niin voisi vaikka löytyä jotakin sairauttakin ;-).

Mutta jos halutaan olla tutkimuksen kärjessä sillä tiedoin, että meillä osataan epäillä vähän sitä sun tätä, niin onhan sekin tietysti jotakin se. Lisäksi tuo tieto ei lisää vakuutuslääkäreiden tuskaa ja se lienee tärkeintä se.

ja veriarvoja koko ajan. Ei elämää eletä veriarvoilla, vaan asenteella.

• Fibromyalgia
        tavanomainen diagnoosi kirjoitti:

kun muita kriteerejä täyttäviä sairauksia ei ole selvinnyt. Fibroksi laitetaan sitten kaikki muut nivelsäryt ja muuttuvat kivut. Helppo diagnoosi ilman että on saatu selville tai selvitetty oikeaa syytä, kuten homealtistuminen.

näitähän onkin useita diagnooseja auttamaan homesairaita tutkivia lääkäreitä. Olisiko vielä muita kuin

Fibromyalgia
        Alveolitis nonspesifica

Kootaan ne kaikki, voi sitten vaikka itse valita jos lääkäri ei osaa päättää.

• reumaa ja muita
        f123ly kirjoitti:

epämääräisiä oireita. Lääkärit eivät osaa sanoa, mutta epäilevät että voi olla sisäilmaongelmaakin mukana, sitä ei voi tietää.

• tarinoita kyllä
        reumaa ja muita kirjoitti:

epämääräisiä oireita. Lääkärit eivät osaa sanoa, mutta epäilevät että voi olla sisäilmaongelmaakin mukana, sitä ei voi tietää.

lääkärit osaavat jo heti tutkia miten kilpirauhanen jakselee, huomaavat suurentumat vaikka potilas ei vielä mitään tiedostakaan. Kilpirauhanen oireilee nähtävästi homeista myös herkästi ja vähän joka toisella ainakin on suurentumia tai struumaa.

• tavanomainen...
        Fibromyalgia kirjoitti:

näitähän onkin useita diagnooseja auttamaan homesairaita tutkivia lääkäreitä. Olisiko vielä muita kuin

Fibromyalgia
        Alveolitis nonspesifica

Kootaan ne kaikki, voi sitten vaikka itse valita jos lääkäri ei osaa päättää.

ja potilas on tyytyväinen, kun jokin nimike oireille on annettu. Fibrohan oli pitkään suoranainen vitsi, jos lääkäri ei muuta keksinyt niin diagnosoi fibroksi. Ja fibromyalgia ei edelleenkään ole sairaus vaan määrä oireita, joiden alkuperää ei tiedetä.

• Sormen nivel turvoksissa jo...

Minulla on ollut keskisormen nivel kipeä ja turvoksissa jo kaksi vuotta. Sitä on tutkittu useasti röntkenillä ja verikokein ja reuma se ei ilmeisesti ole. Työpaikallani on useita ihmisiä, joilla on homeeseen liittyviä sairauksia, mutta taloa tutkittuaan väitetään ettei hometta löydy. (Itse en tullut edes ajatelleeksi, että tämä voisi liittyä homeeseen!)

Mitä muutoksia ruokavaliossa tulisi tehdä, jotta vaiva helpottaisi ja särky ja turvotus vähenisivät?

• samassa veneessä

Minullakin niveloireet vähenivät kun muutimme pois. Tosin altistuin aika reippaasti ja nivelsäryt tulevat takaisin kun olen homeisessa paikassa. Kipuilu ei kuitenkaan kestä yhtäjaksoisesti enää altistumisen jälkeen kuin noin 1-2vrk. Reumakokeet olivat negatiiviset.

Itse olen huomannut että happo/emäs tasapainolla on suuri merkityst nivelsärkyihin. Mitä happamampi on elimistö, niin kivut ovat herkemmässä.

• uskokaa tai älkää

Itse sain selkärankareumaepäilyn,koska molemmista s-i-nivelissä oli nivelrikkoa(rustot puuttuivat jo kokonaan ja nestettä.)
        Tänä päivänä tiedän että isälläni on vasta todettu poikkeava ranka eli ilm.selkärankareuman muuttama.Eli jokin perimä minulla tähän on.
        Työaikana olin aina kipeä.Hierojilla ja osteopaateilla hyppäsin että selvisin päivästä toiseen.Aina oli niskat jumissa,alaselkä tulessa.
        Eräs lääkäri tässä menneinä vuosina sanoi että ihminen on kokonaisuus.Jos jatkuvasti on poskiontelotulehdus,limakalvot turvoksissa,yskää,keuhkoputkitulehdusta se pitää yllä myös selkäni tulehdusta,lisäksi hän sanoi että suolistosairaudet,vatsavaivat provosoivat selän tulehdusalttiiksi myös.
        No sitähän popsi vaikka mitä lääkettä että paranisi mutta voin sen sanoa että mikään ei auttanut.Seuraavaksihan minulle oltiin aloittelemassa Salazopyronia,sain jo esitteen kotiin tutustuakseni vaikutuksiin.
        MUTTA kieltäytymällä menemästä enää homepaikkoihin ,ruokavalion muutos,vitamiinit,maitohappbakteerit ym tulehdukset alkoivat hellittämään joka puolelta.
        Eli nykyään kun ei ole allergia,poskiontelo,kehko-oireita ei selkäkään ole kipeä.Ei ole tarvinnut aloittaa reumalääkitystä.
        Esimerkkinä viime alkukesästä kun naapuri laittoi mullalle koko pihan ja kylvi nurmikon ,mullan haju otti henkeen,olin tosi sairas.Oli nuhat ja pitkittynyt yskä sekä selkä meni todella huonoon kuntoon,sen kanssa ei sängyssä edes pystynyt kääntymään.
        Mutta paranihan se juhannukseen mennessä ja sen jälkeen olenkin pysynyt mullasta erossa.

No pitkästi tuli juttua mutta ihan varmasti yleinen tulehdustila tekee näitä reumamuutoksia niveliin eli ainut keino päästä reumasta on jollain keinolla päästä tulehduksista eroon.
        Ymmärrän jos hometta on kodissa,tilanne on vaikea,mutta emäksisellä ruokavaliolla ainakin vähentää kuormitusta kroppaansa ja tulehdustilat ovat lievemmät.

• kävin useampaan otteeseen

reumalääkärillä, kun luulin sairastavani reumaa, mutta sitä reumaa se ei ollut. Siellä kuulin, kun selvittelin tilannettani, että niveloireeni johtuvat mitä todennäköisemmin homeesta. Ja kyllä tuo väite piti paikkansa, sillä mitä paremmin pystyi välttelemään homeita sitä vähemmin olivat nivelet kipeät. Olen kuitenkin jo niin pahasti sairastunut, ettei tuo niveloireilu ilmeisesti koskaan helpota, koska kosteusvauriohomeiden välttely on erittäin vaikeaa.

• alkuperäinen kirj.OR

...

Kysyit homesairaudet-palstalla tuosta lääkinnällisestä puolesta-eli maitohappobakteerien vaikutuksesta lähinnä silmiin. Minulla on parasta aikaa menossa henkilökohtainen testi mhb-liuoksen vakutuksesta silmiin, mutta tämä tutkimus'alue on niin alussa että voin kertoa vain sen, että käytettäessä mhb-liuosta silmiin, niin siitä ei ole ainakaan mitään haittaa, koska silmissä on näitä bakteereja jo luonnostaankin noin 1g (uskomatonta!!). Seuraavassa tekstissä lisää varmaa tietoa, soveltaen omiin kokemuksiin ( http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kosteusvauriohome-Miten toimin.htm#Maitohappobakteeri ):

Olen syönyt em.n linkin ensinmainittuja maitohappobakteereja testimielessä 14.09.2006 lähtien jatkuvasti testimielessä ja tehnyt seuraavat havainnot */ ja testit **/:
      *1.Vatsa toimii normaalisti.
      *2.Niveliä ei enää särje.(!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)
      **3.Heti kun tunnen paineen tunteen poskiontelossa niin avaan ontelon(t) suihkauttelemalla mhb.ta jauheena sieraimiin!!! (yllätys, yllätys, tämä toimii. Sen jälkeen kun aloin tätä konstia käyttämään, niin minulla ei ole ollut poskiontelotulehduksia!!)
      **4.Muutaman kerran minulla on alkanut nenäveren-vuoto, jonka olen saanut tyrehtymään välittömästi suihkauttamalla mhb.ta jauheena sieraimiin!!!
      *5.Kun käytät Nasolin, Otrivin, tai muuta vastaavaa nenäsuihketta, jonka jatkuvan käytön estää nenän limakalvojen oheneminen, niin em.ja voidaan käyttää jatkuvasti kun vahvistat limakalvoja po mhb-jauheella.
      *6.Olen syönyt verenpainelääkettä v.1997-13.09.2006 asti 1 0,5 tablettia/vrk. Em.n mhb.n syönnin aloitettuani ja syötyäni em mhb.ta koemielessä jatkuvasti , niin olen joutunut vähentämään verenpainelääkityksen 0,5tablettiin/vrk, eli olen vähentänyt verenpainelääkityksen 1/3.s osaan alkuperäisestä!!!
      **7. Olen testannut mhb-jauheen joutumista keuhkoihin ja tehnyt seuraavat havainnot:
      7.1.Mhb-jauheen joutuminen keuhkoihin ei aiheuta mitään ongelmia, kun mhb.ta ei kisko niin paljon että tukehtuu!
      7.2.Mhb-jauheen vaikutukset ovat positiiviset, syystä että keuhkoputkilla on limakalvot, poislukien keuhkorakkulat joissa ei ole limakalvoja.

Seuraavien osalta testit kesken!!!

**8.Aukeavien ja vuotavien varvasvälien parantaminen mhb.lla, mutta ongelmana testille on kun varvasvälit eivät enää aukea.
      -Minulla on jostain kumman syystä (kosteusvauriohome?) ollut seuraavanlainen ongelma:
      Ennenkuin aloin käyttämään em.a mhb.ta minulla aukesi vasemman jalan kolmen pikkuvarpaan välit, jopa niin että veri irtosi. Eräs tuttu lääkäri käski suihkauttamaan em.a mhb-jauhetta niihin ja katsoa vaikutukset, joiden pitäisi olla pekästään positiiviset! Aioin jo syksyllä 2006, että seuraavan kerran kun varpaiden välit aukeaa, niin suihkautan niihin em.a mhb-jauhetta, mutta johtuneeko tuon mhb.n jatkuvasta syönnistä kun varpaiden välit eivät ole enää auenneet! Tämän vuoksi pyydän niitä henkilöitä joilla em vaiva on, kokeilemaan tuota konstia ja kertomaan siitä meille, tai minulle: [email protected]
      **9.Mhb-liuos hoito kipeisiin silmiin. Testit kesken!
      ...

Hyviä-Probioottisia bakteereja löytyy terveellä ihmisellä:
      -Suolistosta noin 1,2-2,0kg,
      -Ihosta noin 200g,
      -Keuhkoista noin 20g,
      -Nenästä noin 10g,
      -Silmistä noin 1g.

Nyt varmaan ymärrät miksi nämä bakteerit ovat niin tärkeitä palauttaa elimistöön, koska kvhometoksiinit, antibiootti yms tuhoaa ensimmäisenä nämä hyvät-tarpeelliset bakteerit!!!
      ...

• juulia

Hei!
        Perheemme on asunut vuoden poissa homeasunnosta jossa oli laajat kosteus-ja homevauriot, oli sädesientä ja muita pahoja homeita ja mikrobeja, kahdella lapsistamme on astma, itse kärsin jatkuvista lihas ja nivelsäryistä ja mielessäni on ollut käydä lääkärissä ottamassa mahdolliset reumakokeet, kynnys näihin tutkimuksiin on kuitenkin kova, ei haluaisi leimautua ja jatkuva valittaminen ja sairastaminen on henkisesti rasittavaa, toinen puoli asiasta on itsestä ja omasta terveydestä huolehtiminen, oman kokemukseni pohjalta koen hyvin vaikeaksi hakeutua näihin tutkimuksiin ja mikä sitten auttaisi, todennäköisesti voisin saada diagnoosin masennuksesta ja jonkun hienon diagnoosin lihas ja nivelsäryille, lääkitys tulisi olemaan tulehduskipulääkkeitä, nukatamislääkkeitä ja todennäköisesti masennuslääkkeitä,minä en henkilökohtaisesti haluaisi syödä enää yhtää "turhaa" kipulääkettä, niitä on tullut syötyä ja syötettyä perheellemme aivan tolkuttomasti asuessamme homeasunnossa, en myöskään halua leimautua, kuitenkin kärsin vielä tänäkin päivänä oudoista lihas,nivel ja luiden särkytiloista joka tekee elämästäni todella ikävän, et siis ole ainoa joka joka kärsii oudoista oireista, liittyvätkö ne sitten altistukseen vai ei, ikäviä ne ovat ja toivon myös sinulle voimia ja rohkeutta hakea apua, itse en vielä kykene ja toivon vaivojeni helpottuvan terveellisen elämän ja elämänuskon vahvistuessa!Tsemppiä sinulle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      964
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe