gallup: korotettu sisäkatto? kyllÄ/ei?

tytti

itse haluaisin...

20

4577

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikeesti?

Teetkö itsellesi taloa muiden mielipiteiden mukaan? Pelottaako että ihmiset arvostelee taloasi kun ovat kylässä?

Neuvo: Älä rakenna ollenkaan.

• kasvakaa aikuisiksi komment...

..............

• Raksarouva

Hei,

kannattaa miettiä katon korkeutta tilojen käytön mukaan. Minusta (lue siis meillä näin) olohuoneeseen ja muihin yleisiin tiloihin korotettu sisäkatto sopii hyvin, mutta intiimeihin esim makuuhuoneet matalampi huonekorkeus on ok. Korotetulla sisäkatolla saa aikaan tilan tuntua, mutta syö kotoisuutta.

näin meillä.

• ei ole

Ei. Millään muotoa ei viehätä ajatus korkeasta katosta=D

• minä vaan

Mitä tarkoitat korotetulla sisäkatolla.. Itse pidän hiukan korkeammasta huonetilasta (johtuen olen ikäni asunut talossa, joka sisältä harjaan asti auki) eli meille alakertaan tulee 280 ja ylös missä makuuhuoneet 250.
      Edellisessä asunnossa kaikki tilat olivat sen 250 ja koko ajan tuntui kuin olisi liian vähän ilmatilaa ja "mataluus" ahdisti.

• Ei fiktiota

OK. Korkeampi sisäkatto on tullut myytyä ja piirrettyä kymmeniin taloihin, eli koteihin ympäri maata. Olen itse asunut 15 vuotta asunnoissa joissa on korkea sisäkatto.
      Näyttävä ja avaraa. On. Hiljaista ja kotoisaa?
      Ei välttämättä, riippuen siitä, ovatko lapset meluisia vaiko hissukoita.
      Jos kotona katsotaan telkkaria molemmissa kerroksissa, ei läksyjen lukurauhaa ole helppoa saavuttaa sen enempää kuin rauhaa muutoinkaan, ei, vaikka teksisit talosi "kivestä".
      Makuja on monenlaisia, mutta minusta se on enempi muotijuttu ja kuuluu julkisiin.
      Kukan ei saa traumaa, jos kerroskorkeus on 250.
      Voipa sitä nostaa vaikka 300 cm:iin ilman, että kaiku kutsumatta muuttaa kotiisi.

• mutta ei liian

Joo, tykkään. Sen pitää kuitenkin olla sopivan korkuinen. Ei kahden kerroksen, vaan noin 4 metriä maksimikorkeudeltaan näyttää ja tuntuu hyvältä :)

• Antaa avaruutta,

mutta oikeassa paikassa. Eli peruspakettitalon pienen olohuoneen (20-25m2) tekeminen "väkisin" 2 krs korkuiseksi on pahin virhe mitä voi tehdä. Kutistaa huoneen ja muuttaa sen kuiluksi. Korkea katto vaatii tilaa ympärilleen. Toisaalta korotus voi olla esim harjan kohdalla vain metrin ylempänä kuin seinäkorkeus ja sekin on jo mukavan tuntuista. Eli harkiten ja järkevästi!

• jostain pois - kuutiot maks...

Me otimme optimit n. 260 ylä- ja alakertaan ilman korkeita tiloja. Alakerran korkea tila olisi vienyt yläkerran huoneista avautuvat hyvät näköalat. Toisena valintaan vaikuttavana tekijänä oli ylä- ja alakerran tilojen 'ääneneristys' - eli kaikki äänet eivät kuulu ympäri taloa.
      Ratkaisu varmasti säästi myös rahaa, koska kuutiot maksavat eli työt korkeiden tilojen osalta ovat vaikeampia ja edellyttävät telineitä. Kannattaa miettiä vaikka lampunvaihto-operaation suoritusta 4 metriä korkeassa tilassa.

Jos rahaa ja rakennusoikeutta olisi ollut enemmän ja kaavarajoitteita vähemmän, olisi korkeaa tilaakin voinut harkita.

• ihmettelyä

Kuinka usein ihmiset vahtavat valaisimiaan, kun lähes jokainen on meillä ihmetellyt, että miten lamput saa vaihdettua (katto 4,2m). Ei meillä ainakaan ole tapana irroittaa tai vaihtaa koko valaisinta, kun lamppu on palanut ja se lamppuhan ei killu siellä neljässä metrissä.

Toki olen itsekin nähnyt korkeita tiloja, joissa on halogeenit katossa, mutta mutta, hölmöjä ratkaisuja näkee uusissa taloissa aika paljon.

En ole myöskään aivan vakuuttunut itsestään puhdistuvista ikkunoista, mutta eipä minun tarvitse sellaisia murehtia. Meillä on isossa, muutenkin avarassa tilassa vino sisäkatto, 4,5m korkeimmillaan. Aivan ihanan avaran tuntuinen.

• haasteet
        ihmettelyä kirjoitti:

Kuinka usein ihmiset vahtavat valaisimiaan, kun lähes jokainen on meillä ihmetellyt, että miten lamput saa vaihdettua (katto 4,2m). Ei meillä ainakaan ole tapana irroittaa tai vaihtaa koko valaisinta, kun lamppu on palanut ja se lamppuhan ei killu siellä neljässä metrissä.

Toki olen itsekin nähnyt korkeita tiloja, joissa on halogeenit katossa, mutta mutta, hölmöjä ratkaisuja näkee uusissa taloissa aika paljon.

En ole myöskään aivan vakuuttunut itsestään puhdistuvista ikkunoista, mutta eipä minun tarvitse sellaisia murehtia. Meillä on isossa, muutenkin avarassa tilassa vino sisäkatto, 4,5m korkeimmillaan. Aivan ihanan avaran tuntuinen.

Mainitsemasi halogeenit korkean tilan katossa voivat olla melkoinen riesa - varsinkin jos niitä pitää vaihdella tuon tuosta. Korkeissa julkisissa tiloissa operaatioon tarvitaan pieni nosturi...
        Ei korkea tila tietenkään ole tekemätön paikka - vain hieman työläämpi rakennusvaiheessa, niinkuin monet muutkin ratkaisut voivat olla.
        Aikaisempi kommentti korkean tilan riittävästä koosta tuntuu mielekkäälle - pieni korkea tila vastaa suurin piirtein porraskuilua.

Kokonaisuus pitää pystyä suunnitteluvaiheessa kuvittelemaan mielessään - lopputuloksesta nautitaan kuitenkin pääasiassa oman perheen kanssa.

• meillä 6:ssa metrissä
        haasteet kirjoitti:

Mainitsemasi halogeenit korkean tilan katossa voivat olla melkoinen riesa - varsinkin jos niitä pitää vaihdella tuon tuosta. Korkeissa julkisissa tiloissa operaatioon tarvitaan pieni nosturi...
        Ei korkea tila tietenkään ole tekemätön paikka - vain hieman työläämpi rakennusvaiheessa, niinkuin monet muutkin ratkaisut voivat olla.
        Aikaisempi kommentti korkean tilan riittävästä koosta tuntuu mielekkäälle - pieni korkea tila vastaa suurin piirtein porraskuilua.

Kokonaisuus pitää pystyä suunnitteluvaiheessa kuvittelemaan mielessään - lopputuloksesta nautitaan kuitenkin pääasiassa oman perheen kanssa.

Asuttu 3 vuotta, eikä ole tarvinnut vaihtaa vielä kertaakaan. Pakkoko ostaa aina niitä kaikkein halvimpia polttimoita?

• halogeenispotit
        haasteet kirjoitti:

5,5 m korkeudessa (9kpl) ja ensimmäisen kerran vaihdettiin kun ruvettiin myymään taloa. Yksikään ei ollut pimentynyt, kunhan varmuuden vuoksi uusittiin.

• oli 8v samat...
        halogeenispotit kirjoitti:

5,5 m korkeudessa (9kpl) ja ensimmäisen kerran vaihdettiin kun ruvettiin myymään taloa. Yksikään ei ollut pimentynyt, kunhan varmuuden vuoksi uusittiin.

ennenkuin vaihdettiin

• Muoti-ilmiöitä

Parinkymmenen vuoden päästä näihin 5-6 metrin huonekorkeudella oleviin taloihin suhtaudutaan samalla tavalla kuin nyt 60-70-luvun vaihteessa tehtyihin tasakattoisiin ikkunat maasta alkaen olemattomalla kivijalalla tehtyihin taloihin.
      Eli kyllähän niissä asutaan mutta myyntihinnat ovat alempia kuin ns. normaalihuonekorkeudella (alle 3 metriä). Syynkin varmaan arvannette...

• on mennyt?

Vanhemmillani on 80-luvulla rakennettu talo jossa huonekorkeus on noin 3-6m, meillä 2000-luvulla rakennettu jossa huonekorkeus 3,4-6m. Kyllä tilaa ja avaruutta halutaan jos siihen vain on varaa...

• Marge
        on mennyt? kirjoitti:

Vanhemmillani on 80-luvulla rakennettu talo jossa huonekorkeus on noin 3-6m, meillä 2000-luvulla rakennettu jossa huonekorkeus 3,4-6m. Kyllä tilaa ja avaruutta halutaan jos siihen vain on varaa...

meillä melkoisen tyyris kivitalo mihin missään nimessä emme halunneet näitä korkeita tiloja.

• korotettu

vino sisäkatto. Valkokuultolakattu paneeli, ei halogeeneja, vaan Over Solin teholedit. Eikä tartte suojata, kun ne eivät kuumene, elinikä pitkä. Aika tyyriitä vaan nuo polttimot, mut eivät kyl sit kulutakkaan juuri mitään.
      Ja hyvältä näyttää, lisää avaruutta ja kyl meillä on ainakin kodikasta.

Kannattaa laittaa vinolle osuudelle levyvillat puhallusvillan lisäksi. Pysyy tuo p.villa paremmin, eikä liu'u alas.....

• Nimetön

se tuntuu kolkolta ja jopa kalsealta. Vähän kuin istuisi julkisessa tilassa. Minä kun tykkään tällaisesta "mökkimäisestä" fiiliksestä eli kotoista pitää olla.

• kyllä..

Meille tulee. Korkeimmalta kohdaltaan noin 4m ja juuri sopiva. Ei tule liian "hallimainen" vaan on vielä kodikas, mutta ihanan avara :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6663
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2422
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe