Eli minulla on vene ja traileri yht. massa n.1000kg ja luulen, ettei autoni jaksa vetää sitä rampilta ylös joten ajattelin vetää koko paskan vinsillä ylös tasaiselle ja sitten koukkuun kiinni. Nyt kysyisin minkälaista vinssiä suosittelette? Biltemassa olisi myytävänä 60 euron vinssi joka kiinitetään koukkuun ja se toimii sähköllä. Olen kyllä nähnyt niitä jossain joten ei ne nyt varmaan ihan susia ole.
Trailerin vetämiseen vinssi.
19
4778
Vastaukset
- tuohon
vinssiin sanoa, mutta tuo konsti tepsii, myös liukkaalla kelillä. Autot ovat nykyisin etuvetoisia ja varsin huonoja vetämään luiskalla. Meillä oli käsitoiminen vinssi ja silläkin nousi hyvin. Yksi mies veivaa kevyesti, mutta auto ei saa ylös. Noin se vaan on. Kyllä auto jaksaa, mutta renkaat ei pidä.
- huuuuuhh
Onko mitään erityistä huomioitavaa/kikkoja mitä nyt ekaa kertaa isompaa venettä nostaessa täytyy huomioida.
- tonnikeijukaine
huuuuuhh kirjoitti:
Onko mitään erityistä huomioitavaa/kikkoja mitä nyt ekaa kertaa isompaa venettä nostaessa täytyy huomioida.
Ei tonninen yhdistelmä mikään iso ole, semmosta minä heittelen etuvetoisella automaattiautolla viikottain loma-aikana mereen ja järveen. Aloita nyt vaikka hakemalla jostakin pikkasen loivempaa betoniluiskaa niin auto saattaa riittää.
- ei kiire
Se 60€:n vinssi on niin hidas, että toivottavasti et ole luiskahommissa silloin kun siellä on muita. Hermostuvat.
Lisäksi olen kuullut huonoja kommentteja kestävyydestä.
Todellinen vaihtoehto löytyy vaikka Warnista, mutta hinta on eri luokkaa.- Rippe2
Minä jätän vedestä nostettaessa veneen trailerille niin taakse että aisapaino on negatiivinen.Eli traileri pyrkii nostamaan auton perää ylös.Pito etuvetoisella paranee ratkaisevasti.Kun kärry on vedetty tasaiselle vinssaan veneen kärryyn eteenpäin oikealle paikalle.
- Oskari
Rippe2 kirjoitti:
Minä jätän vedestä nostettaessa veneen trailerille niin taakse että aisapaino on negatiivinen.Eli traileri pyrkii nostamaan auton perää ylös.Pito etuvetoisella paranee ratkaisevasti.Kun kärry on vedetty tasaiselle vinssaan veneen kärryyn eteenpäin oikealle paikalle.
"Minä jätän vedestä nostettaessa veneen trailerille niin taakse että aisapaino on negatiivinen.Eli traileri pyrkii nostamaan auton perää ylös.Pito etuvetoisella paranee ratkaisevasti.Kun kärry on vedetty tasaiselle vinssaan veneen kärryyn eteenpäin oikealle paikalle."
Ei se, että osa painosta siirtyy taka-akselilta vetokoukkuun vaikuta mitään etupyöriin. - heh
Oskari kirjoitti:
"Minä jätän vedestä nostettaessa veneen trailerille niin taakse että aisapaino on negatiivinen.Eli traileri pyrkii nostamaan auton perää ylös.Pito etuvetoisella paranee ratkaisevasti.Kun kärry on vedetty tasaiselle vinssaan veneen kärryyn eteenpäin oikealle paikalle."
Ei se, että osa painosta siirtyy taka-akselilta vetokoukkuun vaikuta mitään etupyöriin.Voit katsella itse miten keula nousee kun takakonttiin pannaan tavaraa. Samoin toisin päin.
Pienikin painon lisäys etupyörille voi olla ratkaiseva jossakin tapauksissa.
- toimii?
Ajattelitko kiinnittää traileriin kakkosvinssin, vai viritellä vinssin jotenkin autoon kiinni? Trailerissa vinssi pitäisi kiinnittää varmaan aisaan, sillä etupukki ei ole suunniteltu kestämään vetoa takasuuntaan. Toisaalta miten ajattelit pitää trailerin paikallaan luiskalla samalla kun vinssaat veneen kärrylle, tai miten estät vetoaisan nousemisen ylöspäin? Jos meinasit pitää trailetrin auton perässä venettä nostaessa, niin ota huomioon että traileria ei saa enään koukusta irti (tai on ainakin hyvin hankalaa) kun siihen kohdistuu trailerin ja veneen paino.
Ainoa ratkaisu ongelmaasi on tosiaan sopivan loivan rampin löytäminen tai auton vaihto..- Joudun tekemään näin
Trailerissa pitää olla nokkapyörä. Pitkä ja vahva köysi kiinni trailerin etuosaan,mahdollisimman eteen. Toinen pää kiinni autoon, mieluummin etupäähän, jos mahdollista. Traileri lasketaan syvälle veteen köyden varassa. Vene trailerille ja veto mieluummin pakilla.Pystyt seuraamaan koko ajan seuraamaan trailerin kulkua.Toimii hyvin kahteen mieheen,yksinään vaatii opettelua.
- kestä???
Kyllä kestää, pitäähän sen ottaa osansa nojaamisesta kolaritilanteessa (silloin menee todennäköisesti mutkalle)
Vedät veneen hivenen takapainoiseksi traikulle, varova veto autolla; jos ei tule niin vene sidotaan kunnolla traikulle, jarrut päälle, auto irti ja parempaan mestaan. Veto samalla vinssillä millä veneenkin vedät.
Ainut ongelma on pehmeillä rampeilla nokkapyörän kaivautuminen, johtuen korkealla olevasta vinssistä/alhaalla sijaitsevasta sidontapisteestä >(oletan että käytetään vetokoukkua) - kokenut, perkele
kestä??? kirjoitti:
Kyllä kestää, pitäähän sen ottaa osansa nojaamisesta kolaritilanteessa (silloin menee todennäköisesti mutkalle)
Vedät veneen hivenen takapainoiseksi traikulle, varova veto autolla; jos ei tule niin vene sidotaan kunnolla traikulle, jarrut päälle, auto irti ja parempaan mestaan. Veto samalla vinssillä millä veneenkin vedät.
Ainut ongelma on pehmeillä rampeilla nokkapyörän kaivautuminen, johtuen korkealla olevasta vinssistä/alhaalla sijaitsevasta sidontapisteestä >(oletan että käytetään vetokoukkua)On syytä huomata, että trailerin käsijarru ei pidä taaksepäin, vaan peruutusautomatiikka laukaisee ne pois päältä. Luiskalle ei siis venettä ole trailerin käsijarrun varassa syytä jättää.
Olen yhden veneen kerännyt metsästä kun en tiennyt/ajatellut tuota asiaa. Onneksi ei tullut mitään vahinkoja, mutta hirveä voimistelu käytiin ennen kuin alus oli taas tien puolella. - juttuuu
kokenut, perkele kirjoitti:
On syytä huomata, että trailerin käsijarru ei pidä taaksepäin, vaan peruutusautomatiikka laukaisee ne pois päältä. Luiskalle ei siis venettä ole trailerin käsijarrun varassa syytä jättää.
Olen yhden veneen kerännyt metsästä kun en tiennyt/ajatellut tuota asiaa. Onneksi ei tullut mitään vahinkoja, mutta hirveä voimistelu käytiin ennen kuin alus oli taas tien puolella.Oma traikku ollut useasti rampilla pelkän jarrun varassa.
Liekkö eroja jarruissa, vai vapauttaako jarrut vain kun aisan "palje" on rutussa. - heh
juttuuu kirjoitti:
Oma traikku ollut useasti rampilla pelkän jarrun varassa.
Liekkö eroja jarruissa, vai vapauttaako jarrut vain kun aisan "palje" on rutussa.Erona voi olla paine jolla traileri/auto työntää taaksepäin tai erilaiset jarrut. Nykyistä traileria pitää työntää melko voimakkaasti taaksepäin ennen kuin jarru laukeaa. Sen vanhan, metsään menneen käyttäytyminen tuossa suhteessa ei enää ole mielessä. Voi olla, että tämä uusi pysyisikin loivalla rampilla, mutta en kokeile enää.
Palkeen ruttuisuus ei ole merkittävää sillä käsijarru vaikuttaa samaan paikkaan.
- argo17
Ilmeisesti sinulla on jokin etuvetomalli autosta ja/tai jokin nykyturbdiesel jossa ei ole pienillä kierroksilla vääntöä?
Oma veneeni on suunnilleen samaan kokoluokkkaa mutta vielä on traileri noussut hyvin ylös - autona on vanha takaveto automaatti Omega.- 1000kg
etuvedollakin, jopa kohtuullisen hyvästä luonnonrampista. Vetopyörien alla ei saa olla pehmeää. Ja malttia. Automaatti auttaa aina nostoja.
(Volvo V70)
- viiksekkäitä!
Monet ovat konstit sano emäntä kun kissalla pöytää pyyhki. En kyllä uskaltaisi noihin vinssi-/vetohommiin ihan herkästi. Mielikuvitus lähtee aika sujuvasti laukkaamaan kun miettii köyden katkeamista... Voi veljet! Taitaa vakuutussetä tykätä kun ei tarvitse osallistua kuluihin.
Jos vinssata pitää niin ehkä on viisainta vinssata koko yhdistelmä traileri turvallisesti koukussa. Paras ja turvallisin keino on yllä oleva neuvo, jossa vene jätetään niin perälle, että se nostaa nuppia ylös painaen etupyöriä lujemmin maata vasten. Siinäkin hommassa on syytä varmistaa veneen kiinnitys ettei se ole pelkän vetoliinan varassa.- Oskari
"Paras ja turvallisin keino on yllä oleva neuvo, jossa vene jätetään niin perälle, että se nostaa nuppia ylös painaen etupyöriä lujemmin maata vasten."
Kerrohan, kuinka korkealle perän täytyy nousta, jotta sillä olisi jotakin käytännön merkitystä etupyörien pitoon. - heh
Köysiä löytyy erilaisia. Moni 10mm köysi kestää lähes 2 tonnin vedon ja paksummat vastaavasti enemmän.
- kohtuullisesti
Oskari kirjoitti:
"Paras ja turvallisin keino on yllä oleva neuvo, jossa vene jätetään niin perälle, että se nostaa nuppia ylös painaen etupyöriä lujemmin maata vasten."
Kerrohan, kuinka korkealle perän täytyy nousta, jotta sillä olisi jotakin käytännön merkitystä etupyörien pitoon.Tietysti parempi, mitä suurempi voima vetonupista kohdistuu ylöspäin. Rataksevinta on se, että vetonuppiin ei kohdistu alaspäin suuntaavaa voimaa, joka siis nostaa auton etupäätä. Karkeana ohjeena voisi pitää sitä, että jätä vene reiun metrin verran taemmaksi kuin tiellä ajattaessa. Jo nousee jos maa ei ole aivan pehmeä tai kovalla rampilla irtohiekkaa pinnassa. Kokeile!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653583Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan283041- 1222394
- 131536
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121098- 74999
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13832