lähihoitaja

tyttö____

Olen lähihoitajaksi valmistunut jokin aika sitten. Kävin koulun ja opiskelin tunnollisesti, valmistuin kiitettävin arvosanoin.

Nyt työtä tehneenä olen huomannut kuinka taidot valuvat hukkaan. Lääkkeitä en ole jakanut missään työpaikassa enkä i.m. pistänyt. Olen tehnyt samaa työtä kuin perushoitajat: vaihtanut vaippoja, pessyt, syöttänyt, ulkoiluttanut. Monessa paikassa työtoverit sanovat lähihoitajia perushoitajiksi. Minua itseäni loukkaa tämä, koska kovan koulun olen keskenkasvuisena käynyt. 16-vuotiaasta hoitotyötä tehnyt!

Nyt olen vaihtamassa työpaikkaa jotta pääsen tekemään koulutusta vastaavaa työtä. PEG-letkutuksia, pistoksia, lääkkeen jakoa, trachean hoitoa (imut yskitykset laajennukset), vaipan vaihdot, pesut, katetroinnit, haavahoidot, dreeni tyhjennykset ym.

Vuoden aikana jotain positiivista tapahtunut. Olen kuitenkin saanut koulutuksen (ja luottamuksen) että voin laittaa kanyylin ja ottaa suoniverinäytteen. Niitä ei lh-koulussa opetettu.

ja palkat..tienaan kk 1300 lisät. eli käteen jää n 1400euroa josta maksan vuokran 450, lainan 200 ja muut laskut (sähkö,vesi, puhelin, saunavuoro yms..) elämiseen jää siis n. 500e/kk. Entä kun matkakustannuksia kertyy joka päivä 60km edestä...En siis ole lainkaan tyytyväinen tähän palkkaan. Otetaan vielä huomioon se että tauot pidetään jos mitään akuuttia ei ole menossa sillä hetkellä. Enhän minä voi kesken ensiavun esim. lähteä tauolle, koska kellon niin sanoisi!

Joku vielä kehtasi ehdottaa että hoitajien ruokatauot eivät olisi työaikaa!!huh huh, montako kertaa olen saanut ruualla istua kun on pitänyt potilasta sisäänkirjata tai puhelimessa juosta, entä ne pissatukset kesken oman "ruokatauon".. Voidaanhan me jättää ruokatauot työajasta pois, sillä aikaa ei vain ole ketään tekemässä näitä hommia. Kuskoon mummot allensa, koska me olemme tauolla josta meille ei makseta!!

39

5492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lähäri3

      Ei missään makseta noin huonoa palkkaa valmiille lähihoitajalle. Ja jos olet jo noin stressantunut työstäsi, niin pitäiskiköhän sun vaihtaa alaa? Mutta epäilen kyllä sua provoksi.

      • sillä lähihoitajahan

        on se joka antaa sen perushoidon!


      • ei vain perushoitoa
        sillä lähihoitajahan kirjoitti:

        on se joka antaa sen perushoidon!

        Kyllä lähihoitajat ottavat perushoidon lisäksi suonesta verinäytteitä, katetroivat ja pistävät lihakseen. Näin ainakin Iisalmessa kotihoitoyksikössä (kotipalvelu).


      • lisää..

        Ei sitä verojen jälkeen enempää käteen jää kuin tuo mitä mainitsin!

        Kyllä, tiedän sen että ihminen on kokonaisuus jota tulee hoitaa kokonaisuutena. Nykyisellä hoitajatilanteella ei vain onnistu vanhat tavat.
        Samalla kun otan verinäytettä tai syötän potilasta, voin tarkkailla tilaa ja haastella päivän tapahtumista! Ei minun tuppisuuna siinä tilanteessa tarvitse olla. Katsos, me nuoret voimme vointia tarkkailla samalla kun teemme toimenpiteitä :)

        Ja se että sairaanhoitajia on muutenkin vähän ja heillä kiirettä, tarkoittaa sitä että vastuuta tulisi voida jakaa tasaisemmin eri osapuolille! Me lähihoitajat toimenpiteitä, eikä vain perushoitoa!Miksi meille ei anneta sitä mahdollisuutta siis?!


      • Anonyymi

        Liian iso palkka vastaanotossa seisoskelusta


      • Anonyymi
        lisää.. kirjoitti:

        Ei sitä verojen jälkeen enempää käteen jää kuin tuo mitä mainitsin!

        Kyllä, tiedän sen että ihminen on kokonaisuus jota tulee hoitaa kokonaisuutena. Nykyisellä hoitajatilanteella ei vain onnistu vanhat tavat.
        Samalla kun otan verinäytettä tai syötän potilasta, voin tarkkailla tilaa ja haastella päivän tapahtumista! Ei minun tuppisuuna siinä tilanteessa tarvitse olla. Katsos, me nuoret voimme vointia tarkkailla samalla kun teemme toimenpiteitä :)

        Ja se että sairaanhoitajia on muutenkin vähän ja heillä kiirettä, tarkoittaa sitä että vastuuta tulisi voida jakaa tasaisemmin eri osapuolille! Me lähihoitajat toimenpiteitä, eikä vain perushoitoa!Miksi meille ei anneta sitä mahdollisuutta siis?!

        Ketään ei saa vaarantaa.. Koulutus ei ole sitä tasoa, että niitä tehtäviä noin vain jaetaan tasapuolisesti


      • Anonyymi
        lisää.. kirjoitti:

        Ei sitä verojen jälkeen enempää käteen jää kuin tuo mitä mainitsin!

        Kyllä, tiedän sen että ihminen on kokonaisuus jota tulee hoitaa kokonaisuutena. Nykyisellä hoitajatilanteella ei vain onnistu vanhat tavat.
        Samalla kun otan verinäytettä tai syötän potilasta, voin tarkkailla tilaa ja haastella päivän tapahtumista! Ei minun tuppisuuna siinä tilanteessa tarvitse olla. Katsos, me nuoret voimme vointia tarkkailla samalla kun teemme toimenpiteitä :)

        Ja se että sairaanhoitajia on muutenkin vähän ja heillä kiirettä, tarkoittaa sitä että vastuuta tulisi voida jakaa tasaisemmin eri osapuolille! Me lähihoitajat toimenpiteitä, eikä vain perushoitoa!Miksi meille ei anneta sitä mahdollisuutta siis?!

        Siksi kun hoitaja tekee hoitajan työt lääkäri hoitaa postauksen siivouksen pesti johon hänet on koulutettu

        Miksi potilaan henki vaarannetaan antamalla lähärin istua vastaanotossa siinä tarvitaan aika perusteellista diagnosoitu taitoa


    • lh..

      Voi kultapieni kun hoitotyö ei ole pelkki toimenpiteitä, vaan kokonaisuudessaan paljon paljon muutakin! Se onkin kummaa, kun vastavalmistuneet haluavat vain jakaa lääkkeitä, pistää tai muita temppuja. Näin vanhemmiten ne hommat kyllä jättää innokkaammille ja itse keskittyy siihen ihmisläheisempään hoitamiseen. Vaikka tuo aloitus olikin provo, uskon, että aikas moni vastavalmistunut nuori hoitaja on samaa mieltä aloittajan kanssa:(

      • samaa mieltä

        hoitotyö ei ole temppujen tekemistä.Siinä unohtuu se, että ihminen on psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen, elävä olento. Vastavalmistuneet usein vouhottavat sekä sairaan- että lähihoitaja puolella tehtävien perään. Uskon, että työkokemuksen karttuessa hoitajat toivottavsti pääsevät pois tuosta- kenellä on lääkekaapin avaimet ovat-ajattelusta. Ei kai kukaan hyvä hoitaja pitemmän päälle voi noin tehtäväkeskeisesti ajatella. Mites eettinen ajattelu? Kuinka moni on pätevä ratkomaan eettisiä ongelmia, tietoinen eettisten ongelmien taustoista ja ratkaisumalleista?


      • tyttö____

        Kuten aiemmin mainitsin: voin tehdä toimenpiteitä ja samalla haastella ihmisen kanssa ja tarkkailla vointia. Kun kerran olen koulutuksen saanut, miksi sairaanhoitajien on tehtävä minunkin töitä?! Heillä on muutenkin paljon tekemistä..


      • Anonyymi
        tyttö____ kirjoitti:

        Kuten aiemmin mainitsin: voin tehdä toimenpiteitä ja samalla haastella ihmisen kanssa ja tarkkailla vointia. Kun kerran olen koulutuksen saanut, miksi sairaanhoitajien on tehtävä minunkin töitä?! Heillä on muutenkin paljon tekemistä..

        He osaavat ne asiat, keskity vaipan vaihtoon ym siivoustyöhön, en antaisi koskaan lähärin tökkiä suonia rikki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        He osaavat ne asiat, keskity vaipan vaihtoon ym siivoustyöhön, en antaisi koskaan lähärin tökkiä suonia rikki

        Sinulla on aina oikeus pyytää sairaanhoitajaa ottamaan sen verinäytteen, jos ei lähäri kelpaa.

        Tämä lähäri on tosin niitä ottanut kohta 15 vuotta ja opastaa työpaikallaan vastavalmistuneita sairaanhoitajia verinäytteen otossa sekä ottaa sen näytteen silloin, kun se ei sairaanhoitajalta onnistu.

        Mutta kukin tyylillään.


    • tienaat kuin

      farmaseutit, jotka ovat palkkakuopassa olleet aina. Mikä tuolla koulutuksella on tarpeeksi? Itse kaikki ikälisät 30h/vko - matkat, käteen jää n.1400e. Ei ole taukoja teen töitä yksin( kusen kotona,joskus työn päätyttyä ja syön seisaaltani jos kerkiän.

    • sairaanhoitaja...

      vai olet sinä pahoillasi, jos sinua sanotaan perushoitajaksi? Haloo! Olisit onnellinen, sillä onhan perushoitajilla nyt paljon paremmat taidot ja valmiudet sairaanhoitoon, kuin lähäreillä. Perushoitajien koulutukseen kuuluu pelkästään sairaanhoitoa, kun taas lähärelle paljon sosiaalipuolen asioita. Itse työskentelen sairaanhoitajana kotisairaanhoidossa ja meillä perushoitajat tekevät ihan samoja hommia, kuin me sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat, mutta lähärit työskentelevät kotipalvelun puolella ja tekevät ihan samoja hommia kuin kodinhoitajat tai kotiavustajat. Tuttavani äiti on perushoitaja ja vanhainkodin johtaja. Hus esimerkiksi hakee koko ajan perushoitajia kirralle tai koulutettavaksi labraan labrahoitajantyöhön jne. mutta eipäs haetakkaan lähäreitä, joten onko tämä provo vai oletko tosiaan noin tietämätön?

      • jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj

        Paikka on perushoitajaksi, kelpoisuus lähihoitaja ja perushoitaja.


      • ehkäpä näin
        jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj kirjoitti:

        Paikka on perushoitajaksi, kelpoisuus lähihoitaja ja perushoitaja.

        Ehkä ne hakee juuri sitä, mitä ne tarttee? Jos ne tarvitsee perushoitajaa, niin ne palkkaa sellaisen, eikä ylikoulutettua ja valittavaa AMK hoitsua. Taitaa kohta loppua nuo AMK hoitsujen paikat, ku lähes kaikkiin hommiin riittää lähäri koulutus. Jos joku AMK hoitsu haluaa tommosen paikan ottaa vastaan, niin "be my guest". Ei siihen pitäis kellään olla vastaan sanomista. Turha kuitenkaan valittaa työvoimapulaa, jos noihin hommiin riittää AMK linjalta valmistuneita hoitsujakin. Mitä tulee palkkoihin, niin AMK hoitsulle pitää maksaa lähihoitajan työstä lähihoitajan palkka.


      • Anonyymi

        Samaa mieltä, lähihoitaja on avustava työntekiä, jos joku vääristelee lähihoitajien pätevyyttä, että koulutukseen saadaan porukkaa se ei tarkoita, että voi tehdä mitä tahansa. Lähihoitajat luulevat olevansa terveydenhuollon ammattilaisia, olen huomannut vain potilaista juoruamista ja naureskelua, työt ei voisi vähempää kiinnostaa. Lähihoitaja voi tietysti yrittää käydä ammattikorkeassa kokeilemassa sairaanhoitajan opintoja, tulee nopeasti ikävä seinä vastaan kun ei ymmärretä edes perus aineita saati kieliä.


      • Anonyymi

        Perushoitajat on jäämässä historiaan heitä ei enää kouluteta, kun nimike on jo ajat sitten muutettu lähihoitajaksi. Samaa hommaa siis tekevät.


      • Anonyymi
        ehkäpä näin kirjoitti:

        Ehkä ne hakee juuri sitä, mitä ne tarttee? Jos ne tarvitsee perushoitajaa, niin ne palkkaa sellaisen, eikä ylikoulutettua ja valittavaa AMK hoitsua. Taitaa kohta loppua nuo AMK hoitsujen paikat, ku lähes kaikkiin hommiin riittää lähäri koulutus. Jos joku AMK hoitsu haluaa tommosen paikan ottaa vastaan, niin "be my guest". Ei siihen pitäis kellään olla vastaan sanomista. Turha kuitenkaan valittaa työvoimapulaa, jos noihin hommiin riittää AMK linjalta valmistuneita hoitsujakin. Mitä tulee palkkoihin, niin AMK hoitsulle pitää maksaa lähihoitajan työstä lähihoitajan palkka.

        Ammatti liitoilla on omat palkka vaatimukset ja minimit, ei todellakaan makseta samastatyöstä samaa palkkaa.


    • Anonyymi

      Vai PITI sisään kirjata, kysyitkö edes mikä vaivaa, millä pätevyydellä arvioit hoidon kiireellisyyden.
      Epäilen, ettet edes viitsinyt vaivaantua, jos rahkeet eibriitä vaihda työtä

    • Anonyymi

      Enpä ole tiennytkään että hoitajilla on noin surkeat palkat. Itse saan tällä hetkellä ansiosidonnaistakin enemmän. En ihmettele yhtään että on hoitajista pula. Oletko miettinyt jotain toista alaa?

    • Anonyymi

      Lähihoitajaksi kouluttaudutaan kun rahkeet ei riiitä muuhun koulutukseen. On kyllä nìitäkin, jotka tietävät saavansa töitä ja siitä palkkaa. Etenkin pienellä paikkakunnalla tulee hyvin toimeen tän alan palkalla. Kyllä asia on niin että välttämättömin apu annetaan, pesu kerran viikossa. Itse kun aloitin ko työt, mulla ei ole alan koulutusta, niin alussa suuhkutin hoidettavan alapään, niin homma merkattiin että tää hoidettava on pesty...pesin vain alapään. Olisi pitänyt puhdistaa ilman vettä, niin ei olisi ollut suihku...mutta vesipesu oli mun mielestä nopeampi ja siistimpi, ehkä halvempikin kuin tuhlata lappuja...

    • Anonyymi

      Lähihoitaja, siivoustyön tekijä, maalari, remontoija, kokki, autonkuljettaja, myyjä. Pesulatyöläinen...ammatteja joihin kouluttaudutaan kun todistus on riittämätön muihin aloihin. Mut hyvä kun on paperi näyttää että hei mä osaan tämän alan hommia.

      • Anonyymi

        Pillu


    • Anonyymi

      Nyt kun sairaalan väki on rokotettu... Nillitys on loppunut, nyt rokotetaan omat perheenjäsenet ja hyvänpäivän tutut rokotusjärjestyksestä ei ole tietoakaan eikä näy kiinnostavan ainakaan pikku paikkakunnilla... Lähihoitajien palkkoihin pitäisi tehdä rajut leikkaukset.. Pätevyys on 0.nimikkeeksi se terveydenhuollon ammattilaisia avustava työntekiä tai pesijä lakanan vaihtaja siistijä sitä mitä se nyt sisältääkin.

      • Anonyymi

        Et varmaan arvosta yhtään mitään etkä ketään? Oletpa todella vastenmielinen ja ylpeä, toivottavasti et koskaan tarvitse apua. Jos hoitajat mielestäsi saavat luvan elää kiitoksella, niin saat sinä toipua toiveella.


    • Anonyymi

      Aloittaja tuskin tätä enää lukee, mutta lähihoitaja ja perushoitaja on sama asia. Tosin niin on myös lähihoitaja ja paviaanikin.

      • Anonyymi

        Älä nyt, eikös niitä oltu opetettu lukemaankin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt, eikös niitä oltu opetettu lukemaankin.

        Opetettu on, mutta oppimisen laita on vähä niin ja näin.


    • Anonyymi

      Itse kanyylin laitan..ennen, kuin annan lähihoitajan suonet särkeä..lääkkeetkin joutuu huomauttelemaan kun lääkäri jakaa..mikäs tää oli?montako tuli?mihinkäs aikaan oli?

    • Anonyymi

      kukaan täysijärkinen EI halua alalle jos ,, TYÖAIKOJA ei muuteta normaaliksi 3 vuorotyöksi . perhe-elämä ja lapset kärsii aivan liikaa... turha väittää , ettei tämä onnistu. raportti ym. paskapuhetta.

    • Anonyymi

      tosi , on Myös sairaamhoitajat kaipaavat Järkeä työaikoihin. meilläin lapsia ja perhe. Herätys ns , Johtyajat.

    • Anonyymi

      Ei lähihoitaja voi laittaa kanyyliä. laskimoom.. Nut puhut omia. Puhut täyttää pataa.

    • Anonyymi

      Lähihoitaja puhuu Kekkosen suku, kuka ne työt tekee ,kun haave sairaanhoitaja, huutavat tänne ei tulla työaikana.
      Haapajärvi
      Pyhäjärvi

    • Anonyymi

      Ovat väkivaltaisia, vaihtosanoha käyttävät häivy ,kuole paras kaikista tappaja Ari Ojala häkävaroitinta ei tarvita kiistävä Häggman Tölli Rölli

    • Anonyymi

      kankaan pingottamista, gesson levittämistä, värien sekoittamista, komposition miettimistä, aiheen valitsemista, tunteen käsittelyä, luonnoksien tekemistä, teoksen arvoimista, miettimistä, katsomista

    • Anonyymi

      Vai olet!!

      Ja sitten Kohtelet Sukulaisiasi enoasi, ..

      Huonosti ja Muita Sukulaisia Huudat Lähihoitajana naama punaisena,

      ÄLÄ KYTTÄÄ EIKÄ ÄLÄ PUUTU HÄNEN JA HÄNEN VANHEMPIEN ELÄMÄÄN!

      ELI olet sitten Erittäin Röyhkeä Sukulaisellesi.

      Ja olet Ylimielinen paskiainen Luuet olevasi Muita parempi!!

      Kuule se on semmoinen juttu, että

      KAIKILLA ON OLTAVA ARVOKAS ELÄMÄ JOPA IÄKÄS SUKULAINEN ON ARVOKAS?

      SE ON SINUN AMMATTI ETIIKKAASI VAstaan !

      jo

    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta kommentoin silti. Jos joku sattuisi näitä juttuja ihmettelemään.

      Lähihoitaja on sama asia, kuin entinen perushoitaja. Perushoitajan tutkinto "uudistettiin" eli suomennettuna siis lopetettiin aikoinaan, ja tilalle tuli lähihoitajan tutkinto. Näin tapahtui jo joskus 90-luvun puolivälissä. Lähihoitaja tekee sairaaloissa ja esim. vanhusten palvelutaloissa perushoitoa. Tietenkin antaa / jakaa myös lääkkeitä, mutta perushoito on lähihoitajan työn keskeisin osa. Aloitus on vuosia vanha, mutta ei kukaan lähihoitaja ole saanut tuolloin palkkaa sitä määrää, mitä aloittaja väittää. Pakko olla siis provo. Lähihoitajat eivät laita mitään kanyyleita, eivätkä anna suonensisäisiä lääkkeitä. Jos joku muuta väittää, on provo.

      • Anonyymi

        Miksi tulit kommentoimaan asiaa, josta et selvästikään tiedä mitään? Kenties yritit päteä, mutta onnistuit vain nolaamaan itsesi.

        Lähihoitaja EI ole sama kuin perushoitaja. Voi toki tehdä perushoitajan töitä, mutta lähihoitaja voi olla paljon muutakin lastenhoitajasta ensihoitajaan.
        Lähihoitaja on myös sosiaalialan ammattilainen, jota perushoitajat eivät koskaan olleet.

        Minä lähihoitajana laitan iv-kanyyleita ja annan suonensisäisiä lääkkeitä. Päivittäin.
        Olen saanut siihen työpaikallani koulutuksen ja virallisen iv-luvan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9739
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      400
      4180
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      89
      2897
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2835
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2614
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      206
      2601
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1823
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1657
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1600
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1413
    Aihe