Miehen mielipide

Onko oikea?

Noniin, meillä on noin vuoden ikäinen vesseli, mies raataa duunissa ja minä olen kotona. Mies tekee pitkää päivää, lähtee kotoa siinä 5.30 ja palaa 19.00 pintaan tai sen jälkeen. Asumme miehen kotiseudulla.

Mies sitten ajoittan käy ulkona iltaisin, käy viikonloppu reissussa (tosin harvoin), harrastaa pari kertaa viikossa urheilua (iltaisin), ja minä olen kotona päivät ja illat. En tunne montaakaan sellaista kaveria jotka lähtisivät bilettään illalla kanssani, tosin ei minua edes kiinnosta moinen. Mutta siis miehen mielipide on se, että kun hän käy duunissa, on hänen oikeus rentoutua iltaisin. Minä siis kylvetän yms lapsen, ja nukutan (todella aikaa vievää), teen sitten ruuat miehelle ja itselleni. Mies auttaa jos on kotona, muttei usein ole vielä lapsen iltavalmistelujen aikana. Herään lapsen kanssa öisin ainakin kahdesti.
Mies oli juuri pitkän viikonlopun reissussa kavereiden kanssa. Nyt kyseli josko olisi ok mennä ulos kaljoille. Eilis illan urheili. Siitä sitten närkästyin ja sanoin että apu olisi kyllä mukavaa, mistä sain ns. paskaa niskaani..

Tästä tulee väistämättä aika mitätön olo :-( Ovatko lasta kotona hoitavat äidit pelkkiä laiskoja nollia? Meidän hommat ei siis ole "mitään" ja elämä on pelkkää olemista? Ehdotin että joska edes kerran viikossa minulla olisi "oma ilta" ja viettäisin aikaa vaikka kylvyssä ja mies hoitaisi lapsen. Ei mennyt läpi. Pyysin varmaan liikoja. Nyt on pää niin sekasin taas tästä etten tiedä mitä ajatella.

15

986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ansaitset...

      Mulla vähän sama tilanne, mut mä oon aatellu et mies tekee oikeesti raskasta työtä ja on ansainnut virkistystä, tosin hän auttelee kyllä jos olen väsynyt eli ei kovinkaan paljoa mut mulla on kerran kaks viikossa omia juttui. Oon vaan laittanu almanakkaan viikkoo ennen hänelle ajan, et tolloin hoida, käykö???Jos nyt annat periksi, ei mies tuu koskaan ymmärtämään et lastenhoito on toisinaan TYÖLÄSTÄ ja joudut kyllä tekemään kaiken. En kylläkään tiedä, miten onnistut asian viemään läpi, jospa se ymmärrys tulisi keskustelemalla, että ihan oikeesti asia on tärkeetä sinulle ja sinäkin olisit pirteempi ja jaksaisit paremmin ja parisuhdekin todennäköisesti olis parempi. Nalkutuksesta ja haukkumisella todennäköisesti tulee vaan hirvee riita...tai auttaako se jollain, ehkä?

    • Tristar

      Tuli vian mieleen että jos pyystö ja puhe eivät mene läåi, toiminta saattaa mennä. Se viikko etukäteen almanakkaan ilta kun olet "sopinut" jotain, ilmoitat ykskatnaan että tuona iltana minun vuoro mennä, sinä jäät lapsen kanssa kotiin "lomailemaan" eihän se rankkaa ole, kun ei sinullekaan sitä ole, right? Turha valittaa että muka pistäisit hänet töihin tai muuta höpöä, ethän sinäkään tee hänen käsityksensä mukaan töitä vuorokauden ympäri.

      Tai julmin keino jonka olen kuullut toimineen miehen herättäjänä: kun yksi ilta mies tulee kotiin, häivy. Ota jalat allesi ja hihkaise ovelta "mie meen nyt! Pitäkää kivaa, tulen kymmenen korvilla!" huono omatunto vaivaa ihan varmasti, mutta jätä nukutusrumba yms. miehen hodiettavaksi. Jätä vaikka keittiön pöydälle lappu ohjeineen jos mies ei tiedä lapsen rutiineja :D

      Jo muutama tunti saattaa herättää miehen siihen että teet rankkaa työtä palkatta vuorokauden ympäri ilman vapaa-aikaa, tai sitten ei herätä. Jotkut oiekasti kuvittelevat että nainen on automaattisesti lastenhoitoasiatuntija ja mies ei, että naiselle sama työ on helppoa ja mukavaa ja miehelle hirveä duuni :D

      Jätä sinne keittiön pöydälle myös palkkalaskelma yöheräämisistä ja 140 viikkotunnista ylitöineen :D

      ***

      • +++

        "Tai julmin keino jonka olen kuullut toimineen miehen herättäjänä: kun yksi ilta mies tulee kotiin, häivy. Ota jalat allesi ja hihkaise ovelta "mie meen nyt! Pitäkää kivaa, tulen kymmenen korvilla!" huono omatunto vaivaa ihan varmasti, mutta jätä nukutusrumba yms. miehen hodiettavaksi. Jätä vaikka keittiön pöydälle lappu ohjeineen jos mies ei tiedä lapsen rutiineja :D "

        Meillä tämän tyyppinen konsti toimi, paitsi että erikseen piti vielä takoa miehen päähän, että lapsen kanssa pärjää paremmin, jos hänet ruokkii aina kun LAPSELLA on nälkä, eikä vain silloin kun miehellä itsrllään on nälkä.

        Tää on kyllä aika hyvä konsti, mutta ei se julmin. Eräs ystäväni teki niin, että pakkasi omat ja vauvan tärkeimmät tavarat, ja sanoi mielelleen, että me lähdetään nyt. Ei tarvinnut lähteä, kun mies heräsi huomaamaan, että ei se perhe olekaan itsestäänselvyys, vaan sen voi oikeasti menettääkin. Mutta hän olisi varmasti lähtenyt, jos mies ei olisi muuttanut tapojaan.


    • äippis85

      Tuntuu olevan aika yleistä jollain asteella monessa perheessä ehkä ei ihan noin paljon kuin teillä kuitenkaan.

      Meillä mies tekee hirmuisesti töitä myös ja minä olen vauvan kanssa kotona. Ymmärrän, että hän on väsynyt pitkän työpäivän jälkeen, mutta niin olen minäkin. Meillä on sovittu, että mies tulee tiettyinä päivinä aikaisemmin ja minä saan "vapaaillan" vauvasta, heh. Aika hyvin se on pitänyt, vaikka ei kuitenkaan aina, murrrr.

      Mutta kyllä semmoset pelisäännöt pitää olla, kyllä äitikin kaipaa välillä aikuista seuraa vaikka se vauva on maailman ihanin.

    • tasapuolisesti

      Noinhan ne nykyään miehet toimii, kun ovat niit jotka käyvät töissä,haluavat että saavat olla kuin herrat kun kerran tuovat leivän taloon...saisiko nainen toimii tuollalailla jos olisi ainut työssäkäyjä? ehei...

      Mutta eikös ne tosiaan aattele että nainen siellä kotona hoitaa kodin,lapset ,tekee ruoan,huoltaa pyykit yms...niille ei annetakaan mitään arvoa.

      Minusta tämä on tasapuolista että jos mies elättää ja nainen hoitaa..kummalakin pitäs sit olla ne omat "rentoutumismenonsa".ei taida ne miehet tietääkään mitä kaikkea sisältyy kotiäidin päivään? ....

    • mape.

      onhan sekin totta että jos on työssä joka ei kuluta energiaa niin kunnostaan on pidettävä huolta liikkumalla. Toisaalta myös rentoutuminen vapaa-ajalla on paikallaan jotta ei stressi pääse yllättämään.

      Mutta kun se pätee siihen joka käy töissä ja siihen joka on pienen lapsen kanssa kotona. Kummallakin on sama tilanne, hermoja pitää lepuuttaa ja "työstä" päästä irti, kunnostaan pitää huolehtia..

      Kotona pystyy tekemään kaikkea ja kotona olon on kukin valinnut tietoisena siitä mitä se on. Ei siis juurikaan sosiaalista elämää ellei mene sitä etsimään muualta kodin ulkopuolelta.

      Etsi äiti-lapsi kerhoja yms harrastuksia niin saat ehkä uusia ystäviä tai ainakin ihmisiä joiden kanssa jutella asioista. Tosin on kivaa välillä jutella muustakin kuin lapsista?

      On pakko vain saada mies ymmärtämään,, että kaipaat omaa aikaa ilman lasta jonka kanssa olet 24/7 sidoksissa. Eikä varmaan olisi pahitteeksi lähteä yhdessä joskus ulos vaikkka vain syömään tai elokuviin tms kahden ja lapsi hoitoon?

      Pahinta mitä voi tapahtua on se että mies ssanoo kohta että raataa jotta saat olla kotona hoitamassa lasta kuin se olisi uhraus jonka hän eteesi tekee. Uhraus jos se sitä on, on lapsen eteen ja sinun osasi on se että olet siellä kotona etkä myös töissä. Tosin kaikkihan on motiiveista kiinni..

      Tosin tunnen yhden kotiäidin joka taas on sitä mieltä että raskaan päivän jälkeen kotona on hänen vuoronsa levätä ja mies hoitaa lapsia ja kotia illan, kokkaa jne. Tämä kotiäiti ei edes silitä miehen paitoja kun on niin kamalasti lasten kanssa.. Että joka lähtöön?

      Itse en ole viihtynyt kotona koska lapsi ei ole kaikki ja sosiaalisena ihmisenä suorastaan näivetyn ilman kanssaihmisiä ja vuorovaikutusta jota ei korvaa tättä ja äh-öh-pää jutut..

      • EiSilittäjä

        Oli pakko kommentoida tuota lausettasi:
        "Tämä kotiäiti ei edes silitä miehen paitoja kun on niin kamalasti lasten kanssa..
        Että joka lähtöön?"

        Kaiken huipuksi tuttavasi ei edes silitä miehenpaitoja!
        Ehkäpä hänellä on periaate tai hän ei tykkää silittämisestä?

        Itse en silitä myöskään miehen paitoja.

        Sensijaan hoidan lapsen, siivoan, lajittelen ja huollan roskat,
        käyn kaupassa ja teen itse ruoat koko perheelle.
        Sosiaalista elämää on ainakin Helsingissä helppo pitää yllä.
        Tapaamme kahviloissa, käymme museoissa ja näyttelyissä,
        vaunuttelemme äitiystävieni (22 ystävää ja tuttavaa tällä
        hetkellä äitiyslomalla) kanssa. Enkä kaipaa töihin, eikä pääkään hajoa,
        kun on vertaistukea :-)

        Mutta tosiaan, meitä on joka lähtöön :-)


      • mape.
        EiSilittäjä kirjoitti:

        Oli pakko kommentoida tuota lausettasi:
        "Tämä kotiäiti ei edes silitä miehen paitoja kun on niin kamalasti lasten kanssa..
        Että joka lähtöön?"

        Kaiken huipuksi tuttavasi ei edes silitä miehenpaitoja!
        Ehkäpä hänellä on periaate tai hän ei tykkää silittämisestä?

        Itse en silitä myöskään miehen paitoja.

        Sensijaan hoidan lapsen, siivoan, lajittelen ja huollan roskat,
        käyn kaupassa ja teen itse ruoat koko perheelle.
        Sosiaalista elämää on ainakin Helsingissä helppo pitää yllä.
        Tapaamme kahviloissa, käymme museoissa ja näyttelyissä,
        vaunuttelemme äitiystävieni (22 ystävää ja tuttavaa tällä
        hetkellä äitiyslomalla) kanssa. Enkä kaipaa töihin, eikä pääkään hajoa,
        kun on vertaistukea :-)

        Mutta tosiaan, meitä on joka lähtöön :-)

        Hän siis ei kirjaimellisesti tee kotona päivän tai viikon tai kuukauden tai vuosien aikana muut akuin ON lasten kanssa. Hän ei siis leiki lasten kanssa, ei kuljeta heitä kuin nurkalla olevaan kerhoon tms vaan todella on. Ruokaa toki laittaa ja senkin aika vähällä vaivalla tyyliin pinaattikeittoa ja valmismakaroonilootaa..

        Miehellään on siis pukupakko työssä ja niitä menee se yksi per päivä ja joinakin kaksi jos autossa enemmän. Kumpikaan ei pidä siitä silittämisestä erikoisemmin, mutta se lankeaa niin paitojen kuin verhojenkin osalta miehelle. Raja meni siinä että lakanoita mies ei suostu silittämään..

        Olet siis tuohon olijaan verrattuna todella aktiivi sillä hän ei todellakaan tee mainitsemistasi asioista yhtään mitään, paitsi sen ruuan. Vaunut ovat vauvan päiväunia varten takapihalla jne.

        Eli edelleen meitä on moneen junaan. Sen aika akun itse olen olut kotona olen kyllä tehnytkin lasten kanssa yhtä jos toista ja lapsilla on touhuja kuten muskaria ja kerhoja yms joissa muit alapsia tapaa jne. Sama kun mies on lasten kanssa ollut kotona. Sehän se juuri on sitä kotona olijan työtä?

        Ko emännän periaate on lähinnä mitä ei ole itse pakko ei pidä tehdä. Niin ja tosiasiassa se mieskin sitten löysi uuden silittäjän tai ei edes sitä vaan naisen joka tiesi että on silittämättä siistejä paitoja jotka ei edes ryppäänny..


      • Tristar
        mape. kirjoitti:

        Hän siis ei kirjaimellisesti tee kotona päivän tai viikon tai kuukauden tai vuosien aikana muut akuin ON lasten kanssa. Hän ei siis leiki lasten kanssa, ei kuljeta heitä kuin nurkalla olevaan kerhoon tms vaan todella on. Ruokaa toki laittaa ja senkin aika vähällä vaivalla tyyliin pinaattikeittoa ja valmismakaroonilootaa..

        Miehellään on siis pukupakko työssä ja niitä menee se yksi per päivä ja joinakin kaksi jos autossa enemmän. Kumpikaan ei pidä siitä silittämisestä erikoisemmin, mutta se lankeaa niin paitojen kuin verhojenkin osalta miehelle. Raja meni siinä että lakanoita mies ei suostu silittämään..

        Olet siis tuohon olijaan verrattuna todella aktiivi sillä hän ei todellakaan tee mainitsemistasi asioista yhtään mitään, paitsi sen ruuan. Vaunut ovat vauvan päiväunia varten takapihalla jne.

        Eli edelleen meitä on moneen junaan. Sen aika akun itse olen olut kotona olen kyllä tehnytkin lasten kanssa yhtä jos toista ja lapsilla on touhuja kuten muskaria ja kerhoja yms joissa muit alapsia tapaa jne. Sama kun mies on lasten kanssa ollut kotona. Sehän se juuri on sitä kotona olijan työtä?

        Ko emännän periaate on lähinnä mitä ei ole itse pakko ei pidä tehdä. Niin ja tosiasiassa se mieskin sitten löysi uuden silittäjän tai ei edes sitä vaan naisen joka tiesi että on silittämättä siistejä paitoja jotka ei edes ryppäänny..

        Korvat punaisena totesin että pukua se meitinkin isäntä töissä pitää mutten sille paitoja ole silittänyt kuin muutaman kerran... ei tosin silitä itsekään, nuo ovat ihan siistissä kunnossa kuivuttuaan henkareissa. Silittämättä siisti on elämän pelastus. Pitäisiköhän yllättää kultani ja silittää koko paitavarasto tänään?

        Kiitoksia yllykkeestä mape :D

        ***


      • valitsin tietoisesti

        kotona olon 2 vuoden ajan lapsen synnyttä TIETÄMÄTTÄ lainkaan millasta se olisi. kun en näes ole selväänäkijä kuten mape. mutta teinpähän sen lapsen vuoksi, vaikka yksinäistä ja ahdistavaa se välillä olikin.


      • mape.
        Tristar kirjoitti:

        Korvat punaisena totesin että pukua se meitinkin isäntä töissä pitää mutten sille paitoja ole silittänyt kuin muutaman kerran... ei tosin silitä itsekään, nuo ovat ihan siistissä kunnossa kuivuttuaan henkareissa. Silittämättä siisti on elämän pelastus. Pitäisiköhän yllättää kultani ja silittää koko paitavarasto tänään?

        Kiitoksia yllykkeestä mape :D

        ***

        Jos asialle ei ole väliä kellekkään niin eipä sitä varmaan kannata tehdä. Itse inhoan silittää kaikkea varsinkin miesten paitoja ja onneksi mies inhoaa pitää niitä! Kysyntä ja tarjonta tässä suhteessa kohtaa..

        Paidastahan ei normaalisti näy kuin kaulukset ja ne on aina siistit, mutta joissakin paikoissa ollaan paitasillaankin.

        Solmio on muuten asian viereen toinen merkillinen kapistus jota en ole pariin oteeseen yrittämällä saanut miehen kaulaan joten sitten on etsitty paitoja joiden kanssa ei ole pakko laittaa ja on siisti. Pystykaulukset oli tässä pariin otteeseen tosi hyviä vaihtoehtoja.

        Mutta siis noi silittämättä ihan sileät paidat on todella taivaallisia kun ne ei rypisty. Ostin sellaisen kun lähdimme 100km päähän juhliin ja ensin autossa kukkakauppastopit sun muut ja perillä rypytön selkä! Aine on joku ihmekuitu, hinta ei paha eikä se hiosta silti. Yksi stressi pois elämässä kun itsellä oli pellavakolttu..


      • mape.
        valitsin tietoisesti kirjoitti:

        kotona olon 2 vuoden ajan lapsen synnyttä TIETÄMÄTTÄ lainkaan millasta se olisi. kun en näes ole selväänäkijä kuten mape. mutta teinpähän sen lapsen vuoksi, vaikka yksinäistä ja ahdistavaa se välillä olikin.

        enpä se ole minäkään selvännäkijä, mutta en todellakaan tarvinnut montaa viikkoa äippälomaa todetakseni että ei ole kotiäitiys mun juttu. Jos ei ihan oikeasti se melkein vuosi jo anna osviittaa tulevasta niin mikä sitten? Äitiyslomalla kun on vielä tavallaan vauvaa varten ja sen jälkeen siihen moni olettaa kuuluvan muutakin kuin lastenhoito.

        Täällä moni ehkä juuri siksi kyselee kotonaolosta jne asioista jotta saa monen eri ihmisen kokemuksia. Toisaalta aika ratkaisevaa on se mikä itsestä on luontevaa siellä touhuta ja mikä puolisosta on kotiäidin rooli.

        Pahimmillaan yhdellä äitiyslomalla meillä oli lasten menoja kaikkina muina päivinä paitsi lauantaina. Toki ei ne ajallisesti ollut kuin tunnin juttuja ja kahtena päivänä kolmen tunnin, mutta se ainainen lähteminen ja sakin raahaaminen.. Toisaalta sitten vapaapäivänä kun työt alkoivat homma ei tuntunut missään tai lapset vei tai haki työmatkallaan jne. Vaikka keskustelut muiden naisten kanssa oli aina aivan ihania! Se tuntikin on pitkä aika jutella kun kukaan ei tunne toistaan ja ollaan ihan eri tyyppisiä ihmisiä jne. Vieläkin on kiva nähdä joku vaikka marketissa ja vaihtaa kuulumisia. Ja ne kuulumiset ei ole ihan pinnallisia siellä nimittäin joku aina avautui kipeistäkin asioista ja välillä taas oltiin niin piinallisen pinnallisia. Joku lomaviikko aiheutti jo eronhaikeutta..

        Niin ja olen minäkin ollut hoitovapaalla vajaan kolme kuukautta...


    • olimpia

      Nyt ukko ruotuun ja sinä lähdet baanalle

    • Anonyymi

      Mitä hommaa niitä lapsia, ilman lapsia ei tarvise hoitaa ketään.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä , ei pidä pykätä lapsia, koska niistä ei ole kun vaivaa, ilman lapsia ei tule työkatkoksia, saa urheilla ja joskus bilettääkin, voi elää niinkun tuon aloittajan mies.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      95
      6806
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2686
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2263
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      83
      1952
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1487
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe