kuljettaja on aina vastuussa kuormansa sitomisesta? -vaikka hakiskin kontin jostain satamasta, joka on jo valmiiksi pakattu?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200705146097520_uu.shtm l
Olenko käsittänyt oikein, vai väärin?
Käsitän että työnantaja määrää aikataulut, mutta eikö niitä voi määrätä siten, että lastin ehtii tarkistaa?
Kuljettajat vastuussa
22
4443
Vastaukset
- lalalalalla
loloolol
- tpjakari
Jos kontti on sinetöity, ei sinne ole mitään asiaa mennä omin lupineen kurkkimaan.
- vastuussa jos
huonosti sidottu kuorma aiheuttaa hengenvaaran tms. jollekin ulkopuoliselle tai itselleen?
- kuuluu tietenkin
vastuussa jos kirjoitti:
huonosti sidottu kuorma aiheuttaa hengenvaaran tms. jollekin ulkopuoliselle tai itselleen?
Sille joka hengen vaarallista kuljettaa.
- merikontti....
ketjun aloittaja varmaan viittaa siihen turakkiin joka kaato auton länsiväylällä
sinne merikonttiin ei ole kuskilla edes mitään
asiaa purku ja lastaus paikoilla.(jos et usko soita tullille ja kysy)
kontin sitominen kuuluu lähettävälle asiakkaalle ja purku vastaanottavalle asiakkaalle ja siivous.
huolitsijathan toimivat tässä niin että niiden pitää antaa ohjeet kontin kuorman oikeanlaisesta sidonnasta.
mutta eiköhän loppujen lopuksi tässä POLIISIVALTIOSSA ole kuski ekana syytettyjen penkillä.
ainahan jos jotain on sattunut poliisi tulee paikalle ne pilli suuhun ennen kuin edes kysytään ajokorttia.
joskus lastasin konttiin semmoisen 1m x 1m x 4m n.3tn koneen niillä äijillä meni 2 tuntia sen sitomiseen vaikka kone työnnettiin trukilla minuutissa sisälle.
joka nurkkaa 4mm rautakaapelit ja lankut monesta kohtaan kontin eteen ja sivuille ja taakse. ja yli sidottiin sillä rautakaapelilla 4 kohtaan. sen olisi voinut kääntää ylös alasin niin se ois pysynyt siellä. - -aloittaja-
merikontti.... kirjoitti:
ketjun aloittaja varmaan viittaa siihen turakkiin joka kaato auton länsiväylällä
sinne merikonttiin ei ole kuskilla edes mitään
asiaa purku ja lastaus paikoilla.(jos et usko soita tullille ja kysy)
kontin sitominen kuuluu lähettävälle asiakkaalle ja purku vastaanottavalle asiakkaalle ja siivous.
huolitsijathan toimivat tässä niin että niiden pitää antaa ohjeet kontin kuorman oikeanlaisesta sidonnasta.
mutta eiköhän loppujen lopuksi tässä POLIISIVALTIOSSA ole kuski ekana syytettyjen penkillä.
ainahan jos jotain on sattunut poliisi tulee paikalle ne pilli suuhun ennen kuin edes kysytään ajokorttia.
joskus lastasin konttiin semmoisen 1m x 1m x 4m n.3tn koneen niillä äijillä meni 2 tuntia sen sitomiseen vaikka kone työnnettiin trukilla minuutissa sisälle.
joka nurkkaa 4mm rautakaapelit ja lankut monesta kohtaan kontin eteen ja sivuille ja taakse. ja yli sidottiin sillä rautakaapelilla 4 kohtaan. sen olisi voinut kääntää ylös alasin niin se ois pysynyt siellä.kiitos vastauksestasi. Ensimmäinen fiksu vastaus, jonka olen saanut tänään. (vaikket sitä minulle osoittanutkaan).
Olen kuljettajakoulutuksessa, tai siis se kuljettaja osuus siitä on vasta alkamaisillaan ja siksi kysyin, koska olen itse saanut sellaisen käsityksen, että se on kuski, joka on vastuussa kuorman paikoillaan pysymisestä viimekädessä. Eli kuljettajan on tarkistettava että se kuorma on riittävän hyvin sidottu, ettei se pääse liikkumaan, kaatuilemaan eikä muutakaan, joka voi aiheuttaa vaaran liikenteessä itselleen ja muille tiellä liikkujille.
"sinne merikonttiin ei ole kuskilla edes mitään
asiaa purku ja lastaus paikoilla.(jos et usko soita tullille ja kysy)
kontin sitominen kuuluu lähettävälle asiakkaalle ja purku vastaanottavalle asiakkaalle ja siivous."
Ihmettelen vain että kuin se on mahollista toteuttaa sekä tieliikennelakia, kuorman varmistamisesta, että sitä ettei niihin kontteihin koske?
Aloituksessani viittasin nyt vain tuohon linkissä olevaan, siitä länsiväylän jutusta en ole lukenutkaan. On menny ihan ohi korvien valitettavasti se. - -aloittaja-
kuuluu tietenkin kirjoitti:
Sille joka hengen vaarallista kuljettaa.
vähän umpikujalta eikös? Et saa koskea ja silti olet vastuussa...
- lukea lakeja
-aloittaja- kirjoitti:
kiitos vastauksestasi. Ensimmäinen fiksu vastaus, jonka olen saanut tänään. (vaikket sitä minulle osoittanutkaan).
Olen kuljettajakoulutuksessa, tai siis se kuljettaja osuus siitä on vasta alkamaisillaan ja siksi kysyin, koska olen itse saanut sellaisen käsityksen, että se on kuski, joka on vastuussa kuorman paikoillaan pysymisestä viimekädessä. Eli kuljettajan on tarkistettava että se kuorma on riittävän hyvin sidottu, ettei se pääse liikkumaan, kaatuilemaan eikä muutakaan, joka voi aiheuttaa vaaran liikenteessä itselleen ja muille tiellä liikkujille.
"sinne merikonttiin ei ole kuskilla edes mitään
asiaa purku ja lastaus paikoilla.(jos et usko soita tullille ja kysy)
kontin sitominen kuuluu lähettävälle asiakkaalle ja purku vastaanottavalle asiakkaalle ja siivous."
Ihmettelen vain että kuin se on mahollista toteuttaa sekä tieliikennelakia, kuorman varmistamisesta, että sitä ettei niihin kontteihin koske?
Aloituksessani viittasin nyt vain tuohon linkissä olevaan, siitä länsiväylän jutusta en ole lukenutkaan. On menny ihan ohi korvien valitettavasti se.Konginkankaan jälkeen on selvennetty lähettäjän, lastaajan ja työnjohdon vastuita. Nuokin perusjutut kannattaa lukea.
- -aloittaja-
lukea lakeja kirjoitti:
Konginkankaan jälkeen on selvennetty lähettäjän, lastaajan ja työnjohdon vastuita. Nuokin perusjutut kannattaa lukea.
heti kun löydän jostain niitä luettavakseni. :)
Pieni vihje tietysti helpottais niitten etsimistä googleviidakosta. Tiekelläkin on tekstii niin et... no joo, paljon on. :)) - sivuille
-aloittaja- kirjoitti:
heti kun löydän jostain niitä luettavakseni. :)
Pieni vihje tietysti helpottais niitten etsimistä googleviidakosta. Tiekelläkin on tekstii niin et... no joo, paljon on. :))Meeppä finlex.fi sivulle ja hakusanaksi tieliikennelaki, sitten kun olet sen opetellut hakusanaksi asetus ajoneuvon käytöstä tiellä...
- merikontti...
-aloittaja- kirjoitti:
kiitos vastauksestasi. Ensimmäinen fiksu vastaus, jonka olen saanut tänään. (vaikket sitä minulle osoittanutkaan).
Olen kuljettajakoulutuksessa, tai siis se kuljettaja osuus siitä on vasta alkamaisillaan ja siksi kysyin, koska olen itse saanut sellaisen käsityksen, että se on kuski, joka on vastuussa kuorman paikoillaan pysymisestä viimekädessä. Eli kuljettajan on tarkistettava että se kuorma on riittävän hyvin sidottu, ettei se pääse liikkumaan, kaatuilemaan eikä muutakaan, joka voi aiheuttaa vaaran liikenteessä itselleen ja muille tiellä liikkujille.
"sinne merikonttiin ei ole kuskilla edes mitään
asiaa purku ja lastaus paikoilla.(jos et usko soita tullille ja kysy)
kontin sitominen kuuluu lähettävälle asiakkaalle ja purku vastaanottavalle asiakkaalle ja siivous."
Ihmettelen vain että kuin se on mahollista toteuttaa sekä tieliikennelakia, kuorman varmistamisesta, että sitä ettei niihin kontteihin koske?
Aloituksessani viittasin nyt vain tuohon linkissä olevaan, siitä länsiväylän jutusta en ole lukenutkaan. On menny ihan ohi korvien valitettavasti se.kyllähän se niin on että jos tuntee ettei ole kontissa kaikki kunnossa T1 paperit käteen ja tullin/satama äijän luukulle sanomaan nyt tarttis tehdä jotain esim kurkata sinne sisään kun sieltä kuuluu outoa ääntä.
eli kyllä se vastuu on jokaisella ennen kaikkea sillä joka epäilee ettei kaikki ole kunnossa. meneehän siinä aikaa jonkin verran kun rupeaa soittelee ja ramppaamaan joka ukon luona mut ehkä se kumminki on kannattavampaa kuin ajaa mettään sen takia tai että se se auto kaatu jossain rampissa jonku päälle.
ihan näin mielen kiinnosta kysyisin mitä se sun opettaja vastasi??? - sanoit
merikontti... kirjoitti:
kyllähän se niin on että jos tuntee ettei ole kontissa kaikki kunnossa T1 paperit käteen ja tullin/satama äijän luukulle sanomaan nyt tarttis tehdä jotain esim kurkata sinne sisään kun sieltä kuuluu outoa ääntä.
eli kyllä se vastuu on jokaisella ennen kaikkea sillä joka epäilee ettei kaikki ole kunnossa. meneehän siinä aikaa jonkin verran kun rupeaa soittelee ja ramppaamaan joka ukon luona mut ehkä se kumminki on kannattavampaa kuin ajaa mettään sen takia tai että se se auto kaatu jossain rampissa jonku päälle.
ihan näin mielen kiinnosta kysyisin mitä se sun opettaja vastasi???Sinetöity kontti voidaan avata ja sinetöidä uudelleen lastin sidonnan tarkastamisen jälkeen. Kuljettaja voi / saa pyytää aukaisua ennen kuin lähtee liikkeelle.
- -aloittaja-
merikontti... kirjoitti:
kyllähän se niin on että jos tuntee ettei ole kontissa kaikki kunnossa T1 paperit käteen ja tullin/satama äijän luukulle sanomaan nyt tarttis tehdä jotain esim kurkata sinne sisään kun sieltä kuuluu outoa ääntä.
eli kyllä se vastuu on jokaisella ennen kaikkea sillä joka epäilee ettei kaikki ole kunnossa. meneehän siinä aikaa jonkin verran kun rupeaa soittelee ja ramppaamaan joka ukon luona mut ehkä se kumminki on kannattavampaa kuin ajaa mettään sen takia tai että se se auto kaatu jossain rampissa jonku päälle.
ihan näin mielen kiinnosta kysyisin mitä se sun opettaja vastasi???vastasi suurinpiirtein samoin kuin sinäkin nyt. Kuljettaja on vastuussa lastistaan. Ja epäilyttävissä tapauksissa ne on avattava ja tarkistettava.
- selvää
Ennen kirjoittamista kannattaa aina vähän ottaa selvää faktoista. Kirjoituksesi on hyvä esimerkki siitä, että kirjoittaja yrittää ampua jotain ryhmää tietämättä edes asioiden perusteita. Ei ihan mennyt nyt vetosi putkeen.
- itse lukemaan!
otankin selvää, kiitos vaan. Olen kuljettaja koulutuksessa ja heti aamulla kysyn tuosta opettajaltani.
En siis ole ampumassa mitään ryhmää, vaan halusin selvyyden tähän asiaan, heti, enkä vasta huomenna. Tattista että olet niin v-mäinen ihminen. - ihmeessä
itse lukemaan! kirjoitti:
otankin selvää, kiitos vaan. Olen kuljettaja koulutuksessa ja heti aamulla kysyn tuosta opettajaltani.
En siis ole ampumassa mitään ryhmää, vaan halusin selvyyden tähän asiaan, heti, enkä vasta huomenna. Tattista että olet niin v-mäinen ihminen.Kysy ihmeessä lommatun kontin avaamisesta. Ei sellaisien avaamiseen ole autokuskeille valtuuksia. Ja muutenkin nuo vastuukysymykset ovat niin olleet esillä Konginkankaan jälkeen, että asian tietää melkein kaikki.
- paitsi me
ihmeessä kirjoitti:
Kysy ihmeessä lommatun kontin avaamisesta. Ei sellaisien avaamiseen ole autokuskeille valtuuksia. Ja muutenkin nuo vastuukysymykset ovat niin olleet esillä Konginkankaan jälkeen, että asian tietää melkein kaikki.
uudet tulevat kuljettajat? Minäkin jotain tiedän, mutta ajattelin kysyä tarkemmin teiltä, jotka enemmän tiedätte ja paremmin. :)
- ollakaan
Kaikkea sitä näkee.
- itse en.
Ainakaan itse en menis aukaisemaan plommeja ilman tullin lupaa. Jos menee aukaisemaan ilman lupaa niin voin sanoa et sitten on sellainen soppa et saa todella selitellä. Ja kaiken lisäks voidaa syyttää vaikka tulli/salakuljetus rikoksesta tai jostain muusta vähemmän kivasta. Helppohan niiden on sanoa et kuljettaja on vastuussa kuorman sidonnasta. Kun eivät osaa vastata mitä tehdä ku onkin kyseessä merikontti ja plommattu sellainen. Onneks noita "huonosti" sidottuja kontteja ei oo osunu omalle kohdalle ja yleensä tollaiset "koiranruoka" kontit on yleensä lempattu tehtaalla lattiasta kattoon, jolloin ei kuorma pääse siirtymään.
- oikeasti..
itse en. kirjoitti:
Ainakaan itse en menis aukaisemaan plommeja ilman tullin lupaa. Jos menee aukaisemaan ilman lupaa niin voin sanoa et sitten on sellainen soppa et saa todella selitellä. Ja kaiken lisäks voidaa syyttää vaikka tulli/salakuljetus rikoksesta tai jostain muusta vähemmän kivasta. Helppohan niiden on sanoa et kuljettaja on vastuussa kuorman sidonnasta. Kun eivät osaa vastata mitä tehdä ku onkin kyseessä merikontti ja plommattu sellainen. Onneks noita "huonosti" sidottuja kontteja ei oo osunu omalle kohdalle ja yleensä tollaiset "koiranruoka" kontit on yleensä lempattu tehtaalla lattiasta kattoon, jolloin ei kuorma pääse siirtymään.
Sinetöityä konttia tai pv:tä ei saa avata ilman tullin lupaa, mutta kyllä avaaminen luvalla onnistuu ja tullisinettejä on raja-asemilla ja satamissa riittävästi: uudelleensinetöinti ei ole ongelma. Liikenneturvallisuus on tärkeä asia.Sen lisäksi, että kuorma on sidottu, pitäisi kuljettajalla olla tarkka tieto lastin sisällöstä, jotta esim. onnettomuustilanteessa pelastuslaitos saisi tiedon välittömästi siitä, onko lastissa vaarallisia aineita.
- 110
oikeasti.. kirjoitti:
Sinetöityä konttia tai pv:tä ei saa avata ilman tullin lupaa, mutta kyllä avaaminen luvalla onnistuu ja tullisinettejä on raja-asemilla ja satamissa riittävästi: uudelleensinetöinti ei ole ongelma. Liikenneturvallisuus on tärkeä asia.Sen lisäksi, että kuorma on sidottu, pitäisi kuljettajalla olla tarkka tieto lastin sisällöstä, jotta esim. onnettomuustilanteessa pelastuslaitos saisi tiedon välittömästi siitä, onko lastissa vaarallisia aineita.
tyypilinen mielipide neropatilta joka ei ole käytänössä koskaan tehnyt näitä homia.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4613927Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181672- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991398Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 521286
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441069
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331057