tenolle

make

mitä mieltä olette?
tarkoitus olisi lähteä tenojoelle kalastelemaan rannoilta virvelillä..
onko liian aikaista?..
mahtaako lohen nousu alkaa millä aijan jaksolla.

37

7479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Baikalin testaaja

      Yleinen muistisääntö Tenon kauden kulusta on, että alkukaudesta (kesäkuun alusta-juhannukseen) on kalaa joessa vähemmän mutta ne kalat joita on ovat keskimäärin isompia kaloja. Heinäkuusta lähtien on joessa enemmän ja kaikenkokoista kalaa.
      Tuoreessa Vapaa-ajan kalastaja lehdessä (3/2007) on hyvä artikkeli Alakönkään kalastuksesta, jos saat lehden käsiisi niin lue se. Vaikka Alaköngäs on tunnettu enemmän perhopaikkana, on on siellä sekä perhokalastusalueen ylä- että alapuolella hyviä paikkoja myös uistimen heittäjälle.

      • Vaihtoehtona Norja

        Teno on mielestäni turistien pilaama joki.En ainakaan itse viitsi Tenolla kalastaa kalliiden lupien ja jatkuvien kinojen takia.Olen käynyt parin kymmenen vuoden aikana Norjassa.Olen saanut kalastaa joilla joilla on tilaa runsaasti ja kalan saanti melko varmaa.Hinnat ovat edulliset kunhan hieman näkee vaivaa vaikkapa tutustumalla Norjan lohijokiin netissä taikka paikallisista esitteistä.Sielläkin kannattaa kalastaa joilla jotka eivät ole "turistirysiä".Mutta tietysti mikäli haluaa tulla nähdyksi ja kuulluksi eli harrastaa juppikalastusta niin Teno on yksi alan parhaista paikoista!


      • ASENTEELLA
        Vaihtoehtona Norja kirjoitti:

        Teno on mielestäni turistien pilaama joki.En ainakaan itse viitsi Tenolla kalastaa kalliiden lupien ja jatkuvien kinojen takia.Olen käynyt parin kymmenen vuoden aikana Norjassa.Olen saanut kalastaa joilla joilla on tilaa runsaasti ja kalan saanti melko varmaa.Hinnat ovat edulliset kunhan hieman näkee vaivaa vaikkapa tutustumalla Norjan lohijokiin netissä taikka paikallisista esitteistä.Sielläkin kannattaa kalastaa joilla jotka eivät ole "turistirysiä".Mutta tietysti mikäli haluaa tulla nähdyksi ja kuulluksi eli harrastaa juppikalastusta niin Teno on yksi alan parhaista paikoista!

        KANNATTAAKIN PYSYÄ TURSKAN HAJUSA L.NORGESSA.


      • kannattaa mennä?
        Vaihtoehtona Norja kirjoitti:

        Teno on mielestäni turistien pilaama joki.En ainakaan itse viitsi Tenolla kalastaa kalliiden lupien ja jatkuvien kinojen takia.Olen käynyt parin kymmenen vuoden aikana Norjassa.Olen saanut kalastaa joilla joilla on tilaa runsaasti ja kalan saanti melko varmaa.Hinnat ovat edulliset kunhan hieman näkee vaivaa vaikkapa tutustumalla Norjan lohijokiin netissä taikka paikallisista esitteistä.Sielläkin kannattaa kalastaa joilla jotka eivät ole "turistirysiä".Mutta tietysti mikäli haluaa tulla nähdyksi ja kuulluksi eli harrastaa juppikalastusta niin Teno on yksi alan parhaista paikoista!

        Norja on tosi kallis maa joka suhteessa. Kalaluvat kalliita myös Norjassa. Ensin ostat valtionluvan ja sitten jokikohtaisen tai vastaavan luvan. Merellä kalastus on vapaata Norjassa tietyin ehdoin, mutta sitten se on sein ja turskan pyyntiä, lähes. Hallitsetko norjankielen?
        Ala- ja Yläköngäs ovat ainoat sallitut "rannalta virvelöintipaikat" Tenojoessa.
        Kinat mihin viitataan ovat lähinnä paikallisia, eivätkä turistia haittaa. Tenojoki on kuitenkin yksi maailman parhaita lohijokia. Lohet elelevät Jäämerellä ja nousevat kutuhommiin Tenolle. Kalastussäännöt sovitaan norjalaisten kanssa yhteisissä kokouksissa.
        Helsingin edustaltakin saa isoja lohia, mutta kokemuksena oleminen Tenonlaaksossa on jo kokemisen arvoinen valoisine öineen.


      • kuittaan vielä
        kannattaa mennä? kirjoitti:

        Norja on tosi kallis maa joka suhteessa. Kalaluvat kalliita myös Norjassa. Ensin ostat valtionluvan ja sitten jokikohtaisen tai vastaavan luvan. Merellä kalastus on vapaata Norjassa tietyin ehdoin, mutta sitten se on sein ja turskan pyyntiä, lähes. Hallitsetko norjankielen?
        Ala- ja Yläköngäs ovat ainoat sallitut "rannalta virvelöintipaikat" Tenojoessa.
        Kinat mihin viitataan ovat lähinnä paikallisia, eivätkä turistia haittaa. Tenojoki on kuitenkin yksi maailman parhaita lohijokia. Lohet elelevät Jäämerellä ja nousevat kutuhommiin Tenolle. Kalastussäännöt sovitaan norjalaisten kanssa yhteisissä kokouksissa.
        Helsingin edustaltakin saa isoja lohia, mutta kokemuksena oleminen Tenonlaaksossa on jo kokemisen arvoinen valoisine öineen.

        Norjan hintataso on huomattavasti tasoittunut EUn aikana.Norjassa on runsaasti lohijokia johon nousee Jäämereltä lohet.Samoin Suomen puolen kauppoihin on usein kohtuullinen matka.Viikon luvat esimerkiksi kolmelle joelle Varangin vuonosta ovat edulliset.Jokia löytyy Norjasta satoja kunkin kukkarolle sopivia.Samoin järvikalastusta harrastava löytää hyviä kalapaikkoja.Kielitaito ei ole esteenä.Itse kuljetan veneen tänä kesänä Norjaan.Vuosien kokemuksella voin todeta vuonokalastuksen todella rikastuttavaksi kokemukseksi.Itse harrastan syvänmeren kalastusta jolloin välineet mahdollistavat suurienkin kalojen saamisen.(Ruijanpallas,Hai lisäksi muitakin runsas lukuinen kalamäärä)Norjassa on paljon kalliita majoitus ja kalastuspaikkoja myöskin kohtuuhintaisia paikkoja mikäli viitsii tutustua erillaisiin vaihtoehtoihin vaikkapa netin välityksellä.Toivoisin kuitenkin etenkin nuorille kalastajille avarakatseisuutta ja erilaisia näkemyksiä eri mahdollisuuksiin.Kireitä siimoja kaikille kalapaikasta riippumatta!


      • vaikka
        kuittaan vielä kirjoitti:

        Norjan hintataso on huomattavasti tasoittunut EUn aikana.Norjassa on runsaasti lohijokia johon nousee Jäämereltä lohet.Samoin Suomen puolen kauppoihin on usein kohtuullinen matka.Viikon luvat esimerkiksi kolmelle joelle Varangin vuonosta ovat edulliset.Jokia löytyy Norjasta satoja kunkin kukkarolle sopivia.Samoin järvikalastusta harrastava löytää hyviä kalapaikkoja.Kielitaito ei ole esteenä.Itse kuljetan veneen tänä kesänä Norjaan.Vuosien kokemuksella voin todeta vuonokalastuksen todella rikastuttavaksi kokemukseksi.Itse harrastan syvänmeren kalastusta jolloin välineet mahdollistavat suurienkin kalojen saamisen.(Ruijanpallas,Hai lisäksi muitakin runsas lukuinen kalamäärä)Norjassa on paljon kalliita majoitus ja kalastuspaikkoja myöskin kohtuuhintaisia paikkoja mikäli viitsii tutustua erillaisiin vaihtoehtoihin vaikkapa netin välityksellä.Toivoisin kuitenkin etenkin nuorille kalastajille avarakatseisuutta ja erilaisia näkemyksiä eri mahdollisuuksiin.Kireitä siimoja kaikille kalapaikasta riippumatta!

        Kvalsund , reppafjord, lohijoki,rauhallinen paikka hintataso ok. ei kovin iso joki. mutta kiva paikka.suosittelen.


      • kalastusta
        Vaihtoehtona Norja kirjoitti:

        Teno on mielestäni turistien pilaama joki.En ainakaan itse viitsi Tenolla kalastaa kalliiden lupien ja jatkuvien kinojen takia.Olen käynyt parin kymmenen vuoden aikana Norjassa.Olen saanut kalastaa joilla joilla on tilaa runsaasti ja kalan saanti melko varmaa.Hinnat ovat edulliset kunhan hieman näkee vaivaa vaikkapa tutustumalla Norjan lohijokiin netissä taikka paikallisista esitteistä.Sielläkin kannattaa kalastaa joilla jotka eivät ole "turistirysiä".Mutta tietysti mikäli haluaa tulla nähdyksi ja kuulluksi eli harrastaa juppikalastusta niin Teno on yksi alan parhaista paikoista!

        Juu oikeessa olet,Tenon kalastuksen on just pilanneet nuo suomalaiset juppiöykkärit.

        Mutta onneksi on Norjan ja Ruotsin lohivedet minne mennä.


      • Aslak Guttorm
        kannattaa mennä? kirjoitti:

        Norja on tosi kallis maa joka suhteessa. Kalaluvat kalliita myös Norjassa. Ensin ostat valtionluvan ja sitten jokikohtaisen tai vastaavan luvan. Merellä kalastus on vapaata Norjassa tietyin ehdoin, mutta sitten se on sein ja turskan pyyntiä, lähes. Hallitsetko norjankielen?
        Ala- ja Yläköngäs ovat ainoat sallitut "rannalta virvelöintipaikat" Tenojoessa.
        Kinat mihin viitataan ovat lähinnä paikallisia, eivätkä turistia haittaa. Tenojoki on kuitenkin yksi maailman parhaita lohijokia. Lohet elelevät Jäämerellä ja nousevat kutuhommiin Tenolle. Kalastussäännöt sovitaan norjalaisten kanssa yhteisissä kokouksissa.
        Helsingin edustaltakin saa isoja lohia, mutta kokemuksena oleminen Tenonlaaksossa on jo kokemisen arvoinen valoisine öineen.

        Tenolle olisi hyvä perustaa jokea hyödyttävä luparahat keräävä säätiö kuten Norjan Laxelf- ja Alta -joella, joka veisi kalastusta pyydä ja vapauta tyyliseksi lupakohtaisella saalisrajoituksella, sekä lisäisi ohjelmapalveluiden myyntiä. Ilo 169 sopimuksen laillistamisella luonto, puhdas vesi ja maa saisivat hinnan ja rahan käyttö pohjoiseen muutenkin tehostuisi turvaten lohestuksen tulevaisuuden Tenolla ja välillisesti muilla lohijoilla.


    • ex-tenon ranta-asukki

      Kiihkein lohennousuaika aikaa hieman ennen juhannusta ja kestää heinäkuun puoliväliin saakka. Riippuu paljolti miten vesitilanne on että kuinka sieltä alajuoksulta kalanousee. Jonkin verran lisätietoa voit katsoa www.tenojoki.fi -sivustolta myös asioista.

      Tuossa joku jo ehätti pitämään juppiharrastuksena. Olen vuosikymmeniä seurannut kalastusta niin se on tavallinen kansa joka siellä pitkälti käy, tehtaantyöläisiä. Aiemmin oli paljon Kekkosen patomien lohijokien ranta-asukkeja.

      Siellä ei paljon ole väliä eikä huomaa kuka on herra ja kuka ei. Kaikki kulkee kalastustamineet päällä ja parhaimmillaan voit löytää hauskan porukan joka kertoo koko yöttömän yön mielenkiintoisia kalastustarinoita.

      On monia mahdollisuuksia siellä harrastaa kalastusta. Suosittelen myöskin veneestä kalastusta. Siihen pääsee pian mukaan kun seuraa mitä muut tekee. Ja monella on sitä ns. ensikertalaisen tuuria.

      Kireitä siimoja!

      • ja petyin pahasti...

        Olin ensikertalainen.Liian pienet perhovehkeet oli mulla siellä alakönkäällä. Minua vitutti, kun minulle selvisi että kalliilla luvalla ei saa onkia niinkauan kuin haluaa( 1 vrk) vaan on odotettava omaa vuoroa
        joka on jotain 10min kerrallaan ja taas tunti odota
        omaa vuoroa. ihan perseestä. Maisemat oli upeat. Mutta se markkinatouhu minua vitutti. Aivan liikaa ihmisiä liian pienellä alueella.

        Onko tenon lähellä
        Norjassa edullisempia kalajokia joihin on edullisemmat luvat ja kalaa saa mukavasti ja saa olla omassa rauhassa? Siis ei mitään"turistirysiä" vaan edullisia paikkoja joista varmasti saa perholla ja uistimilla?
        Jos tiedätte useampia kalajokia paikkoja niin kertokaa?

        Jarmo 1976
        Kainuu


      • kokeilisi
        ja petyin pahasti... kirjoitti:

        Olin ensikertalainen.Liian pienet perhovehkeet oli mulla siellä alakönkäällä. Minua vitutti, kun minulle selvisi että kalliilla luvalla ei saa onkia niinkauan kuin haluaa( 1 vrk) vaan on odotettava omaa vuoroa
        joka on jotain 10min kerrallaan ja taas tunti odota
        omaa vuoroa. ihan perseestä. Maisemat oli upeat. Mutta se markkinatouhu minua vitutti. Aivan liikaa ihmisiä liian pienellä alueella.

        Onko tenon lähellä
        Norjassa edullisempia kalajokia joihin on edullisemmat luvat ja kalaa saa mukavasti ja saa olla omassa rauhassa? Siis ei mitään"turistirysiä" vaan edullisia paikkoja joista varmasti saa perholla ja uistimilla?
        Jos tiedätte useampia kalajokia paikkoja niin kertokaa?

        Jarmo 1976
        Kainuu

        kalastusta Inarinjoella ?
        Sehän on suora jatko tenolle.
        Matin (Inarin)könkäältä ylöspäin uistimen käyttö rannalta on sallittu ja lupakin on halvempi.
        Tilaa kalastaa on ja saat olla vaikka koko luvan yhtä soittoo rannassa.
        Kalaparvet ovat matkalla harventuneet, mutta aivan varmasti kaloja löytyy.
        Tosin perho on varmempi, mutta Lotto on kova sana.
        Gookleta Inarinjoki


      • ongelma...
        ja petyin pahasti... kirjoitti:

        Olin ensikertalainen.Liian pienet perhovehkeet oli mulla siellä alakönkäällä. Minua vitutti, kun minulle selvisi että kalliilla luvalla ei saa onkia niinkauan kuin haluaa( 1 vrk) vaan on odotettava omaa vuoroa
        joka on jotain 10min kerrallaan ja taas tunti odota
        omaa vuoroa. ihan perseestä. Maisemat oli upeat. Mutta se markkinatouhu minua vitutti. Aivan liikaa ihmisiä liian pienellä alueella.

        Onko tenon lähellä
        Norjassa edullisempia kalajokia joihin on edullisemmat luvat ja kalaa saa mukavasti ja saa olla omassa rauhassa? Siis ei mitään"turistirysiä" vaan edullisia paikkoja joista varmasti saa perholla ja uistimilla?
        Jos tiedätte useampia kalajokia paikkoja niin kertokaa?

        Jarmo 1976
        Kainuu

        "...kalliilla luvalla ei saa onkia niinkauan kuin haluaa( 1 vrk) vaan on odotettava omaa vuoroa..."

        Entäs jos menet vaikka huvipuistoon, saatko siellä istua "hurrikaanissa" aamusta iltaan vai täytyykö antaa vuoro välillä toisillekin ?

        Ihme tyyppi, luulitko todellakin voivasi kalastaa maailman parhaalla lohijoella yksin ?
        Ja ei kai ne liian pienet perhovehkeet Tenojoen vika ollut ? Ottasit asioista selvää, niin ei tarviis jälkikäteen valittaa !


      • parhaalla
        ongelma... kirjoitti:

        "...kalliilla luvalla ei saa onkia niinkauan kuin haluaa( 1 vrk) vaan on odotettava omaa vuoroa..."

        Entäs jos menet vaikka huvipuistoon, saatko siellä istua "hurrikaanissa" aamusta iltaan vai täytyykö antaa vuoro välillä toisillekin ?

        Ihme tyyppi, luulitko todellakin voivasi kalastaa maailman parhaalla lohijoella yksin ?
        Ja ei kai ne liian pienet perhovehkeet Tenojoen vika ollut ? Ottasit asioista selvää, niin ei tarviis jälkikäteen valittaa !

        lohijoella on myös niin paljon mittaa, että hyvinkin mahtus kalastaan yksin koko päivän, mutta kun suuren porukan täytyy pakkautua samoille paikoille.

        *Entäs jos menet vaikka huvipuistoon, saatko siellä istua "hurrikaanissa" aamusta iltaan vai täytyykö antaa vuoro välillä toisillekin ? *
        Varmasti saa istua yksin jos vaan maksaa tarpeeksi, on ihan varma.
        Niihin myydään vaankertalippuja tai huvipuisto passeja.
        Pitäisiköhän tenollekin myydä kertaheitto lippuja.
        Yksi heitto paikasta ja odottamaan seuraavaan paikkaan.
        Mä ainakin meinaan saada kalastaa tenollakin yksin,vaikka se ei ole mikään maailman paras lohijoki.
        Joessa on muuten ihan kiva Harrikanta jota on aina välillä kiva kalastella pienillä perhovehkeillä.


      • euroopan
        parhaalla kirjoitti:

        lohijoella on myös niin paljon mittaa, että hyvinkin mahtus kalastaan yksin koko päivän, mutta kun suuren porukan täytyy pakkautua samoille paikoille.

        *Entäs jos menet vaikka huvipuistoon, saatko siellä istua "hurrikaanissa" aamusta iltaan vai täytyykö antaa vuoro välillä toisillekin ? *
        Varmasti saa istua yksin jos vaan maksaa tarpeeksi, on ihan varma.
        Niihin myydään vaankertalippuja tai huvipuisto passeja.
        Pitäisiköhän tenollekin myydä kertaheitto lippuja.
        Yksi heitto paikasta ja odottamaan seuraavaan paikkaan.
        Mä ainakin meinaan saada kalastaa tenollakin yksin,vaikka se ei ole mikään maailman paras lohijoki.
        Joessa on muuten ihan kiva Harrikanta jota on aina välillä kiva kalastella pienillä perhovehkeillä.

        parhaalla lohijoella. Ja tarkoitus oli verrata "normi" lupia/lippuja. Tokihan rahalla paljon muutakin...
        Se vaan on kummajuttu noissa kalapaikoissakin, sinne missä on muita kalassa, niin sinne sitä vaan täytyy sekaan ahtautua ja sitten tulosena on tämmösiä "petyin pahasti" tapauksia.
        Olen samaa mieltä, että jokivartta riittää ihan yksin kalastamiseenkin, jos sitä on vailla.


    • Jopi

      Mahtaako elokuussa (puolessa välissä) olla Tenolla enää ruuhkia? Ja onkos sieltä mahdollista saada vielä kaloja siihen aikaan?

      • salmonsax

        No on jutut kyselijöillä. Viestiketjun aloittaja "make" kysyy 15.5 eli toukokuun puolivälissä, onko liian aikaista lähteä. Prkl...tuolloinhan Teno oli umpijäässä ja rannalla puolimetriä lunta. Sama jannu kyselee virvelöinnistä rannalta, joka todellakin on sallittua vain muutamassa paikassa. Neuvo nro 1: -mene Make hyvä kirjolohilammelle näin aluksi ja lue sen jälkeen vaikka jokin Tenon kalakirja tai muutama lehtiartikkeli lohenkalastuksesta.
        Sitten tälle "liian pienet kalavehkeet": -kuten sinua joku jo neuvoikin, mene jollekin sivujoelle, siellä saa todellakin kalastaa rauhassa ja tilaa on,sekä kaloja. (oma perhokalani Utsjoesta 10,1 kg, yhden käden vavalla).
        Jopille: elokuussa saa vielä hyvinkin kalaa, alkavat tosin muuttua jo kutuväriinsä eli ovat tummia ei enää kirkkaita nousukaloja.

        Neuvo kaikille uusille Tenolle menijöille:
        Kalastakaa yksi tai pari vuorokautta veneestä paikallisen soutajan kanssa tai sitten kokeneen kävijän kanssa. Se aika ei mene hukkaan. Sen jälkeen voi alkaa kokeilemaan omia siipiään ja kerätä kokemusta.

        Terv. Tenolla jo vuodesta 1978


    • rannalta

      Minkä takia virvelöinti rannalta käsin on sallittua vain kahdessa paikassa koko tenojokivarressa? Miksi näin on? Joella on mittaa satoja kilometrejä, mutta silti kaikki virvelöijät pakotetaan tungeksimaan ja jonottamaan samoille paikoille.

      Ja miksi sitten perhovavalla saa kuitenkin kalastaa rannalta koko joen mitalta?

      muitakin typeriä sääntöjä: Minkä takia kaikkien on aloitettava kalastus samaan aikaan, eli klo 19? Tai no eihän sitä ole PAKKO aloittaa siihen aikaan, mutta lupia ei myydä kuin klo 19 alkavina.

      • ihme sääntöjä

        Kerran lehdessä oli kuva Tenon pyytäjän saaliista.Se pienempi kala oli korkeintaan kikkelin mittainen.Mikä mahtaa olla lohen alamitta Tenolla?


      • kolmessa

        paikassa, alakögkäällä, yläkögkäällä ja matinkögkäällä.
        Matinkögkäältä ylöspäin lupa muuttuu Inarinjoen luvaksi ja siitä ylöspäin on sallittu vievelöinti rannalta.


      • ja tietoa
        kolmessa kirjoitti:

        paikassa, alakögkäällä, yläkögkäällä ja matinkögkäällä.
        Matinkögkäältä ylöspäin lupa muuttuu Inarinjoen luvaksi ja siitä ylöspäin on sallittu vievelöinti rannalta.

        Voihan sen sotkea näinkin, että Tenonluvalla. Inarijoki alkaa kuitenkin Karigasniemen sillankupeesta ja Matinköngäs kuuluu siis Inarijokeen. Tenossa kaksi rantaheittopaikkaa.

        "Uistinkalastus rannalta
        On sallittu Inarijoessa Matinkönkäästä ylöspäin,
        Skietshamjoessa kokonaisuudessaan, Matinkönkäässä,
        Yläkönkäässä ja Alakönkäässä. Alakönkään
        rannalta kalastusalue jakaantuu kahteen osaan siten,
        että Könkään alaosasta 600 m ylävirtaan on alue,
        jolla on lupa kalastaa vain perholla ilman heittopainoa.
        Alueet on merkitty kilvillä maastoon.
        Uistinkalastusalueilla saa heittää perhoa rannalta
        myös kohoa ja painoa käyttäen.
        Edellä mainittujen alueiden ulkopuolella kalastus
        rannalta on sallittu vain käyttämällä perhoa ilman
        heittopainoa (alle 16-vuotiaille sallittu perho ja
        koho)." Paljon muitakin rajoituksia löytyy.

        Kalastusta on jouduttu rajoittamaan kalan kutupaikoille nousun turvaamiseksi ja kalakantojen
        säilymisen vuoksi. Alueella käy vuosittain tuhansia enemmän ja vähemmän taitavia vapaa-ajankalastajia. Niin kauan kun tulijoita riittää, rajoitukset jatkuvat ja elävät tilanteiden mukaan. Hinta-taso pysyy myös korkeana ja tulee varmasti vielä nousemaan.


      • lakitekstiä...
        ihme sääntöjä kirjoitti:

        Kerran lehdessä oli kuva Tenon pyytäjän saaliista.Se pienempi kala oli korkeintaan kikkelin mittainen.Mikä mahtaa olla lohen alamitta Tenolla?

        6 §
        Velvollisuus päästää kala vapaaksi
        Kukaan ei saa pyydystää tai tappaa 25 cm pienempää lohta, taimenta tai nieriää mitattuna leuan päästä pyrstön kärkeen. Alamittainen kala on viipymättä laskettava veteen.

        Seuraavissa tapauksissa tulee myös täysimittainen lohi viipymättä laskea takaisin veteen:

        1) kun se on pyydystetty lohen rauhoitusaikana,

        2) kun se on pyydystetty pyydyksellä, joka on kielletty lohen kalastuksessa, sekä

        3) kun se on talvikko.

        Kuollut lohi, joka on pyydetty 2 momentin 1)-3) -kohtien vastaisesti, tulee toimittaa kalastuksenvalvojalle tai nimismiehelle myytäväksi. Myyntitulo tilitetään valtiolle.

        Kokonaisuudessaan lakipykälät löytyy http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1989/19890094


      • kauhiast hämmästelen
        lakitekstiä... kirjoitti:

        6 §
        Velvollisuus päästää kala vapaaksi
        Kukaan ei saa pyydystää tai tappaa 25 cm pienempää lohta, taimenta tai nieriää mitattuna leuan päästä pyrstön kärkeen. Alamittainen kala on viipymättä laskettava veteen.

        Seuraavissa tapauksissa tulee myös täysimittainen lohi viipymättä laskea takaisin veteen:

        1) kun se on pyydystetty lohen rauhoitusaikana,

        2) kun se on pyydystetty pyydyksellä, joka on kielletty lohen kalastuksessa, sekä

        3) kun se on talvikko.

        Kuollut lohi, joka on pyydetty 2 momentin 1)-3) -kohtien vastaisesti, tulee toimittaa kalastuksenvalvojalle tai nimismiehelle myytäväksi. Myyntitulo tilitetään valtiolle.

        Kokonaisuudessaan lakipykälät löytyy http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1989/19890094

        siis 25 senttinen!Meillä etelässä saa ottaa yli puolet pitemmän.Toi Lohi tosiaan on vain kikkelin mittainen eikä mikään uljas kalojen Kuningas josta saa tehtyä maailman parhaita Lohifileitä!


      • miehen normaali
        ihme sääntöjä kirjoitti:

        Kerran lehdessä oli kuva Tenon pyytäjän saaliista.Se pienempi kala oli korkeintaan kikkelin mittainen.Mikä mahtaa olla lohen alamitta Tenolla?

        mitta se 25 cm:n kikkeli.
        Kerran ja eräässä lehdessä eräs kuva, jossa eräs kala, erään miehen kädessä...
        Ja sitten vielä joku provosoituu mokomasta.


      • sieltä noita
        kauhiast hämmästelen kirjoitti:

        siis 25 senttinen!Meillä etelässä saa ottaa yli puolet pitemmän.Toi Lohi tosiaan on vain kikkelin mittainen eikä mikään uljas kalojen Kuningas josta saa tehtyä maailman parhaita Lohifileitä!

        noin 25cm pituisia lohia juurikaan tule. Joessa olevat smoltit ovat pienempiä ja ensimmäistä kertaa merestä jokeen nousevat titit ovat sitten isompia. Ja vasta useamman kerran meressä käyneet ovat sitten niitä LOHIA.


      • joka käy
        miehen normaali kirjoitti:

        mitta se 25 cm:n kikkeli.
        Kerran ja eräässä lehdessä eräs kuva, jossa eräs kala, erään miehen kädessä...
        Ja sitten vielä joku provosoituu mokomasta.

        Tenolla on 25cm kikkeli. Sillä voi mitata et tuliko alamitta.


      • kysyn kuitennii
        sieltä noita kirjoitti:

        noin 25cm pituisia lohia juurikaan tule. Joessa olevat smoltit ovat pienempiä ja ensimmäistä kertaa merestä jokeen nousevat titit ovat sitten isompia. Ja vasta useamman kerran meressä käyneet ovat sitten niitä LOHIA.

        sitten näitä 25 senttisiä kutsutaan ?---kikkeliä ?


      • Mie se vain
        ja tietoa kirjoitti:

        Voihan sen sotkea näinkin, että Tenonluvalla. Inarijoki alkaa kuitenkin Karigasniemen sillankupeesta ja Matinköngäs kuuluu siis Inarijokeen. Tenossa kaksi rantaheittopaikkaa.

        "Uistinkalastus rannalta
        On sallittu Inarijoessa Matinkönkäästä ylöspäin,
        Skietshamjoessa kokonaisuudessaan, Matinkönkäässä,
        Yläkönkäässä ja Alakönkäässä. Alakönkään
        rannalta kalastusalue jakaantuu kahteen osaan siten,
        että Könkään alaosasta 600 m ylävirtaan on alue,
        jolla on lupa kalastaa vain perholla ilman heittopainoa.
        Alueet on merkitty kilvillä maastoon.
        Uistinkalastusalueilla saa heittää perhoa rannalta
        myös kohoa ja painoa käyttäen.
        Edellä mainittujen alueiden ulkopuolella kalastus
        rannalta on sallittu vain käyttämällä perhoa ilman
        heittopainoa (alle 16-vuotiaille sallittu perho ja
        koho)." Paljon muitakin rajoituksia löytyy.

        Kalastusta on jouduttu rajoittamaan kalan kutupaikoille nousun turvaamiseksi ja kalakantojen
        säilymisen vuoksi. Alueella käy vuosittain tuhansia enemmän ja vähemmän taitavia vapaa-ajankalastajia. Niin kauan kun tulijoita riittää, rajoitukset jatkuvat ja elävät tilanteiden mukaan. Hinta-taso pysyy myös korkeana ja tulee varmasti vielä nousemaan.

        Miten se joki kesken kaiken muuttaa nimeänsä sillan kohdalta. Nimi Inarijoki on varmasti ollut kauan ennen siltaa. Luonteva joen nimen muutos tapahtuu esimerkiksi joen haaroissa. Joten Inarijokea lasketaan alavirtaan Karasjoen suuhun asti. Sitten ollaan Tenolla.


      • TENO JATKUU TANANA...
        Mie se vain kirjoitti:

        Miten se joki kesken kaiken muuttaa nimeänsä sillan kohdalta. Nimi Inarijoki on varmasti ollut kauan ennen siltaa. Luonteva joen nimen muutos tapahtuu esimerkiksi joen haaroissa. Joten Inarijokea lasketaan alavirtaan Karasjoen suuhun asti. Sitten ollaan Tenolla.

        NYT EN YMMÄRRÄ LAINKAAN...TENO ON TENO JA JATKUU NORJAN PUOLELLA TANANA.MITEN NIIN INARIJOKI...
        JA KUULE.. KEN KERRAN ON LAAPPIIN EKSYNYT OUTO TENHO ON POHJOLAN MAILLA...TAAS AUTON KEULA HEINÄKUUN ALUSSA TENOA KOHTI... NE HIENOT IHMISET, MAISEMAT JA KALAT.. NIITÄKIN ON VUOSIEN VARRELLA TULLUT..YLI KYMPPIKILOISIA,,,JA VIELÄ IHMISISTÄ. SIELLÄ KATSOTAAN MIES EIKÄ NUTTU/SAMOIN NAINEN.VAIKKA TIEDETÄÄN MITÄ IHMISET ON NIINKU ARVOLTAAN SE PAINA VAAASSA TINTTIÄKÄÄN.....HI


      • että sitä
        TENO JATKUU TANANA... kirjoitti:

        NYT EN YMMÄRRÄ LAINKAAN...TENO ON TENO JA JATKUU NORJAN PUOLELLA TANANA.MITEN NIIN INARIJOKI...
        JA KUULE.. KEN KERRAN ON LAAPPIIN EKSYNYT OUTO TENHO ON POHJOLAN MAILLA...TAAS AUTON KEULA HEINÄKUUN ALUSSA TENOA KOHTI... NE HIENOT IHMISET, MAISEMAT JA KALAT.. NIITÄKIN ON VUOSIEN VARRELLA TULLUT..YLI KYMPPIKILOISIA,,,JA VIELÄ IHMISISTÄ. SIELLÄ KATSOTAAN MIES EIKÄ NUTTU/SAMOIN NAINEN.VAIKKA TIEDETÄÄN MITÄ IHMISET ON NIINKU ARVOLTAAN SE PAINA VAAASSA TINTTIÄKÄÄN.....HI

        Tässä vaan, että Tenossa on kaksi päätä ja varsi.
        Alkupää eli Inarijoki, varsi niin kuin Tenojoki ja alapää Norjassa sitten Tanaelv joka laskee Tanafjord:iin. Voisi tietenki viisaasti viisastella, että Tenojoki alkaa Karasjoesta, johon Inarijoki yhtyy ja näin saa alkunsa TENOJOKI, tai sitten ei.


      • jag måste komma ny
        että sitä kirjoitti:

        Tässä vaan, että Tenossa on kaksi päätä ja varsi.
        Alkupää eli Inarijoki, varsi niin kuin Tenojoki ja alapää Norjassa sitten Tanaelv joka laskee Tanafjord:iin. Voisi tietenki viisaasti viisastella, että Tenojoki alkaa Karasjoesta, johon Inarijoki yhtyy ja näin saa alkunsa TENOJOKI, tai sitten ei.

        tanaelv....


    • torsti3

      Just appiukko soitti Tenolta. Kuulemma tosi paljon kalaa! Oli saanu perhovehkeillä viime yönä 3 yli kympin kalaa ja useita lohijalkoja, ei ollut ainoa mies joka oli saanut kalaa, oli pitkin jokivartta ollu tapahtumia, jollain oli rulla tyhjentynyt kalan kiskoessa. Lopulta paukkunu siimat poikki. Ajattelin jäädä huomenna sairaslomalle ja työntää 400 ässän keulan kohti pohjoista.. Onnea niille jotka ovat jo kesälomilla ja kenties vavan varressa

      • Nimetön

        Tietääkö torsti3 millä perhoilla oli saanu nuo kalat tenolta....olis reissu tiedossa...


      • torsti3
        Nimetön kirjoitti:

        Tietääkö torsti3 millä perhoilla oli saanu nuo kalat tenolta....olis reissu tiedossa...

        En tiedä perhon nimeä, mutta 6 koon kakshaarakoukku, hopearunko, perässä punaista, ja mustat siivet, erittäin harvat, eli vähäkarvainen. Yksi oli tullu muuten samanlaisella, mutta täys mustarunko.


      • tommosia
        torsti3 kirjoitti:

        En tiedä perhon nimeä, mutta 6 koon kakshaarakoukku, hopearunko, perässä punaista, ja mustat siivet, erittäin harvat, eli vähäkarvainen. Yksi oli tullu muuten samanlaisella, mutta täys mustarunko.

        perhoja kukaan käytä Tenolla ;-D

        Todennäköisesti 99,99%:lla perhomiehistä on tommosia rasioissaan.
        Perhon valinta muutenkin on niin vaikeaa; musta muuten ja punanen perä, siinä se on tenonperho, muuta ei tarvii.


      • Kallaalllaalallallaa

        Joo mulla on jo BMV 750 v2007, ajettu 5000km jo melkein pakattuna valmiiksi reissuuun. Minulla on elokuun loppuun lomaa joten Tenolle vaan,,,


    • vetouistelu

      Millanen uistin olisi Tenolla hyvä, jolla saisi varmasti lohta. Väri? Saako Tenolta nyt hyvin tähän aikaan lohia vetouistelemalla?

      • sellaista

        uistinta olekkaan, jolla VARMASTI saa Tenosta lohta. Lohen saanti on aina enempi tai vähempi "sattumien" summa, joskus saa ja jos sitten ei.
        Esim. Emmat ja Joonakset vois olla melko varmoja valintoja uistimeksi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1857
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1553
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1256
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      8
      1139
    Aihe