Siipipyörä

Mikä rikkoi

Eipä kestänyt siipipyörä pitkään,vain 10 tuntia, ja jäi vain ruoto jäljelle.
Pumppu on Johnson F7B-8. Imupuolella ei ollut mitään tukkoa. Voiko vaurion aiheuttaa hieno muta johon vetolaite otti kosketusta?

15

2343

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muta

      Harvoin hieno muta on aivan tasajakoista joten luulen, että siellä on ollut hieman karheampaakin aineista.

      • ettää

        vedenkulku estynyt, käytetty kuivana tms.

        Tuohoutuu tuo siipipyörä melko äkäseen.

        Katso että se kuppi missä siipipyörä pyörii on ehjä.


      • ei kuivana
        ettää kirjoitti:

        vedenkulku estynyt, käytetty kuivana tms.

        Tuohoutuu tuo siipipyörä melko äkäseen.

        Katso että se kuppi missä siipipyörä pyörii on ehjä.

        Kyllä oli vettä saatavilla koko ajan. On itse marinoitu kone,miten pumput kestää kierroksia?
        Ei ole suodatinta tuloputkessa,joten ehkä 5 millin kivet voi mennä pumppuun,onkohan ne ehkä sen tuhonneet.Minnehän ne kumin jäänteet on sitten joutuneet? Lämmönvaihdin on 20 millin putkea ja se tuntui olevan auki.


      • siipipyörän rasvaus
        ei kuivana kirjoitti:

        Kyllä oli vettä saatavilla koko ajan. On itse marinoitu kone,miten pumput kestää kierroksia?
        Ei ole suodatinta tuloputkessa,joten ehkä 5 millin kivet voi mennä pumppuun,onkohan ne ehkä sen tuhonneet.Minnehän ne kumin jäänteet on sitten joutuneet? Lämmönvaihdin on 20 millin putkea ja se tuntui olevan auki.

        Ainakin sisämoottorien siipipyörissä neuvotaan rasvaamaan pyörä ennen asentamista. Voiko tuo pyörä olla niin herkkä kuivakäytölle että rasvaamaton pyörä hajoaa enne kuin vettä imeytyy sinne asti???


      • 55v vesillä
        ei kuivana kirjoitti:

        Kyllä oli vettä saatavilla koko ajan. On itse marinoitu kone,miten pumput kestää kierroksia?
        Ei ole suodatinta tuloputkessa,joten ehkä 5 millin kivet voi mennä pumppuun,onkohan ne ehkä sen tuhonneet.Minnehän ne kumin jäänteet on sitten joutuneet? Lämmönvaihdin on 20 millin putkea ja se tuntui olevan auki.

        - Uusi pumppu ilmattava aina ennen ensimmäistä starttausta

        - Onhan pumppu vesirajan alapuolella, itse marinoiduissa joskus nostettu liian ylös

        - Imupulella letkussa joskus ilmapussi ylöspäin

        - Imuletku liian pientä, heikkoa, Saattaa mennä "lyttyyn", jos veden tulo estyy jostain syystä.

        - Pumpun kierrosluku liian suuri imupuoleen nähden, ei saa tarpeeksi vettä

        Eli ennen ensi käynnistystä pumpun ilmaruuvia tai kantta raotettava, niin että vesi virtaa ja työntää ilmat pihalle. Siksi tuo pumpun rasvaus ohje. Pumppu kestää rasvattuna, jos ilmaus unohtunut.

        Anna lisätietoja: Tekikö pumppu kerrasta stopin vai pienenikö kierto vähitellen?
        Ajossa vai paikallaan käydesssä?
        - jne???


      • Korkealla
        55v vesillä kirjoitti:

        - Uusi pumppu ilmattava aina ennen ensimmäistä starttausta

        - Onhan pumppu vesirajan alapuolella, itse marinoiduissa joskus nostettu liian ylös

        - Imupulella letkussa joskus ilmapussi ylöspäin

        - Imuletku liian pientä, heikkoa, Saattaa mennä "lyttyyn", jos veden tulo estyy jostain syystä.

        - Pumpun kierrosluku liian suuri imupuoleen nähden, ei saa tarpeeksi vettä

        Eli ennen ensi käynnistystä pumpun ilmaruuvia tai kantta raotettava, niin että vesi virtaa ja työntää ilmat pihalle. Siksi tuo pumpun rasvaus ohje. Pumppu kestää rasvattuna, jos ilmaus unohtunut.

        Anna lisätietoja: Tekikö pumppu kerrasta stopin vai pienenikö kierto vähitellen?
        Ajossa vai paikallaan käydesssä?
        - jne???

        Jaa enpä tuota ajatellut kun asensin pumpun.Moottori on Mitsubishin 2,5 litrainen ja pumppu on ohjaustehostajan paikalla,siis huomattavasti vesirajan yläpuolella.Tuloputket on kunnossa on 25mm kuparia.Toimi hienosti noin 10 tuntia ja sitten meni normaaliajossa rikki.
        Ihme juttu että vedentulo estyi ja pumppu pääsi käymään kuivana.
        Pitää nyt harkita pumpun siirtämistä alemmas.Kierrrosluku pumpulla on sama kuin moottorilla ,vaikka pienemmätkin kierrokset varmaan riittäisi


      • 55v vesillä
        Korkealla kirjoitti:

        Jaa enpä tuota ajatellut kun asensin pumpun.Moottori on Mitsubishin 2,5 litrainen ja pumppu on ohjaustehostajan paikalla,siis huomattavasti vesirajan yläpuolella.Tuloputket on kunnossa on 25mm kuparia.Toimi hienosti noin 10 tuntia ja sitten meni normaaliajossa rikki.
        Ihme juttu että vedentulo estyi ja pumppu pääsi käymään kuivana.
        Pitää nyt harkita pumpun siirtämistä alemmas.Kierrrosluku pumpulla on sama kuin moottorilla ,vaikka pienemmätkin kierrokset varmaan riittäisi

        Sinun ei kannata harkita pumpun siirtämistä vaan siirtää se alemaksi, muuten siitä tulee ikuisuus ongelma.

        Ja nuo pumpun kierrokset tuntuvat aika kovilta. Pumpunhan ei tarvitse muuta kuin "lotkotella" hiljakseen jos lämmönvaihtimet ovat oikein mitoitettu.

        Se vedentulon estyminen, siihen riittää, että yksi siipi on murtunut ensin ja tukkinut painepuolen. Sen jälkeen muistakin tulee kumimurua. Jos ne kuminpalat ovat menneet pumpun painepuolella olevasta pienestä reijästä läpi, ovat ne niin pientä silppua ettei niistä enempää vahinkoa tule, ovat aika hankalia poistettavia.
        Ja jos varman päälle pelaat, pitäisi se kumitöhnä puhaltaa vedellä siihen suuntaan mistä ovat tulleetkin eli pumpulle päin.

        Muuta: Sanoit imupuolen olevan 25 mm kuparia, ilmeisesti se on kumminkin 28 mm päältä mitattuna. Ja tuolla kuparilla on ikävä tapa kovettua tärinässä esim. jos kone on asennettu kumityynyjen varaan eikä kiinitetty suoraan runkoon, (teräsvene) on siihen imuputkeen asennettava pätkä kumiletkua väliin, tuohon 28mm kupariin saa sopivaa, kankasvahvistettua, mustaa letkua alan liikkeistä. Muuten tärisee taatusti poikki.

        Tuo Mitsu on muuten hyvä kone, meillä yksi sellainen ammattikäytössä, turbolla, mutta kansi heikko lenkki, jos lämpenee. Kaksi kansiremonttia tehtiin, juuri noiden jäähdytysongelmien takia. (Pohjaventtiilin imuaukko liian lähellä veden pintaa, hörppi ilmaa joissain tilanteissa. Nyt toiminut, muutoksen jälkeen kaksi kesää)
        Että pienestä ne ongelmat joskus alkavat.


      • Kiitos neuvoista
        55v vesillä kirjoitti:

        Sinun ei kannata harkita pumpun siirtämistä vaan siirtää se alemaksi, muuten siitä tulee ikuisuus ongelma.

        Ja nuo pumpun kierrokset tuntuvat aika kovilta. Pumpunhan ei tarvitse muuta kuin "lotkotella" hiljakseen jos lämmönvaihtimet ovat oikein mitoitettu.

        Se vedentulon estyminen, siihen riittää, että yksi siipi on murtunut ensin ja tukkinut painepuolen. Sen jälkeen muistakin tulee kumimurua. Jos ne kuminpalat ovat menneet pumpun painepuolella olevasta pienestä reijästä läpi, ovat ne niin pientä silppua ettei niistä enempää vahinkoa tule, ovat aika hankalia poistettavia.
        Ja jos varman päälle pelaat, pitäisi se kumitöhnä puhaltaa vedellä siihen suuntaan mistä ovat tulleetkin eli pumpulle päin.

        Muuta: Sanoit imupuolen olevan 25 mm kuparia, ilmeisesti se on kumminkin 28 mm päältä mitattuna. Ja tuolla kuparilla on ikävä tapa kovettua tärinässä esim. jos kone on asennettu kumityynyjen varaan eikä kiinitetty suoraan runkoon, (teräsvene) on siihen imuputkeen asennettava pätkä kumiletkua väliin, tuohon 28mm kupariin saa sopivaa, kankasvahvistettua, mustaa letkua alan liikkeistä. Muuten tärisee taatusti poikki.

        Tuo Mitsu on muuten hyvä kone, meillä yksi sellainen ammattikäytössä, turbolla, mutta kansi heikko lenkki, jos lämpenee. Kaksi kansiremonttia tehtiin, juuri noiden jäähdytysongelmien takia. (Pohjaventtiilin imuaukko liian lähellä veden pintaa, hörppi ilmaa joissain tilanteissa. Nyt toiminut, muutoksen jälkeen kaksi kesää)
        Että pienestä ne ongelmat joskus alkavat.

        Tuloputkeen olen laittanut tosiaankin kumisen haitariletkun väliin ja tukenut putken moottoriin.Siipipyöränpalat olivat jääneet painepuolen putkeen ja oli helppo poistaa.Miten lie käynyt kannen kun moottori kiehutti kohtalaisesti,mutta se on sen ajan murhe sitten.
        On muuten ensimmäinen kesä moottoriveneilyssä,paatin ostin syksyllä ja talven olen sitä laitellut. Tietoa on täällä netissä tarjolla ihan mukavasti.


      • Henry Morgan
        Kiitos neuvoista kirjoitti:

        Tuloputkeen olen laittanut tosiaankin kumisen haitariletkun väliin ja tukenut putken moottoriin.Siipipyöränpalat olivat jääneet painepuolen putkeen ja oli helppo poistaa.Miten lie käynyt kannen kun moottori kiehutti kohtalaisesti,mutta se on sen ajan murhe sitten.
        On muuten ensimmäinen kesä moottoriveneilyssä,paatin ostin syksyllä ja talven olen sitä laitellut. Tietoa on täällä netissä tarjolla ihan mukavasti.

        Kannattaa kiristää kansi uudelleen löysäämällä ensin kiristettävää pulttia ja vetämällä sen jälkeen momenttiin yksi kerrallaan.

        Usein riittää lämpöisenä käyneen koneen käyttökuntoon saamiseksi, jos ei aivan kuivana ole päässyt käymään.


      • 55v vesillä
        Kiitos neuvoista kirjoitti:

        Tuloputkeen olen laittanut tosiaankin kumisen haitariletkun väliin ja tukenut putken moottoriin.Siipipyöränpalat olivat jääneet painepuolen putkeen ja oli helppo poistaa.Miten lie käynyt kannen kun moottori kiehutti kohtalaisesti,mutta se on sen ajan murhe sitten.
        On muuten ensimmäinen kesä moottoriveneilyssä,paatin ostin syksyllä ja talven olen sitä laitellut. Tietoa on täällä netissä tarjolla ihan mukavasti.

        "tummaan". Tämä sinun veneilysi alkoi aivan normaalin kaavan mukaan. Näitä takapakkeja tulee olemaan mutta ota ne osana veneilyä.
        Toinen kesä menee jo taatusti paremmin, kun maltat ottaa tämän kesän "koeajon" merkeissä.

        Ja maltat olla rakentelematta mitään ylimääräistä, ennenkuin tunnet paattiasi paremmin.

        Esim. jätä kaikki 2-akku systeemit pois. Paras 2-akku järjestelmä on toinen, uusi akku, minkä pidät puhtaana ja kuivana veneessäsi kaapelit.
        2-3 krt kesässä lataat varaakun, et jää päälle unohtuneen pilsipumpun, ankkurivalon tms takia tuuliajolle.

        Ja täältä saa todella neuvoja, kun osaa kysyä oikein. Esimerkeinä: Onko kyseessä puu, teräs vai muu vene. Tai sisämoottori, sisäperämoottori, ajeletko suola/makeavedessä jne.

        Minäkin luulin tietäväni kaikki, koska pienin veneeni oli kaksi yhteen sidottua tukkipuuta ja suurin taitaa olla 300m3 palkoproomu.

        Kummasti täällä joutuu nöyrtymään, kun huomaa, että mitä enemmän näitä vastauksia lukee, sen vähemmän itse tietää.


      • TNT
        55v vesillä kirjoitti:

        "tummaan". Tämä sinun veneilysi alkoi aivan normaalin kaavan mukaan. Näitä takapakkeja tulee olemaan mutta ota ne osana veneilyä.
        Toinen kesä menee jo taatusti paremmin, kun maltat ottaa tämän kesän "koeajon" merkeissä.

        Ja maltat olla rakentelematta mitään ylimääräistä, ennenkuin tunnet paattiasi paremmin.

        Esim. jätä kaikki 2-akku systeemit pois. Paras 2-akku järjestelmä on toinen, uusi akku, minkä pidät puhtaana ja kuivana veneessäsi kaapelit.
        2-3 krt kesässä lataat varaakun, et jää päälle unohtuneen pilsipumpun, ankkurivalon tms takia tuuliajolle.

        Ja täältä saa todella neuvoja, kun osaa kysyä oikein. Esimerkeinä: Onko kyseessä puu, teräs vai muu vene. Tai sisämoottori, sisäperämoottori, ajeletko suola/makeavedessä jne.

        Minäkin luulin tietäväni kaikki, koska pienin veneeni oli kaksi yhteen sidottua tukkipuuta ja suurin taitaa olla 300m3 palkoproomu.

        Kummasti täällä joutuu nöyrtymään, kun huomaa, että mitä enemmän näitä vastauksia lukee, sen vähemmän itse tietää.

        0n aika oleellinen asia pumppua valittaessa.Liian suuret kierrokset tuhoaa siipipyörän ja toi vähän kuulostais siltä.

        F7 pumppujen siipipyörät kestää JB:n kirjan mukaan kierroksia siipipyörästä riippuen 1500/2000/3000rpm.Tää oli vuoden 2002 tietoa.

        Laita ihmeessä merivesisuodatin se pitää suuremmat roskat poissa pumpusta ja imuletku pitää olla vahvistettu ettei se mene lyttyyn.

        Pari pikku asiaa vielä

        -En ole ikinä ilmannut pumppuja mitenkään ja hyvin on toiminut.
        -En asentaisi pumppua vesirajan alapuolelle ei ole toiminnan kannalta mitään merkitystä,mutta esim pumpun tiivisteiden pettäessä vettä vuotaa vaikka kone ei kävisikään.
        -Jos rasvaat siipipyörän niin käytä siihen tarkotettua rasvaa(nitriili siipipyörät kestää myös öljypitosia rasvoja)


      • 55v vesillä
        TNT kirjoitti:

        0n aika oleellinen asia pumppua valittaessa.Liian suuret kierrokset tuhoaa siipipyörän ja toi vähän kuulostais siltä.

        F7 pumppujen siipipyörät kestää JB:n kirjan mukaan kierroksia siipipyörästä riippuen 1500/2000/3000rpm.Tää oli vuoden 2002 tietoa.

        Laita ihmeessä merivesisuodatin se pitää suuremmat roskat poissa pumpusta ja imuletku pitää olla vahvistettu ettei se mene lyttyyn.

        Pari pikku asiaa vielä

        -En ole ikinä ilmannut pumppuja mitenkään ja hyvin on toiminut.
        -En asentaisi pumppua vesirajan alapuolelle ei ole toiminnan kannalta mitään merkitystä,mutta esim pumpun tiivisteiden pettäessä vettä vuotaa vaikka kone ei kävisikään.
        -Jos rasvaat siipipyörän niin käytä siihen tarkotettua rasvaa(nitriili siipipyörät kestää myös öljypitosia rasvoja)

        Tuo pumpun korkeus vesipintaan vähän kaksipiippuinen juttu.

        Pumpustahan menee yleensä akselitiiviste, joka alkaa tiputtelulla. Näin vika löytyy heti, jos pumppu on alempana kuin vesipinta.
        Silti pumppu ei menetä imutehoaan, varsinkaan jos siipipyörä vetelee viimeisiään.

        Vesipinnan yläpuolella oleva pumppu sitävastoin saattaa käydä kuivana vastaavassa tilanteessa, koska imee ilmaa akselitiivisteen kautta.

        Tuota minun näkemystä puoltaa yksi kokemus takavuosilta:

        Mylläsin jossain hiekkarannassa (3%) ja imupuoli tietenkin kiveä täynnä, eikä yhtään ainoata siipeä jäljellä.
        Varasiiven sain rakennettua "juomatölkistä", leikkaamalla ohuita liuskoja siitä, jotka nuotiolla kuumensin ja sulatin siiven karaan kiinni. Tällä siivellä ajoin n. 10 tunnin matkan kotiin.
        Tuo siipihän ei enää olisi jaksanut imeä mutta kierrätti kumminkin vettä vielä, koska oli vesipinnan alapuolella.

        Ehkä tuosta kokemuksesta juontaa käsitykseni, että pumppu aina alemas kuin vedenpinta.

        Muuten samalla "aaltopituudella" TNT:n kanssa tuo aikaisempi kannen kiristys ohje ok.

        Lisäksi: Minulla "pakkomielle" sulkea aina pohjaventtiili virrat pois, kun pysäytän koneen.


      • R K-S
        Korkealla kirjoitti:

        Jaa enpä tuota ajatellut kun asensin pumpun.Moottori on Mitsubishin 2,5 litrainen ja pumppu on ohjaustehostajan paikalla,siis huomattavasti vesirajan yläpuolella.Tuloputket on kunnossa on 25mm kuparia.Toimi hienosti noin 10 tuntia ja sitten meni normaaliajossa rikki.
        Ihme juttu että vedentulo estyi ja pumppu pääsi käymään kuivana.
        Pitää nyt harkita pumpun siirtämistä alemmas.Kierrrosluku pumpulla on sama kuin moottorilla ,vaikka pienemmätkin kierrokset varmaan riittäisi

        Pumppuihin asennetaan erilaisia "kampoja" eli nokkakappaleita. Voi olla, että pumppusi kampa on liian jyrkkä. Ei ole tarkoitettu noin suurille kierroksille (4.000 rpm)


      • Kierrokset
        R K-S kirjoitti:

        Pumppuihin asennetaan erilaisia "kampoja" eli nokkakappaleita. Voi olla, että pumppusi kampa on liian jyrkkä. Ei ole tarkoitettu noin suurille kierroksille (4.000 rpm)

        Varmaan suuret kierrokset aiheuttivat rikkoontumisen koska ajoin muutamia minuutteja enneen kiehumista täysillä kierroksilla.Nyt on uusi siipipyörä ja pelaa taas mutta välitystä täytyy muuttaa hitaammaksi.Luultavasti kansikin säästyi suuremmilta vaurioilta koska painetta ei näy järjestelmässä.


    • kierrokset

      pumppu tulee valita sen kokoinen että max.2000 1/min riittää tai siipipyörä vitonista ei murene,mutta kirpasee lompsaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3065
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1580
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1332
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1294
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1196
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1158
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      989
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe