Xantia..en tiedä enää.
Kysyin joku aika sitten Tamperelaisilta Citroenisteilta minne viedä auto huoltoon kohtuuhinnalla jos semmoista käsitettä nyt voi edes käyttää autokorjaamoiden ollessa kyseessä..
No France Moteuriin vietiin auto ja maksoi hunajaa,mutta autosta menee edelleen akku koko ajan tyhjäksi.Auto seisoo yön vaikka parkkipaikalla niin aamulla ei lähde käyntiin kun akku tyhjänä.
Francella eivät saaneet selvyyttä mikä akun tyhjentää vaikka kaikilla mahdollisilla mittareilla sitä selviteltiin..akku ei ole kuin vuoden vanha ja hyvässä kunnossa,sen hekin totesivat.
Että ihmetyttää pikkasen..onko ollut vastaavanlaista akkuhäslinkiä kellään ja miten siitä selvisit? Vai selvisitkö ollenkaan..
Kuollut
45
4343
Vastaukset
- rantsua
Jos mitattu, ettei kulutusta, niin oikeastaan ainoa mhdollisuus on akku. Ne osaavat välillä olla merkillisiä, uudehkotkin. Saatko jostain vaikka lainaksi toisen akun, jolla voisi kokeilla?
- sama mieleen
eilen, että saisivat Francen pojat kokeilla uudella akulla niin nähtäis onko se siinä 'vanhassa' akussa vika sittenkin.
Ihan kiva vaan kun ei ole kokemusta auton käynnistämisestä kaapeleilla (en siis ole mies aivan selvästikään)niin miten ensin saada auto Francelle parinkymmenen kilometrin päähän kotipihasta..viimeksi kävi helposti kun auto hinattiin sinne,hajosi ajossa joten se oli oikeutettua vakuutusyhtiönkin mielestä, mutta kun auto seisoo toimintakyvyttömänä kotipihalla niin eihän ne hinaustakaan maksa..
Että ottaa päähän koko show pikkuhiljaa.
- Helppo mitata itsekin
Noita on saanut itsekin selvitellä vanhoista autoista eikä ole vaikeaa. Osta halvin yleismittari minkä löydät (10-20€) ja hanki siihen johdot joiden päässä on tukevat hauenleuat.
Ruuvaa plusnapa irti akusta ja kytke tuo yleismittari väliin virtamittaukselle asetettuna. Mikäli uusi akku tosiaan tyhjenee yön aikana pitäisi virtaa kulkea amperin verran tai enemmän joten voit unohtaa pienet vuotovirrat (alle nollapilkkujotain Amperia) joita digitaalimittarit aina löytävät.
Jos virtaa ei löydy, on akku hajalla. Ei se ikä siihen vaikuta. Sisältä hajonnut akku voi välillä toimia ja välillä joutua tärinän vaikutuksesta oikosulkuun.
Jos löydät selvästi vähintään Amperin suuruisen virran joka kulkee vaikka virtojen pitäisi olla katkaistu, rupea irrottamaan sulakkeita yksi kerrallaan kunnes virta häviää. Mikäli virtaa kuluu vaikka kaikki sulakkeet on käyty läpi, on vuoto jossain sellaisessa piirissä joka ei kulje normaalin sulaketaulun läpi, esimerkiksi startin solenoidilla, jälkiasennetuissa stereoissa tms. tai vaikkapa pääreleessä.- jösses !
Tuo kuulostaa aivanloogiselta (vaikka nainen olenkin), mutta uskon, kun Francen pojat ovat jo kokeilleet kaikilla mahdollisilla mittareilla ja selvittäneet ettei missään ole vuotoa.
Stereotkin irroitettiin varmuuden vuoksi ja silti vaan akku tyhjeni..onko se tässä sitten itse ryhdyttävä mekaanikoksi vaikka on olemassa Citroeneihin erikoistuneita korjaamoitakin ja joista yhdellä tämä kyseinen Xantia lepäsi huollossa muutaman päivän.
Jurppii! - Eppu V
jösses ! kirjoitti:
Tuo kuulostaa aivanloogiselta (vaikka nainen olenkin), mutta uskon, kun Francen pojat ovat jo kokeilleet kaikilla mahdollisilla mittareilla ja selvittäneet ettei missään ole vuotoa.
Stereotkin irroitettiin varmuuden vuoksi ja silti vaan akku tyhjeni..onko se tässä sitten itse ryhdyttävä mekaanikoksi vaikka on olemassa Citroeneihin erikoistuneita korjaamoitakin ja joista yhdellä tämä kyseinen Xantia lepäsi huollossa muutaman päivän.
Jurppii!Kysy voiko koko juttu johtua vain viallisesta akusta eli helpoimillaan akkua vaihtamalla pääsisit koko ikävästä jutusta eroon.
- luulen minäkin
Eppu V kirjoitti:
Kysy voiko koko juttu johtua vain viallisesta akusta eli helpoimillaan akkua vaihtamalla pääsisit koko ikävästä jutusta eroon.
Eihän tästä näin tule yhtikäs mitään.
Auto huilii tyhjänpanttina pihalla ja vakuutusmaksut juoksee ja nainen sotkee pyörällä kauppakassit sarvissa.Mahtavaa..
Kummallista on sekin, että korjaamolla akku,siis tämä vanha, ei tyhjentynyt.
Koittivat sitä kaikin voimin tyhjentää, mutta ei onnistunut.
Stereot oli päällä tuntikausia ja akku oli silti voimissaan.Seuraavana aamunakin..
Mutta kotona on eri juttu,stereoita tai ei niin ei pelaa. - edelli-NEN
jösses ! kirjoitti:
Tuo kuulostaa aivanloogiselta (vaikka nainen olenkin), mutta uskon, kun Francen pojat ovat jo kokeilleet kaikilla mahdollisilla mittareilla ja selvittäneet ettei missään ole vuotoa.
Stereotkin irroitettiin varmuuden vuoksi ja silti vaan akku tyhjeni..onko se tässä sitten itse ryhdyttävä mekaanikoksi vaikka on olemassa Citroeneihin erikoistuneita korjaamoitakin ja joista yhdellä tämä kyseinen Xantia lepäsi huollossa muutaman päivän.
Jurppii!Jos kerran Francen pojat ovat vahvistaneet ettei mikään sähkölaite pura akkua niin sitten se akku on sökö. Käsittämätöntä etteivät kertoneet asiaa selvällä suomen kielellä. Vielä ihmellisempää oli se että rupesivat irrottelemaan stereoita vaikka mittarit näyttivät että virtaa ei kulje??
Laita sinne uusi akku ja sillä hyvä. Jos se akku on vasta vuoden ikäinen niin mene ostopaikkaan valittamaan. Tuon ikäisen pitäisi mennä takuuseen vaikka olisi hiukan yli vuoden vanha.
Hauskana kokemuksena voin kertoa kaverin auton jonka vastaavaa ongelmaa selvitettiin parin päivän ajan kunnes yleismittarilla selvisi että takaluukun valo jäi palamaan vaikka kansi suljettiin! Konttiperäisessä autossa tuota ei hirveästi huomaa ulos jos tiivisteet ovat kunnossa ;) - kennot irti
luulen minäkin kirjoitti:
Eihän tästä näin tule yhtikäs mitään.
Auto huilii tyhjänpanttina pihalla ja vakuutusmaksut juoksee ja nainen sotkee pyörällä kauppakassit sarvissa.Mahtavaa..
Kummallista on sekin, että korjaamolla akku,siis tämä vanha, ei tyhjentynyt.
Koittivat sitä kaikin voimin tyhjentää, mutta ei onnistunut.
Stereot oli päällä tuntikausia ja akku oli silti voimissaan.Seuraavana aamunakin..
Mutta kotona on eri juttu,stereoita tai ei niin ei pelaa.Tuo on aivan normaal oire. Jos noin uusi akku hajoaa niin yleensä kyse on siitä että akun sisällä olevat kennot irtoavat tärinästä ja menevät oikosulkuun jolloin akku purkautuu tai sitten virrat katoavat kokonaan.
Kun ajoit korjaamolle, kenno sattui tärisemään välillä kuntoon ja kotimatkalla taas auki kuten murphyn laki määrää. - kaikista
edelli-NEN kirjoitti:
Jos kerran Francen pojat ovat vahvistaneet ettei mikään sähkölaite pura akkua niin sitten se akku on sökö. Käsittämätöntä etteivät kertoneet asiaa selvällä suomen kielellä. Vielä ihmellisempää oli se että rupesivat irrottelemaan stereoita vaikka mittarit näyttivät että virtaa ei kulje??
Laita sinne uusi akku ja sillä hyvä. Jos se akku on vasta vuoden ikäinen niin mene ostopaikkaan valittamaan. Tuon ikäisen pitäisi mennä takuuseen vaikka olisi hiukan yli vuoden vanha.
Hauskana kokemuksena voin kertoa kaverin auton jonka vastaavaa ongelmaa selvitettiin parin päivän ajan kunnes yleismittarilla selvisi että takaluukun valo jäi palamaan vaikka kansi suljettiin! Konttiperäisessä autossa tuota ei hirveästi huomaa ulos jos tiivisteet ovat kunnossa ;)kommenteista..ei muuta kuin parempivirtaista viikon etenemistä kaikille.
Kyllä se siitä taas lähtee..jopa Xantia pihamaalta. - ammattilaisiltakaan suju
edelli-NEN kirjoitti:
Jos kerran Francen pojat ovat vahvistaneet ettei mikään sähkölaite pura akkua niin sitten se akku on sökö. Käsittämätöntä etteivät kertoneet asiaa selvällä suomen kielellä. Vielä ihmellisempää oli se että rupesivat irrottelemaan stereoita vaikka mittarit näyttivät että virtaa ei kulje??
Laita sinne uusi akku ja sillä hyvä. Jos se akku on vasta vuoden ikäinen niin mene ostopaikkaan valittamaan. Tuon ikäisen pitäisi mennä takuuseen vaikka olisi hiukan yli vuoden vanha.
Hauskana kokemuksena voin kertoa kaverin auton jonka vastaavaa ongelmaa selvitettiin parin päivän ajan kunnes yleismittarilla selvisi että takaluukun valo jäi palamaan vaikka kansi suljettiin! Konttiperäisessä autossa tuota ei hirveästi huomaa ulos jos tiivisteet ovat kunnossa ;)Hmm... olen havainnut että kaikilla autonkorjauksen ammattilaisillakaan ei ole pienintäkään sähköpuolen osaamista....
Eli tuohon "korjausyritykseen" en luottaisi latin vertaa, etenkin jos ovat stereoita irroitelleet, mittauksista huolimatta.
Tuo mittausoperaatio ei oikeasti ole kovin vaikea, uskoisin että naiseltakin onnistuu, jos vain saa mittarin jostakin ja viitsii hommaan alkaa.
Akun viallisuuteen en jaksaisi uskoa, mutta toki sekin on mahdollista.
- ei purkaudu
Kun navat on irti on akku kunnossa.
Jostaas aamulla ei lähde käyntiin kun navat on kiinni, niin auto purkaa sen akyun varauksen johonkin.
Ei nyt kannata lähteä akkua lainaamaan tuon selvittämiseksi.
Latusin tasasuuntausdiodit on tyypillisin syy akun purkautumiselle.
Piuhat iri laturista ja eikun mittaamaan.
Et kait maksanut laskua jos eivät Francella mitään aikaan saaneet. Pelkästä mittaamisesta ei tarvii maksaa, paitsi maanmittarille.- heh
Tulihan sitä maksettua jo kun tehtiin monenlaista autolle..tämä akkuongelma oli vaan yksi 'pienenpi' juttu muiden joukossa.
Ja kaiken piti olla kunnossa kun korjaamolta lähdettiin.
Laskuhan on tietty eritelty joten täytyy siitä katsastaa mitä tuli maksettua akkuhommista..ellei siinä näy eriteltyä akkuhommaa niin löytyyhän se silti laskulta piilohintana kun johonkinhan ne sen työn hinnan lisäsi, että saivat laskutettua.
Oi elon ihanuutta.
- Loogisesti edeten nyt
Nyt lainaat jostakin yleismittarin jossa on 10 ampeerin mitta-alue.
Ensin auto käyntiin ja mittaat latausjännitteen kierroksilla, pitäisi olla 14 - 14,4 volttia. Jos on vähemmän, on laturissa vikaa.
Jos taas latausjännite on oikeaa suuruusluokkaa, seuraavaksi, auto tietysti sammutettuna, vaikkapa miinuskenkä akusta irti ja mittari tuon akunkengän ja akunnavan väliin, virta-alueella.
Jos/kun mittari näyttää virtaa kulkevan, on se siis tuo syyllinen joka akun tyhjentää. Sen jälkeen mittaria tarkkaillen, irrotetaan sulakkeita yksi kerrallaan. Kun mittarin näyttö menee lähelle nollaa, alkaa viallinen laite löytyä. Sen jälkeen pitää selvittää mitä laitteita tuon sulakkeen takana on, ja mikä niistä on viallinen.
Jos käy kuitenkin niin että tuo vuotovirta ei lakkaa vaikka kaikki sulakkeet on käyty läpi, voi irroittaa myös laturille menevän kaapelin. Jos tuo vuotovirta lakkaa tässä vaiheessa, laturissa on vikaa.
Loogista toimintaa eikö totta?- harvoin
toivon olevani mies.
En sano enempää. - Niin korjaantuu
harvoin kirjoitti:
toivon olevani mies.
En sano enempää.No jos tuntuu että ei itseltä taivu tuo asia... suosittelen että viet auton autosähkäammattilaiselle tutkittavaksi.
Noissa ns. yleiskorjaamoissa tuo pieninkään sähkön päälle ymmärtäminen ei aina tunnu sujuvan. - tuntuisi
Niin korjaantuu kirjoitti:
No jos tuntuu että ei itseltä taivu tuo asia... suosittelen että viet auton autosähkäammattilaiselle tutkittavaksi.
Noissa ns. yleiskorjaamoissa tuo pieninkään sähkön päälle ymmärtäminen ei aina tunnu sujuvan.että saavat Francen pojat hoitaa loppuun sen minkä aloittivatkin.
En tosin tiedä tuleeko siitä valmista ikinä, että olisiko sitten helpompi kun suosiolla veisin muualle.
Tai sitten voin tietenkin huvittaa itseäni ja naapureita alkamalla loogisesti etsimään vikaa ampeerimittarilla.
Meneehän se kevät siinäkin. - Nyt asenne kohdilleen
tuntuisi kirjoitti:
että saavat Francen pojat hoitaa loppuun sen minkä aloittivatkin.
En tosin tiedä tuleeko siitä valmista ikinä, että olisiko sitten helpompi kun suosiolla veisin muualle.
Tai sitten voin tietenkin huvittaa itseäni ja naapureita alkamalla loogisesti etsimään vikaa ampeerimittarilla.
Meneehän se kevät siinäkin.Pois nyt tuollainen asenne.
Käyt ostamassa sen halvan yleismittarin jossa amppeerialue. Akun kenkää varten tarvitset 13mm avaimen, lähtee tietysti jakoavaimellakin. Huomioit vaan että plusnapa ei kosketa auton runkoon. Mittari tuohon väliin ja ei se sen vaikeampaa ole.
Jos sitä purkausta on ampeeri tai enemmän, etsit ne sulakkeet autosta, yksi kerrallaan irroitus ja katsoen mittarista, menikö lähelle nollaa.
Jos taas sitä purkausta taas ei ole, lienee syytä mennä suosiolla hakemaan se uusi akku.
Usko tai älä, nuo korjaamon kaverit eivät välttämättä saa koskaan sähköongelmaa ratkaistua, jos osaamista ei ole. Olen sen nähnyt useaan kertaan, vaihdetaan osa kerrallaan arpoen, mutta jännite/virtamittaus on aivan vieras asia. - sitten
Nyt asenne kohdilleen kirjoitti:
Pois nyt tuollainen asenne.
Käyt ostamassa sen halvan yleismittarin jossa amppeerialue. Akun kenkää varten tarvitset 13mm avaimen, lähtee tietysti jakoavaimellakin. Huomioit vaan että plusnapa ei kosketa auton runkoon. Mittari tuohon väliin ja ei se sen vaikeampaa ole.
Jos sitä purkausta on ampeeri tai enemmän, etsit ne sulakkeet autosta, yksi kerrallaan irroitus ja katsoen mittarista, menikö lähelle nollaa.
Jos taas sitä purkausta taas ei ole, lienee syytä mennä suosiolla hakemaan se uusi akku.
Usko tai älä, nuo korjaamon kaverit eivät välttämättä saa koskaan sähköongelmaa ratkaistua, jos osaamista ei ole. Olen sen nähnyt useaan kertaan, vaihdetaan osa kerrallaan arpoen, mutta jännite/virtamittaus on aivan vieras asia.kokeilisin vaan.
Ei kai siinä voi sen hullummin käydä kun housuostoksillakaan.
Saatan raportoida tänne, että koko auto lensi ilmaan ja Indokiinaan asti, mutta älkäätte huolestuko..kyllä routa porsaan kotiin ajaa.
Hyvää Helatorstaita..autoillen tai ei. - Sähköllä se käy
Nyt asenne kohdilleen kirjoitti:
Pois nyt tuollainen asenne.
Käyt ostamassa sen halvan yleismittarin jossa amppeerialue. Akun kenkää varten tarvitset 13mm avaimen, lähtee tietysti jakoavaimellakin. Huomioit vaan että plusnapa ei kosketa auton runkoon. Mittari tuohon väliin ja ei se sen vaikeampaa ole.
Jos sitä purkausta on ampeeri tai enemmän, etsit ne sulakkeet autosta, yksi kerrallaan irroitus ja katsoen mittarista, menikö lähelle nollaa.
Jos taas sitä purkausta taas ei ole, lienee syytä mennä suosiolla hakemaan se uusi akku.
Usko tai älä, nuo korjaamon kaverit eivät välttämättä saa koskaan sähköongelmaa ratkaistua, jos osaamista ei ole. Olen sen nähnyt useaan kertaan, vaihdetaan osa kerrallaan arpoen, mutta jännite/virtamittaus on aivan vieras asia.Toimii se - navassakin,meinaan amppeerien mittaus
Eikä ole vaaraa maihin lyönnistä kun on jo maa johto muutenkin.
Sama virta kulkee kumpaakin johtoa vaikka aina sanotaan että johtoon.
On perus asioita mitkä pitäisi ajatella uudestaan
Oletko koskaan huomannut mitään merkillistä keskuslukituksen toiminnassa? Esim. yksi ovi ei lukkiudu kunnolla loppuun asti, tai aamulla ovet auki vaikka varmasti muistat lukinneesi. Tai onko keskuslukitus ylipäänsä poikkeuksellisen rumaääninen ... :)
BX:llä ja kuulemani mukan Xantiallakin on taipumus toisinaan seota tuon keskuslukon kanssa, jos joku lukoistä jää puolitiehen. Useimmiten aukaisee lukot uudelleen, mutta sopivassa tilanteessa ei tiedä itsekään missä kohtaa mennään, ja jää avaamaan ja sulkemaan lukkoja vuorotellen.
Tämäkin PITÄISI olla estetty, eli hetken tuota tehtyään koko keskuslukon pitäisi mykistyä hetkeksi. Sekään ominaisuus ei välttämättä toimi, tai sitten koko rumba alkaa hetken kuluttua uudelleen ja tuo sahaa aikansa kuluksi yön aikana akun tyhjäksi.
Suuria moottoreitahan nuo eivät ole joten virrankulutus ei pitäisi olla suuri, mutta tämä vikahan esiintyy yleensä kun joku lukoista on jumissa, ja silloin se sitten jo ottaakin enemmän virtaa.- jotain kieroa
Huomattiin tuo viikonloppuna.
Laitettiin apukaapeleilla käymään ja sitten syynäämään kaikkea mahdollista.
Mitä naiset nyt osaa syynätä..eli ei paljoa.
Kuskin puoleisessa ovessa on jotain todella hämärää,se jäi välillä auki vaikka muut ovet olivat lukossa.
Eikä se äänikään ihan nätti ole mikä siitä lähtee lukittaessa..
Ovea saavat Francen pojat tutkia lähemmin..
minä nyt luotan edelleen siihen, että he saavat sen loppujen lopuksi kuntoon vaikka se sitten maksaisikin pienen kylän hinnan. - Hmmmm hmmmm
jotain kieroa kirjoitti:
Huomattiin tuo viikonloppuna.
Laitettiin apukaapeleilla käymään ja sitten syynäämään kaikkea mahdollista.
Mitä naiset nyt osaa syynätä..eli ei paljoa.
Kuskin puoleisessa ovessa on jotain todella hämärää,se jäi välillä auki vaikka muut ovet olivat lukossa.
Eikä se äänikään ihan nätti ole mikä siitä lähtee lukittaessa..
Ovea saavat Francen pojat tutkia lähemmin..
minä nyt luotan edelleen siihen, että he saavat sen loppujen lopuksi kuntoon vaikka se sitten maksaisikin pienen kylän hinnan.Ymmärrän kyllä että se vitosen maksavan yleismittarin ja vuotovirran mittaaminen on ylitsepääsemättömän vaikea asia, vaikka siihenkin kyllä ohjeet annettiin.
Sen vuoksi lienee sitten parempi toimia epäloogisesti, syynäämällä mitä nyt kaikkea keksii, jos vaikka auringonpilkuista johtuisi.
Noo... sinne vaan ranskanrassaajille, laskuttaa osaavat varmasti vaikka eivät sähköstä todennäköisesti ymmärräkkään.
Heitän arviot vaihdetuista osista, akku, laturi, hintana noin 500 euroa. Vika ei välttämättä ole vielä tuossa vaiheessa kyllä korjaantunut.
Sitten auto viimeinkin sinne autosähköasentajalle joka mittaa vuotovirran akusta ja löytää viallisen sähkölaitteen vartissa.
No, eikun oikeasti, toivotaan nyt sitten vaikkapa että se vika olisi siinä keskuslukituksessa, itse olisin kyllä lähestynyt ongelmanratkaisua loogisemmalla tavalla, mutta lopputuloshan se on oleellisinta. - sinäkään
Hmmmm hmmmm kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että se vitosen maksavan yleismittarin ja vuotovirran mittaaminen on ylitsepääsemättömän vaikea asia, vaikka siihenkin kyllä ohjeet annettiin.
Sen vuoksi lienee sitten parempi toimia epäloogisesti, syynäämällä mitä nyt kaikkea keksii, jos vaikka auringonpilkuista johtuisi.
Noo... sinne vaan ranskanrassaajille, laskuttaa osaavat varmasti vaikka eivät sähköstä todennäköisesti ymmärräkkään.
Heitän arviot vaihdetuista osista, akku, laturi, hintana noin 500 euroa. Vika ei välttämättä ole vielä tuossa vaiheessa kyllä korjaantunut.
Sitten auto viimeinkin sinne autosähköasentajalle joka mittaa vuotovirran akusta ja löytää viallisen sähkölaitteen vartissa.
No, eikun oikeasti, toivotaan nyt sitten vaikkapa että se vika olisi siinä keskuslukituksessa, itse olisin kyllä lähestynyt ongelmanratkaisua loogisemmalla tavalla, mutta lopputuloshan se on oleellisinta.kovin hyvin 'kuuntele'.
Kyllä se vuotovirta akusta on jo mitattu ja varmaan kahteenkiin otteseen.
Eikä löytynyt vuotoa.
Jos sä todella luulet, että minä itse mittaan yleismittarilla paremmin kuin autoalan ammattilainen niin aika metsässä olet.
Minä toivon myös, että vika löytyy keskuslukituksesta, jotain perin hämärää siinä joka tapauksessa on.
Meinaat, että olisin senkin vuodon voinut löytää yleismittarilla?
Ja kuka sanoi ettei yritetty itse mitata..on se helppo puhua kun osaa autoista sitä sun tätä, mutta yritäs sinä tehdä hyvin kohoavaa leipää luontaisesti gluteenittomista jauhoista niin nähdään kuinka äijän käy.
Purkkaa tulee. - hankalampi rasti
sinäkään kirjoitti:
kovin hyvin 'kuuntele'.
Kyllä se vuotovirta akusta on jo mitattu ja varmaan kahteenkiin otteseen.
Eikä löytynyt vuotoa.
Jos sä todella luulet, että minä itse mittaan yleismittarilla paremmin kuin autoalan ammattilainen niin aika metsässä olet.
Minä toivon myös, että vika löytyy keskuslukituksesta, jotain perin hämärää siinä joka tapauksessa on.
Meinaat, että olisin senkin vuodon voinut löytää yleismittarilla?
Ja kuka sanoi ettei yritetty itse mitata..on se helppo puhua kun osaa autoista sitä sun tätä, mutta yritäs sinä tehdä hyvin kohoavaa leipää luontaisesti gluteenittomista jauhoista niin nähdään kuinka äijän käy.
Purkkaa tulee.Elektroniikka voikin olla kinkkistä mitattavaa. Jos siellä on joku perinteinen oikosulku joka purkaa virran niin se on edelleen päällä vaikka akun navan ottaa irti ja kytkee yleismittarin väliin.
Mutta jos joku elektroniikkahärveli on mennyt sekaisin niin se pahus voi hyvinkin nollata itsensä kun akun napa irrotetaan ja kun kytket väliin mittarin ja virtapiiri taas sulkeutuu, toimii elektroniikka oikein eikä vuotovirtaa enää löydykään. Tuossa tapauksessa virta pitäisi mitata johtoa irrottamatta silmukalla mikä pitäisi kyllä onnistua miltä tahansa autosähkökorjaamolta.
Purki sitä akkua sitten elektroniikka tai ihan perinteinen oikosulku niin kyllä sitä virtaa kulkee niin paljon että se näkyy millä tahansa yleismittarilla. Eikä siihen tarvita edes mittaria vaan 12V lamppu johon on juotettu johdonpätkät palaa aika kirkkaasti tuollaisilla vuotovirroilla. Jos uusi ja täyteen ladattu 60A akku on aamulla kuollut, niin siellä on mennyt koko yön vähintään parin kolmen amperin virta. - kaikki laulamaan nyt
sinäkään kirjoitti:
kovin hyvin 'kuuntele'.
Kyllä se vuotovirta akusta on jo mitattu ja varmaan kahteenkiin otteseen.
Eikä löytynyt vuotoa.
Jos sä todella luulet, että minä itse mittaan yleismittarilla paremmin kuin autoalan ammattilainen niin aika metsässä olet.
Minä toivon myös, että vika löytyy keskuslukituksesta, jotain perin hämärää siinä joka tapauksessa on.
Meinaat, että olisin senkin vuodon voinut löytää yleismittarilla?
Ja kuka sanoi ettei yritetty itse mitata..on se helppo puhua kun osaa autoista sitä sun tätä, mutta yritäs sinä tehdä hyvin kohoavaa leipää luontaisesti gluteenittomista jauhoista niin nähdään kuinka äijän käy.
Purkkaa tulee."No et sinäkään kovin hyvin 'kuuntele'."
Väärin, kuuntelen erittäin tarkasti.
"Kyllä se vuotovirta akusta on jo mitattu ja varmaan kahteenkiin otteseen."
Varmaan kahteenkin otteeseen jättää ajatuksen että et ole varma onko sitä mitattu kerran, kaksi vaiko ei sittenkään laisinkaan. Mittauksesta kerrot aiemmin näin:
"Francella eivät saaneet selvyyttä mikä akun tyhjentää vaikka kaikilla mahdollisilla mittareilla sitä selviteltiin"
"uskon, kun Francen pojat ovat jo kokeilleet kaikilla mahdollisilla mittareilla ja selvittäneet ettei missään ole vuotoa."
Tuo kaikilla mahdollisilla mittareilla jättää kyllä sellaisen käsityksen ettei siellä korjaamolla ymmärretä sähköasioista, kun mittaukseen riittää yksi ainoa mittari.
"Jos sä todella luulet, että minä itse mittaan yleismittarilla paremmin kuin autoalan ammattilainen niin aika metsässä olet."
Oikeilla ohjeilla kuka tahansa tekee mekaanisesti mitä tahansa, etenkin jos itse suoritus on erittäin yksinkertainen. Se että korjaamon kavereille ei kukaan ole sähkötekniikkaa opettanut... on sitten eri asia.
"Minä toivon myös, että vika löytyy keskuslukituksesta, jotain perin hämärää siinä joka tapauksessa on. Meinaat, että olisin senkin vuodon voinut löytää yleismittarilla?"
Kyllä.
"on se helppo puhua kun osaa autoista sitä sun tätä, mutta yritäs sinä tehdä hyvin kohoavaa leipää luontaisesti gluteenittomista jauhoista niin nähdään kuinka äijän käy. Purkkaa tulee."
Okei, heittäydyt sitten kunnolla teatraaliseksi, asia minkä näytät osaavan. Sinulle on annettu monta vaihtoehtoa, itse mittaaminen, autosähköasentajalle vieminen jne, mutta ainoa ratkaisusi on viedä autosi hysteerisenä takaisin samaan paikkaan, jossa vika ei jo kerralla korjaantunut "kaikilla mahdollisilla mittareilla".
Meinaatko että siellä olisi nyt osaaminen parantunut, sähköpuolen kurssit käyty tässä välissä, vaiko hommattu lisää mittareita?
No, tämähän on pirun hauska ketju lukea.... kun tuo vika on korjattu, odotellessa seuraavaa... nämä ranskalaiset kun eivät aina ole... kuskin kanssa samaa mieltä.
Kerro nyt sitten lopuksi missä se vika oli ja miten löytyi ja paljonko maksoi. - viihdyttää
kaikki laulamaan nyt kirjoitti:
"No et sinäkään kovin hyvin 'kuuntele'."
Väärin, kuuntelen erittäin tarkasti.
"Kyllä se vuotovirta akusta on jo mitattu ja varmaan kahteenkiin otteseen."
Varmaan kahteenkin otteeseen jättää ajatuksen että et ole varma onko sitä mitattu kerran, kaksi vaiko ei sittenkään laisinkaan. Mittauksesta kerrot aiemmin näin:
"Francella eivät saaneet selvyyttä mikä akun tyhjentää vaikka kaikilla mahdollisilla mittareilla sitä selviteltiin"
"uskon, kun Francen pojat ovat jo kokeilleet kaikilla mahdollisilla mittareilla ja selvittäneet ettei missään ole vuotoa."
Tuo kaikilla mahdollisilla mittareilla jättää kyllä sellaisen käsityksen ettei siellä korjaamolla ymmärretä sähköasioista, kun mittaukseen riittää yksi ainoa mittari.
"Jos sä todella luulet, että minä itse mittaan yleismittarilla paremmin kuin autoalan ammattilainen niin aika metsässä olet."
Oikeilla ohjeilla kuka tahansa tekee mekaanisesti mitä tahansa, etenkin jos itse suoritus on erittäin yksinkertainen. Se että korjaamon kavereille ei kukaan ole sähkötekniikkaa opettanut... on sitten eri asia.
"Minä toivon myös, että vika löytyy keskuslukituksesta, jotain perin hämärää siinä joka tapauksessa on. Meinaat, että olisin senkin vuodon voinut löytää yleismittarilla?"
Kyllä.
"on se helppo puhua kun osaa autoista sitä sun tätä, mutta yritäs sinä tehdä hyvin kohoavaa leipää luontaisesti gluteenittomista jauhoista niin nähdään kuinka äijän käy. Purkkaa tulee."
Okei, heittäydyt sitten kunnolla teatraaliseksi, asia minkä näytät osaavan. Sinulle on annettu monta vaihtoehtoa, itse mittaaminen, autosähköasentajalle vieminen jne, mutta ainoa ratkaisusi on viedä autosi hysteerisenä takaisin samaan paikkaan, jossa vika ei jo kerralla korjaantunut "kaikilla mahdollisilla mittareilla".
Meinaatko että siellä olisi nyt osaaminen parantunut, sähköpuolen kurssit käyty tässä välissä, vaiko hommattu lisää mittareita?
No, tämähän on pirun hauska ketju lukea.... kun tuo vika on korjattu, odotellessa seuraavaa... nämä ranskalaiset kun eivät aina ole... kuskin kanssa samaa mieltä.
Kerro nyt sitten lopuksi missä se vika oli ja miten löytyi ja paljonko maksoi.Arvaas mitä?
Minä olen ehkä vähiten hysteerinen taikka teatraalinen nainen jonka tunnen.
En tarkoittanut kirjaimellisesti 'kaikilla mahdollisilla mittareilla'..se kuvasi paremminkin minun kypsymistäni tähän probleemaan.
Joka sinun mielestäsi selviää noin vain hupskeikkaa kun rahtaan auton autosähköammattilaiselle.
Pitäsiköhän ilahduttaa sinua vähän lisää ja sanoa, että tämän aionkin tehdä.
En tiedä kehtaako sitä enää tulla sanomaan mikä oli vikana tai mitä maksoi.. - sham
kaikki laulamaan nyt kirjoitti:
"No et sinäkään kovin hyvin 'kuuntele'."
Väärin, kuuntelen erittäin tarkasti.
"Kyllä se vuotovirta akusta on jo mitattu ja varmaan kahteenkiin otteseen."
Varmaan kahteenkin otteeseen jättää ajatuksen että et ole varma onko sitä mitattu kerran, kaksi vaiko ei sittenkään laisinkaan. Mittauksesta kerrot aiemmin näin:
"Francella eivät saaneet selvyyttä mikä akun tyhjentää vaikka kaikilla mahdollisilla mittareilla sitä selviteltiin"
"uskon, kun Francen pojat ovat jo kokeilleet kaikilla mahdollisilla mittareilla ja selvittäneet ettei missään ole vuotoa."
Tuo kaikilla mahdollisilla mittareilla jättää kyllä sellaisen käsityksen ettei siellä korjaamolla ymmärretä sähköasioista, kun mittaukseen riittää yksi ainoa mittari.
"Jos sä todella luulet, että minä itse mittaan yleismittarilla paremmin kuin autoalan ammattilainen niin aika metsässä olet."
Oikeilla ohjeilla kuka tahansa tekee mekaanisesti mitä tahansa, etenkin jos itse suoritus on erittäin yksinkertainen. Se että korjaamon kavereille ei kukaan ole sähkötekniikkaa opettanut... on sitten eri asia.
"Minä toivon myös, että vika löytyy keskuslukituksesta, jotain perin hämärää siinä joka tapauksessa on. Meinaat, että olisin senkin vuodon voinut löytää yleismittarilla?"
Kyllä.
"on se helppo puhua kun osaa autoista sitä sun tätä, mutta yritäs sinä tehdä hyvin kohoavaa leipää luontaisesti gluteenittomista jauhoista niin nähdään kuinka äijän käy. Purkkaa tulee."
Okei, heittäydyt sitten kunnolla teatraaliseksi, asia minkä näytät osaavan. Sinulle on annettu monta vaihtoehtoa, itse mittaaminen, autosähköasentajalle vieminen jne, mutta ainoa ratkaisusi on viedä autosi hysteerisenä takaisin samaan paikkaan, jossa vika ei jo kerralla korjaantunut "kaikilla mahdollisilla mittareilla".
Meinaatko että siellä olisi nyt osaaminen parantunut, sähköpuolen kurssit käyty tässä välissä, vaiko hommattu lisää mittareita?
No, tämähän on pirun hauska ketju lukea.... kun tuo vika on korjattu, odotellessa seuraavaa... nämä ranskalaiset kun eivät aina ole... kuskin kanssa samaa mieltä.
Kerro nyt sitten lopuksi missä se vika oli ja miten löytyi ja paljonko maksoi.France Moteur on asiansa erittäin hyvin osaavan korjaamo. En ole itse käyttänyt (niinkuin en korjaamoita yleensäkään), mutta tiedän tuolla olevia kavereita tämän merkkiharrastuksen tiimoilta. Ja myöskin heidän osaamisensa ja kiinnostuksensa alaan. Joten teoria siitä heidän rahastuksestaan ontuu, eli siltä pohjalta argumentit uusiksi.
- he minunkaan
sham kirjoitti:
France Moteur on asiansa erittäin hyvin osaavan korjaamo. En ole itse käyttänyt (niinkuin en korjaamoita yleensäkään), mutta tiedän tuolla olevia kavereita tämän merkkiharrastuksen tiimoilta. Ja myöskin heidän osaamisensa ja kiinnostuksensa alaan. Joten teoria siitä heidän rahastuksestaan ontuu, eli siltä pohjalta argumentit uusiksi.
mielestä rahastaneet mitenkään kohtuuttomasti ottaen huomioon miten paljon autolle tehtiin.
Auto on muuten pysynyt akku täynnä nyt kun ovet ovat olleet lukitsematta kokonaan.
Viittaisiko tämän keskuslukituksen olevan syypää virtakatoon,mene ja tiedä. he minunkaan kirjoitti:
mielestä rahastaneet mitenkään kohtuuttomasti ottaen huomioon miten paljon autolle tehtiin.
Auto on muuten pysynyt akku täynnä nyt kun ovet ovat olleet lukitsematta kokonaan.
Viittaisiko tämän keskuslukituksen olevan syypää virtakatoon,mene ja tiedä.Varma voisi olla asiasta kun olisi todistetusti nähnyt sen tekevän itsekseen tätä auki-kiinni-showta ... jokatapauksessa ei tekisi varmastikaan pahaa lukkomekanismien voitelu. Vaatii kyllä ovipahvien irroituksen mutta jos sen nyt kunnolla tekee, riittänee auton loppuiäksi. Ellei näistä tule sitten samanlaisia klassikoita kuin BX ja näillä ajellaan vielä vuosikymmenienkin kuluttua :)
Jos pidemmän päälle haluaa asiaa seurata ja varmistua, poista keskuslukon sulake. Näin voit lukita ovet "vanhanaikaisesti" mutta keskuslukko on varmasti poissa pelistä. Jos tällä konstilla ongelma pysyy poissa, syyllinen on löytynyt.
P.S. Jos käytät irc:iä, #sitruuna-kanavalla pyörii aika monta xantian omistajaa, myös France Moteurin porukkaa jne ... löytyy varmasti vinkkejä reaaliajassa :)- vinkistä
shamr0ck kirjoitti:
Varma voisi olla asiasta kun olisi todistetusti nähnyt sen tekevän itsekseen tätä auki-kiinni-showta ... jokatapauksessa ei tekisi varmastikaan pahaa lukkomekanismien voitelu. Vaatii kyllä ovipahvien irroituksen mutta jos sen nyt kunnolla tekee, riittänee auton loppuiäksi. Ellei näistä tule sitten samanlaisia klassikoita kuin BX ja näillä ajellaan vielä vuosikymmenienkin kuluttua :)
Jos pidemmän päälle haluaa asiaa seurata ja varmistua, poista keskuslukon sulake. Näin voit lukita ovet "vanhanaikaisesti" mutta keskuslukko on varmasti poissa pelistä. Jos tällä konstilla ongelma pysyy poissa, syyllinen on löytynyt.
P.S. Jos käytät irc:iä, #sitruuna-kanavalla pyörii aika monta xantian omistajaa, myös France Moteurin porukkaa jne ... löytyy varmasti vinkkejä reaaliajassa :)Tänäänkin kärry lähti reteesti käyntiin kun oli ovet yön auki..on se metkaa.
Eikun sulake irti siis, vähän turvatontahan se on pitää avoimia ovia kaiken yötä.
Eipä tule siellä irc:issä pyörittyä kun muutenkin saa tuijottaa ruutua töissä koko päivän..ja saahan täältäkin näitä hyviä ohjeita.
Mutta kuten jotkut jo sanoinkin minun niiden noudattaminen on vähän kyseenalaista kun toimin tällä legendaarisella naisen logiikalla :o) - ja lasku francen pojille
vinkistä kirjoitti:
Tänäänkin kärry lähti reteesti käyntiin kun oli ovet yön auki..on se metkaa.
Eikun sulake irti siis, vähän turvatontahan se on pitää avoimia ovia kaiken yötä.
Eipä tule siellä irc:issä pyörittyä kun muutenkin saa tuijottaa ruutua töissä koko päivän..ja saahan täältäkin näitä hyviä ohjeita.
Mutta kuten jotkut jo sanoinkin minun niiden noudattaminen on vähän kyseenalaista kun toimin tällä legendaarisella naisen logiikalla :o)Laitapa se sulake takaisin ja koita lukita ovet. Jos akku on taas aamulla kuollut on vika selvillä.
Tuollainen elektroniikkavika on tosiaan hieman hankalampi paikallistaa koska se "katoaa" kun akun navasta irrotetaan kaapeli mittarin kytkemistä varten. Keskuslukituksen elektroniikka nollaa itsensä virtojen kadottua ja tuo oikosulku katoaa.
Vian pitäisi kyllä tulla uudestaan päälle kun mittari on paikoillaan JA keskuslukitus kytketään uudestaan päälle jos ongelma on nimenomaan tuossa ja ilmenee joka kerta kun ovet lukitaan. - sulakkeen
ja lasku francen pojille kirjoitti:
Laitapa se sulake takaisin ja koita lukita ovet. Jos akku on taas aamulla kuollut on vika selvillä.
Tuollainen elektroniikkavika on tosiaan hieman hankalampi paikallistaa koska se "katoaa" kun akun navasta irrotetaan kaapeli mittarin kytkemistä varten. Keskuslukituksen elektroniikka nollaa itsensä virtojen kadottua ja tuo oikosulku katoaa.
Vian pitäisi kyllä tulla uudestaan päälle kun mittari on paikoillaan JA keskuslukitus kytketään uudestaan päälle jos ongelma on nimenomaan tuossa ja ilmenee joka kerta kun ovet lukitaan.takana keskuslukitus, se piti ottaa pois päältä muilla keinoin.
Älä kysy miten kun en tiedä..pitäisi tietysti.
Eikä ole ollut akkuongelmia kun on keskuslukitus pois päiviltä.
Vanhanaikainen avain aukaisu käy ihan yhtä hyvin kun ei ole noita takapenkkimatkustajiakaan hinkuamassa kyytiin.
Jos haluaisi niin voisihan tähän käyttää aikaa ja rahaa loputtomasti (älköön kukaan tulko tähän sanomaan, että kaikki maailman murheet ratkaistaan yleismittarilla), mutta kun pipaa alkaa kiristämään semmoinen. - kohta tiedossa
sulakkeen kirjoitti:
takana keskuslukitus, se piti ottaa pois päältä muilla keinoin.
Älä kysy miten kun en tiedä..pitäisi tietysti.
Eikä ole ollut akkuongelmia kun on keskuslukitus pois päiviltä.
Vanhanaikainen avain aukaisu käy ihan yhtä hyvin kun ei ole noita takapenkkimatkustajiakaan hinkuamassa kyytiin.
Jos haluaisi niin voisihan tähän käyttää aikaa ja rahaa loputtomasti (älköön kukaan tulko tähän sanomaan, että kaikki maailman murheet ratkaistaan yleismittarilla), mutta kun pipaa alkaa kiristämään semmoinen.Jos alkaa pipaa kiristämään niin mitä hittoa olet sitikan ostanut....
Ilmoittele sitten täällä kun kyllästyt pikkuvikoihin niin tulen hakemaan auton pois muutamalla satasella. sulakkeen kirjoitti:
takana keskuslukitus, se piti ottaa pois päältä muilla keinoin.
Älä kysy miten kun en tiedä..pitäisi tietysti.
Eikä ole ollut akkuongelmia kun on keskuslukitus pois päiviltä.
Vanhanaikainen avain aukaisu käy ihan yhtä hyvin kun ei ole noita takapenkkimatkustajiakaan hinkuamassa kyytiin.
Jos haluaisi niin voisihan tähän käyttää aikaa ja rahaa loputtomasti (älköön kukaan tulko tähän sanomaan, että kaikki maailman murheet ratkaistaan yleismittarilla), mutta kun pipaa alkaa kiristämään semmoinen.Koska selkeästi olet oppinut elämään valitsemasi merkin kanssa, käypä tutustumassa http://groups.msn.com/sitruunapatonki - foorumiin :) Ja rekisteröidy mukaan. Tuo syntyi 4-5 vuotta sitten kun kyllästyttiin juuri tähän keskustelun tasoon täällä. Kun kirjoittelu vaatii rekisteröitymisen pysyy tasokin jonkinlaisena, ja tuolla saa varmaa apua.
En tiedä oletko muuten huomannut että Citroën on kuin nainen ... Voit tuhlata siihen koko omaisuutesi mutta se näyttää silti luonteensa kääntöpuolen ... mutta koko aikana se ei olisi kaivannut kuin hellää huolenpitoa. Se ei ole rahalla ja kalliilla korjauksilla lahjottavissa :)- sinä sitten
kohta tiedossa kirjoitti:
Jos alkaa pipaa kiristämään niin mitä hittoa olet sitikan ostanut....
Ilmoittele sitten täällä kun kyllästyt pikkuvikoihin niin tulen hakemaan auton pois muutamalla satasella.tekisit autolla jossa on noita surullisen kuuluisia pikkuvikoja?
Sä tietysti mittaisit sillä kaikkitietävällä yleismittarilla, että mikä mättää.
Eikä pipassa tuntuis yhtään:o) - hyvin puhuttu
shamr0ck kirjoitti:
Koska selkeästi olet oppinut elämään valitsemasi merkin kanssa, käypä tutustumassa http://groups.msn.com/sitruunapatonki - foorumiin :) Ja rekisteröidy mukaan. Tuo syntyi 4-5 vuotta sitten kun kyllästyttiin juuri tähän keskustelun tasoon täällä. Kun kirjoittelu vaatii rekisteröitymisen pysyy tasokin jonkinlaisena, ja tuolla saa varmaa apua.
En tiedä oletko muuten huomannut että Citroën on kuin nainen ... Voit tuhlata siihen koko omaisuutesi mutta se näyttää silti luonteensa kääntöpuolen ... mutta koko aikana se ei olisi kaivannut kuin hellää huolenpitoa. Se ei ole rahalla ja kalliilla korjauksilla lahjottavissa :)Patonkipiste kuulostaa ihan laadukkaalta.
Tosin tämä fooruumi on äärimmäisen huvittava, eikä tietysti vähiten minun ansiostani.
- Mjollnir
Eihän siinä vaan webastoa ole, C5:ssa webasto tyhjensi akun tyyppivikana joissain malleissa.
- xxxxxx.
Itse asiassa webasto sekä eberi lyhentää akun elinkaarta ja riippuen miten webasto/eberi on säädetty toimimaan, se voi tehdä akusta vaihtokuntoiseksi yhden talven aikana.
- Webastoa
xxxxxx. kirjoitti:
Itse asiassa webasto sekä eberi lyhentää akun elinkaarta ja riippuen miten webasto/eberi on säädetty toimimaan, se voi tehdä akusta vaihtokuntoiseksi yhden talven aikana.
eikä Eberiäkään.
- kuollut on
Ei kai tuohon muuta voi sanoa, kun paskan ostit!
Hankkiudu äkkiä eroon autosta!- kuollut tahi kuopattu
Hyvin hengitti kun viimeksi tarkistin.
Elää varmaan sinuakin kauemmin. - on näköjään
kuollut tahi kuopattu kirjoitti:
Hyvin hengitti kun viimeksi tarkistin.
Elää varmaan sinuakin kauemmin.myös huumorimiehii, vaikka omistaa sitikan...hehee
- unohtaa
on näköjään kirjoitti:
myös huumorimiehii, vaikka omistaa sitikan...hehee
kuitenkaan, että olen nainen :o)
Naisillahan tunnetusti on hyvä huumorintaju. - sitten naisen
unohtaa kirjoitti:
kuitenkaan, että olen nainen :o)
Naisillahan tunnetusti on hyvä huumorintaju.logiiggaa asiassa, ja osta uusi auto, pääsen murheesta näin helpoimmalla!
- ole naisen
sitten naisen kirjoitti:
logiiggaa asiassa, ja osta uusi auto, pääsen murheesta näin helpoimmalla!
logiikkaa parhaimmillaan,että menisi ostamaan uuden auton.
Se taas on, että veivaat,soudat ja huopaat jo olemmassaolevan kanssa niin kauan, että olisit valmis antamaan sen pois ilmaiseksi kun joku vaan huolisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2625582- 1282366
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi2582109Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill641874- 1801700
Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1911571- 551453
- 641395
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.751331- 1191201