Bisoprolol jännitykseen

yks vaan

Sain lääkäriltä bisoprolol 5mg beetasalpaajaa esiintymisjännitykseen. Onko kokemuksia miten auttaa...esim käsien ja äänen tärinään...sydämen tykytykseen ym. Pitäiskö olla lisänä diapam vai riittääkö yksinään?

16

27616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • angel-n87

      En tiedä tuosta bisoprololin annoksesta mutta minulla beetasalpaaja propranololi (40mg) auttaa fyysisiin oireisiin, pitää sydämmen sykkeen tasaisena vaikka kuinka jännitäisi, eikä kädet tärise juurikaan.

      • yks vaan

        Kysyin lääkäriltä juuri siitä propral nimisestä lääkkeestä mut hän sanoi et nämä molemmat lääkkeet on samasta ryhmästä. Et auttais samalla tavalla.


      • jänskääjä
        yks vaan kirjoitti:

        Kysyin lääkäriltä juuri siitä propral nimisestä lääkkeestä mut hän sanoi et nämä molemmat lääkkeet on samasta ryhmästä. Et auttais samalla tavalla.

        Hei, itse olen 16-vuotiaa tyttö, menossa lukioon ensi syksynä. Olen kärsinyt vuosia pelosta ihan kaikenlaisia esiintymisiä kohtaan ja olen jo vuosia odotellut sen laantuvan ajan kuluessa, mutta oireet vain pahentuvat. Ensimmäisen kerran sain tietää beetasalpaajista tämän vuoden alussa (2012), mutta vielä en ole tehnyt mitään niiden hankkimisen eteen, ainoastaan kaikenlaisia keskusteluja olen käynyt läpi netissä asiasta. Nyt, kesäloman tultua päätin että aion saada jotakin aikaan, etenkin nyt, kun syksyllä odottaa lukio, joka muutenkin todella jännittävä kaikille. Olen siis päättänyt että käyn puhumassa lääkärin kanssa tästä. Mutta tietääkö teistä kukaan olenko kenties liian nuori beetasalpaajien käyttäjäksi tai muuta vastaavaa? Kuinka helposti lääkärit yleensä määräävät näitä salpaajia? Ja vielä tällainen; itselläni ei ole hirveän läheiset välit vanhempieni kanssa, eikä heillä ole mitään aavistusta millainen kammo minulla on esiintymisessä. Joten voisiko olla mitenkään mahdollista, että asia jää minun ja lääkärin väliseksi?
        Kiitos, jos joku lukee viestini ja haluaa jakaa kullanarvoisia tietoja!


    • harvakseltaan käytettäväksi.

      Kunhan ei jää riippuvaiseksi sillä tavalla että joka päivä nappaa; nämähän eivät poista syytä vaan lievittävät oireita. Diapamia ei todellakaan suositella, niihin jää oikeasti koukkuun ja ulkoisesta olemuksesta muut huomaavat että et ole tässä maailmassa. Jännitys esiintyessä on ok, jokainen jännittää!

      • kokeillut

        Se on muiden helppo sanoa, että jokainen jännittää, se kuuluu asiaan! tottakai jokainen jännittää jonkun verran, mutta silloin kun "oikeasti" jännittää niin paljon että alkaa vältellä esitelmiä ym. voidaan puhua jo oikeasta esiintymiskammosta! siihen auttaa ensihätään beetasalpaajat, itse olen käyttänyt propralia, ei tärissy kädet yhtään, enkä punastunut eikä sydän tykyttänyt :) ääni saattaa välillä "lähtä" (ei siis johdu beetasalpaajista) vaan siitä että jännittää ja että hengittää vain pintapuolisesti.

        kun pahimmat oireet on saatu kuriin, jännitykseen ei auta mikään muu kuin että pitää mahdollisimman paljon puheita, esitelmiä jne. Minä en siltikään ole tähän kyennyt, vielä tänäkin päivänä välttelen koulussa esitelmiä, vaikka tiedän että propral auttaa ja esiintymisen jälkeen on oikeesti MAHTAVA TUNNE, MÄ TEIN SEN :) miksi se sit on joka kerta yhtä vaikeaa, siis se odottaminen ja miettiminen ja esitelmän laatiminen, sit saatan viime hetkellä jänistää, vaikka ei pitäisi!


      • Stadin starbu
        kokeillut kirjoitti:

        Se on muiden helppo sanoa, että jokainen jännittää, se kuuluu asiaan! tottakai jokainen jännittää jonkun verran, mutta silloin kun "oikeasti" jännittää niin paljon että alkaa vältellä esitelmiä ym. voidaan puhua jo oikeasta esiintymiskammosta! siihen auttaa ensihätään beetasalpaajat, itse olen käyttänyt propralia, ei tärissy kädet yhtään, enkä punastunut eikä sydän tykyttänyt :) ääni saattaa välillä "lähtä" (ei siis johdu beetasalpaajista) vaan siitä että jännittää ja että hengittää vain pintapuolisesti.

        kun pahimmat oireet on saatu kuriin, jännitykseen ei auta mikään muu kuin että pitää mahdollisimman paljon puheita, esitelmiä jne. Minä en siltikään ole tähän kyennyt, vielä tänäkin päivänä välttelen koulussa esitelmiä, vaikka tiedän että propral auttaa ja esiintymisen jälkeen on oikeesti MAHTAVA TUNNE, MÄ TEIN SEN :) miksi se sit on joka kerta yhtä vaikeaa, siis se odottaminen ja miettiminen ja esitelmän laatiminen, sit saatan viime hetkellä jänistää, vaikka ei pitäisi!

        Höpö höpö! Biso on lääke joka alentaa sydämen hurjaa forssii, mulla skulas pumppu, kuin Ferrari! Verenpainetauti ja sun muita ongelmii pumpus! Älkää luulko, et joku troppi auttais, jos nuppi on punanen, snadeimmiskin tilanteis. Mä skotaan kuudesta eri lodjusta tabui lärviin, joka päivä ja ihan sen takii, kun pumppu ei oo kondikses. Enkä oo jännänny mitään, tai ketään koskaan.


      • Stadin starbu
        Stadin starbu kirjoitti:

        Höpö höpö! Biso on lääke joka alentaa sydämen hurjaa forssii, mulla skulas pumppu, kuin Ferrari! Verenpainetauti ja sun muita ongelmii pumpus! Älkää luulko, et joku troppi auttais, jos nuppi on punanen, snadeimmiskin tilanteis. Mä skotaan kuudesta eri lodjusta tabui lärviin, joka päivä ja ihan sen takii, kun pumppu ei oo kondikses. Enkä oo jännänny mitään, tai ketään koskaan.

        Sori, nirjotusvihree, nyyat klasarit!
        Lääkehän on Bisoprolol!
        Terkuin,
        Stadin starbu


    • jännittäjä82

      Tänään sain lääkäriltä 5mg Bisoprolol lääkemääräyksen lähinnä jännitykseen ja tasaamaan illan aikana rytmiä, että pystyn paremmin nukahtamaan ennen kuin tuo mielialalääke alkaa toimia. Vähän sekavat tunteet on kyseisestä tuotteesta jo nyt, vaikka vasta yhden päivän olen käyttänyt.

      Otin vain puolikkaan tabun tänään iltapäivällä ennen kuin lähdin yliopistolle. Beetasalpaaja tuntui vaikuttavan yllättävän nopeasti. Tunti puolikkaan tabletin nielemisen jälkeen olin jo huomaavinani selvästi rytmini tasoittuneen, eikä sydämen tykytyksiä enää tullut loppupäivän aikana. Yliopistolla pystyin toimivaan täysin luontevasti. Jännitys sinäänsä säilyi, mutta se ei jotenkin enää haitannut kun siitä ei seurannut mitään oireita. Ajattelin jo, että tässäpä mahtava troppi.

      Kotimatkalla kuitenkin aloin tuntea oloni jo vähän turhankin rennoksi. Mittasin pulssini ja se oli jo luokkaa 50-55, vaikka olin kävellyt juuri 3 kilometriä. Sitten alkoivat kovat vatsavaivat. Loppupäivä menikin sitten WC:ssä istuen. Hieman ehdin jo hätääntyä, mutta soitettuani myrkytyskeskukseen, sanoivat että voi korkeintaan viikon ajan ilmetä pahoinvointia ja toimintahäiriöitä vatsassa. Kävin ostamassa maitohappobakteereja ja iltakymmeneen mennessä olo alkoi jo olla normaali.

      Jos vatsahäiriöni jatkuvat pitempään, jää varmasti tämä tuote pölyyntymään kaappiini. Sinäänsä nämä beetasalpaajat on yleensä ottaen niin halpoja lääkkeitä, etten tunne rahojani tuhlanneeni. Voi myös olla, että käytän tätä lääkettä vain jos ilmenee tarvetta esiintyä sosiaalisissa tilanteissa ja ehkäpä voisin kokeilla myös neljäsosatabletin ottamista kerrallaan.

      Sivuoireet ovat varmaankin hyvin yksilöllisiä, eikä niitä kaikille kai edes tule. Tämä lääke oli todella helppo saada ja halpa. Tuntui myös erinomaisesti soveltuvan jännityksen aiheuttaman sydämen tykytyksen ja käsien tärinän poistoon.

    • jimiturunen

      itse olen 26 vuotias mies joka on vetäny kaikenmaailman ropsit pelkotiloihin&jännityksiin!olin jopa niin epätoivoinen,että mieleni teki tehdä "aivolävistys"!mutta kun vihdoin psykiatrini määräsi minulle bisoprolol 5mg ja diapam 10mg.ni voin sanoa et toimii ja elämä taas hymyilee!!suosittelen!:)

    • paha olo

      ei auta mitään sydän jyskyttää samanlailla.eteisvärinä meikäläisellä ja esiintymisessä jyskyttää mielettömästi epärytmissä.enää en esiinny ettei leikkaa kiinni.

    • ÄLKÄÄ!

      LÄÄKKEITÄ esiintymisjännitykseen?!

      Ihmiset oikeasti nyt lopettakaa ne lääkkeet moisiin, ja hakeutukaa terapiaan! Pilaatte elämänne jos lähdette läträämään lääkkeiden kanssa ilman terapiaa.

      • jänskääjä

        Hei, itse olen 16-vuotiaa tyttö, menossa lukioon ensi syksynä. Olen kärsinyt vuosia pelosta ihan kaikenlaisia esiintymisiä kohtaan ja olen jo vuosia odotellut sen laantuvan ajan kuluessa, mutta oireet vain pahentuvat. Ensimmäisen kerran sain tietää beetasalpaajista tämän vuoden alussa (2012), mutta vielä en ole tehnyt mitään niiden hankkimisen eteen, ainoastaan kaikenlaisia keskusteluja olen käynyt läpi netissä asiasta. Nyt, kesäloman tultua päätin että aion saada jotakin aikaan, etenkin nyt, kun syksyllä odottaa lukio, joka muutenkin todella jännittävä kaikille. Olen siis päättänyt että käyn puhumassa lääkärin kanssa tästä. Mutta tietääkö teistä kukaan olenko kenties liian nuori beetasalpaajien käyttäjäksi tai muuta vastaavaa? Kuinka helposti lääkärit yleensä määräävät näitä salpaajia? Ja vielä tällainen; itselläni ei ole hirveän läheiset välit vanhempieni kanssa, eikä heillä ole mitään aavistusta millainen kammo minulla on esiintymisessä. Joten voisiko olla mitenkään mahdollista, että asia jää minun ja lääkärin väliseksi?
        Kiitos, jos joku lukee viestini ja haluaa jakaa kullanarvoisia tietoja!


      • Käkipää..
        jänskääjä kirjoitti:

        Hei, itse olen 16-vuotiaa tyttö, menossa lukioon ensi syksynä. Olen kärsinyt vuosia pelosta ihan kaikenlaisia esiintymisiä kohtaan ja olen jo vuosia odotellut sen laantuvan ajan kuluessa, mutta oireet vain pahentuvat. Ensimmäisen kerran sain tietää beetasalpaajista tämän vuoden alussa (2012), mutta vielä en ole tehnyt mitään niiden hankkimisen eteen, ainoastaan kaikenlaisia keskusteluja olen käynyt läpi netissä asiasta. Nyt, kesäloman tultua päätin että aion saada jotakin aikaan, etenkin nyt, kun syksyllä odottaa lukio, joka muutenkin todella jännittävä kaikille. Olen siis päättänyt että käyn puhumassa lääkärin kanssa tästä. Mutta tietääkö teistä kukaan olenko kenties liian nuori beetasalpaajien käyttäjäksi tai muuta vastaavaa? Kuinka helposti lääkärit yleensä määräävät näitä salpaajia? Ja vielä tällainen; itselläni ei ole hirveän läheiset välit vanhempieni kanssa, eikä heillä ole mitään aavistusta millainen kammo minulla on esiintymisessä. Joten voisiko olla mitenkään mahdollista, että asia jää minun ja lääkärin väliseksi?
        Kiitos, jos joku lukee viestini ja haluaa jakaa kullanarvoisia tietoja!

        Hei, ÄLÄ KYSELE APUA, jos SINÄ ET HALUA SELLAISIA VASTAUKSIA MITKÄ EI SINUA MIELLYTÄ. Kaiken lisäksi kopioit samaa viestiä kaikkialle.

        "Mutta tietääkö teistä kukaan olenko kenties liian nuori beetasalpaajien käyttäjäksi tai muuta vastaavaa? Kuinka helposti lääkärit yleensä määräävät näitä salpaajia? "

        Vastasin sinulle jo tuolla yhdessä ketjussa, minkä muistaakseni teit nimenomaan noita samoja kysymyksiäsi varten. Näköjään sinä et halua sitä vastausta minkä saat. Suoraan sanottuna todella huolestuttavaa ja ärsyttävää. No, vastataan nyt uudelleen ennekuin (jos näköjään aijot) päätät sitten vaikeuttaa elämääsi todella paljon ja hyvällä tuurilla pilata sen. Eli.

        ""Mutta tietääkö teistä kukaan olenko kenties liian nuori beetasalpaajien käyttäjäksi tai muuta vastaavaa? "

        Sinä olet liian nuori käyttämään mitään lääkitystä, lukuunottamatta Buranaa, antibiootteja ym.

        "Kuinka helposti lääkärit yleensä määräävät näitä salpaajia? "

        Liian helposti, ja sehän on todella huolestuttavaa. Mutta sitähän sinä et taida ymmärtää? Mutta sinun tapauksessa sinut toivonmukaan laitetaan vain terapiaan.

        " itselläni ei ole hirveän läheiset välit vanhempieni kanssa, eikä heillä ole mitään aavistusta millainen kammo minulla on esiintymisessä."

        Lue ne samat vastaukset mitkä vastasin siinä sinun yhdessä sinun aloittamassa ketjussa, missä on nämä aivan samat huolestuttavat kysymykset. Miten luulet saavasi asioille mitään selkoa mitenkään, jos et puhu kenellekkään asioistasi, et edes vanhemmillesi? Sinä kuvittelet itseksesi ja luet internetistä, että mikäköhän "tauti" sinulla voisi olla, ja sitten siihen haluat lääkkeitä, mistä et edes tiedä mitään.

        "Joten voisiko olla mitenkään mahdollista, että asia jää minun ja lääkärin väliseksi? "

        Sinä olet suoraansanottuna todella hukassa, siis huolestuttavan hukassa. En tuohon edes enempää halua sanoa. Mutta itse vastaus, ei ole mahdollista, kiitos siitä. Alaikäisenä sinun vanhempiin ollaan yhteydessä. Sanon samaa mitä siinä SINUN AIKAISEMMASSA ALOITTAMASSA KETJUSSA SAMOILLE KYSYMYKSILLE, puhu nyt edes niiden vanhempiesi kanssa, ja sitten menet terapiaan.

        JOS HALUAT PILATA JA VAIKEUTTAA ELÄMÄÄSI IHAN AIKUISTEN OIKEASTI, niin sitten KYLLä, mene ja SYÖ NIITÄ LÄÄKKEITÄ SITTEN. Mutta kun asioiden todellinen laita alkaa valjeta sinulle, muistat mitä minä sanoin täällä, ja tajuat että minä todellakin puhuin asiaa ja koitin auttaa sinua.

        JOS haluat tehdä asioista OIKEASTI vaikeita, ja haluat OIKEASTI ryhtyä pilaamaan elämääsi, niin SYÖ niitä lääkkeitä vaikka vaahto suussa.

        Sinä olet vielä kaiken lisäksi vasta 16v...


      • Anonyymi
        Käkipää.. kirjoitti:

        Hei, ÄLÄ KYSELE APUA, jos SINÄ ET HALUA SELLAISIA VASTAUKSIA MITKÄ EI SINUA MIELLYTÄ. Kaiken lisäksi kopioit samaa viestiä kaikkialle.

        "Mutta tietääkö teistä kukaan olenko kenties liian nuori beetasalpaajien käyttäjäksi tai muuta vastaavaa? Kuinka helposti lääkärit yleensä määräävät näitä salpaajia? "

        Vastasin sinulle jo tuolla yhdessä ketjussa, minkä muistaakseni teit nimenomaan noita samoja kysymyksiäsi varten. Näköjään sinä et halua sitä vastausta minkä saat. Suoraan sanottuna todella huolestuttavaa ja ärsyttävää. No, vastataan nyt uudelleen ennekuin (jos näköjään aijot) päätät sitten vaikeuttaa elämääsi todella paljon ja hyvällä tuurilla pilata sen. Eli.

        ""Mutta tietääkö teistä kukaan olenko kenties liian nuori beetasalpaajien käyttäjäksi tai muuta vastaavaa? "

        Sinä olet liian nuori käyttämään mitään lääkitystä, lukuunottamatta Buranaa, antibiootteja ym.

        "Kuinka helposti lääkärit yleensä määräävät näitä salpaajia? "

        Liian helposti, ja sehän on todella huolestuttavaa. Mutta sitähän sinä et taida ymmärtää? Mutta sinun tapauksessa sinut toivonmukaan laitetaan vain terapiaan.

        " itselläni ei ole hirveän läheiset välit vanhempieni kanssa, eikä heillä ole mitään aavistusta millainen kammo minulla on esiintymisessä."

        Lue ne samat vastaukset mitkä vastasin siinä sinun yhdessä sinun aloittamassa ketjussa, missä on nämä aivan samat huolestuttavat kysymykset. Miten luulet saavasi asioille mitään selkoa mitenkään, jos et puhu kenellekkään asioistasi, et edes vanhemmillesi? Sinä kuvittelet itseksesi ja luet internetistä, että mikäköhän "tauti" sinulla voisi olla, ja sitten siihen haluat lääkkeitä, mistä et edes tiedä mitään.

        "Joten voisiko olla mitenkään mahdollista, että asia jää minun ja lääkärin väliseksi? "

        Sinä olet suoraansanottuna todella hukassa, siis huolestuttavan hukassa. En tuohon edes enempää halua sanoa. Mutta itse vastaus, ei ole mahdollista, kiitos siitä. Alaikäisenä sinun vanhempiin ollaan yhteydessä. Sanon samaa mitä siinä SINUN AIKAISEMMASSA ALOITTAMASSA KETJUSSA SAMOILLE KYSYMYKSILLE, puhu nyt edes niiden vanhempiesi kanssa, ja sitten menet terapiaan.

        JOS HALUAT PILATA JA VAIKEUTTAA ELÄMÄÄSI IHAN AIKUISTEN OIKEASTI, niin sitten KYLLä, mene ja SYÖ NIITÄ LÄÄKKEITÄ SITTEN. Mutta kun asioiden todellinen laita alkaa valjeta sinulle, muistat mitä minä sanoin täällä, ja tajuat että minä todellakin puhuin asiaa ja koitin auttaa sinua.

        JOS haluat tehdä asioista OIKEASTI vaikeita, ja haluat OIKEASTI ryhtyä pilaamaan elämääsi, niin SYÖ niitä lääkkeitä vaikka vaahto suussa.

        Sinä olet vielä kaiken lisäksi vasta 16v...

        Todella vanha viesti, mutta tällainen puoskarointi pitäisi poistaa keskustelupalstoilta. Et varmasti ole lääkäri, joten jätä väitteesi jatkossa julkaisematta. Kiitos!


    • Anonyymi

      Lyhyesti omalta kohdaltani: Sosiaalinen jännittäminen alkoi jo nuorena mutta apua hain lopulta 17 vuotiaana. Minulle määrättiin (siihen aikaan oli uskomatonta, että lääkkeet voisivat auttaa eli 90-luvulla) Propral:ia 15 mg muistaakseni. Edelleen käytä ko. lääkettä silloin tällöin, taustalla myös verenpaine tauti ja auttaa vieläkin sydämen tykytykseen. Mutta muutoin Propral ei auttanut minua. Mutta tämä on varmasti yksilöllistä.

      • Anonyymi

        Nykyään 40 mg annostuksena, kun sitä tarvitsen, mutta niinkuin sanoin, ei mainittavaa hyötyä itse alkuperäiseen tarkoitukseen eli jännittämiseen. Mutta Propral on auttanut sydämen pamppailuihin hienosti.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4230
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4142
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      611
      3927
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      20
      2755
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2485
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2074
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2072
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      191
      1970
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1629
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1432
    Aihe