Näin Turussa

Kiki  

15v tyttö meni lääkäriin valittamaan syömishäiriötä, vastaanottotäti totesi "Meillä on ollut tapana hoitaa ensisijaisesti oikeat sairaudet, tuolla on ovi, ole hyvä ja häivy vastaanotoltani, kiitos"

9

1632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja sit ihmetellään

      et miks on niin iso kynnys lähtee hakemaan apua.

      • terrorismiä ei tarvi hyväksyä

        Kysyt vaikka kunnan keskuksesta kuka on sairaanhoitoasioiden vastaava esimies, ja kerrot hänelle tapauksesi. Tuommoinen asiakaspalvelija saa aikaan tosi pahaa jälkeä, ainakin sen pitää joutua puhutteluun.


      • Miraaa..
        terrorismiä ei tarvi hyväksyä kirjoitti:

        Kysyt vaikka kunnan keskuksesta kuka on sairaanhoitoasioiden vastaava esimies, ja kerrot hänelle tapauksesi. Tuommoinen asiakaspalvelija saa aikaan tosi pahaa jälkeä, ainakin sen pitää joutua puhutteluun.

        Hei Kiki, mikä tämä kyseinen paikka oli? Ajattelin, ettei vaan sama paikka missä mä käyn. Järkyttävää tuollainen.


      • Miyoku
        Miraaa.. kirjoitti:

        Hei Kiki, mikä tämä kyseinen paikka oli? Ajattelin, ettei vaan sama paikka missä mä käyn. Järkyttävää tuollainen.

        Mistä Turussa saa apua syömishäiriöön?
        Maksaako se?
        Saanko apua ilman että minun tarvitsee keskustella asiasta vanhempieni kanssa?


      • no-control
        Miyoku kirjoitti:

        Mistä Turussa saa apua syömishäiriöön?
        Maksaako se?
        Saanko apua ilman että minun tarvitsee keskustella asiasta vanhempieni kanssa?

        Minäkin haluaisin tietää, mistä voin hakea apua itselleni syömisongelmiini? Asun myös Turussa. Vanhemmilleni en halua kertoa asiasta, enkä muillekaan tuntemilleni ihmisille.

        Tarvitsisin apua nopeasti, voinko vain kävellä terveyskeskuksen vastaanottotiskille ja kysyä pääsyä keskustelemaan jonkun kanssa?


      • apua
        no-control kirjoitti:

        Minäkin haluaisin tietää, mistä voin hakea apua itselleni syömisongelmiini? Asun myös Turussa. Vanhemmilleni en halua kertoa asiasta, enkä muillekaan tuntemilleni ihmisille.

        Tarvitsisin apua nopeasti, voinko vain kävellä terveyskeskuksen vastaanottotiskille ja kysyä pääsyä keskustelemaan jonkun kanssa?

        Olen itse Turussa asuva ysiluokkalainen, tasapainotellut siinä bedin ja vakavammankin anoreksian välillä pitkän aikaa.

        Minun tieni kulki niin, että kun ensin olin onnistunut päättämään haluavani parantua, sanoin tukioppilasohjaajalle, että mulla on sellaisia henkilökohtaisia, juttuja, joiden kanssa tarvitsisin apua. Hän opasti minut koulupsykologille, jota olen nyt tavannut muutaman kerran ja jolle olen aika pintapuolisesti selittänyt tilanteen, jossa olen. Lähinnä olemme miettineet hoitopaikkaa.
        Odotan kauhulla ensi viikolla kohtaavaa kokoontumista, jossa pitäisi olla huoltaja, koulupsykologi ja koululääkäri, jotta saan virallisen lähetteen lasten ja nuorten psykiatrisen poliklinikan syömishäiriöosastolle. Siellä olisin siis ihan avohoidossa, jotain terapiantapaista se kai lähinnä pitää sisällään.

        Terveyskeskuksen vastaanottotiskiltä tuskin löydätte apua syömishäiriöönne: ne ei paljon psyykkisistä sairauksista (varsinkaan nuorten) tiedä, saati niiden hoitopaikoista.
        Ainoa paikka, mistä Turussa saat ilmaista apua syömishäiriöön, on juuri tämä lasten ja nuorten psykiatrinen poliklinikka, jossa on syömishäiriöpotilaiden hoitoon erikoistunut työryhmä. (Vertaistukiryhmiäkään ei ole kuin aikuisille.) Nuortenpolille ei kuitenkaan valitettavasti voi suoraan marssia sisään - jos olet vielä yläasteella, pääset sinne helpoiten menemällä terveydenhoitajan, koulukuraattorin tai koulupsykologin juttusille, ja kertomalla jollekin heistä tilastasi.
        Jos et esimerkiksi tiedä paljoakaan koulusi kuraattoreista tai muista mainitsemistani, ehkä sinulla on koulussa joku opettaja, jolta voisit pyytää opastusta koulukuraattorin, koulupsykologin tai terveydenhoitajan luo.

        Ensimäiset askeleet ovat varsinaisia harppauksia, kynnykset korkeimpia. Muista kuitenkin, että oma-aloitteisuutesi palkitaan. Kuuntele itseäsi, äläkä vähättele avuntarvettasi. Ja ole rohkea.

        Onnea matkaan.


      • apua
        Miyoku kirjoitti:

        Mistä Turussa saa apua syömishäiriöön?
        Maksaako se?
        Saanko apua ilman että minun tarvitsee keskustella asiasta vanhempieni kanssa?

        Valitettavasti turussa ei tällä hetkellä ole mitään sellaista avointa paikkaa, mistä saisi apua ilman, että vanhemmat osallistuisivat millään tavalla.
        Mutta lue toki tuo toinen viestini.


    • AnnaA

      Mä olisin varmaan saanu kauheat kilarit vastaanoton tädille ja kuristanu sen lopuks! Voi helvetti että jotku osaa olla idiootteja! Mitenhän täti ois suhtautunu jos oma lapsi olisi syömishäiriöinen? Toteais varmaan että lapsikulta, lopetappas toi ruualla leikkiminen!

    • jos toi on...

      Totta niin ei j*malauta mitä porukkaa.. siis todella järkevää sanoa tuollaista ja vielä 15 vuotiaalle tytölle!
      Vaikka nykypäivänä voisin hyvin kuvitellakkin tuollaista tapahtuvan,tuttuni on joutunut lääkäreiden vahinkojen/osaammattomuuden takia joutunut kärsimään melkoisesti! En tietenkää yleistä, on niitä erinomaisiakin olemassa mutta joukkoon mahtuu niitä myös vähemmän osaavia joukkoon!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe