Yksinhuoltajan äititenpäivä

ppppppppppp

Äitienpäivä yleensä on ilon ja perheen juhla. Yksinhuoltaja-äidille se ei aina kuitenkaan ole niin. Aamulla herättyäni ei kukaan ollut valmistanut äitienpäivä aamiaista, niinkuin perheessämme oli ennen tapana. Ei kuuulunut iloisia äitienpäivätoivotuksia, saati että olisi tullut kukkakimppu joltain taholta. Noustuamme poikani kanssa, päätimme suunnata aamiaisen jälkeen piknikille lähi-puistoon, nauttimaan pallopeleistä, piknik-herkuista sekä mukavasta yhdessä olosta auringon paisteessa. Saavuttuamme puiston parkki-alueelle eräs perhe teki lähtöä lapsiensa kanssa.Äiti tuittuili isälle isoon ääneen ja mollasi, kuinka untamo ja torvi ( kauniisti sanottuna ) hän on kun ei pysty poikansa pyörää laittamaan farmarin perään. Siitä isä suutahtaneena iso haukkui vaimonsa norsuksi ja torui häntä kovin sanoin huonosta retkestä, ja lapset kuuntelivat silmät kauhusta selällään, kun vanhemmat parjasivat toisiansa kilpaa. Silloin ajattelin, että vaikka kuinka olen ilman äitienpäivä aamiaista, ruusuja tai onnitteluja, koen elämäni olevan sisällökkäämpää ilman noita turhia riitelyjä ja haukkumisia, joita tapahtuu kenties päivittäin tuossa perheessä.Vaikka yksinhuoltajana olo on rankkaa ajoittain, on hyvä muistaa se kolikon toinenkin puoli, mitkä syyt johtivat yksinhuoltajuuteen. Rehellisesti täytyy todeta, että kauniimpia hetkiä on enemmän tässä yh.elämässä kun kurjassa riitelyn ja taistelun täyttävässä ydinperhe-elämässä.

34

2361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meilläkään,,

      Kukaan muu mitää tehny, itte oli tehtävä ruuat sun muut.
      En edes muistanut koko äitienpäivää, turha juhla siis.
      Pääasia kun lapsen kanssa oli hauskaa.

    • niiskiss76

      Minä olen yh äippä kahdelle lapselle. Ja sain aamukahvit sänkyyn... Nuorempi tyttäreni (7v,tuleva ekaluokkalainen) oli keittänyt aamulla kahvit ja toi ne minulle yöpöydälle kortin kera ja herätti supattamalla korvaani,että hyvää äitienpäivää. Toinen tyttäreni oli vielä nukkumassa.

      Päivällä lasten isomummu soitti meidät hänen luokseen syömään,oli laittanut hyvät ruoat.

      Kakkua en kaivannut,sitä olisin saanut jos olisin vittinyt itte tehä,mutta minusta hyvä äitienpäivä voi olla hyvä ilman herkkujakin. Lapset,molemmat oli tehneet kortit ja vanhempi oli tehnyt koulussa käsityötunnilla ranteeseen laitettavan neulatyynyt.

    • meidän kanssa äitienpäivää

      Ihan samoin kuin aina ennekin. Ei mun äitienpäivä ole juurikaan siitä muuttunut.

      • iki-yh

        Äitienpäivä-sunnuntain olin töissä, jätin pojat aamulla nukkumaan.

        Paras lahjani oli lauantaina kun olin katsomassa poikani koripallo-otteluita. Hän oli yksi parhaita, ja joukkue voitti neljä matsia. Saivat kultamitalit kaulaansa. Koskaan ennen eivät ole pelanneet niin hyvin. Äidin sydän oli niin onnellinen ja ylpeä.

        Kyllä sitä taas pienet idiootti-haistattelut kestää tämän jälkeen.

        Ja pyhätyöstä tulee vielä pyhälisääkin.


      • viettää exän kans

        M iksi juhlia eksän kanssa äitien päivää jos ei olla yhdessä.
        Sanoisinko että aika hyvin omituista.
        Itse en ymmärrä...


      • löytänyt

        jo uuden naisen? Veikkaampa että ei. Uuden naisen ilmestyttyä jää äitienpäivän vietot ja muistamiset siihen.


      • sivustaseuraaja
        löytänyt kirjoitti:

        jo uuden naisen? Veikkaampa että ei. Uuden naisen ilmestyttyä jää äitienpäivän vietot ja muistamiset siihen.

        mun ex ja lapseni isä on löytänyt uuden kumppanin. äitienpäivänä sain kukat ja kiitokset että olen jaksanut lapsemme suurimmaksi osaksi yksin kasvattaa ja hoitaa. exän ja mun välit paremmat kun yhdessä ollessa ja viikottain olemme yhteyksissä ja huolet ja ilot voidaan puhua ja neuvoja jakaa jos tarvitsee. lapsi on onnelinen ja tasapainoinen kun mekin vanhemmat voimme hyvin. mukavaa päivää joka paivä, ei vain äitien-tai isienpäivinä. t.äippä


    • yh-äiskä

      ikävää, jos äitienpäivä Sinusta on surullinen päivä...:(
      minusta se oli todella mukava päivä... lapsi oli viikonloppua iskällään ja sain aamulla heräillä rauhassa ja juoda kaikessa hiljaisuudessa aamukahvin... minkä jälkeen läksin pitkälle aamulenkille...:D
      iltapäivällä muksu (7 v)tuli kottii (oli käyny mamman luona iskän kans) ja ulkoiltiin yhdessä ja sitten muksu teki iltapalaks meille jäätelökakkua (pala jäätelöa ja koristeina marsipaaniruusuja ja mantelilastuja...;)) sain myös päiväkodissa tehdyn ihanan lahjan ja kortin...:D

      • kuin tapellen kaksin

        Sillon kun olin viimeisen äitienpäivän exän kanssa tappelimme hulluna, exä oli päissään ja sen hyvät ystävät pyysivät sitä kaljalle.
        Ensimmäinen äitienpäivä niin exäni soitti sossun paikalle ja yritti tehdä minusta hullua. Viimeisin äitienpäivä: sain kahvit sänkyyn ja kaksin kappalein savi töitä. Parhain äitienpäivä


      • Jossu¤

        Yleinen käytäntö on, että lapsi on äidillään Äitienpäiväviikonlopun ja isällään Isäinpäiväviikonlopun. Miksi teillä ei ole sovittu näin? Varsinkin 7vuotiaalle lapselle se voisi olla tärkeämpää niin.


      • hgagjkacx
        Jossu¤ kirjoitti:

        Yleinen käytäntö on, että lapsi on äidillään Äitienpäiväviikonlopun ja isällään Isäinpäiväviikonlopun. Miksi teillä ei ole sovittu näin? Varsinkin 7vuotiaalle lapselle se voisi olla tärkeämpää niin.

        kyllä lapsen kuuluu saadaa viettää äitienpäivä äidin kanssa ja isänpäivä isän kanssa. isovanhempia muistetaan sitten toisena viikonloppuna.

        Onneksi meillä sentään näin.


      • ap:n

        ole surullinen. Tämä viimeisin äitienpäivä oli ensimmäinen eron jälkeinen äitienpäivä, joten tietenkin sitä vertaa tahtomattaan siihen, millaista se ennen oli. Ja kyllä minäkin sain hienon äitienpäiväkortin, ja ison halauksen pienelta pojan pallerolta, joten sen suhteen olen todella tyytyväinen. Ja piknikkimme onnistui loistavasti, ja mukavaa oli. Ajatuksena vain oli se, että vaikka kaikki ei olekaan enää samanlailla kun ennen, olen tyytyväinen tähän tilanteeseen ilman suurempia äitienpäivä rituaaleja, joita hetken kerkisin jo kaivata. Sain hieman kontarastia riitelevästä kahden vanhemman perheestä, joka pisti ajattelemaan asioita ihan uudelta kantilta taas:)ja olemaan onnellinen, siitä mitä on.


      • yh-äiskä
        Jossu¤ kirjoitti:

        Yleinen käytäntö on, että lapsi on äidillään Äitienpäiväviikonlopun ja isällään Isäinpäiväviikonlopun. Miksi teillä ei ole sovittu näin? Varsinkin 7vuotiaalle lapselle se voisi olla tärkeämpää niin.

        jos on tapellu lähes 7-vuotta säännöllisistä tapaamisista, mitkä viimeinkin alkavat "luistaa" niin ei sitä viitsi pienistä alkaa niuhottaa... tuo äitienpäivä nyt sattui iskän viikonlopulle, eikä meistä ketään (lapsi mukaanlukien) ottanut asiasta mitään onkelmaa... tosin minä olisin voinut kieltää tuon viikonlopun koska meillä ei ole minkäänlaista kirjallista sopimusta nuista tapaamisista... mutta lapsi odottaa jo tuota iskäviikonloppua, niin en viitsi mennä sitä sotkemaan...


      • "tapellut"
        yh-äiskä kirjoitti:

        jos on tapellu lähes 7-vuotta säännöllisistä tapaamisista, mitkä viimeinkin alkavat "luistaa" niin ei sitä viitsi pienistä alkaa niuhottaa... tuo äitienpäivä nyt sattui iskän viikonlopulle, eikä meistä ketään (lapsi mukaanlukien) ottanut asiasta mitään onkelmaa... tosin minä olisin voinut kieltää tuon viikonlopun koska meillä ei ole minkäänlaista kirjallista sopimusta nuista tapaamisista... mutta lapsi odottaa jo tuota iskäviikonloppua, niin en viitsi mennä sitä sotkemaan...

        säännöllisistä tapaamisista, mutta teillä ei ole kirjallista tapaamissopimusta? Aika erikoinen yhtälö.

        Sosiaaliviranomainen tai asianajaja olisi kertonut teille, että äitienpäiväviikonloppu vaihdetaan esim. seuraavan viikonlopun kanssa, mikäli se osuu isän viikonlopulle ja isänpäivänä tehdään samalla tavalla, ja se olisi kirjattu sopimukseen. Ihmeen kauan olet jaksanut tapella, vaikka lopputuloksena ei ole mitään mustaa valkoisella. Luulisi isänkin haluavan varmuuden, että saa lapsen luokseen. Viittaan lauseeseesi: "tosin minä olisin voinut kieltää tuon viikonlopun koska meillä ei ole minkäänlaista kirjallista sopimusta nuista tapaamisista."


      • yh-äiskä
        "tapellut" kirjoitti:

        säännöllisistä tapaamisista, mutta teillä ei ole kirjallista tapaamissopimusta? Aika erikoinen yhtälö.

        Sosiaaliviranomainen tai asianajaja olisi kertonut teille, että äitienpäiväviikonloppu vaihdetaan esim. seuraavan viikonlopun kanssa, mikäli se osuu isän viikonlopulle ja isänpäivänä tehdään samalla tavalla, ja se olisi kirjattu sopimukseen. Ihmeen kauan olet jaksanut tapella, vaikka lopputuloksena ei ole mitään mustaa valkoisella. Luulisi isänkin haluavan varmuuden, että saa lapsen luokseen. Viittaan lauseeseesi: "tosin minä olisin voinut kieltää tuon viikonlopun koska meillä ei ole minkäänlaista kirjallista sopimusta nuista tapaamisista."

        en tiedä sinusta, mutta mun mielestä lapsella on oikeus tavata iskää säännöllisesti... vaikka itse olisinkin mieluusti lapsen kanssa... lapsi itse on tätä toivonut jo pienestä asti... ja lapsen etua ajatellen olen tätä "tappelua" jatkanut...
        kirjallista sopimusta meillä ei ole, koska iskä on alusta asti ollut sitä mieltä, että pystymme asioista sopimaan ilmankin... toisin sanoen tiennyt, etten ilman todella painavaa syytä tapaamisia kiellä...;) ja nythän ne toteutuukin hyvin... eikä minulla ole mitään ongelmaa tuon äitienpäivän kanssa, enkä ymmärrä miksi teilläkään on... tulihan lapsi kuitenkin ajoissa kotiin ja sai tehdä kakkua ja ehdimme ulkoilemaan ja sain sen ihanan lahjan ja kortin...
        sitä paitsi saanhan olla lapseni kanssa kuitenkin suurimman osan vuodesta ja jokatapauksessa isä olisi lapsen johonkin aikaan päivästä hakenut mammaa tervehtimään...:D


      • Anonyymi
        kuin tapellen kaksin kirjoitti:

        Sillon kun olin viimeisen äitienpäivän exän kanssa tappelimme hulluna, exä oli päissään ja sen hyvät ystävät pyysivät sitä kaljalle.
        Ensimmäinen äitienpäivä niin exäni soitti sossun paikalle ja yritti tehdä minusta hullua. Viimeisin äitienpäivä: sain kahvit sänkyyn ja kaksin kappalein savi töitä. Parhain äitienpäivä

        Jep,tuttua. Nykyään eksä viestittelee ja kaipaa,mutta minä en kaipaa häntä. Nautin tästä omasta elämästä ja rauhasta lapsen kanssa. 💞


      • Anonyymi
        yh-äiskä kirjoitti:

        jos on tapellu lähes 7-vuotta säännöllisistä tapaamisista, mitkä viimeinkin alkavat "luistaa" niin ei sitä viitsi pienistä alkaa niuhottaa... tuo äitienpäivä nyt sattui iskän viikonlopulle, eikä meistä ketään (lapsi mukaanlukien) ottanut asiasta mitään onkelmaa... tosin minä olisin voinut kieltää tuon viikonlopun koska meillä ei ole minkäänlaista kirjallista sopimusta nuista tapaamisista... mutta lapsi odottaa jo tuota iskäviikonloppua, niin en viitsi mennä sitä sotkemaan...

        Haluispa lapsen isä olla lapsen kanssa,mutta ei niin ei. Juominen,omat menot tärkeimpiä. Mutta hyvin me pärjätään kahdelleen 🌞


    • tehtävä olisi vaimoaan

      onnitella, omaa äitiään jokaisen kuuluisi juhlia.
      Omalta lapseltahan ne pitää saada lahjat ja onnittelut ja kukat.
      Aviopuolisolle et ole koskaan äiti, vaikka siltähän se useimmiten tuntuu!

      • ahde

        Niinhän se kyllä taitaa olla. Itselläni "loppui" äitienpäivän vietto eroon reilu kuusi vuotta sitten. Vieläkin äitienpäivä nostattaa kyyneleet silmiin, haluaisin niin olla onniteltu ja halailtu äiti. Tiedän että se kuulostaa, no ehkä säälittävältä, mutta olen rehellinen. Lapset lähentelevät jo aikuisikää ja uskon että kun murrosiältä pääsevät niin ehkä sitten on niiden halausten ja onnitteluiden aika..ainakin toivon niin. Äitienpäivään on ladattu niin iso annos tunnetta, ainakin minun päässä.


    • Anonyymi

      Musta ois ihanaa saada joskus kahvit sänkyyn ja loikoilla ja herää rauhassa. Kyllähän se satuttaa välillä kun monien kavereiden miehet vie lahjan lasten kanssa sänkyyn ja kahvit ja kortin. Se yhdessäolo ja läheisyys ja ennen kaikkea tuki äidille ja sanat olet hyvä äiti. Itsellä ei oo koskaan sellaista ollut. Tuntuuhan se pahalta. Jotkut meistä on vaan varmaan tarkoitettu kulkemaan yksin tai kaksin lapsen kanssa. Onneksi lapseni on terve.

    • Anonyymi

      LAPSELLA ON ISÄKIN- MIKSI OLLA "YKSINHUOLTAJA"
      LAPSEN ETU ON:
      - YHTEISHUOLTO
      - VUOROASUMINEN
      - EI ELATUSTA

      PISTE.

      • Anonyymi

        No vaan,entä,kun toinen ei kykene olemaan se vuoroisä🌞✋


    • Anonyymi

      Miksi yksinhuoltajanainen on ajanut itsensä yksinhuoltajaksi esim. lihomalla, juopottelemalla tai jäkättämällä miehelleen.

      • Anonyymi

        Miksi "lastensuojelun" sairas vieraannuttaja viranomainen on
        ajanut itsensä narsistiksi esim. aivopesemällä lapset pois omasta
        isästään- ja suvustaan tarkoitushakuisessa viranomaismenettelyssä
        yhteistyössä lapsen vieraannuttaja "äidin" kanssa lapsen olosuhteista.


      • Anonyymi

        Miksi mies juomalla ja olemalla väkivaltainen aiheutti eron plus kaljamahansa oksettaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi mies juomalla ja olemalla väkivaltainen aiheutti eron plus kaljamahansa oksettaa?

        Miksi nainen narsismilla ja olemalla väkivaltainen lapsille
        "lastensuojelun" viranomaisten kanssa aiheutti eron lapsista "yksinhuoltaja" ruikkiuna oksettaa?


    • Anonyymi

      Lapset ne äitienpäivän tekee. En minä ainakaan eksän äiti ole😂✋

      • Anonyymi

        Juurikin näin, sillon liitto on pielessä, jos mies pitää vaimoaan äitinä.


    • Anonyymi

      Nimenomaan. Nauran katsoessa riiteleviä kulissiperheitä. Eksäni on myös riitaisassa suhteessa nykyään. Heh.

    • Anonyymi

      Me ei vietetä isän päivää. Lapsi vie kortit papalle mitkä pakko koulussa tehdä.

      • Anonyymi

        Me ei vietetä vieraannuttaja äitienpäivää. Lapsi vie kortit mammalle mitkä pakko koulussa tehdä. Pakko ei ole kuin kuolla tarkoitushakuisessa viranomaismenettelyssä; perättömin selvityksin, lausumiin tuomioistuimessa lapsen olosuhteista viranomaismenettelyssä.


    • Anonyymi

      Miksi miesten pitäisi äitienpäivää laittaa,kun ei nainen hänen äiti ole. Lapset ne tekee äidiksi!

      • Anonyymi

        Miehen tulee huomioida oma äitinsä, jos hän on vielä elossa.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1635
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1275
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1190
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1112
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1106
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1049
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1001
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      942
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      917
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      10
      788
    Aihe