Meillä 3,5vuotias poika, joka puhuu vain muutamia (=20) sanaa, niistäkin osa ihan omatekoisia :o), esim kauppa = plam plam ja vesipyssy = tiipam. Kaikkien sisarusten nimiä ei osaa sanoa, "äiti" ja "isi" tulee kyllä selvästi.
Poika ymmärtää kaiken puhutun, toimii ohjeiden mukaan. Kävelemään oppi 11kuukautisena, on liikkuvainen ja utelias.
Antakaapas diagnoosi? Pitäisikö huolestua?
Ei vielä huolissaan...
9
2020
Vastaukset
- sillä
yleensähän lapsi haastelee viimeistään 2,5-vuotiaana selvällä suomen kielellä pitkiä lauseita ja sanavarasto on useita satoja sanoja. Poikasi kielellinen kehitys vastaa puolitoista vuotiaan tasoa ja hän on 3,5-vuotias! Vie lapsesi ensin kuulontutkimukseen ja sitten neurologisiin testeihin. Lähetteen tutkimuksiin saat neuvolalääkäriltä.
- ap.
..ollaankin menossa muutaman viikon kuluttua puheterapeutille.
Lapsen kuuloa en epäile, kuulee ja ymmärtää kyllä kaiken - välillä liiankin hyvin :o)
- jotain häikkää
Veikkaan, että saatte lähetteen neurologisiin tutkimuksiin ja sieltä dysfasia-diagnoosin. Jos äly pelaa muuten ja toimii muuten ikätasoisesti, niin todennäköisesti juuri dysfasia.
Erityispäiväkotiin ja puheterapiaan sekä tukiviittomat käyttöön. Näin hän voi kuntoutua normaalikouluunkin vielä.
Miehen poika oli samanikäinen ja samassa tilanteessa, kun tutustuimme. Isä ei tajunnut lapsen epänormaaliutta, mutta minä patistin lääkäriin.
Poika on dysfaatikko, joka kuitenkin tehotoimenpiteiden jälkeen siirrettiin dysfasialuokalta viime vuonna normaalikouluun viidennelle luokalle. Kaikki on mennyt hyvin. On sellainen seiskan oppilas eli varmasti läpäisee peruskoulun, mikä alun perin oli epävarmaa.- ap.
..dysfasia neurologinen erityispiirre?
Mä oon ihan pihalla näistä, ei oo edes ketään tuttavan tuttavaa jonka lapsella ois diagnosoitu dysfasia.
Jaa - mutta täytyy turvautua GOOGLEEN :o) - siiri.71
ap. kirjoitti:
..dysfasia neurologinen erityispiirre?
Mä oon ihan pihalla näistä, ei oo edes ketään tuttavan tuttavaa jonka lapsella ois diagnosoitu dysfasia.
Jaa - mutta täytyy turvautua GOOGLEEN :o)Hei!
Toivottavasti löysit tietoa dysfasiasta sieltä googlen sivuilta :) Eli kyseessä on kielenkehityksen erityisvaikeus, joka voi ilmetä kielen ymmärtämisen tai tuottamisen puolella, tai molemmissa. Sillä on useampia vaikeusasteita omine kriteereineen, mutta yhteistä niille kaikille on, että kuntoutuksella saadaan monesti paljon edistystä aikaan.
Lapsesi on vielä niin nuori, että hänelle tuskin dysfasia-diagnoosia vielä annetaan. Kielenkehitys saattaa viivästyä, vaikkei lapsella dysfaattista erityisvaikeutta olisikaan, tällöin puhutaan hyvänlaatuisesta kielenkehityksen viiveestä. Kielenkehityksen viivästyminen on kuitenkin kaikenkaikkiaan vakavasti otettava juttu (en tarkoita, ettetkö niin tekisikin), sillä se voi merkittävästi hankaloittaa aikanaan koulun aloitusta/käyntiä, ja kuntoutus tulisikin aloittaa mahdollisimman nuorena. Alkuvaiheen kuntoutus on periaatteessa samanlaista, olipa kyseessä sitten hyvänlaatuinen kielenkehityksen viivästymä tai dysfaattinen erityisvaikeus, joten puheterapia on tarpeen joka tapauksessa, mitä aikaisemmin sitä parempi! Kuntoutuksella lapsen kielenkehitys ottaa ikätoverit kiinni varsin nopeasti, jos kyseessä on hyvänlaatuinen viivästymä, dysfaatikkolapsikin edistyy, mutta hitaaaaammin ;)
T: kahden dysfaatikkolapsen äiti
- ...huolissani...
Kyllä normaalin 3,5vuotiaan kuuluu puhua jo aika selvästi.Ehdottomasi veisin pikaisesti tutkimuksiin.Itse olisin vienyt jo vuosi sitten jos puhetta ei alkanut kuulumaan.Että suosittelen huolestumista.
- ap.
..en kuitenkaan aio huolestua, mikä ei kuitenkaan tarkoita etten asialle tekisi mitään.
Huolestuminen vaan on turhaa energian tuhlausta :o)
Mutta, tutkimuksiin lähdetään.
Kiitos kaikille :o)
- -----
Lasta tutkittu foniatrisella.
Neuvoisin ottamaan yhteyttä neuvolan tai tk:n lääkäriin ja pyydä lähete foniatrian polille. Siellä lapsesi tutkitaan ja asiantuntijat osaavat varmasti diagnosoida. Näihin nettidiagnoseihin kannattaa suhtautua erittäin kriittisesti.
Huoli pois, tutkikaa ensin ja sen jälkeen tiedätte missä mennään.
Voimia sinulle
toivoo 11-vuotiaan dysfasiapojan äiti - Nauraa
Juu diagnoosit pamahti niin että kops vaan.
Pakko kertoa oma kokemus.
Nuorimmainen poikani puhui sujuvasti vasta 4-vuotiaana. Silloinkin puheesta jäi pois k,l,r kirjaimet. Neuvolassa suositeltiin puheterapiaa 5-vuotiaana jonne menimme ilman mitään hyötyä.
Esikoulusta suositeltiin neurologisia tutkimuksia kun liikuntakin oli kömpelöä. Puhuttiin dysfasiasta. Missään vaiheessa en ollut samaa mieltä.
Oltiin viikko sairaalassa lasten neurologisella osastolla tutkimuksissa, pois suljettiin epilepsiasta dysfasiaan. Mitään elimellistä vikaa ei löydetty ja diagnoosi on "monimuotoinen kehityshäiriö". Oli aika ympäripyöreää touhua.
Poika aloitti erityiskoulun psykologin suosituksesta ja päätti juuri hyvällä menestyksellä ekan luokan.
Puhe korjaantui itsestään eskarin loputtua kesäloman aikana, uskokoot ken lystää.
Oman mielenrauhasi takia vie vaan lapsesi lääkärille, älä muitten kehotuksesta, äläkä turhia vielä huoli, pieni on vielä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059