Mulla alkoi tutkimukset ammattitautiepäilyn vuoksi noin 3 kuukautta sitten ttl:ssä. Olen sairastanut vuodesta 2004 saakka toistuvia poskiontelotulehduksia(vuosittain useita). Nyt on sitten kierre alkanut eli aina on hengitystieoireita (nuhaa, tukkoisuutta, hengästyneisyyttä) Olen työssäni liuotinaineiden kanssa tekemisissä. Ennen joulua kävin erikoislääkärin luona joka tutki nenän ja nielun. Limakalvot oli aika huonossa kunnossa,samalla sain lähetteen magneettikuvaukseen.
Olin noin kuukauden lomalla, jonka jälkeen oli kontrolli. Limakalvot olivat parantuneet merkittävästi, joten hän ehdotti tutkimusten siirtämistä ttl:ään.
Ttl:ssä kuvattiin keuhkot ja poskiontelot (keuhkot ok, poskionteloissa pieniä muutoksia)
Spirometriassa oli jotain "ahtaumia" ja diffuusio lievästi alentunut.(oli soittoaika voipi olla jotain ymmärtämis ongelmia termien kanssa:)
prick testissä löytyi allergiat, jotka oli jo tiedossa. Pef puhallusta tein kaksi viikkoa töissä ja tulokset oli noin 40-100 pienemmät töissä kuin vapaalla, lääkäri ei ollut kerinnyt piirtämään käyriä.
Nyt sitten tulossa altistustestit liuottimille joita on reilut 20 kpl. Lähetteet on lähteneet
korva ja kurkkulääkärille, neurologille( lieviä muistihäiriöitä) ja mahdollisesti vielä keuhkotutkimukset jatkuvat.
Nyt olen ollut toisessa työpisteessä jossa käytetään vähemmän liuottimia, oireet ovat vähentyneet tosin eivät poistuneet. Taidan jäädä ikuiseksi räkänokaksi ;)
Eli kyselisin prosessista tästä eteenpäin, taitaa olla edessä pitkä ja kivinen tie ?
Miten vakuutusyhtiö mahtaa suhtautua mm. yksityislääkäri laskuihin jotka olen itse maksanut? Mahtaakos olla niin että lähetteeseen merkattu päivämäärä ratkaisee vaikka oireet on alkaneet jo 3 vuotta sitten ?
Entäs olettekos olleet sairaslomlla ko. tutkimusten ajan, itselläni joskus vaikeaa olla töissä ?
Nykyisessä työssä on myös palkkaus aika paljon huonompi kuin ammatissa jossa oireilen. Miten noihin uudelleen koulutuksiin vakuutusyhtiö on suhtautunut ?
Vastauksista olisin kiitollinen !
Ammattitautiko
9
1812
Vastaukset
- haitallisia
''Nyt olen ollut toisessa työpisteessä jossa käytetään vähemmän liuottimia, oireet ovat vähentyneet tosin eivät poistuneet. Taidan jäädä ikuiseksi räkänokaksi ;)''
Et kerro tarkemmin, mitä liuottimia käsittelet, mutta 'räkänokka' ei ole se ainut ongelma, mitä liuottimet voivat aiheuttaa. Kerrot jo saaneesi lähetteen neurologille lievien muistihäiriöiden takia! Älä hyvä ihminen pilaa terveyttäsi tuossa työssä - älä edes siinä uudessa työpisteessä, missä 'käytetään vähemmän liuottimia'.
Ei liuottimia ole tarkoitettu hengitettäväksi, pitää olla kunnon hengityssuojaimet, jos niitä käyttää.
Voit hakea itse tietoa netistä liuottimista ja niiden terveyshaitoista.
Kyllä TTL:n pitää ymmärtää, että tuossa työssä et voi etkä saa jatkaa, olkoon diagnoosi työperäinen tai ei -- olemassaolevat allergiat huomioidaan, joten vaikea sanoa, mikä on lopputulos.- mie vaan
Eli kyseessä on painokoneella työskentely, jollain värejä ja lakkoja ohennellaan mm. etyyliasetaateilla ja propanoneilla. Olen toimittanut ttl:lle käyttöturvatiedotteet ko. aineista ja asiahan on aivan selvä ettei ne ole kauhean terveellisiä. Olen toiminut työssäni 14 vuotta, joten altistus on varmaankin kehittynyt pikkuhiljaa vuosien aikana. Vuosien aikana mm. värit muuttuneet moneen kertaan. Allergiat jotka on aikaisemmin todettu aiheuttaa todella lieviä ongelmia kesäaikaan. Eikä oikein uskalla olla sairaslomallakaan , jos vaikka yritys osallistuisi
jollain tavalla uudelleenkoulutus kustannuksiin.. - haitallisia
mie vaan kirjoitti:
Eli kyseessä on painokoneella työskentely, jollain värejä ja lakkoja ohennellaan mm. etyyliasetaateilla ja propanoneilla. Olen toimittanut ttl:lle käyttöturvatiedotteet ko. aineista ja asiahan on aivan selvä ettei ne ole kauhean terveellisiä. Olen toiminut työssäni 14 vuotta, joten altistus on varmaankin kehittynyt pikkuhiljaa vuosien aikana. Vuosien aikana mm. värit muuttuneet moneen kertaan. Allergiat jotka on aikaisemmin todettu aiheuttaa todella lieviä ongelmia kesäaikaan. Eikä oikein uskalla olla sairaslomallakaan , jos vaikka yritys osallistuisi
jollain tavalla uudelleenkoulutus kustannuksiin..AIVOT JA ORGAANISET LIUOTINHÖYRYT
http://wwwedu.oulu.fi/homepage/sampo/opukset/paihde.htm#AIVOT%20JA%20ORGAANISET%20LIUOTINH%D6YRYT
............ - Liimakeuhko
mie vaan kirjoitti:
Eli kyseessä on painokoneella työskentely, jollain värejä ja lakkoja ohennellaan mm. etyyliasetaateilla ja propanoneilla. Olen toimittanut ttl:lle käyttöturvatiedotteet ko. aineista ja asiahan on aivan selvä ettei ne ole kauhean terveellisiä. Olen toiminut työssäni 14 vuotta, joten altistus on varmaankin kehittynyt pikkuhiljaa vuosien aikana. Vuosien aikana mm. värit muuttuneet moneen kertaan. Allergiat jotka on aikaisemmin todettu aiheuttaa todella lieviä ongelmia kesäaikaan. Eikä oikein uskalla olla sairaslomallakaan , jos vaikka yritys osallistuisi
jollain tavalla uudelleenkoulutus kustannuksiin..Minä olin alkujaan vain atoopikko. Ei tarvinnut kauan hengittää etyyliasetaattia, kun sain astman. (Sitä voi olla monta eri lajia, CAS-numero yksilöi aineen.)
Riippuu henkilökohtaisesta immuniteetista, kuka kestää minkin ajan kemikaalihöyryjä. Mutta käsittääkseni pitäisi noiden aineiden kanssa työskenneltäessä olla hengityssuojain.
Katsopa aineiden CAS-numero ja sitten oheisesta linkistä kemikaalikortti, niin näet itse millaista mömmöä hengittelet. CAS-numero on pakko olla jokaisella kemikaalilla. Kysy töistäsi, jos et itse sitä näe, mikä on noiden käyttämäsiesi kemikaalien CAS-numero. Ne on kyllä pitänyt toimittaa TTL:llekin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/CAS-numero
Esim. 2-propanoni, CAS 67-64-1 kemikaalikortti näyttää tältä
http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/nfin0087.htm
Käyttöturvallisuustiedotten, joka voi olla vielä kattavampi kuin tuo kemikaalikortti saat googlella lattamalla hakusanaksi Käyytöturvallisuudtiedote ja CAS-numero, esim:
Käyttöturvallisuustiedote CAS 67-64-1
Toivottavasti saat tästä apua.
Ja kemikaalikortista erityisesti kohta: TÄRKEÄÄ TIETOA
Kuten sanottu CAS-numero on se tärkeä. - EU:n hajusteraaka-aineista
Liimakeuhko kirjoitti:
Minä olin alkujaan vain atoopikko. Ei tarvinnut kauan hengittää etyyliasetaattia, kun sain astman. (Sitä voi olla monta eri lajia, CAS-numero yksilöi aineen.)
Riippuu henkilökohtaisesta immuniteetista, kuka kestää minkin ajan kemikaalihöyryjä. Mutta käsittääkseni pitäisi noiden aineiden kanssa työskenneltäessä olla hengityssuojain.
Katsopa aineiden CAS-numero ja sitten oheisesta linkistä kemikaalikortti, niin näet itse millaista mömmöä hengittelet. CAS-numero on pakko olla jokaisella kemikaalilla. Kysy töistäsi, jos et itse sitä näe, mikä on noiden käyttämäsiesi kemikaalien CAS-numero. Ne on kyllä pitänyt toimittaa TTL:llekin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/CAS-numero
Esim. 2-propanoni, CAS 67-64-1 kemikaalikortti näyttää tältä
http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/nfin0087.htm
Käyttöturvallisuustiedotten, joka voi olla vielä kattavampi kuin tuo kemikaalikortti saat googlella lattamalla hakusanaksi Käyytöturvallisuudtiedote ja CAS-numero, esim:
Käyttöturvallisuustiedote CAS 67-64-1
Toivottavasti saat tästä apua.
Ja kemikaalikortista erityisesti kohta: TÄRKEÄÄ TIETOA
Kuten sanottu CAS-numero on se tärkeä.Common Name: ETHYL ACETATE
EINECS No.: 205-500-4
CAS Registry No: 141-78-6
Chem. Name: Ethyl Acetate.
Voi tarkistaa:
http://ec.europa.eu/health/ph_risk/committees/sccp/sccp_opinions_en.htm
Opinion concerning the 1st update of the inventory of ingredients employed in cosmetic products section II : perfume and aromatic raw materials (adopted by the SCCNFP during the plenary session of 24 October 2000)(934KB)
http://europa.eu.int/comm/food/fs/sc/sccp/out131_en.pdf
........
Sitten ihmetellään, kun ihmiset saavat astmakohtauksia/hengitysvaikeuksia 'tuoksuista'.
P.S. Kiitos Liimakeuhko! Tunnut olevan perillä asioista. Itse olen hajusteille herkistynyt, astma-tyyppinen sairaus, ei virallista astma-diagnoosia. Olen myös ihoallergikko (hajusteet) ja atoopikko.
Hajusteraaka-aineina käytetään monia ns. teollisuuskemikaaleja. Synteettisten raaka-aineden osuus on n. 85 %, luonnon (eteeriset öljyt) n. 15 % tai alle. Näin kirjoittaa Shenet, Ruotsi.
En ihmettelisi, jos ketjun aloittaja saa oireita myös hajusteista.
En pysty jatkamaan keskustelua, lähden mökille.
Pitäkää itsestänne huolta! - Kemikaalikyllästetty
EU:n hajusteraaka-aineista kirjoitti:
Common Name: ETHYL ACETATE
EINECS No.: 205-500-4
CAS Registry No: 141-78-6
Chem. Name: Ethyl Acetate.
Voi tarkistaa:
http://ec.europa.eu/health/ph_risk/committees/sccp/sccp_opinions_en.htm
Opinion concerning the 1st update of the inventory of ingredients employed in cosmetic products section II : perfume and aromatic raw materials (adopted by the SCCNFP during the plenary session of 24 October 2000)(934KB)
http://europa.eu.int/comm/food/fs/sc/sccp/out131_en.pdf
........
Sitten ihmetellään, kun ihmiset saavat astmakohtauksia/hengitysvaikeuksia 'tuoksuista'.
P.S. Kiitos Liimakeuhko! Tunnut olevan perillä asioista. Itse olen hajusteille herkistynyt, astma-tyyppinen sairaus, ei virallista astma-diagnoosia. Olen myös ihoallergikko (hajusteet) ja atoopikko.
Hajusteraaka-aineina käytetään monia ns. teollisuuskemikaaleja. Synteettisten raaka-aineden osuus on n. 85 %, luonnon (eteeriset öljyt) n. 15 % tai alle. Näin kirjoittaa Shenet, Ruotsi.
En ihmettelisi, jos ketjun aloittaja saa oireita myös hajusteista.
En pysty jatkamaan keskustelua, lähden mökille.
Pitäkää itsestänne huolta!...oletteko saaneet sairauden hallintaanne kun altistus on päättynyt: astman tai muun keuhkosairauden tai -oireilun?
- mie vaan
Huomenna olisi pricks testi noista liuottimista, katellaan kuinka äijän käy !
- mie vaan
Nyt on sitten pricks testit takana, niinhän siinä kävi ettei aineita pystytty testaamaan niiden vaarallisuuden takia :(
Kaikkia pölypunkkeja ja muita kyllä testattiin ja tulokset olivat negatiivisia. Nyt on sitten perjantaina tiedossa nenän virtausmittaus eli rinomanometria tutkimus.... - Anonyymi00009
Ainakin menneinä vuosina vakuutusyhtiö makso uusia työpaikkoja kokeiluun
Siitä on 40v aikaa etten tiedä nykyaikaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1331363
- 1011054
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89954Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede25947Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat308832- 99803
- 37683
- 109656
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.56648Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet140603