makro ja laina ja laskut - apuvaaa

katiko

En osaa, vaan haluaisiko joku auttaa, joka osaa;)
Pitäisi tehdä lainanlasku makro, joka laskee talukkoon nappia painamalla lähtöarvoista lukien, kauanko kestää lainan maksu.
Taulukko voisi olla vaikka:
laina määrä 7500
laina-aika vuosissa 2
korko vuodessa 0,05
lyhennys/kk 312,5
laina-aika 24 kk
korko kuukaudessa 0,00417

Noita lähtöarvoja pitää voida muuttaa ja edelleen napin painallus laskee oikein?

Pulma on ja olen toki tehnyt monemoista viritelmä, mutta joku mättää aina.

Apu olisi todella tervetullut.

Kiitos jo etukäteen pahasta pulasta mahdollisesti minut päästäneelle auttajalle.

3

365

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katiko

Lukijoita kyllä näyttää riittävän, mutta kukaan ei halua auttaa, Mul on viritykset For Nextillä ja nyt testailin Do...Loop until ja käänsin sitten Do until....Loop, mutta tulos on ihan yhtä hutera. Jotenkin kun olen kolmatta päivää vääntänyt tuota taulukkoa, jotta rivitasolla nappia painamalla tulisi tulos, milloin laina on maksettu, niin joko mun viritys laskee vain yhden rivin tai sitten on virheilmoitusta tiedossa. että löytyisikä sitä apua, edes vihje mielessä, jotta pääsisin eteenpäin. PLIIIS ja tiedoksi auttajille, jotta oon jo viiskymppinen nuori nainen, joka yrittää selvitä visaisesta tehtävästä ja oppia edes hitusen esimerkkien avulla excelin VBA:ta.

• pohjaksi

En tiedä mitä tuossa pitäisi sitten makrolla tehdä, kun Excelin omat funktiot osaisivat tehdä tuon helposti. Englanninkielisessä excelissä on funktio pmt, jolla saa erän suuruuden selville.
        Jos jotakin kuitenkin pohjaksi, niin lisäile Exceliin Forms -työkalurivillä nappi ja Sheet / Thisworkbook -osioon (tai modulekin käy), seuraavantapainen toiminto:

Sub Button1_Click()
        Dim lan As Double, tid As Double, ranta As Double, rantesats As Double
        lan = ActiveSheet.Cells(2, 2).Value 'lån
        tid = ActiveSheet.Cells(6, 2).Value 'tid(månader)
        ranta = ActiveSheet.Cells(6, 2).Value 'ränta
        rantesats = f(lan, tid, ranta)
        ActiveSheet.Cells(6, 2).Value = rantesats 'räntesats (resultat)
        End Sub

Olen jättänyt tuosta korkoerän laskennan pois, kun en äkkiseltään saanut 312,5:lta kuukausieräksi.

• vb2005

Se 312,5 on ilman korkoa, mutta kun koron ottaa huomioon, tulee eräksi riippuen laskentatavasta jotakin muuta.
        Funktiona voisi käytellä vb:ssä olevaa Pmt tai PPMt:tä (toiminta vastaava kuin laskentataulukon puolella).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3007
    2. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      2961
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2367
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1863
    5. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1719
    6. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      72
      1674
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1586
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      77
      1275
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      37
      1247
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79