Lyöminen alas potkulajeissa

kb_Novice

Kiitokset etukäteen Andylle, Lepalle ja muille fiksuille aktiivisille kirjoittajille.

Olen aloitteleva sparrailija ja usein sparrikaveri on minua ulottuvampi, joten olen tykästynyt tekniikoihin, joissa väistetään vastustajan etu- tai takakäden alle, lyödään samalla suora kroppaan ja sitten koukku ylös tai alas.

Liittyykö tähän potkulajeissa kuitenkin sellaista pahaa riskiä, että jos kaveri lähtee vetämään kierto- tai jopa polvipotkua samaan aikaan, niin potkun blokkaaminen ei onnistu kunnolla ja sitten kolisee ja pahasti? Tottakai ajoitus pitää olla oikea jne. mutta kun katsoo esim. K-1 matseja, niin näyttäisi, että niissä ei "mennä alas" ihan niin paljon kuin nyrkkeilyssä.

3

884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AndyS

      Kyllä, olet päätellyt aivan oikein. Eräs meidän ottelijamme potkaisi vahingossa (yritti kiertopotkua) vastustajaansa polvella päähän, kun tämä kumartui lyömään tai väistämään. Kaveri tipahti, mutta pääsi ylös. Tuomari ei sanonut mitään - oma vika. Jos polvipotkut on sallittuja, niin riski tietenkin vain kasvaa.

      Suora lyönti vartaloon on sikälikin ongelmallinen, että lyövän käden hartia laskee herkästi ja sitten vastustaja vetää koukulla vaparin päähän. U-väistöjä ei myöskään tehdä potkulajeissa läheskään niin paljon kuin nyrkkeilyssä juuri päähän tulevien potkujen takia.

      Ei se suora vartaloon mikään mahdoton tekniikka ole, mutta riskit kannattaa tiedostaa.

      • kb_Novice

        Joo, tästä tulee mieleen, että väistöt kannattaa varmaan sitten treenata todella tarkasti niin, että ei pahemmin kumartele kehässä. Siis pieni terävä liike hintsusti hanskan mitan verran?

        En tietenkään väitä, että taitava nyrkkeilijäkään tekisi mitään ylikorostettuja väistöjä, mutta joskus näin nuubin silmin näyttä siltä, että nyrkkeilymatseissa haetaan lyöntejä alhaalta aika kumarasta asennosta. Tämä varmaan siksi, että ei tosiaan pitäisi olla olemassa vaaraa, että vastustaja vetää polven vastapalloon. :)

        Toinen juttu on se, että nimenomaan väistöt taakse on varmaan hyvä hallita myös potkunyrkkeilyssä? Olen treenaillut peilin edessä jabin väistämistä taakse pienellä liikkeellä ja tavallaan "vahingossa" onnistunut väistämään joskus myös yläpotkun samalla tavalla. Jotenkin hieno fiilis kun tajuaa, että "tuo ei kyllä osu" ja kaverin varpaat vain pyyhkäisevät kypärää. Valitettavasti olen niin huono, etten osaa kuitata tällaisesta tilanteesta heti vaikka alapotkulla tms.

        Enkä yritä oppia matsaamaan netissä, kunhan kirjoittelen. Mukavaa hommaa kamppailu-urheilu silloin kun oppii ja pääsee eteenpäin. Joskus taas sitten tulee niitä ikäviä puolia esiin, kuten kusipäiset sparrikaverit, jotka eivät kestä sitä että niihin osuu vaan alkavat ruimia heti täysiä jne.


      • kippoksinkia
        kb_Novice kirjoitti:

        Joo, tästä tulee mieleen, että väistöt kannattaa varmaan sitten treenata todella tarkasti niin, että ei pahemmin kumartele kehässä. Siis pieni terävä liike hintsusti hanskan mitan verran?

        En tietenkään väitä, että taitava nyrkkeilijäkään tekisi mitään ylikorostettuja väistöjä, mutta joskus näin nuubin silmin näyttä siltä, että nyrkkeilymatseissa haetaan lyöntejä alhaalta aika kumarasta asennosta. Tämä varmaan siksi, että ei tosiaan pitäisi olla olemassa vaaraa, että vastustaja vetää polven vastapalloon. :)

        Toinen juttu on se, että nimenomaan väistöt taakse on varmaan hyvä hallita myös potkunyrkkeilyssä? Olen treenaillut peilin edessä jabin väistämistä taakse pienellä liikkeellä ja tavallaan "vahingossa" onnistunut väistämään joskus myös yläpotkun samalla tavalla. Jotenkin hieno fiilis kun tajuaa, että "tuo ei kyllä osu" ja kaverin varpaat vain pyyhkäisevät kypärää. Valitettavasti olen niin huono, etten osaa kuitata tällaisesta tilanteesta heti vaikka alapotkulla tms.

        Enkä yritä oppia matsaamaan netissä, kunhan kirjoittelen. Mukavaa hommaa kamppailu-urheilu silloin kun oppii ja pääsee eteenpäin. Joskus taas sitten tulee niitä ikäviä puolia esiin, kuten kusipäiset sparrikaverit, jotka eivät kestä sitä että niihin osuu vaan alkavat ruimia heti täysiä jne.

        Alas lyönnit on hyviä jos saanut toisen kehäköysiin, tai "suojaukseen".
        Noin niinku normaali tilanteessa ei oikee kande, kuten andy jo mainitsi myös u-väistöt on melko riskejä varsinkin jos saa polvia käyttää.
        Tietenkin riippuu tilanteesta, jos vastus huonompi niin mikäs siinä.
        Oikeeta suoraa käytän myös hyviä vastaan normaalitilanteessa, mut vaikka vasen alakoukku on riski jos toinen lukee sen ni tulee tossu päähän


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3115
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2331
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      125
      1710
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1563
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1077
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      954
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      911
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      801
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      764
    Aihe