Hei! Kärsin kroonistuneista fasettilukoista. Olen hoidattanut selkääni nyt vuoden monella hoitajalla. Edelleen käyn kuukauden välein joko kansaparantajalla tai naprapaatilla. Taas on selkä alaniskasta lannerankaan asti täysin jäykkä ja kipeä. Kipu heijastuu etupuolella rintaan, kaulaan ja kylkiin. Sydämen tykytystä on säännöllisesti, vaikkei sydämessä ole vikaa. Onko tällaisesta kroonistuneesta vaivasta mahdollista ajan kanssa päästä eroon? Siis paraneeko se, kun vaan jaksaa/raaskii käydä säännöllisesti hoidattamassa itseään? Vai onko tiedossa loppuelämän pituinen paheneva vaiva? Selässäni on rakenteellista kierreskolioosia, mikä ei varmaan auta asiaa.
Millainen liikunta ja minkä verran auttaisi paranemissa? Käyn nykyään parin päivän välein sauvakävelyllä ja ehkä kerran viikossa teen punttijumppaa, venytelen joka päivä. Pitäisikö liikuntaa edelleen lisätä? Teen istumatyötä tietokoneella.
Entä voiko tästä jatkuvasti vaivasta tulla jotain kulumavikaa sun muuta? Olen vasta 25.
Yksi juttu vielä. Kun selkä on todella jumissa ja kipeä (vähän tulehtunut), niin kannattaako silloin liikkua yhtään? Esim sauvakävellä.
Täällä on varmaan monella samaa vaivaa. Käsittääkseni aika yleistä nykyään! Miten itse olette hoitaneet fasettilukkoja? Pysyyko teillä hoidon jälkeen selkä hyvänä pitkänkin aikaa?
Kroonistuneista nikamalukoista
6
994
Vastaukset
- hoidettu
Pitäisi korjata se lantio myös... eli SI-nivelet.
- ...korjattu...
Luomalla. Lantio on suorassa. Ainakin niin suorassa kuin se voi olla. Se skolioosi mitä minulla on ei korjaannu lantion suoristamisella. Selkä on tavallaan kasvanut kieroon. Sukulaisillanikin on samaa vikaa, vaikka heillä lantio kunnossa. Minulla kyllä oli lonkassa/SI-nivelissä vikaa, joten minun skolioosini oli pahempi. Kyllä se jonkin verran suoristui, muttei kokonaan. Eikä kuulemma koskaan suoraksi saadakaan. Onko siis mitään mahiksia saada sitä koskaan oireettomaksi? Jos ei ole muuta mahdollisuutta kuin säännöllisesti käydä hoidattamassa sitä, niin kuluttaako se sitä jotenkin? Jotkut kun sanoo, että usein toistuva käsittely esim. naprapaatilla on haitallista, toiset taas sanoo, että sitä pitää ehdottomasti säännöllisesti niksauttaa. Mikäköhän on totuus? Olen yrittänyt itse aukoa niitä jumeja, mutta olen aina onnistunut sillä saamaan selän entistä kipeämmäksi. Kaikki kiertoliikkeet tuntuu vaan jäykistävän ja kipeyttävän selkää enemmän. Siksi kysyinkin aikaisemmin, että onko kipeän selän kanssa liikkuminen hyväksi vai ei.
- hoidettu
...korjattu... kirjoitti:
Luomalla. Lantio on suorassa. Ainakin niin suorassa kuin se voi olla. Se skolioosi mitä minulla on ei korjaannu lantion suoristamisella. Selkä on tavallaan kasvanut kieroon. Sukulaisillanikin on samaa vikaa, vaikka heillä lantio kunnossa. Minulla kyllä oli lonkassa/SI-nivelissä vikaa, joten minun skolioosini oli pahempi. Kyllä se jonkin verran suoristui, muttei kokonaan. Eikä kuulemma koskaan suoraksi saadakaan. Onko siis mitään mahiksia saada sitä koskaan oireettomaksi? Jos ei ole muuta mahdollisuutta kuin säännöllisesti käydä hoidattamassa sitä, niin kuluttaako se sitä jotenkin? Jotkut kun sanoo, että usein toistuva käsittely esim. naprapaatilla on haitallista, toiset taas sanoo, että sitä pitää ehdottomasti säännöllisesti niksauttaa. Mikäköhän on totuus? Olen yrittänyt itse aukoa niitä jumeja, mutta olen aina onnistunut sillä saamaan selän entistä kipeämmäksi. Kaikki kiertoliikkeet tuntuu vaan jäykistävän ja kipeyttävän selkää enemmän. Siksi kysyinkin aikaisemmin, että onko kipeän selän kanssa liikkuminen hyväksi vai ei.
Luoma ei valitettavasti mun kokemuksella osaa avata rintarangan lukkoja kaikilta kunnolla. Siksi skolioosia jää. Kokeile siinä vaikka naprapaattia tai osteopaattia, siis doctor of...
"Sukulaisillanikin on samaa vikaa, vaikka heillä lantio kunnossa."
Mistä tiedät, että heillä ei ole vikaa lantiossa? Melkein kaikilla ihmisillä on lantiossa vikaa, joten myös sukulaisillasi melko varmasti, ainakin useilla.
Niksauttelu saattaa kuluttaa pintoja, joten ei niitä varmaan kannata kauheesti rusautella. Multa niitä on availtu yli 100 kertaa... - kuntosali
...korjattu... kirjoitti:
Minulla on ollut samantapaisia ongelmia. Minulla jäykistyy yläselkäranka ja niska. Alaselkä on yliliikkuva.
Sain kuntosaliohjeet ja niillä ranka pysyy joustavanpana, ja käyn siellä vaikka olen kipeä. Käyn myös omt-fysioterapeutilla tarvittaessa.Nämä tuntuu auttavan.Kävely yms. ei minua ole auttanut.
SI-nivelet on kuvattu ja alaselkä, ei löytynyt vikaa, silti oireilee. - aloittaja
hoidettu kirjoitti:
Luoma ei valitettavasti mun kokemuksella osaa avata rintarangan lukkoja kaikilta kunnolla. Siksi skolioosia jää. Kokeile siinä vaikka naprapaattia tai osteopaattia, siis doctor of...
"Sukulaisillanikin on samaa vikaa, vaikka heillä lantio kunnossa."
Mistä tiedät, että heillä ei ole vikaa lantiossa? Melkein kaikilla ihmisillä on lantiossa vikaa, joten myös sukulaisillasi melko varmasti, ainakin useilla.
Niksauttelu saattaa kuluttaa pintoja, joten ei niitä varmaan kannata kauheesti rusautella. Multa niitä on availtu yli 100 kertaa...Niin, sanoit, että Luoma ei välttämättä saa kaikkia lukkoja auki. Siinä olen samaa mieltä. Olen lisäksi käynyt muutaman kerran naprapaatti (D.N.) Peltosen luona Turussa. Pitäisikö hänen osata lukkojen avaaminen kunnolla? En oikein tiedä kenen muun luokse vielä pitäisi mennä...
Olen tarkastanut joidenkin sukulaisteni lantiot :) Teetättänyt heillä siis ne liikkeet, joista voi havaita SI-nivelten ongelmat. En huomannut mitään jalkojen pituuseroa tai vinoutta lantion alueella. En sitten tiedä mistä se skolioosi tulee. Eikä heillä ole jostain syystä skolioosista huolimatta ollut juurikaan kipuja sun muita ongelmia, ainakaan niin paljon, että se heidän elmäänsä suuremmin olisi haitannut.
Oletko ottanut selvää skolioosin muista syistä? Vai onko SI-nivelet ainoa syy tietojesi mukaan? Olen lukenut jostain, että joillain voi kasvaa nikamat jotenkin toiselta puolelta enemmän kuin toiselta, josta johtuen sitten ranka menee vinoon, kun palikat ei ole symmetrisiä. - aloittaja
kuntosali kirjoitti:
Minulla on ollut samantapaisia ongelmia. Minulla jäykistyy yläselkäranka ja niska. Alaselkä on yliliikkuva.
Sain kuntosaliohjeet ja niillä ranka pysyy joustavanpana, ja käyn siellä vaikka olen kipeä. Käyn myös omt-fysioterapeutilla tarvittaessa.Nämä tuntuu auttavan.Kävely yms. ei minua ole auttanut.
SI-nivelet on kuvattu ja alaselkä, ei löytynyt vikaa, silti oireilee.Olet oikeassa. Pitäisi kai vielä ahkerammin vahvistaa selän lihaksia. Mulla vaan usein tulee siitä entistä kipeämmäksi, jos rintaranga on ihan jumissa, kiertoliikkeistä varsinkin.
Taitaa olla niin, ainakin mitä täältä olen lueskellut, että lääkärit ei tiedä mitään SI-nivelistä, ja he voivat sanoa kuvien perusteella, että kaikki on OK, vaikkei olisikaan. Vaikka tuputtaminen on ärsyttävää, niin silti sanon, että kannattaa kokeilla jotain selkäsivuilla mainittua lantio-eksperttiä. Vaikka mullakin yläselkä vieläkin todella kipeä, niin oireet lantiosta alaspäin hävisivät kun kävin kansanparantajalla, ja lantio suoristui.
Se VOI auttaa sinua (jos et vielä ole kokeillut). Kaikkia välttämättä ei. En ole asiantuntija. Voin vain oman kokemuksen perusteella sanoa :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1195204- 472869
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332812Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺312561Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231939En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä111687- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231425- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101388