Perustan ulkoradan!

Olen perustamassa Uudellemaalle Suomen ainoan hyvän,oikean pro Karting-radan.

Radasta tulee kunnon rata(sitä punavalkoista kanttaria kurveissa,pituus radalla pari kilometriä,hyvä profiili) eikä mikään tällänen nykyinen mitä täällä eteläsuomessa on,eli näitä parinsadan metrin mikkihiiripelleratoja joissa rahastetaan kauheita summia per minuutti.

Mitä vinkkejä olisi heittää?

Ainakin tarvitsee ympäristöluvat? Asfaltti lienee suurin kustannus,eli paljonkohan se maksaa metriltä(vai voiko itse valaa esim betonista)? Autot kannattaa varmaan hommaa könttämääränä jostain ulkomailta sen 15-20 kpl niitä suoraan(ja ilmeisesti joku 250cc kone ideaali bensankulutuksen ja kestävyyden kannalta kun pitää kierrokset matalina)?

Mites laskutus? Ajattelin myydä puolet halvemmalla kuin nuo sikailijaminisisäratakaverit myy,koska ainoat kulut kuitenkin ovat bensa ja hieman huolto-kulut(kuten renkaat jne),ja noista ei paljon kuluja tule. Eihän siellä tarvitakaan kuin 1 työntekijä kerrallaan joka laskuttaa ja liputtaa kisat stoppiin lopuksi(sen voi itse hoitaa aluksi).
Ilmoita

mielestänne ennenkaikkea tälläiselle oikealle kunnon radalle josta saa vuokrata autot omaan käyttöön?

Lisäksi kysyisin mitähän ajanottolaitteet maksavat(eli joka autoon anturi kiinni ja sitten yksi pääte maaliviivalle joka ottaa kierrosajat). Toisaalta ajattelin myös hienompaa laitteistoa jolla voisi mitata sektoriaikojakin,nyt on kyse siis kunnon radasta eikä mistään harjoittelupelleradasta mitä nää muut tämän alueen radat tuntuu olevan mitä nyt niissä itse on käynyt.
2 VASTAUSTA:
...pro karting-rata, jossa on vuokra-autoja? Ihan omin käsinkö ajattelit kaiken nikkaroida kokoon? Toivotan sinulle onnea yritykselle ja tuottoisaa liiketoimintaa! :D *nauraa kippurassa*
niin onhan se hienoa että ratoja ollaan perustamassa, mutta luulenpa että tämä keskustelupalsta ei oo ehkä oikea paikka kysellä neuvoja, kyseiseen projektiin. Tai sitten olen väärässä.

Sen verran mitä itse voisin sanoa, niin ei se ihan halpaa hommaa ole tehdä tuollaista rataa.
Nimittäin jo pelkkiin pohjatöihin saa varata kymmeniä jossei jopa satoja tonneja euroja ja asfaltti kustannukset varmaan toiset mokomat pintaan!!

Sehän on totta ettei radasta hirveästi kustannuksia jatkossa tule, vaikkei se ilmaista se ylläpitokaan ole...

Radan pituudesta vielä sen verran kommentoisin,että melko pitkäähän siitä olet suunnittelemassa. Mutta jos tosiaan meinaat 250cc autot hommata niin se kompeisoi hieman tilannetta.

Oletko tutustunut Mika Slo Circuit rataan/kalustoon?
Siellähän radan pituus on noin 1200m ja autot ovat ysiheppaisia Hondan nelitahti vehkeitä. joten siinä hieman vertailukohtaa...
+Lisää kommentti
Varaudu siihen, että 3...4 vuotta menee lupahakemuksissa. Jos kymmentä kilometriä lähempänä on asustusta, kaikki mahdolliset asukasyhdistykset valittaa asiasta, ja alkaa loputon melumittauksien ja ympäristöriskien kartoitus. Karting rata menee aina korkeampaan asteeseen, eli Vaasan vesioikeuteen asti, josta lupa tulee tai sitten ei. Ja kun saat satojen tonnien panostuksella toiminnan käyntiin, alkaa jatkuva valituksten teko, ja toiminnan jatko on vaakalaudalla vuoden välein.
Ilmoita
moi hyvä pääsenkö töihin sulle uudelle radalle
eikä autoja osteta vaan minä voin ne hitsailla ilta hommina
myös on betoni kavereita esim puolangan betoni ja jäätelö firma.
lyödään muut kyykkyyn.
mitä luvista. tehdään ensin ja kysellään sitten vasta maat vuokralle ja luvat kyllä hoitaa nimismies. otakko yhteyttä vaikka tämän kautta.
Ilmoita
Mutta kun olet ensimmäisen jurakon raivannut tai kiven siirtänyt, niin ilmoittele sitten tällä palstalla, niin saat talkooporukan.
Ilmoita
nii hyvä paikka radalle olis nuuksio
Ilmoita
asfaltti makso mun pihaan 11 e/m2 pohjatöineen......eli aatellaan jos saat työn halvemmalla ku isompi urakka...vaik 6e/m2 rata 8m levee 2000m pitkä....nopeesti päässälaskien...metri rataa on 8m2...eli 2000metriä 16000m2....eli loppusummaks 96000,-
1 VASTAUS:
Rakentaminen pohjatöineen maksaa VÄHINTÄÄN 100 €/m2 kas kun meillä on talvi ja ratasi routii ellet perusta sitä riittävän syvälle. Vaatinee 1.3-1.5 m:n rakennekerrokset, vähän tietysti paikasta riippuen. Kuluja tulee tietysti lisää jos joudutaan louhimaan.

Kahden kilometrin rataan joutunet pelkän ajoradan lisäksi laittamaan vähän muutakin eli varaa rakentamiseen ainakin 2 M€ jos teet radan jossa ei vielä ole kovin häävit puitteet ajoradan lisäksi.
+Lisää kommentti
Loistavaa, Pistetään se sinne Bembölen radan tilalle. Eikähön siellä helposti luvatkin irtoaa. Tai sitten häädetään Tattiksen rata ja rakennetaan siihen uusi, ei haittaa vaikka menisi lentokentän puolelle. On niin loistava idea että haluan osakkaaksi heti...
Ilmoita
Tietääkö kukaan missä vaiheessa tämä rata hanke on tällä hetkellä
2 VASTAUSTA:
Valmistu pari vuotta sitten. Suljettiin kilpailuilta pari vuotts sitten. Sijaitsee vantaalla
Lolololololololol kirjoitti:
Valmistu pari vuotta sitten. Suljettiin kilpailuilta pari vuotts sitten. Sijaitsee vantaalla
olispa toteutunut kuten aloitaja "suunnitteli"...:))
+Lisää kommentti
En tiedä mitä tuolle ratahankkeelle on tapahtunut, onko sitä ollutkaan missään. Mutta onko ihan mahdotonta tehdä/kokeilla SUURTA sisäkartig rataa ? Rataa jossa voisi ajaa myöskin "ulkoautoilla"? Jokapuolella maatamme on tyhjiä teollisuushalleja joihin ainakin johonkin mahtuu SUURImuotoinen sisäkarting rata. Onko asialla kannatusta missään muodossa vaan tyrmätäänkö homma heti seuraavassa vastauksessa. Onko kaikki kerhot niin varattomia, ettei missään muotoa tällaista voi ajatella. Tiedän kyllä, että jos joku aikoo tehdä jollekin asialle jotain seuraava yleensä tyrmää sen. Kateutta vai mitä, en tiedä.
2 VASTAUSTA:
ei siinä mitään...niitä parin hehtaarin halleja ei vaan ole saatavana, tai saa, mutta 10€/ neliö vuokraa...arvaa kannattaako, kun kuskit eivät suostu ajopaikasta kuitenkaan mitään maksamaan- kun on niin kalliita nuo ratavuokrat- samalla ajetaan 10k€:n kartilla, 100k€:n kuljetusautolla ja kaäytetään 50k€ kaudessa harrastukseen muuten...mutta se 25€/ päivä ratavuokraa kaataa koko harrastuksen...
köyhäokipee kirjoitti:
ei siinä mitään...niitä parin hehtaarin halleja ei vaan ole saatavana, tai saa, mutta 10€/ neliö vuokraa...arvaa kannattaako, kun kuskit eivät suostu ajopaikasta kuitenkaan mitään maksamaan- kun on niin kalliita nuo ratavuokrat- samalla ajetaan 10k€:n kartilla, 100k€:n kuljetusautolla ja kaäytetään 50k€ kaudessa harrastukseen muuten...mutta se 25€/ päivä ratavuokraa kaataa koko harrastuksen...
Mitä varten ne täällä ja muualla sitten kitisee ettei missään voi ajaa. Me ajettiin ennen firmojen pihoilla kun saatiin lupa ja rata tehtiin talkoilla. Kukaan ei pyrkinytkään mihinkään ykkösiin eikä kakkosiin vaan ajettiin omaksi iloksi. Meillä oli hauskaa ja yhteistyö toimi. Muutenkin pitäis jo alkaessa tietää onko pojasta/tytöstä mihinkään ennen kun laitetaan kalliit kuorma-autot ja linja-autot ym kuljetus vehkeet. Me kuljetettiin peräkärryllä eikä silloin ollu edes kuomuja. Nyt kun pystyisi jotain tekemään asian hyväksi ei kellekkään kelpaa mikään. Voihan nuo "ylimääräiset" sijottaa vaikka kaverin pojan ralliharrastukseen. Hän ajaa omaksi ilokseen ihan niin kuin mekin aikoinaan. Ottaa välillä treeneissä kyytiin ja kivaa on.
+Lisää kommentti
Hangon karting rata
Ilmoita
Voin ryhtyä konsultiksi tuohon hommaan, kerro vain mihin toimitan pankkitilinnroni ensimmäistä maksusuoritusta varten jotta päästään alkuun!
Ilmoita
Mihis tää tulee? pitäis päästä treenaa.
Ilmoita
Höh no onpa ajatus. Oikeen bisnesidea/seuran helppo maksaa. 6-8e neliö x hehtaari 10000 neliötä eli 6-8te kk vuokra. 25e kuski per päivä ja jos katsoo kesäisin suomenratoja on keskimääräinen käyttö jossain 10 kuskia per päivä. Eli 250e x 30 tekis 7500e . Lisäksi hallin muut kulut vähintäin 1000e per/kk eli hiukan puuttuu rahaa.. Vuokravakuusrahojen löytyminen myös ehkä hiukan haasteellinen. Seurojen kassoissa rahaa 1000-10000te hiukan seurasta riippuen. Näissä halleissa vakuus yleensä 1-3kk.
Eikä hallissa ajele ne ukot jotka käyttää yli 50te vuodessa omaan harrastukseen eikä myöskään kitisi täällä. Ne ajaa ulkona ja myös talvella sellaisessa paikassa missä rata on sula.
Jos on intoa ajaa kyllä nuo sisäradat sen asian ajaa mitä tarvii.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Perustan ulkoradan!

Olen perustamassa Uudellemaalle Suomen ainoan hyvän,oikean pro Karting-radan.

Radasta tulee kunnon rata(sitä punavalkoista kanttaria kurveissa,pituus radalla pari kilometriä,hyvä profiili) eikä mikään tällänen nykyinen mitä täällä eteläsuomessa on,eli näitä parinsadan metrin mikkihiiripelleratoja joissa rahastetaan kauheita summia per minuutti.

Mitä vinkkejä olisi heittää?

Ainakin tarvitsee ympäristöluvat? Asfaltti lienee suurin kustannus,eli paljonkohan se maksaa metriltä(vai voiko itse valaa esim betonista)? Autot kannattaa varmaan hommaa könttämääränä jostain ulkomailta sen 15-20 kpl niitä suoraan(ja ilmeisesti joku 250cc kone ideaali bensankulutuksen ja kestävyyden kannalta kun pitää kierrokset matalina)?

Mites laskutus? Ajattelin myydä puolet halvemmalla kuin nuo sikailijaminisisäratakaverit myy,koska ainoat kulut kuitenkin ovat bensa ja hieman huolto-kulut(kuten renkaat jne),ja noista ei paljon kuluja tule. Eihän siellä tarvitakaan kuin 1 työntekijä kerrallaan joka laskuttaa ja liputtaa kisat stoppiin lopuksi(sen voi itse hoitaa aluksi).

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta