Päänäsärkyni on jatkunut jo kuukausia, eikä apua ole löytynyt. Nyt ajattelin jälleen mennä lääkäriin ja ajattelin kysyä kannattaako mennä suoraan yksityiselle/työpaikkalääkärille (joudun itse maksamaan joka tapauksessa myös työpaikkalääkärin hoidon) ja pyytää sieltä lähete neurologille vai olisiko terveyskeskuksen lääkäri yhtä nopea väylä.
Yksityinen vain maksaa aina enemmän, joten ajattelin, että pääsisikö julkiselta puolelta yhtä nopeasti ja onko eroa neurologin palkkiolla tuleeko lähete julkiselta vai yksityiseltä eli läjettääkö yksityinen aina yksityiselle ja julkinen julkisen laitoksen neurologille. Kiitos jo etukäteen!
Lähete neurologille
6
4294
Vastaukset
- kokenut sen
Tuskin saat lääkäriltä apua. Syy kun on yleensä lääkäreiden tietouden ulkopuolella:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000469&posting=22000000026329647- Janna S.
... että on myös vaihtoehtoisia hoitomuotoja ja koulutettua kiropraktikkoa kokeilen, jos ei neurologilta apua tule, mutta olisi kiva jos saisin vastauksen alkuperäiseen kysymykseen.
PS. Hieroja ei ainakaan auttanut, kävin viisi kertaa. Hieroja sanoi, että jos ei näillä kerroilla apua tullut, niin hän ei osaa auttaa. - hoidettu
Janna S. kirjoitti:
... että on myös vaihtoehtoisia hoitomuotoja ja koulutettua kiropraktikkoa kokeilen, jos ei neurologilta apua tule, mutta olisi kiva jos saisin vastauksen alkuperäiseen kysymykseen.
PS. Hieroja ei ainakaan auttanut, kävin viisi kertaa. Hieroja sanoi, että jos ei näillä kerroilla apua tullut, niin hän ei osaa auttaa.En usko että kunnalliselta puolelta kovin nopeasti eteenpäin pääset, mutta on sellaistakin tapahtunut. Eli vaikea vastata kysymykseesi varmasti.
Yksityinen on yleensä nopeampi ja parempi, mutta siis kallis.
Kolutetulta kiropraktikolta en itse apua saanut. Ei se koulutus ole tae osaamiselle. Mielestäni kiropraktikkoa parempi vaihtoehto on koulutettu naprapaatti tai osteopaatti, mutta on niidenkin osaamisissa huikea ero jo saman koulukunnan kolutettujen kesken. Parhaan avun sain kansanparantajalta, mutta kukin tekee itse valintansa...
- Neurologian poliklinikalle
voi saada sekä terveyskeskuslääkäriltä, työpaikkalääkäriltä, että yksityisen lääkäriaseman lääkäriltä.
Googlaa Neurologian poliklinikka.
Toinen asia on, katsooko varsinkaan terveyseskuslääkäri, sinun tällaista lähetettä tarvitsevan. Eivät ne kaikki ole kovinkaan kärkkäitä lähettämään potilasta jatkotutkimuksiin. Määräävät usein vain särkylääkettä.
Toisaalta hän voisi määrätä ainakin monenlaisiin ilmaisiin verikokeisiin ja ehkä muihinkin tutkimuksiin. Eihän sitä koskaan tiedä mistä päänsärky johtuu.
Ehkä saisit myös lähetteen työpaikkalääkäriltä, mutta jos vastaanottomaksu kuitenkin on, niin ehkä kannattaisi mennä yksityiselle neurologille ja pyytää häneltä lähetettä Neurologian poliklinikalle. Ainakin hänellä pitäisi olla enemmän asiantuntemusta, kuin tavallisella yleislääkärillä.
Neurologian poliklinikan maksu on kaikille sama.
Väylän nopeudesta en osaa sanoa. Kaipa sen pitäisi riippua siitä minkälainen tapaus on kysymyksessä. Kokemuksesta kuitenkin tiedän, että nopeudella ei yksikään ole pilattu.
Ja vaikka tulisi ilmoitus, että lähete on vastaanotettu, ja tarkempi aika ilmoitetaan myöhemmin, kannattaa itse ottaa yhteyttä, jos sairaalasta ei mitään rupea kuulumaan. Eikä kovin kauan kannata odottaakaan. - edes takaisin pompoteltu
Tk-lääkäri on kunnan palkallinen ja oman kokemukseni mukaan ne eivät kovin halukkaasti lähetä polille. Liekö siinä taustalla kunnan vaatimat säästöt terveydenhuoltomenoissa... Minun päätäni hoidettiin tk:ssa vuosia ja diagnoosit vaihteli jännityspäänsärystä migreeniin ja hormonaalisiin vaivoihin. Vasta tiukan tinkaamisen jälkeen sain lähetteen keskussairaalaan.
Yksityinen neurologi on varmasti alan asiantuntija, mutta toisaalta tätä asiantuntijuus voi olla pahakin. Jos tämä neurologi on sitä mieltä, että särkysi on jännityspäänsärkyä, stressia tms. joista yleensä syytetään päänsärkyä, ei hän varmasti laita lähetettä polille.
Työterveyslääkärit ovat oman kokemukseni mukaan olleet kaikista "kiinnostuneinpia" asiakkaidensa terveydentilasta.
Tutkimuksiin pääsyn nopeus on käsittääkseni sama jokaista kanavaa käyttäen. Lähete menee polille, jossa erikoislääkäri arvioi kiireellisyyden. Silloin ei ole sillä väliä, kuka lähetteen laittaa. Kannattaa tosin sitten olla polille yhteydessä ja ilmoittaa jos pystyt tulemaan lyhyellä varoitusajalla tutkimuksiin (itse olen tällä tavoin päässyt suht nopeasti hoitoon). - Hortonisti 2
Täällä on tietoa päänsäryistä ja linkki, josta löytyy päänsärkyyn erikoistuneita neurologeja.
http://www.tohtori.fi/paansarkyklinikka/
Yliopistollisen sairaalan neurologille voi olla puolen vuoden jono, joten siihen kannattaa varautua. Ja yleislääkärit eivät kovin helpolla edes lähetettä sinne kirjoita. Ainoastaan "pahimmat" tapaukset saavat sinne lähetteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892648Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031678- 1161610
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411471Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641232Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 67871
- 45867
- 61835