Hei, ihan mielenkiinnosta haluaisin kuulla minkälaisia onnettomuuksia itse kullekkin on sattunut moottoripyörän kanssa? mies ajoi vähän aikaa sitten prätkänsä kumoon kun menetti hallinnan ja naarmuilla olivat sen jäljiltä sekä ukko että prätkä. onneksi ei pahemmin kuitenkaan käynyt ja peltiä saa aina uutta!
Pahimmat tapaturmanne moottoripyörällä?
18
3083
Vastaukset
- ooääöö
Moi. Ajoin nuorena auton kylkeen kaupungissa. Henkilöauto tuikkasi kadunvarresta poikittain eteeni. MP meni lunastukseen, lantio murtui ja taju katosi.
Olin vajaa pari viikkoa sairaalassa ja vuoden kipeänä.
ps. Nyt "keski-ikäisenä" edelleen motoristi - Turo--Inkeri
tähän asti on sattunut, ei osunut itselle vaan hyvälle ystävälleni. Siitä tulee kesäkuussa 10 vuotta. Hän ajoi mutkan pitkäksi, ei olisi ollut edes mikään paha mälli mutta sattui osumaan sopivasti johonkin, ja ensiapuhenkilökunta ei paikanpäällä heti tajunnut sisäisen verenvuodon vakavuutta. Siksi kuolema oli aivan hiuskarvan varassa.
Oli vajaan kuukauden hengityskoneessa, ei tiedetty jääkö henkiin, onneksi jäi vaikka pieni keuhkojen vajaatoiminta tuosta on tänä päivänä muistona. Ei ole ajanut pyörällä sen jälkeen.
Sen kuukauden aikana, kun odottelimme mikä on lopputulos, kyllä valkeni muutamia asioita aika jäätävällä tavalla. Olin aikanaan varmasti selkeä osatekijä, miksi hän tuli mp-touhuihin edes lähteneeksi, ja meidän molempien asenne oli silloin, 2-3 kautta ajaneina, kovasti vääränlainen. Kuvittelimme, että hanskaamme homman aivan täysin, vaikkei näin ollutkaan; itse asiassa tuo onnettomuus olisi voinut sattua aivan kummalle tahansa meistä, se vain osui hänen kohdalleen ensiksi.
Toisekseen, sai nähdä sen, miten haavoittuvainen ihminen on, ei tarvita kovinkaan suuria nopeuksia, kun sopivasti osuu, niin hengenlähtö on tosi lähellä. Hän kylläkin ajoi kovaa kun tuo tapahtui, mutta ehti jarruttaa lähes pysähdyksiin ennen törmäystä; muistaa koko tilanteen täysin, olikin tajuissaan ennen kuin verenvuoto vei tajun.
Nykyiset prätkät kulkevat oikeastaan kaikki jo 1-vaihteella kovempaa kuin ihminen kestää äkkipysäystä, tätä on vain tuolla ajaessaan tosi vaikea hahmottaa, kun kaikki tuntuu niin helpolta. Vasta sitten, kun asiat menevät pieleen, nämä väistämättömät realiteetit tulevat esiin.
Uskon, että aika monessa pahassa kolarissa on taustalla ainakin hieman tuota "kyllä minä osaan"-mentaliteettia. Puheet omista sankariteoista on monilla tosi hurjia, ei ole vielä selvästikään päähän pälkähtänyt, että se huono tuuri voisikin osua omalle kohdalle.
Tärkein asia, mitä tuosta opin oli se, ettei katu ole kaahaamista varten, se puraisee ja todella pahasti ennemmin tai myöhemmin. Radalla voi käydä ajamassa sen mitä sielu sietää, ja oppia paljon nopeammin ja tehokkaammin hyväksi kuljettajaksi. Se oma "limitti" siirtyy koko ajan kauemmaksi, kun tulee enemmän taitoa ja ajokokemusta, MUTTA itse en ainakaan nykyään koskaan mene edes lähelle tuota limittiä katuajossa. Ajokokemus myös auttaa tiedostamaan, missä tuo oma limitti menee, jolloin etäisyyden pitäminen siihen on helpompaa.
En suinkaan pidä ajamista edelleenkään 100% turvallisena, mutta ratkaisevan paljon on silti omissa käsissä.- tarina turo...
Ihan tuli tippa linssiin...
Onneksi sinä Turo olet kunnossa.
Pusuja - kuin
Runebergiltä,et vaan kertonut pahinta omaa mälliä.Minä vedin kyljelleen tyhmyyttäni pariviikkoa sitten .peukku paketissa,mutta huomenna taas ajetaan.
- jaananaana
mutta kaveri onneksi selvisi. Varmasti tuli mietittyä asiaa monelta kantilta tuon tapaturman jälkeen.
Ainakin ajatuksesi kuvastaa nyt sellasia ajatuksia mitä pitäisi useammankin motoristin osata ajatella.Monille vaan käy niin ettei ole ehtinyt ajatella tai edes säikähtää,kun on jo henki mennyt mp:n sarvissa.
Mitäs mieltä olet,myydäänköhän nykyään liian tehokkaita pyöriä kuskeille joilla kokemusta ei juurikaan ole? Niin,eihän se pyörä sinällään vaarallinen ole,kun ei se kulje kovempaa kun sillä hanaa kääntää. Mutta tuntuu et moni kaveri ostaa tyyliin tehokkaimman pyörän mitä kaupasta rahallansa saa ja sitten lähetään näyttämään....
Itseä ainakin sylettää noi katujen elvikset,jotka vaarantaa paitsi itsensä myös muut kulkijat leikeillään liikenteessä. Radalle voipi mennä revittään ja ottaa mittaa kaverin pyörästä.
Itsekin nuorempana olin just tällänen elvistelijä,joita tänä päivänä kammoksun.Pii olla näyttämässä kuinka sitä osataan ja ohitellaan..Onnekseni olen viellä säästynyt mp:llä naarmuitta. Nyttehän mulla ei ole polkupyörää kummempaa,kun aikoinaan piti myydä pyörä jotta sai auton tilalle,kun voro vei parkkipaikalta auton..
haaveissa on ostaa oma customi jonka kuutiot 450cc-500cc biisaa mulle siihen nautintoon jollasta tänäpäivänä osaan jo arvostaa. Ajella vaan nauttien kesästä ja ilmavirrasta lahkeen suulla :)Mukavaa moottoripyörä kesää kaikille onnekkaille joilla sellanen on siellä tallissa vartoomassa :D - Turo--Inkeri
jaananaana kirjoitti:
mutta kaveri onneksi selvisi. Varmasti tuli mietittyä asiaa monelta kantilta tuon tapaturman jälkeen.
Ainakin ajatuksesi kuvastaa nyt sellasia ajatuksia mitä pitäisi useammankin motoristin osata ajatella.Monille vaan käy niin ettei ole ehtinyt ajatella tai edes säikähtää,kun on jo henki mennyt mp:n sarvissa.
Mitäs mieltä olet,myydäänköhän nykyään liian tehokkaita pyöriä kuskeille joilla kokemusta ei juurikaan ole? Niin,eihän se pyörä sinällään vaarallinen ole,kun ei se kulje kovempaa kun sillä hanaa kääntää. Mutta tuntuu et moni kaveri ostaa tyyliin tehokkaimman pyörän mitä kaupasta rahallansa saa ja sitten lähetään näyttämään....
Itseä ainakin sylettää noi katujen elvikset,jotka vaarantaa paitsi itsensä myös muut kulkijat leikeillään liikenteessä. Radalle voipi mennä revittään ja ottaa mittaa kaverin pyörästä.
Itsekin nuorempana olin just tällänen elvistelijä,joita tänä päivänä kammoksun.Pii olla näyttämässä kuinka sitä osataan ja ohitellaan..Onnekseni olen viellä säästynyt mp:llä naarmuitta. Nyttehän mulla ei ole polkupyörää kummempaa,kun aikoinaan piti myydä pyörä jotta sai auton tilalle,kun voro vei parkkipaikalta auton..
haaveissa on ostaa oma customi jonka kuutiot 450cc-500cc biisaa mulle siihen nautintoon jollasta tänäpäivänä osaan jo arvostaa. Ajella vaan nauttien kesästä ja ilmavirrasta lahkeen suulla :)Mukavaa moottoripyörä kesää kaikille onnekkaille joilla sellanen on siellä tallissa vartoomassa :Ditse uskon, että 90% ainakaan 1000cc superpyörän omistajista EI pysty hyödyntämään niiden voimavaroja, suurin osa hevosista on ja pysyy siellä tallissa ja hyvä niin!
Tämmöistä meininkiä suurella Ameriikan-maalla.. 50m upouudella ´07 GSXR1000:lla ja tiiliseinään, runko poikki ja pyörä lunnaiksi, ei vakuutusta jne jne:
http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=132476 - jaananaana
Turo--Inkeri kirjoitti:
itse uskon, että 90% ainakaan 1000cc superpyörän omistajista EI pysty hyödyntämään niiden voimavaroja, suurin osa hevosista on ja pysyy siellä tallissa ja hyvä niin!
Tämmöistä meininkiä suurella Ameriikan-maalla.. 50m upouudella ´07 GSXR1000:lla ja tiiliseinään, runko poikki ja pyörä lunnaiksi, ei vakuutusta jne jne:
http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=132476Aika useesti kuullu tollasta suomessakin tapahtuneen. Ostetaan uusi bike ja jo kotimatkalla se ollaan saatu ajettua rikki tai itteltä jo henkikin veks..
Mun sukulaisilla isäukon puolelta on joka ukolla moottoripyörä ja yleensä just 1000cc ja mieluummin vielä isompikin. Sitten pojat istuu ringissä kehumassa kuinka kovaa lähti sillä ja sillä suoralla. Ostetaan koko ajan uudempia ja tehokkaampia pyöriä,joilla sitten ei kuitenkaan voi ajaa vaikka heposia löytyisi.
En tiiä,tää nyt on vaan musta tuntuu ja nimenomaan mun fiilis asiasta,mut jotenki tuntuu et nää bomberi leikit on tulleet katukuvaankin. Mitä nuorempi kolli,sitä sumeempaa menoa . No joo ei kaikkia voi tietysti vetää tähän mukaan,mutta aika monen voisi..
Mites kauan sä olet ehtinyt harrastaa tota moottoripyöräilyä? Joko olet nyt alkukaudesta asti ajellu? Nyt on ollu monta aika hyvää kesää ja ajokausi on ollut pitkä. Meillä vaan toisella A-kortti joten jos sitä meinais viellä kavuta mp:n selkään niin olis kyllä kummalakin oltava omat mopot.Ja isäntä joutus ajamaan sen A-kortin..
Toissapäivänä tässä nurkilla kuoli motoristi törmättyään auton kanssa yhteen. Kurvissa alkoi etupyörä vipottaa ja ohjaus teki temput ja suoraan autoa päin. Ilmeisesti oli kyseessä rengasrikko. Nopeutta ei ollut kummallakaan yli sallitun jos sitäkään (80km/h). Takana tullut autoilija oli kuvaillut tilanetta juuri näin et ohjaus ei totellut ja saman tien motoristi jo törmäsikin kurvissa vastaan tulleeseen autoon ja lensi monta metriä öljysoratielle.
Oli siitä ESS ainakin netissä. Hesasta oli tämä jo yli viiskymppinen mies. Surullinen helatorstai perheellekkin :( - jaananaana
Turo--Inkeri kirjoitti:
itse uskon, että 90% ainakaan 1000cc superpyörän omistajista EI pysty hyödyntämään niiden voimavaroja, suurin osa hevosista on ja pysyy siellä tallissa ja hyvä niin!
http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=132476lienee jääneet aika vähiin,mutta muistan kyllä monta läheltä piti tilannetta. Mp:llä olen säästynyt kolareilta ja kolhuilta,mutta mopolla ajoin joskus pikkulikkana suoraan puuliiterin ovesta sisään,kaaduin 1,5 metriseen ojaan,metsässä ajaessani lipesin märä kivikon päältä metrin verran risukkoon ja poltin jalkani pakoputkeen ainakin sen 5 kertaa. :)
Autollakaan en ole ajanut yhtään kolaria,en ees hipassut mitään. Viellä ehtii,ei passa liikaa kehua. Jaa jäällä ajaessa rallia on auto ponkassut penkalle ja vaihdekepin nuppi jäänyt käteen ja kuorma-autolla olen ajanut pikkasen liian läheltä soramontun reunaa,mutta onneksi ei käynyt kuinkaan... - GHOSTWRITER
jaananaana kirjoitti:
lienee jääneet aika vähiin,mutta muistan kyllä monta läheltä piti tilannetta. Mp:llä olen säästynyt kolareilta ja kolhuilta,mutta mopolla ajoin joskus pikkulikkana suoraan puuliiterin ovesta sisään,kaaduin 1,5 metriseen ojaan,metsässä ajaessani lipesin märä kivikon päältä metrin verran risukkoon ja poltin jalkani pakoputkeen ainakin sen 5 kertaa. :)
Autollakaan en ole ajanut yhtään kolaria,en ees hipassut mitään. Viellä ehtii,ei passa liikaa kehua. Jaa jäällä ajaessa rallia on auto ponkassut penkalle ja vaihdekepin nuppi jäänyt käteen ja kuorma-autolla olen ajanut pikkasen liian läheltä soramontun reunaa,mutta onneksi ei käynyt kuinkaan...sua vähän fiksummaksi kui murkuksi!...?
- pällinen
jännää miten paljon turon ystäville sattuu ja tapahuu..
Tapahtus vaan miehelle itselleenkin?
- Kra
On kohdalleni osuneet, nekin kaikki alle 30-kymppisenä. Toistaiseksi en ole varsinaisesti törmännyt prätkällä mihinkään, tosin yksi kaato esti törmäyksen. Mustelmia kummempia ei toistaiseksi ole kroppaan tullut. Mutta edelleen nöyränä pitää joka kerta lähteä liikenteeseen, aina on katastrofi lähellä kun prätkällä liikkuu tiellä. Pitää vaan koittaa pysyä pois ongelmista eikä liikennesääntöjenkään suomia oikeuksia voi kovin hyvin pyöräillessä hyödyntää. Monesti joutuu luopumaan ns. oikeuksistaan jotta selviytyy ehjänä perille.
Mutta silti pidän edelleen yli 50-kymppisenä prätkäilyä kiinnostavana harrastuksena, voihan olla että vielä joskus opin ajamaankin. Ja vaikka en enää oppiskaan, niin hauskaa on ollut....... - GHOSTWRITER
mutta mitään oikeastaan ei ole käynyt koskaan moottoripyörän kanssa. Autolla sen sijaan on. No, onhan tota sentään yhden kerran kaaduttu..sekin tosin -70 luvulla. Sen jälkeen ei mitään moottoripyörän kanssa vaikka kilometrejä takana pyörillä ja mulla melkein puoli miljoonaa. Mutta näin se vaan on. Ja on tota joskus tullut kovaakin ajeltua saksanmaassa. Kait tämä pelkuruus ja näyttämättömyyden halu, vaikka reservejä olisikin, riittää pitämään elossa ja olemaan röntyilemättä ;-)) Tiedä häntä..onhan tota sitten kaljapäissään saatu jotain aikaan..onneksi enimmäkseen pelkkiä morkkiksia ;-)))
- josuki
Se oli elokuun lopulla vuonna 1980
lämmin yö kun olin matkalla lappiin
poroja katsomaan
yövyin teltassa mäntykangasmaastossa
leirintäalueella
hujautin teltan pystyyn
yksi telttatappi puuttui
tein uuden oksanpätkästä
no laitoin motsikan aivan teltan viereen
sivujalalle nojaamaan
luin "vauhdin maailma" lehteä
ja nukahdin .........zzzzzzzzzzzz
!!!! heräsin kun jotain painavaa rötkähti päälleni
ensin arvelin että karhu perhana
mutta kun tunnustelin aikani niin
huomasin että pakoputkihan se siinä.
että semmoinen tapaus : )- Mika_
Todellinen motoilija telttaileekin aina noin. Jos pyörä sattuu kaatumaan niin vauriot estetään omalla keholla.
- josuki
Mika_ kirjoitti:
Todellinen motoilija telttaileekin aina noin. Jos pyörä sattuu kaatumaan niin vauriot estetään omalla keholla.
: )
- tien päältä
Olimme reissussa norjassa 1988 kun kaveri liian agressiivisessa ohitustilanteessa osui autoon ja lensi tien penkalle pyörineen. Muistan kuinka hän oli tajuissaan ja kysyi miltä näyttää kun pääsimme vierelle. Sanoimme että kaikki järjestyy vaikka kypärän alta valui harmaata aivonestettä. Sanomattakin selvää, että kaveri kuoli minuuttien päästä tästä.
Nuarena poikana 70-luvun alussa tuli kohellettua -62 pappiksella pipo päässä ympäriämpäri vaikka kuinka monta kertaa mutta koskaan ei mitään mustelmia pahempaa.
Sitten 17-vuotiaana mulla oli vasta muutaman kuukauden ollut semmonen 60-luvun Yamaha TwinJet 100cc, kun tömäytin oikein kunnolla.
Ohitin tyhmyyttäni T-risteykseen pysähtynyttä autojonoa ojan puolelta. Kuinka ollakaan bensa loppui just parikymmentä metriä ennen risteystä ja kone sammui.
Huljuttelin siinä Jammua ja sainkin sen taas käymään: Kattoin hätäsesti, ettei risteävältä tule ketään ja kiihdytin suoraan jonon ja risteyksessä odottelevan pakettivolkkarin ohi yhden tutun Vivan eteen. Sen Vivan valkoinen konepelti siinä vasemmalla just ennen törmäystä on kyllä jäänyt lähtemättömästi mieleen.
Sanotaan, että tämmösessä tilanteessa elämä vilistää filminauhana silmissä ja kyllä senkin muistan vieläkin.
Lensin konepellille, löin pääni tuulilasiin ja tipuin asfaltille. Onneks olin just ostanut kypärän. Vasen kontti murtui polven alapuolelta ja nilkkaankin tuli ruhjeita niin, että sain maata pari viikkoa sairaalassa ja koko kesän kontti kipsissä alhaalta ylös asti.
Kontti kipsissä hääräsin kuitenkin autotallissa ja sain hakattua sen pyörän kotelorungonkin suoraksi (?) ja pyörän syksyksi ajokuntoon. Karsa mikä karsa - kaverit puhu ajokoirasta €:0)
Silloin 70-luvulla ajeltiin moottoripyörillä mistä mahtui ja miten tahansa - kolareita tuli Salon seudulla tuhkatiheään. Oppia ikävä kaikki...
Aloitin ansiokkaan uusiomotoristiharrastuksen pari vuotta sitten Z1000:lla ja olen osannut ottaa aika rauhallisesti. Yks vähän huvittava tapaus sattui öljysoralla.
Tien pinta oli hienossa kunnossa, melkeen kuin asfalttia ja kiihdyttelin suorilla aika reippaasti, kunnes vastaan tuli kurvi, jossa olikin irtosoraa. Hiukan ehdin jarruttamaan kunnes olin tilassa, etten osannut ja uskaltanut tehdä enää mitään. Suoraan mentiin kuin kuulien päällä mutta vauhti ei ollut enää kova.
Kui ollakka - just siinä kurvissa tie sattuikin jatkumaan suoraan peltotien pätkänä hurautin sinne noin 10m pitkäksi, eikä sattunut mitään.
Äkkiä vilaisu ympärille - näkik kukka - ja pokkana matkaa jatkamaan.
Nää on tämmösiä omia kohelluksia, jotka tuppaa jälkikäteen vaan naurattamaan, mutta kyllä ne hiukan aina opettaa - elämää suomalaismetsissä.- tilanne,
toinen oli että pyörä lähti töyssystä eri suuntaan kuin minä 100 vauhdista, lentäminen n.30m oli ihan kivaa, mutta laskeutuminen sattui niin saatanasti.
Sitten toinen kerta oli kun kusetti kuin palokunnan hevosta, ja sitten huomasin yhden hiekkatien joten huikkasin kaverille että minä pyyhkäsen tonne helpotukselle, ja eiku täysillä sinne, ja huom ajoin katupyörää ja totta helvetissä kaadoin sen sinne hietikolle ja jalka jäi pyörän alle jumiin, no yritäppäs nostaa pyörä jalanpäältä kun kusettaa aivan helvetisti ja sitten alkaa naurattaa vielä aivan saatanasti, no onneksi kaveri tuli apuun ja selvisin loppujenlopuksi kuivin housuin...
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."472192Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1912009- 1161382
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711170- 96982
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73929Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78879Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki45857Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347933835- 61736