3 - SYLINTERINEN

TURBODIESEL.

Terve.

Nyt kiinnostaisi että millainen on kolmisylinterinen diesel autokäytössä? Traktoreissa ainakin ennen oli aika yleinen pienemmän luokan koneissa ja hyvin kai ovat toimineet.
Uudessa Skoda Fabiassa on 1.4 - litrainen ja 3 - sylinterinen moottori. Käyköhän kyseinen moottori tasaisesti vai miten ne työtahdit on oikein tahdistettu? Onko yhtään samaa laatua kuin kuutosmoottori, nehän käy tosi tasaisesti.
Kertokaa plussia ja miinuksia jos joku on perillä tuosta tekniikasta vähän syvällisemmin. Toivottavasti ei tule paljon ainakaan asiattomia viestejä. Huumori toki sallitaan.. Kiitti.

11

4678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelaa

      ainakin. minulla on vieläkin käytössä kaksi 63 hv 3-sylinteristä traktoria. hyvin pelaavat, vanhempaan on tehty koneremppa 5 000 tunnin kohdalla. ja käyvät tasaisesti.

      • diplinssi

        Kotona koettua: Faijan ensimmäinen oli Ford 5000 v.1962 4-sylinterinen, oli meillä pitkään. Lähinnä turvaohjaamon saadakseen faija vaihtoi Ford 4000:een, jossa teknisten tietojen mukaan oli jo enemmän tehoa, mutta 3-sylinterinen. Faija ihmetteli, että tiukassa paikassa sammuu herkemmin. Johtuu juuri siitä, että ei oo koko ajan työtahtia.


      • Anonyymi
        diplinssi kirjoitti:

        Kotona koettua: Faijan ensimmäinen oli Ford 5000 v.1962 4-sylinterinen, oli meillä pitkään. Lähinnä turvaohjaamon saadakseen faija vaihtoi Ford 4000:een, jossa teknisten tietojen mukaan oli jo enemmän tehoa, mutta 3-sylinterinen. Faija ihmetteli, että tiukassa paikassa sammuu herkemmin. Johtuu juuri siitä, että ei oo koko ajan työtahtia.

        Vm 1962 Ford Viistonnisia ei ole olemassa!


    • Alf,Espoo

      on ihan käypä moottori. Käy tasaisesti vakiokierrokilla, mutta ei varmaankaan ole niin vääntävä alakierroksilla, kuin 4-mukinen????? Vie "Fobiaa" varmaankin ihan asiallisesti. Parhaat moottorit ovat 3-jaollisia (3-6-9-12 -sylinteriset), koska täys kierros on 3-jaollinen. Juuri tästä syystä lentokoneiden tähtimoottorit olivat joko 9- tai 18-sylinterisiä. Laivoissa tätä nykyä käytetään 9-sylinterisiä rivimoottoreita, vaikka ongelmaksi muodostuu kapiakselin pituus (vääntövärähtely).

      • ? ? ?

        Taisi olla sitä huumoria. ?


      • diplinssi

        Tässä taas puuta-heinää: "Parhaat moottorit ovat 3-jaollisia (3-6-9-12 -sylinteriset), koska täys kierros on 3-jaollinen. Juuri tästä syystä lentokoneiden tähtimoottorit olivat joko 9- tai 18-sylinterisiä. Laivoissa tätä nykyä käytetään 9-sylinterisiä rivimoottoreita"
        Täys kierros joka sylinterillä on kahdella jaollinen. Voit sä tehdä vaikka 13-sylinterisen 4-tahtisen, jolloin seuraava sytytys aina 720°/13 päässä edellisestä. 6-sylinterisessä sekä ensimmäisen että toisen asteen massavoimat likimain tasapainossa eli tärinätön.
        Lentokoneen tähtimoottorilla ei ole mitään tekemistä rivimoottorin kanssa. Nelitahtisen tähtimoottorin sylinterimäärä on pariton, esim. 7, koska sytytysvälit saadaan tasaiseksi. Kun kaikki kiertokanget tulevat samaan kampiakselin kammenmutkaan, niin sytytysjärjestys on (ensimmäinen kierros) 1, 3, 5, 7, (toinen kierros) 2, 4, 6 ja taas 1, 3.... eli sytytysväli 2/7*360°


    • niin älä

      harkitse.Itseäni ainakin raivostuttaa 502 Valmetin känkätys,osatkin helisee irti siinä tärinässä.
      Nelonenkin hytkyy ihan riittävästi.
      Suora kuutonen käytettynä olisi järkevämpi kuin uusi Fobia.Kulutus ei ole suorassa suhteessa kokoon,isompi kulkee monesti vähemmällä kuin alitehoinen pieni.

      • vaaaaaaaaaaalmet

        se kolmonen paremmin. kato kun kolmosesa vain yksi mäntä kerrallan on pysäyksissä, mutta nelosessa kaikki, ja siihen se nelonen sammuu. mutta täristä ne voi, ainakin 3-Valmetit.


      • diplinssi
        vaaaaaaaaaaalmet kirjoitti:

        se kolmonen paremmin. kato kun kolmosesa vain yksi mäntä kerrallan on pysäyksissä, mutta nelosessa kaikki, ja siihen se nelonen sammuu. mutta täristä ne voi, ainakin 3-Valmetit.

        Eihän liike-energia häviä siihen, että männät on pysähdyksissä, vauhtipyörähän on sitonut niiden liike-energian. Ja kyllä 4-sylinterinen vääntää sitkeämmin kuin 3-sylinterinen, sillä 2 kampiakselin kierroksen, 720° aikana 4-sylinterisellä on 4 työtahtia eli 4x180°=720° eli koko ajan. 3-sylinterisellä 3x180°.
        Miksi pienissä moottoreissa siirrytään 3-sylinteriseen: optimaalinen sylinterikoko vähintään 0,5 litraa eli 1.4-mottori lähes. 4-sylinterisellä enemmän lämpöä hukkaavaa pintaa.


      • Anonyymi

        Huomannut saman. Fordin kolmonen ei hytky eikä tärise


    • Anonyymi

      Tietääkö joku V8 moottorin sytytysjärjestyksen. Ei näytä moista tietoa helposti löytyvän. Työn alla on pienoismalli. Pomppiiko sytytys lohkolta toiseen vuoronperään, esim 1-5. 2-6. 3-7. 4-8 ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      194
      6779
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      1996
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1658
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1370
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1198
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      46
      1061
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      1027
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      957
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      924
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      899
    Aihe