Terve.
Nyt kiinnostaisi että millainen on kolmisylinterinen diesel autokäytössä? Traktoreissa ainakin ennen oli aika yleinen pienemmän luokan koneissa ja hyvin kai ovat toimineet.
Uudessa Skoda Fabiassa on 1.4 - litrainen ja 3 - sylinterinen moottori. Käyköhän kyseinen moottori tasaisesti vai miten ne työtahdit on oikein tahdistettu? Onko yhtään samaa laatua kuin kuutosmoottori, nehän käy tosi tasaisesti.
Kertokaa plussia ja miinuksia jos joku on perillä tuosta tekniikasta vähän syvällisemmin. Toivottavasti ei tule paljon ainakaan asiattomia viestejä. Huumori toki sallitaan.. Kiitti.
3 - SYLINTERINEN
11
4188
Vastaukset
- pelaa
ainakin. minulla on vieläkin käytössä kaksi 63 hv 3-sylinteristä traktoria. hyvin pelaavat, vanhempaan on tehty koneremppa 5 000 tunnin kohdalla. ja käyvät tasaisesti.
- diplinssi
Kotona koettua: Faijan ensimmäinen oli Ford 5000 v.1962 4-sylinterinen, oli meillä pitkään. Lähinnä turvaohjaamon saadakseen faija vaihtoi Ford 4000:een, jossa teknisten tietojen mukaan oli jo enemmän tehoa, mutta 3-sylinterinen. Faija ihmetteli, että tiukassa paikassa sammuu herkemmin. Johtuu juuri siitä, että ei oo koko ajan työtahtia.
- Anonyymi
diplinssi kirjoitti:
Kotona koettua: Faijan ensimmäinen oli Ford 5000 v.1962 4-sylinterinen, oli meillä pitkään. Lähinnä turvaohjaamon saadakseen faija vaihtoi Ford 4000:een, jossa teknisten tietojen mukaan oli jo enemmän tehoa, mutta 3-sylinterinen. Faija ihmetteli, että tiukassa paikassa sammuu herkemmin. Johtuu juuri siitä, että ei oo koko ajan työtahtia.
Vm 1962 Ford Viistonnisia ei ole olemassa!
- Alf,Espoo
on ihan käypä moottori. Käy tasaisesti vakiokierrokilla, mutta ei varmaankaan ole niin vääntävä alakierroksilla, kuin 4-mukinen????? Vie "Fobiaa" varmaankin ihan asiallisesti. Parhaat moottorit ovat 3-jaollisia (3-6-9-12 -sylinteriset), koska täys kierros on 3-jaollinen. Juuri tästä syystä lentokoneiden tähtimoottorit olivat joko 9- tai 18-sylinterisiä. Laivoissa tätä nykyä käytetään 9-sylinterisiä rivimoottoreita, vaikka ongelmaksi muodostuu kapiakselin pituus (vääntövärähtely).
- ? ? ?
Taisi olla sitä huumoria. ?
- diplinssi
Tässä taas puuta-heinää: "Parhaat moottorit ovat 3-jaollisia (3-6-9-12 -sylinteriset), koska täys kierros on 3-jaollinen. Juuri tästä syystä lentokoneiden tähtimoottorit olivat joko 9- tai 18-sylinterisiä. Laivoissa tätä nykyä käytetään 9-sylinterisiä rivimoottoreita"
Täys kierros joka sylinterillä on kahdella jaollinen. Voit sä tehdä vaikka 13-sylinterisen 4-tahtisen, jolloin seuraava sytytys aina 720°/13 päässä edellisestä. 6-sylinterisessä sekä ensimmäisen että toisen asteen massavoimat likimain tasapainossa eli tärinätön.
Lentokoneen tähtimoottorilla ei ole mitään tekemistä rivimoottorin kanssa. Nelitahtisen tähtimoottorin sylinterimäärä on pariton, esim. 7, koska sytytysvälit saadaan tasaiseksi. Kun kaikki kiertokanget tulevat samaan kampiakselin kammenmutkaan, niin sytytysjärjestys on (ensimmäinen kierros) 1, 3, 5, 7, (toinen kierros) 2, 4, 6 ja taas 1, 3.... eli sytytysväli 2/7*360°
- niin älä
harkitse.Itseäni ainakin raivostuttaa 502 Valmetin känkätys,osatkin helisee irti siinä tärinässä.
Nelonenkin hytkyy ihan riittävästi.
Suora kuutonen käytettynä olisi järkevämpi kuin uusi Fobia.Kulutus ei ole suorassa suhteessa kokoon,isompi kulkee monesti vähemmällä kuin alitehoinen pieni.- vaaaaaaaaaaalmet
se kolmonen paremmin. kato kun kolmosesa vain yksi mäntä kerrallan on pysäyksissä, mutta nelosessa kaikki, ja siihen se nelonen sammuu. mutta täristä ne voi, ainakin 3-Valmetit.
- diplinssi
vaaaaaaaaaaalmet kirjoitti:
se kolmonen paremmin. kato kun kolmosesa vain yksi mäntä kerrallan on pysäyksissä, mutta nelosessa kaikki, ja siihen se nelonen sammuu. mutta täristä ne voi, ainakin 3-Valmetit.
Eihän liike-energia häviä siihen, että männät on pysähdyksissä, vauhtipyörähän on sitonut niiden liike-energian. Ja kyllä 4-sylinterinen vääntää sitkeämmin kuin 3-sylinterinen, sillä 2 kampiakselin kierroksen, 720° aikana 4-sylinterisellä on 4 työtahtia eli 4x180°=720° eli koko ajan. 3-sylinterisellä 3x180°.
Miksi pienissä moottoreissa siirrytään 3-sylinteriseen: optimaalinen sylinterikoko vähintään 0,5 litraa eli 1.4-mottori lähes. 4-sylinterisellä enemmän lämpöä hukkaavaa pintaa. - Anonyymi
Huomannut saman. Fordin kolmonen ei hytky eikä tärise
- Anonyymi
Tietääkö joku V8 moottorin sytytysjärjestyksen. Ei näytä moista tietoa helposti löytyvän. Työn alla on pienoismalli. Pomppiiko sytytys lohkolta toiseen vuoronperään, esim 1-5. 2-6. 3-7. 4-8 ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172214Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842190Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101456- 1011417
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663881302Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1471216Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.254916- 78899
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173884- 63874