Keskusrikospoliisi tutkii
Venäjällä matkaavien suomalaisten
monikertaviisumien
anomiseen liittyviä
HIV-todistusten väärentämisiä
ja liikennevakuutusten
kauppaa. Venäläiset
viranomaiset ovat puolestaan
kiinnostuneita pitkien
viisumien saamiseksi välttämättömien
kutsujen hankkimisesta.
Suorastaan maan tavaksi
vakiintunut käytäntö HIVtodistusten
väärentämisestä
tuli esille Venäjän viranomaisten
tekemän, myös
viisumiasioihin liittyneen,
virka-apupyynnön yhteydessä.
Keskusrikospoliisin
Joensuun yksikön rikosylitarkastaja
Lauri Leppänen
vahvistaa, että HIV-todistusten
väärentämistä ja
luvatonta autovakuutusten
kauppaa tutkitaan erityisesti
Kaakkois-Suomessa.
Hän ei halua tarkentaa,
miten laajasta tutkinnasta
on kysymys. Myös tavallinen
tankkausturisti, jolla on
monikertaviisumi Venäjälle,
saattaa joutua poliisin kanssa
tekemisiin.
- Jos hän itse tahallaan ja
tietoisesti hyväksyy väärennetyn
HIV todistuksen viisumianomukseen,
saattaa poliisi
jonain päivänä koputtaa
ovelle, Leppänen sanoo.
HIV-todistus tarvitaan
vain pitkien viisumien anomiseen.
Väärennetyn todistuksen
on saanut helposti
joiltakin viisuminvälittäjiltä
testissä käymättä.
Tutkinnan alla on myös
se, välitetäänkö Venäjällä
vaadittavia liikennevakuutuksia
ilman sosiaali- ja
terveysministeriön lupaa.
Yksi tapaus on jo syyteharkinnassa.
Venäjän viranomaiset
ovat kiinnostuneita pitkien
viisumien myöntämiseen
tarvittavista kutsuista.
Venäjä ei myönnä lainkaan
pitkiä viisumeita turistimatkoille,
esimerkiksi
polttoaineen tankkausreissuille.
Tavallisille turisteille
pitkiä viisumeita on siksi
myönnetty kulttuurivaihto-,
liike- tai työmatkoille.
Bensaturistin maahantulon
edellytykset eivät tuolloin
täyty eikä kutsujan tai matkustajan
välillä ole mitään
todellista yhteyttä.
- Kannattaisi olla huolellinen
ainakin tästä eteenpäin,
rikosylitarkastaja Lauri
Leppänen suosittelee.
”Poliisi saattaa jonain päivänä koputtaa ovelle”
KRP tutkii viisumivilunkia
Lainaus: www.imatralainen.fi 16.5.2007
Miliisi koputtaa ovellesi
7
1198
Vastaukset
- Turisti 2
Eikös noi kaikenlaiset väärennökset ja huijaukset ole paremmin Venäjänmaan tapa kuin poikkeus. Näyttäisi homman nimi olevan yksitysautoilun vähentäminen Suomesta Venäjälle.
Kaikenlaiset maksut ja kikkailut eivät sitä ole tarpeeksi vähentäneet.
Näytää rajan ylitys vaikeudet samanlaislta 1930 luvulla. Kyllä raja pikkuhiljaa menee kokonaan kiinni tällä touhulla.- suomalaisfirmojen
tekemistä väärennöksistä.
- lisäksi,vielä
Seuraavanlainen toimenpide:Auto/autot otetaan
Venäjän valtiolle samoin,kuin huolintaterminaali
Pietarin lähellä.Sopimuksillahan ei ole tunne-
tusti mitään merkitystä Venäjällä.Ainoastaan
vahvemman oikeus oikeuttaa tekemään näin.- Poika Kauniin Karjalan
Kyllähän ne toverit keräili Ameriikasta tulleilta Suomalaisilta siirtolaisilta, Stalinin aikana jo autot ja kaikki omaisuuden pois kun niitä ei täällä onnelassa tarvita, sitten yöllä miehet valtion kyytiin ja kuula kalloon. Toverit osaavat varastaa muiden omaisuuden kuten -39 ja
-44 on varmat todisteet olemassa Mikkelin arkistossa, Amerikkalaiset avustivat joten pitävät turpansa kiinni vääryyksistä, samalla viivalla molemmat rosvovaltiot vaan eri konsteilla pelaavat. - johan tuli
Poika Kauniin Karjalan kirjoitti:
Kyllähän ne toverit keräili Ameriikasta tulleilta Suomalaisilta siirtolaisilta, Stalinin aikana jo autot ja kaikki omaisuuden pois kun niitä ei täällä onnelassa tarvita, sitten yöllä miehet valtion kyytiin ja kuula kalloon. Toverit osaavat varastaa muiden omaisuuden kuten -39 ja
-44 on varmat todisteet olemassa Mikkelin arkistossa, Amerikkalaiset avustivat joten pitävät turpansa kiinni vääryyksistä, samalla viivalla molemmat rosvovaltiot vaan eri konsteilla pelaavat.viimeinkin totuus julki,meille räkänokillekin. Kauan se meiltä salattiin, mutta aina löytyy joku suoraselkäinen,viimeinkin!
- Poika Kauniin Karjalan
johan tuli kirjoitti:
viimeinkin totuus julki,meille räkänokillekin. Kauan se meiltä salattiin, mutta aina löytyy joku suoraselkäinen,viimeinkin!
Hyvä että selvisi sinullekkin punasilmä!!!!!
taas juttu,eikö ole poliisilla muuta tekemistä kuin tutkia kyseistä väärentelyä?luultavammin väärennöksiä ja lahjuksia otetaan vastaan venäjän konsulaatissa,mihin tietysti suomen poliiisilla ei ole mitään asiaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2032165
- 1341188
- 1131073
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa23827- 58806
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34751ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46567- 10540