Hei, en tiedä, kirjoitanko nyt oikealle palstalle, mutta yritän kuitenkin...Minua mietyttää tällainen pieni, mutta kinkkinen asia. Mieheni ja hänen sukunsa on ruotsinkielinen ja minä ja minun sukuni täysin suomenkielistä. Keskenämme puhumme suomea. Lapselle (syntyy 8/07) olisi tarkoitus puhua kummankin äidinkieltä. Sisaruksillani on jo lapsia ja omia vanhempiani he kutsuvat mammaksi ja pappaksi. Ruotsinkielessä ne kuitenkin tarkoittavat äitiä ja isää eikä isovanhempia. Onko kellään ehdotuksia, miksi kutsuisimme jatkossa minun vanheampiani? Meneekö lapsi kielellisesti sekaisin, jos kutsumme heitä suomeksi edelleen mammaksi ja pappaksi, jolloin me olemme mieheni kanssa äiti ja isä ja kun mieheni puhuu lapsemme kanssa ruotsia, vanhempiani kutsutaankin esim. mummuksi ja muffaksi ja meitä taas mammaksi ja pappaksi. Onko kellään ollut vastaavaa 'ongelmaa' ja miten se on käytännössä ratkaistu?
Miksi kutsumme isovanhempia?
8
2175
Vastaukset
- suomeksikin
äidin vanhempia mummuksi ja muffaksi ja isän vanhempia fammuksi ja faffaksi, jollei sinun suomenkielisillä vanhemmillasi ole jotain asiaa vastaan. Kysy heiltä sitä!
- Alkuperäinen kysyjä
entäs kun muut lapsenlapset (sisaruksieni lapset siis) kutsuvat vamhempiani silti mammaksi ja papaksi. Eikös se ole aika sekavaa....
- selität
Alkuperäinen kysyjä kirjoitti:
entäs kun muut lapsenlapset (sisaruksieni lapset siis) kutsuvat vamhempiani silti mammaksi ja papaksi. Eikös se ole aika sekavaa....
asian lapsillesi.
- Pariton Isä
selität kirjoitti:
asian lapsillesi.
Onhan uusperheissäkin joku isä ja sama henkilö toiselle etunimeltä ja samalla joku toinen on isä.
Meillä minä olen pappa ja tytön äiti mamma. Äidin vanhemmat ovat mofa ja mommo, minun äitini on raija-mummi. Oman isäni nimitystä ei vielä ole mietitty kun vasta kesällä ajateltiin käydä häntä katsomassa.
Tuo kaksikielisyyshän vain helpottaa noita nimeämisiä, meillä lapsena oli hankalampaa kun oli kaksikin mummia ja ne piti jollain lailla erotella toisistaan.
- ???
saimme siskoni kanssa samalla viikolla lapset ja halusimme yhdessä päättää että miksi vanhempiamme kutsutaan. Isämme sanoi että olisi mielellään Pappa, mutta se ei käynyt samasta syystä kuin sinulla, eli siskon mies on ruotsinkielinen ja heidän lapsensa tulee kutsumaan häntä papapksi. Vaari tai ukki ei ollut vaihtoehto joten päädyimme kutsumaan isää Paapaksi. Lähellä, mutta ei kuitenkaan sama. Kaikki tyytyväisiä.
Äidinäiti: Mummu
Äidinisä: Mufa
Isänäiti: Famu
Isänisä: Fafa
- mumma ja paapa
mumma ja paapa, varsin yleistä tuntemissani kaksikielisissä perheissä.
- corde
ollaan suomi-espanja-ruotsi pari.
esikoinen on 1v ja 7kk
ruotsia meillä ei itseasiassa puhuta ollenkaan vaikka miehen äiti puhuukin, ei kyllä olla tekemisissä hänen kanssaan.
Mut meillä itse olen äiti ja isä on papa, papi, isi, honey... poika tykkää kutsua millä nimellä milloinkin.
minun äitini on mummu, biologinen isäni pappa ja isäpuoleni vaari.
miehen isä on abuelo, äitinsä kanssa ei tosiaan olla tekemisissä eikä hänestä puhuta.
isän mummu on abuela (mikä periaatteessa on vääriin kun se tarkoittaa mummua ei isomummua).
minun molemmat mummuni isomummu tai ihan vaan myös mummu. eritellään asuin paikan mukaan esim koskenmummu jen..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445239Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243440Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992830Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui562643- 1702312
- 242119
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661845Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391