Surua surun perään

lähi-omainen

On: vanhemmat - isä yli 70 vee äiti alle 60 vee.
äidillä todettu muutama vuosi sitten orgaaninen, etenevä aivotauti jolle ei ole mitään tehtävissä.

äiti pärjää ihan ok vielä eli: laittaa ruuat kotona, siivoaa, hoitaa juoksevia asioita.

vaikeuksia hahmottamisessa: ei hahmota syvyyksiä ei suuntaa - törmäilee miten sattuu - lähimuisti suht koht ok vielä - ajan tajuaminen heikkoa -
monimutkaisia tehtäviä ei halua tehdä -
mmse testi : 23/30.

tilanne ahdistava - pelkotiloja on koska pelkää tulevaa - mitä tapahtuu ja missä ajassa -
on tk:n seurannassa - siellä tuputettu neuroleptejä joita äiti ei ole halunnut eikä se omaistenkaan mielestä ole mielekästä - nehän vaikuttavat keskushermostoon ja kun jo nyt on hahmotushäiriöitä - kompurointia niin ei kait keskushermostoon vaikuttavat aineet ainakaan helpota.
( usassa muuten täysin kielletty neuroleptien käyttö).
isä
ahdistunut
masentunut
taustalla sairastettu vaikea syöpä
nykytila huolestuttava koska ei mene lääkäriin kaikenlaisista oireista huolimatta.
isällä kipuja joka puolella -
? levinnyt syöpä?
isä ei kerro lääkärille oireistaan.

isä ei saa kivuiltaan nukuttua ja siispä ei
myöskään äiti

valvomisesta molemmat kärttyisiä
äiti pyytänyt monta kertaa, että isä menisi lääkäriin mutta EI

isä ei periaatteellisista syistä suostu käyttämään edes särkylääkkeitä.

" kärsi kurja - kirkkaimman kruunun saat?".

äiti tiedostaa tilansa hyvin, sanoo että haluaisi elää vielä pitkään, nähdä lastenlasten varttuvan.

joskus voi omaisillekin kertyä aika paljon pakkiin ilman että sen kummemmin pystyy auttamaan.

9

1791

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös om

:-))) v o i m i a .. . . . .

• ???

neuvoa näin surullisessa jutussa, eikö esim. kotisairaanhoito voisi tehdä jotain? Jos soittaisit sinne ja pyytäisit apua..Voimia sinulle ja jaksamista!

• Pihla-67

joskin meillä tilanne oli hieman erilainen: isäni sairasti loppuvaiheen syöpää, joka oli levinnyt kaikkialle, ja oli tietenkin väsynyt.´

Äidillä alkoivat liki psykoottiset käytösoireet, ja oli hirveää kuunnella, kun äiti sätti isää, että "mitä se perseellään makaa, kun tässä itselläkin on vaivoja."

En osannut tehdä mitään, olin aivan avuton, ja tunsin hätää ja syyllisyyttä. Sittenpä isäni menikin terveyskeskukseen kuolemaan.

Kun tulin isän kuolinpäivänä tk:sta kotiin, niin äiti oli mieleltään tavoittamattomissa, ei varmaan tajunnut isän kuolemaa.

Olen ajatellut, että onkohan hyvä, kun isä pääsi pois, sillä jos hän vielä eläisi, hän sinnittelisi omakotitalossa yrittäen hoitaa äitiä.

Lisäksi veljeni sairastaa paksunsuolen syöpää, ja sekin painaa mieltä, mutta elämässä tapahtuu paljon, jolle ei voi mitään.

Voimia sinulle, en osaa sanoa mitään muuta...

• lähi-om

Kiitos....jaksamista kyllä tarvitaankin...

• Pihla-67
        lähi-om kirjoitti:

Kiitos....jaksamista kyllä tarvitaankin...

on vaikeaa puuttua näennäisesti oikeustoimikelpoisten ihmisten elämään, kuten sain vanhempieni kohdalla (et.äitini kohdalla) huomata.

Kyselin neuvoja kotisairaanhoidosta ja -palvelusta, mutta mitään ei voitu tehdä vanhempien auttamiseksi, kun he itse kieltäytyvät avusta.

Mennään päivä kerrallaan...

• !!!
        Pihla-67 kirjoitti:

on vaikeaa puuttua näennäisesti oikeustoimikelpoisten ihmisten elämään, kuten sain vanhempieni kohdalla (et.äitini kohdalla) huomata.

Kyselin neuvoja kotisairaanhoidosta ja -palvelusta, mutta mitään ei voitu tehdä vanhempien auttamiseksi, kun he itse kieltäytyvät avusta.

heille täytyy tapahtua jotakin dramaattista (tulipalo,kaatuminen pahasti tms) ennenkuin asioihin voi puutua!! Hirveää, eikö totta!!

• lähi - om
        Pihla-67 kirjoitti:

Tässä tapauksessa molemmat osapuolet kyllä ovat ihan oikeasti oikeustoimikelpoisia, eivät vain näennäisesti.

• !!!
        lähi - om kirjoitti:

Tässä tapauksessa molemmat osapuolet kyllä ovat ihan oikeasti oikeustoimikelpoisia, eivät vain näennäisesti.

et voi tehdä mitään mitä he eivät hyväksy, sinun täytyy vain seurata vierestä ja toivoa parasta!

• vaimoke

Jaksamista teille kaikille, joiden omaisella on todettu dementia tai muu vastaava. Myös teille joita epäilys kalvaa. Läheisen sairaus kalvaa omaisiakin. Onneksi on mahdollista keskustella myös omista tuntemuksista meille omaisille tarkoitetuilla foorumeilla. Itse löysin vertaistukea osoitteesta www.omaishoitaja.fi. Apua kaipasin kun mieheni sairastui aivoverenkiertohäiriöön. Muistuttavat oireet muuten paljon dementianoireita. Muistakaa hoitaa itseänne omaista hoitavat!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 538
      8848
    2. Aamuseuraa/rehevää naista

uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      8
      3772
    3. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      10
      2252
    4. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      176
      1341
    5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      17
      1016
    6. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      58
      828
    7. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      41
      827
    8. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      772
    9. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      72
      764
    10. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      37
      682
    Aihe