Ajatuksena ostaa kesäleluksi joko MX-5 tai Barchetta. Jos jollain kokemuksia jommasta kummasta, niin saa kirjoitella.
Kiitos!
MX-5, kokemuksia?
6
6550
Vastaukset 6
- Unohda Fiiatti!
Tuolla ohjeella saat nauttia kesästä!
Fiatin kanssa ei hymyilytä.
Mazda on kaikkien kestävyys- ja luotettavuustilastojen kestosuosikki.
Kummallakin olen ajanut ja ovat aivan ehdottomasti makeita pelejä. Mazda on vieläpä makea omistaakin ja siitä pääsee aikanaan helposti eroonkin.- kesäpeli
Asialla on puolensa ja puolensa. Barchetta on alustansa osalta tehty suurimmalta osin vakio-osista, sitä vastoin mx-5 on aikalailla speciaali. Molemmista on kokemusta.
- mx-5:n omistaja
Tässä vastausta:
Pari kesää olen 1,8 MX-5:llä ajellut. Auto on todella upea ajaa ja hyvännäköinen. Mazda käytti tosi paljon rahaa auton ajettavuuden suunnitteluun ja tulos on erinomainen. Suosittelen lämpimästi reipasta ajamista mutkatiellä. Sen sijaan jos haluat kiihdytellä kilpaa muiden kanssa, niin kannattaa hankkia joku muu auto (0-100 km/h 8,7 sek ja huiput vajaat 200 km/h). En suosittele autoa talvikäyttöön, ulkonäkö kärsii suolasta ja saat ajella liukkaalla kelillä kieli keskellä suuta. Auto lähtee märälläkin kelillä käsistä väärällä käytöllä.
1989-1993 autoa valmistettiin 1.6 koneella ja 1994 autoon tuli 1.8-litrainen moottori ja autosta tuli jäykempi mutta ulkonäkö on lähes täysin sama vuoteen 1998 asti 1,6:ta saa edullisesti esim. Saksasta alkaen 2000 euroa ja verot on myös 2000 euron luokkaa. Tällaista autoa ei kannata itse lähteä hakemaan ulkomailta, koska hyvän yksilön löytäminen voi olla tosi vaikeaa eli kannattaa maksaa välittäjälle esim. 1000 euroa 500 rahdista, muuten voi olla aika tuskaista etsimistä ja pitkiä ajomatkoja. Suomessa kohtuullisilla kilometreillä olevasta hyväkuntoisesta autosta saa maksaa 8000 euroa ja 1.8:sta 10000 euroa.
1,8:n rinnalla valmistettiin myös 1,6:ta vuosina 1994-1997 mutta moottorin teho pudotettiin 115:sta hevosvoimasta 90:een. Itse suosittelen välttämään tätä versiota, koska samalla hinnalla saat tehokkaammankin ja tämä heikompi versio on heikompi myös ajettavuudeltaan verrattuna 1,8:aan, koska kaikkia vuoden 1994 alustan päivityksiä ei ole tehty siihen.
Auto on erinomaisen luotettava mutta katto on heikko kohta. Vaihto tulee maksamaan vähintään 1000 euroa, jos sen joutuu teettämään. Jos/kun ostat auton, niin muista avata takalasin vetoketju ja laskea ikkuna ensin alas. Tämä on tärkeää varsinkin kylmällä.
Lisää tietoa autosta löydät täältä: http://www.mazdago.net/index.php?board=52.0- pärjää mainiosti
Itselläni 1.8L ympärivuotisena ajokkina ja talviajo on helppoa jos kokemusta kevyistä takavetoisista.
1.8:sa ei missään nimessä liikaa tehoa liukkaalla - hyvillä renkailla itse asiassa makein "talviauto" jolla olen ajanut! Pieni maavara (madallettu) kannattaa muistaa ja lapio ehdottamasti mukaan!
- verso07
Itsellä on kesäautona MX-5 1.6 vm.-90. En ole vielä löytänyt negatiivista sanottavaa. Aivan mahtava ajaa ja tekniikka pelaa kuin se kuuluisa junan vessa.
Itsellä on täysin massattu alkuperäinen suomiauto jossa on vakiona lukkoperä. Saksan autoissa sitä ei ole. Silti olen vakaasti sitä mieltä, että talvikäyttö on raiskaus. Saksassa noilla ajetaan monesti ympäri vuoden ja se valitettavasti näkyy juurikin katon kunnossa ja ruostevaurioina. Kannattaa olla tarkkana omaa mahdollisesti hankkiessa.
Lisävarusteita ja varaosia on myynnissä paljon. Onhan MX-5 maailman eniten myyty auto omassa luokassaan. Esimerkkinä vaikkapa http://www.mx5parts.co.uk/. Luotettava nettikauppa, josta on myös omakohtaista kokemusta.
Mikäli lontoon kieli taipuu, kannattaa vilkaista myös:
http://www.miata.net/
http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_Miata- MX-5:n omistaja
Etelä-Saksassa ei ole varsinaista talvea lainkaan, joten siellä ei käytetä suolaa eli autot pysyvät siellä parempina kuin Suomessa mutta olet oikeassa, että Saksasta ostamiseen liittyy riskejä. Sieltä löytyy todella hyviä yksilöitä mutta niiden löytäminen ei ole helppoa suuren massan seasta. Saksa ei poikkea Suomesta sen suhteen juurikaan, että hyvästä joutuu maksamaan sielläkin mutta veroihin auton kunto ja kilometrit vaikuttavat suhteelliseen vähän, joten erittäin hyvän yksilön tuominen voi olla tosi kannattavaa. Suomen tarjonta on kuitenkin aika rajallinen ja alle 8000 eurolla on vaikeaa löytää Suomesta hyvää ja kohtuullisilla kilometreillä olevaa autoa (alle 150 tkm).
Eli lyhyesti sanottuna Saksasta voi löytää n. 3000-3500 eurolla erittäin hyvän yksilön, jossa on huoltopaperit ja alle 150 tkm mittarissa. Päälle tulee n. 2000-2500 euroa veroja. Kun ottaa huomioon vielä tuontikulut n. 1500 euroa (sis. välittäjän palkkion ja rahdin), niin kokonaishinta jää 6500-7500 euron paikkeille. Tällä hinnalla Suomesta on vaikeaa löytää alle 200 tkm ajettua autoa hyväkuntoista autoa.
Mutta toki jos löytää Suomesta hyvän ja edullisen yksilön, niin onhan se paljon helpomaa. Varsinkin jos ei tunne ketään luotettavaa välittäjää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 741384
Kai mua vähän
Masentaa tämä kaikki. Tämä koko meidän välinen juttu on niin vaikea… Voitaisiinko molemmat lopettaa tilanteen ruokkimine1391122Onko karhukanta jo liian iso? Lenkkeilijä kohtasi kontion juoksulenkillä
Rantasalmella lenkkeilijä kohtasi karhun. Kylällä karhun näkeminen on ollut tosi harvinaista. Onko karhukanta jo liian i116779Vanhat konkarit ulos Elämäni biisistä - Yle selittelee
Elämäni biisi starttaa taas tänä syksynä. Mukana on ripaus uutta, mutta poissa on iso osa vanhaa... Poissa ovat Markku20684S-ryhmän Israel-boikotti liiketalouden opintojen tapausesimerkkinä
Tätä S-ryhmän Israel-boikottitapausta käsitellään jo kauppakorkeakoulujen ja johtamiskorkeakoulujen esimerkeissä. Se ant26649Oot upea nainen, älä vähättele ittees
Ja tietojeni mukaan 2 muuta on susta kiinnostuneit mun lisäks. 👀37616Mitä tehdä kun rakastan yhtä ja olen rakastunut toiseen
Kamala tilanne. Voinko pitää molemmat? 😁67597Mitä vit,,tua!
Mikä hiivatin kommunistien teltta oli kirsikan nurkalla, olivat vähällä jäädä telttoinensa auton alle kun olivat sen kul26559Mies miksi moinen vetäytyminen?
1) Olit loukkaantunut tai suuttunut 2) Sulla oli toinen nainen 3) Luulit, etten halua jatkaa tutustumista 4) Vai joku52549Hyvä Kukkola! toitte tänne taas jotain uutta
Niin sitä pitää! Kehittää oikeasti tarjontaa. Nyt on maut kohdillaan! Käykäähän herkuttelemassa wingseillä ja siipiweikk65538