tynnyriperunaa

"pienviljelijä"

Kaipaa ohjetta ns. tynnyriperunan kasvattamiseen.
Jonkin moinen käsitys on, että esim. 9 pottua tynnyrin pohjalle ja sitten multaa sitä mukaa kun varsi kasvaa. Lopputuloksena tynnyrissä pitää olla 50 kiloa perunaa....
Löytyykö tarkempaa ohjetta ???

10

2242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen paljasjalkainen maalaistyllerö, enkä ole ikinä moisesta perunan kasvatuksesta kuullut ja sen verran mun järkeni siihen sanoo, että kyllä ne siemenperunatkin multaan täytyy laittaa.
      En ymmärrä sitä mullan lisäämistä, koska ei ne perunat naatissa kasva.

Toivottavasti saat selvitystä tähän, senverran se minuakin kiinnostaa, vaikka laitankin perunat peltoon kasvamaan. Ämpäriin kaupunkilaiset istuttavat perunaa, mutta siinä on sama systeemi kun pellollakin.

• Kyllä perunan mukulat kasvaa naatista. Nimittäin varren siitä osasta, joka on maan alla. Mukulat ovat maavarren "hedelmiä", jotka varastoivat tärkkelystä seuraavaa kasvukautta varten. Olen itse ottanut uusia perunoita ja laittanut sitten "puskat" juurineen uudelleen maahan siten, että melkein koko varsi on jäänyt maahan (vaakasuoraan, ei syvälle), vain latva maan pinnalle. Jonkin ajan kuluttua olen saanut näistä toisen sadon. Perunat kasvoivat upotetusta varresta. Kokeilkaa! Ei tarvitse jättää varhaisperunamaata loppukesäksi tyhjän pantiksi.

• whitepaprika kirjoitti:

Kyllä perunan mukulat kasvaa naatista. Nimittäin varren siitä osasta, joka on maan alla. Mukulat ovat maavarren "hedelmiä", jotka varastoivat tärkkelystä seuraavaa kasvukautta varten. Olen itse ottanut uusia perunoita ja laittanut sitten "puskat" juurineen uudelleen maahan siten, että melkein koko varsi on jäänyt maahan (vaakasuoraan, ei syvälle), vain latva maan pinnalle. Jonkin ajan kuluttua olen saanut näistä toisen sadon. Perunat kasvoivat upotetusta varresta. Kokeilkaa! Ei tarvitse jättää varhaisperunamaata loppukesäksi tyhjän pantiksi.

mielen kiintoisemmaksi menee, tätä pitää kokeilla. Mitä tulee tuohon tynnyrikasvatukseen, niin jos varsi kasvaa siellä mullassa vaikka metriseksi, niin onko siinä koko mitalla perunoita???

Olen minäkin jotain luullut tietäväni, mutta oppia ikä kaikki!

• "pienviljelijä"
        Tellastiina kirjoitti:

mielen kiintoisemmaksi menee, tätä pitää kokeilla. Mitä tulee tuohon tynnyrikasvatukseen, niin jos varsi kasvaa siellä mullassa vaikka metriseksi, niin onko siinä koko mitalla perunoita???

Olen minäkin jotain luullut tietäväni, mutta oppia ikä kaikki!

Minäpä taida viritellä rosamundaa yhden tynnyrillisen. Laitetaan syksyllä satotiedot jakoon :)

• "pienviljelijä" kirjoitti:

Minäpä taida viritellä rosamundaa yhden tynnyrillisen. Laitetaan syksyllä satotiedot jakoon :)

Kannattaa lisäillä multaa maltilla, sillä pitäähän sillä perunalla olla lehtiäkin fotosynteesiä varten ja valoa pitää myös riittää sinne tynnyriin alusta alkaen. Siis multausta vähän kerrallaan, että varsi ehtii kasvaa. Olisko tynnyrin sijaan parempi käyttää pinottavia renkaita valon saannin turvaamiseksi. Niin, ja pohja ei saa olla umpinainen, että liika vesi pääsee pois.

• Taavilainen
        whitepaprika kirjoitti:

Kannattaa lisäillä multaa maltilla, sillä pitäähän sillä perunalla olla lehtiäkin fotosynteesiä varten ja valoa pitää myös riittää sinne tynnyriin alusta alkaen. Siis multausta vähän kerrallaan, että varsi ehtii kasvaa. Olisko tynnyrin sijaan parempi käyttää pinottavia renkaita valon saannin turvaamiseksi. Niin, ja pohja ei saa olla umpinainen, että liika vesi pääsee pois.

Heipä hei kaikille!
        Minä olen useana vuotena kasvattanut perunoita pinotuissa renkaissa.
        Muuten ovat tallin takana tyhjän panttina.
        Eli multaa renkaaseen ja 3 itänyttä pottua. kun varsi kasvanut melkein seuraavan renkaan verran olen lisännyt renkaan päälle renkaan ja taas multaa (eli mullataan) ja perunan varsi pilkistää sieltä vähän ja taas kasvua ja juttu toistuu minulla 5 renkaan verran. Ja satoa on tullut kiloista en tiedä.
        Mutta konsti toimii. JA kuulo puheen perusteella tuota lähdin kokeilemaan 4 vuotta sitten.
        Toimii varmaan saavissa ihan niinkuin parvekkeella ämpäreissä tai missä vaan.

• tulee sato?
        Taavilainen kirjoitti:

Heipä hei kaikille!
        Eli multaa renkaaseen ja 3 itänyttä pottua. kun varsi kasvanut melkein seuraavan renkaan verran olen lisännyt renkaan päälle renkaan ja taas multaa (eli mullataan) ja perunan varsi pilkistää sieltä vähän ja taas kasvua ja juttu toistuu minulla 5 renkaan verran. Ja satoa on tullut kiloista en tiedä.
        Mutta konsti toimii. JA kuulo puheen perusteella tuota lähdin kokeilemaan 4 vuotta sitten.

Milloinkas "nostatte" perunat tynnyristä/rengaspinosta? Nostetaanko kaikki kerralla?

• Taavilainen
        tulee sato? kirjoitti:

Milloinkas "nostatte" perunat tynnyristä/rengaspinosta? Nostetaanko kaikki kerralla?

Syksyllä olen nostellu renkaista perunat.
        Toki niitä vois varmaan nostella aikasemminkin..
        Siitä on vaan tullut tapa. =)
        Uusia perunoita voi kasvatella sit vaik ämpäreissä.. Saa aikasemmin omia pottuja.

• Pottunokka
        Taavilainen kirjoitti:

Heipä hei kaikille!

Minä laitoin kanssa vanhat autonrenkaat hyötykäyttöön pikku takapihalleni tuon luettuani. Saas nähdä syksyllä paljonko tulee perunoita.

Kirjoitellaan sitten taas, miten kävi.

• Pienviljelijä
        Pottunokka kirjoitti:

Minä laitoin kanssa vanhat autonrenkaat hyötykäyttöön pikku takapihalleni tuon luettuani. Saas nähdä syksyllä paljonko tulee perunoita.

Kirjoitellaan sitten taas, miten kävi.

Hyvin on vaan lähtenyt rosamundat itämään.
        150 litran muoviämpärissä näyttää olevan elämää jo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      90
      6352
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3803
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3170
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1726
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      959
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      956
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe