tynnyriperunaa

"pienviljelijä"

Kaipaa ohjetta ns. tynnyriperunan kasvattamiseen.
Jonkin moinen käsitys on, että esim. 9 pottua tynnyrin pohjalle ja sitten multaa sitä mukaa kun varsi kasvaa. Lopputuloksena tynnyrissä pitää olla 50 kiloa perunaa....
Löytyykö tarkempaa ohjetta ???

10

2280

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen paljasjalkainen maalaistyllerö, enkä ole ikinä moisesta perunan kasvatuksesta kuullut ja sen verran mun järkeni siihen sanoo, että kyllä ne siemenperunatkin multaan täytyy laittaa.
      En ymmärrä sitä mullan lisäämistä, koska ei ne perunat naatissa kasva.

Toivottavasti saat selvitystä tähän, senverran se minuakin kiinnostaa, vaikka laitankin perunat peltoon kasvamaan. Ämpäriin kaupunkilaiset istuttavat perunaa, mutta siinä on sama systeemi kun pellollakin.

• Kyllä perunan mukulat kasvaa naatista. Nimittäin varren siitä osasta, joka on maan alla. Mukulat ovat maavarren "hedelmiä", jotka varastoivat tärkkelystä seuraavaa kasvukautta varten. Olen itse ottanut uusia perunoita ja laittanut sitten "puskat" juurineen uudelleen maahan siten, että melkein koko varsi on jäänyt maahan (vaakasuoraan, ei syvälle), vain latva maan pinnalle. Jonkin ajan kuluttua olen saanut näistä toisen sadon. Perunat kasvoivat upotetusta varresta. Kokeilkaa! Ei tarvitse jättää varhaisperunamaata loppukesäksi tyhjän pantiksi.

• whitepaprika kirjoitti:

Kyllä perunan mukulat kasvaa naatista. Nimittäin varren siitä osasta, joka on maan alla. Mukulat ovat maavarren "hedelmiä", jotka varastoivat tärkkelystä seuraavaa kasvukautta varten. Olen itse ottanut uusia perunoita ja laittanut sitten "puskat" juurineen uudelleen maahan siten, että melkein koko varsi on jäänyt maahan (vaakasuoraan, ei syvälle), vain latva maan pinnalle. Jonkin ajan kuluttua olen saanut näistä toisen sadon. Perunat kasvoivat upotetusta varresta. Kokeilkaa! Ei tarvitse jättää varhaisperunamaata loppukesäksi tyhjän pantiksi.

mielen kiintoisemmaksi menee, tätä pitää kokeilla. Mitä tulee tuohon tynnyrikasvatukseen, niin jos varsi kasvaa siellä mullassa vaikka metriseksi, niin onko siinä koko mitalla perunoita???

Olen minäkin jotain luullut tietäväni, mutta oppia ikä kaikki!

• "pienviljelijä"
        Tellastiina kirjoitti:

mielen kiintoisemmaksi menee, tätä pitää kokeilla. Mitä tulee tuohon tynnyrikasvatukseen, niin jos varsi kasvaa siellä mullassa vaikka metriseksi, niin onko siinä koko mitalla perunoita???

Olen minäkin jotain luullut tietäväni, mutta oppia ikä kaikki!

Minäpä taida viritellä rosamundaa yhden tynnyrillisen. Laitetaan syksyllä satotiedot jakoon :)

• "pienviljelijä" kirjoitti:

Minäpä taida viritellä rosamundaa yhden tynnyrillisen. Laitetaan syksyllä satotiedot jakoon :)

Kannattaa lisäillä multaa maltilla, sillä pitäähän sillä perunalla olla lehtiäkin fotosynteesiä varten ja valoa pitää myös riittää sinne tynnyriin alusta alkaen. Siis multausta vähän kerrallaan, että varsi ehtii kasvaa. Olisko tynnyrin sijaan parempi käyttää pinottavia renkaita valon saannin turvaamiseksi. Niin, ja pohja ei saa olla umpinainen, että liika vesi pääsee pois.

• Taavilainen
        whitepaprika kirjoitti:

Kannattaa lisäillä multaa maltilla, sillä pitäähän sillä perunalla olla lehtiäkin fotosynteesiä varten ja valoa pitää myös riittää sinne tynnyriin alusta alkaen. Siis multausta vähän kerrallaan, että varsi ehtii kasvaa. Olisko tynnyrin sijaan parempi käyttää pinottavia renkaita valon saannin turvaamiseksi. Niin, ja pohja ei saa olla umpinainen, että liika vesi pääsee pois.

Heipä hei kaikille!
        Minä olen useana vuotena kasvattanut perunoita pinotuissa renkaissa.
        Muuten ovat tallin takana tyhjän panttina.
        Eli multaa renkaaseen ja 3 itänyttä pottua. kun varsi kasvanut melkein seuraavan renkaan verran olen lisännyt renkaan päälle renkaan ja taas multaa (eli mullataan) ja perunan varsi pilkistää sieltä vähän ja taas kasvua ja juttu toistuu minulla 5 renkaan verran. Ja satoa on tullut kiloista en tiedä.
        Mutta konsti toimii. JA kuulo puheen perusteella tuota lähdin kokeilemaan 4 vuotta sitten.
        Toimii varmaan saavissa ihan niinkuin parvekkeella ämpäreissä tai missä vaan.

• tulee sato?
        Taavilainen kirjoitti:

Heipä hei kaikille!
        Eli multaa renkaaseen ja 3 itänyttä pottua. kun varsi kasvanut melkein seuraavan renkaan verran olen lisännyt renkaan päälle renkaan ja taas multaa (eli mullataan) ja perunan varsi pilkistää sieltä vähän ja taas kasvua ja juttu toistuu minulla 5 renkaan verran. Ja satoa on tullut kiloista en tiedä.
        Mutta konsti toimii. JA kuulo puheen perusteella tuota lähdin kokeilemaan 4 vuotta sitten.

Milloinkas "nostatte" perunat tynnyristä/rengaspinosta? Nostetaanko kaikki kerralla?

• Taavilainen
        tulee sato? kirjoitti:

Milloinkas "nostatte" perunat tynnyristä/rengaspinosta? Nostetaanko kaikki kerralla?

Syksyllä olen nostellu renkaista perunat.
        Toki niitä vois varmaan nostella aikasemminkin..
        Siitä on vaan tullut tapa. =)
        Uusia perunoita voi kasvatella sit vaik ämpäreissä.. Saa aikasemmin omia pottuja.

• Pottunokka
        Taavilainen kirjoitti:

Heipä hei kaikille!

Minä laitoin kanssa vanhat autonrenkaat hyötykäyttöön pikku takapihalleni tuon luettuani. Saas nähdä syksyllä paljonko tulee perunoita.

Kirjoitellaan sitten taas, miten kävi.

• Pienviljelijä
        Pottunokka kirjoitti:

Minä laitoin kanssa vanhat autonrenkaat hyötykäyttöön pikku takapihalleni tuon luettuani. Saas nähdä syksyllä paljonko tulee perunoita.

Kirjoitellaan sitten taas, miten kävi.

Hyvin on vaan lähtenyt rosamundat itämään.
        150 litran muoviämpärissä näyttää olevan elämää jo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      66
      6391
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      71
      5838
    3. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      134
      5075
    4. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      62
      4035
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3895
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      38
      3319
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      71
      3093
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      64