Mononukleoosi (eli pusutauti)?

just herännyt

Hei kaikille!

Epäilen sairastuneeni mononukleoosiin ja luulen, että tauti on pitkittynyt ja muuttunut rajummaksi.

Mulla on ollut särkyä, pahoinvointia ja kasvojen seudulla tuntuu välillä jyskyttävää kipua. Pahoinvointi on aika inhottavaa, mutta onneksi pystyn syömään, enkä ole oksentanut kertaakaan.

Kun sain poskiontelotulehdukseen Amoxinia, niin mulle tuli muutaman päivän sisällä ihottumalaikkuja iholle. Olen kuullut, että se olisi merkki mononukleoosista, koska amoksisilliini voi reagoida tuolla tavalla siihen tautiin. Ajattelin kysyä tätä juttu lääkäriltä ensi viikon aikana.

Onko kukaan sairastanut mononukleoosia ja mitä oireita oli?

10

9658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • glowy

      oletko käynyt lääkärillä? (tosin hän i voi kyllä mitenkään auttaa...) itseltä diagnoosi... ensin muutama päivä flunssaa , joka paheni niin että kuume nousi 39,5 samaan aikaan kurkku kipeyty niin että ihan oikeasti mitään ei pysytnyt nielemään, ei edes nestettä. 3 päivää kesä kuumalla näin ja seuraavat kolme päivää sairaalassa tiputuksessa, ennenkuin helpotti... Oireesi kuulostavat vielä lieviltä...

      • just...

        Tässä on vähän jatkoa tuohon aikaisempaan viestiin.

        Mun tauti alkoi ilmeisesti helmikuun lopussa, kun tunsin silloin kurkkukipua ja oli kuumetta. Olen sairastanut tätä tautia siitä lähtien. Lääkärit ovat luokitelleet sen virustaudiksi eli elimistössä on joku infektio.

        Mulla oli noin kuukausi todella huono olo ja olin yhden päivän sairaalassakin. Siellä todettiin vain, että mulla on joku virustauti, kun leukosyytit olivat koholla. Sen jälkeen olen sekä vähän paremmassa että heikommassa kunnossa päivästä riippuen. Voimat ovat ihan nollalukemissa ja toisinaan on todella inhottavaa särkyä (lihassärkyä ja päänsärkyä). Pientä kuumeiluakin on ollut.

        Koska sain antibiooteista ihottuman, niin se viittaa aika selvästi mononukleoosiin päin. Tiedustelen asiaa ensi viikolla lääkäriltä.

        Olisi kiva tietää miten pitkään tästä mononukleoosista joutuu kärsimään. Olen kuullut, että tauti voi olla todella rankka ja pitkäkestoinen.


      • sairastanut...
        just... kirjoitti:

        Tässä on vähän jatkoa tuohon aikaisempaan viestiin.

        Mun tauti alkoi ilmeisesti helmikuun lopussa, kun tunsin silloin kurkkukipua ja oli kuumetta. Olen sairastanut tätä tautia siitä lähtien. Lääkärit ovat luokitelleet sen virustaudiksi eli elimistössä on joku infektio.

        Mulla oli noin kuukausi todella huono olo ja olin yhden päivän sairaalassakin. Siellä todettiin vain, että mulla on joku virustauti, kun leukosyytit olivat koholla. Sen jälkeen olen sekä vähän paremmassa että heikommassa kunnossa päivästä riippuen. Voimat ovat ihan nollalukemissa ja toisinaan on todella inhottavaa särkyä (lihassärkyä ja päänsärkyä). Pientä kuumeiluakin on ollut.

        Koska sain antibiooteista ihottuman, niin se viittaa aika selvästi mononukleoosiin päin. Tiedustelen asiaa ensi viikolla lääkäriltä.

        Olisi kiva tietää miten pitkään tästä mononukleoosista joutuu kärsimään. Olen kuullut, että tauti voi olla todella rankka ja pitkäkestoinen.

        Itse sairastin myös mononukleoosin teini-iässä, en nyt halua pelotella, mutta se voi tosiaan olla aika kamala tauti.. :( Suurin osa onneksi saa sen lievempänä kuin minä.

        Olin siis 2 kuukautta sairas, enemmän tai vähemmän kuumetta kokoajan, pahimmillaan lähes 40. Tulehdus levisi maksaan ja kivut olivat hirvittävät, en pystynyt kuin maata hiljaa sängyssä. En pystynyt syömään mitään, kaikki tuli ulos ja oksensin vielä pelkkää limaa monta kertaa päivässä. Laihduin sen seurauksena monta kiloa. Lopulta jouduin sairaalaan tiputukseen pariksi päiväksi.

        Sairaalassa ollessani kaula turposi yhtä leveäksi kuin pää, en pystynyt edes katsomaan itseäni peilistä, muutenkin olin kammottava näky. Vasta tässä vaiheessa sain angiinan kaltaisen hirmuisen kipeän turvotuksen ja valkoiset peitteen kurkkuuni. Kurkku oli nin kipeä, etten pystynyt syömään kuin jäätelöä ja keittoa, hyvin hyvin hittasti. Nenä oli täydellisen tukossa ja vuosi verta, silmissäkin oli jokin tulehdus ja ne vuosivat hirveää rähmää jatkuvasti.

        Oli varmaan vielä muitakin oireita, joita en vaan nyt muista.. Jouduin mennä vielä hieman sairaana kouluun, etten olisi jäänyt liikaa jälkeen muista. Olo oli hirveä ja oksensin muutaman kerran koulussa, maha oli ihan sekaisin ja todella kipeä. Liikkumista piti varoa enkä saanut nostaa mitään yli kilon painoista kuukauteen, ettei maksa repeä, koska tulehdus oli ollut todella paha.

        Tämä oli siis varmaan pahin mahdollinen versio mononukleoosista, kivut ja pahoinvointi olivat pahimmillaan niin hirveitä, että halusin melkein kuolla... Särkylääkkeitä ei voinut syödä, koska ne olisivat voineet vahingoittaa heikossa tilassa olevaa maksaa.

        Mutta valtaosa saa onneksi vain lievän angiinan kaltaisen taudin, tulehduksen leviäminen sisäelimiin on käsittääkseni todella harvinaista, eli älä turhaan pelästy...


    • Sairastettu on

      Mä sairastin mononukleoosin eli "pusutaudin" pari vuotta sitten, kun olin 31-vuotias.

      Tauti alkoi flunssan kaltaisilla oireilla (kurkkukipua, nuhaa, särkyä ja kuumetta). Sen jälkeen olo parani tilapäisesti, mutta heikkeni äkillisesti, kun lähdin töihin. Kaduin silloin aika kovasti töihin menoa, koska olin sen jälkeen sairaslomalla 15 viikkoa. Mun paikkoja särki, päänsärky oli usein melkein sietämätöntä, maha oli sekaisin ja aika ajoin oli pientä kuumeilua. Lääkäri ei pystynyt auttamaan mua ollenkaan, kun kyseessä oli virustauti. Jouduin syömään särkylääkkeitä koko ajan, koska särky oli välillä todella pahaa.

      Mononukleoosin kanssa ei ole leikkimistä, kun on aikuinen. Se on nimittäin niin rankka tauti, että saatat joutua olemaan kipeänä useita viikkoja, ennen kuin tulehdukset lievittyvät.

      Koska sä olet saanut ihottuman noista antibiooteista, sulla on ilmiselvästi mononukleoosi. Ihottuman saaminen amoksisilliinin yhteydessä on erittäin näkyvä merkki monosta.

      Kehotan, että lepäät riittävästi ja pyydät lääkäriltä sairaslomaa, koska sun ei kannata liikkua.

      • typil

        Jos sulla on pusutauti, muista levätä! Lepo ja rentoutuminen on parasta mitä voit tehdä, koska mikään muu ei auta pusutautiin.

        Jos sulla on oikein huonoa onnea, tauti voi kestää kuukausia. Sen vuoksi kannattaa levätä mahdollisimman paljon.


    • amoksinille

      niinkin voi käydä.

    • 19v

      Itselläni on juuri nyt mononukleoosi. Tai olen onneksi jo toipumaan päin. Sairaus ei tosiaan ollut kiva kokemus - itselläni se alkoi järkyttävän kovalla päänsäryllä ja kuumeella jotka tulivat kuin salama kirkkaalta taivaalta kun olin ulkoiluttamassa koiraani kaverini kanssa.
      Nyt olen ollut sairaslomalla kolme viikkoa ja kuume ja kurkkukipu ovat vihdoin hellittämässä.

      Pahimillaan sain nukuttua vain puoli tuntia kerrallaan kurkkukipuni, päänsärkyni, kuumeeni ja hengitysvaikeuksieni takia. Viime yönä nukuin yhdeksän tuntia putkeen ja eieln illalla sain jopa kiinteätä ruokaa alas kurkustani, myös valkoiset peitteet kurkustani ovat alkaneet irtoilla ja turvotuskin on jo laskemaan päin. Olo on ensimmäistä kertaa viikkoihin iloinen ja toiveikas. Vihdoinkin oikeasti uskon voivani parantua tästä taudista!

      • Huolissaan23

        Mulle todettiin pusu tauti tossa viime perjantain. kuumeet meni ohi, mut se nielemisen kipu jatkuu. Nyt tosin helpotti kun yskäsin klimpin verta... Mut verta onko se normaalii se oli sellanen veriräkäklimppipallo kai... en tutkinut sitä kovin tarkkaan... Eli kuuluuko veren yskäseminen mahollisesti asiaan?


      • yskin verta
        Huolissaan23 kirjoitti:

        Mulle todettiin pusu tauti tossa viime perjantain. kuumeet meni ohi, mut se nielemisen kipu jatkuu. Nyt tosin helpotti kun yskäsin klimpin verta... Mut verta onko se normaalii se oli sellanen veriräkäklimppipallo kai... en tutkinut sitä kovin tarkkaan... Eli kuuluuko veren yskäseminen mahollisesti asiaan?

        aivan sama juttu ! ja kun nielaisen niin tulee enemmän verta, en tiedä miten tämä loppuu, mutta kurkku kipu hellittää.


    • ex-rauhaskuumeinen

      Mulla oli Mononikleoosi muutama vuosi sitten... Itse sairastin 12 päivää kuumetta ennenkuin menin lääkäriin. Lääkäri epäili aluksi keuhkoputkentulehdusta, ja aloitti ab:t, heti samana päivänä ku kuuri alkoi, alkoi myös järjetön oksentelu, ja mitä pidemmälle kuuri meni ni sen huonompaan kuntoon menin... Nooh, neljä päivää kuuria syötyäni sorruin soittamaan lekurille, että lopetan kuurin välittömästi (Tässä vaiheessa mahassa ei enää pysynyt mikään,ei edes kulauksen verran pystynyt juomaan mitään).... Hän halusi että tulen vastaanotolle, ja labroja otettiin.

      Ja syy sairastelullekkin selvisi: RAJU MONONUKLEOOSI, Ja kirjoitti samantien lähtetteen sairaalaan, sanoi että jos menen viikonlopuksi lepäämään ja nesteytykseen. Olin ilmeisesti kuivunut pahasti...Nooh viikonloppu venyi sairaalassa viikon pituiseksi, eikä silloinkaan olisi päästäneet vielä pois... Mutta itse halusin pois. Ja pääsinkin sillä ehdolla, etten rasita itteeni millään tavalla, en olisi edes ruokaa saanut itse laittaa.... Nooh, samana iltana ku kotiin pääsin, nousi kova kuume... yli 39 astetta. Ja järjettömät kutinat ja ihottumat kropassani, (tämän syy selvisi hieman myöhemmin... johtui kohonneista maksa-arvoista).

      Sairaalakeikan jälkeen sainkin muutaman kk ajan ravata labroissa... Maksa-arvoni olivat nousseet todella korkealle...Ja autoimmuunihepatiittikin piti sulkea pois, ainakin papereiden mukaan.

      Kurkkukipu oli ihan järjetöntä... Ja suu täynnä valkoista paksua katetta, jota muistan sairaalassa rapsuttaneeni kielen ja kitalen pinnalta pois lusikalla ja hammashrajalla...

      Ja kasvoni olivat todella turvoksissa...

      Edelleekään entiedä johtuiko oksentelu taudista vai mistä... Antibiootit lopetettuani en enää oksennellut, mutta lääkeallergioita (eikä muitakaan allergioita) minulla eikä muullakaan perheelläni ole koskaan ollut....

      Buranatkin olivat tuolloin liian isoja nieltäviä minulle... En saanut nieltyä, edes puolikkaan kokoisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1260
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe