anopilla todettu altzhaimer

dooris

Anoppi on jo kohta 80v. ja ikäisekseen fyysisesti hyväkuntoinen. Hän asustelee yksin omakotitalossa maaseudulla ja on pärjännyt tähän asti ok sukulaisten avustuksella esim. kyyti kauppoihin. Hän hakeutui itse muistitesteihin terveyskeskukseen ja se osuus meni ihan hyvin. Jatkotutkimuksissa (aivokuvassa) ilmeni, että hänellä on kuitenkin alkava Altzhaimerin tauti. Lääkitys aloitettiin heti, mutta kysyisinkin, miten nopeasti tauti etenee ja miten pitkään hän voi asua omissa oloissaan? Vai pitäisikö nyt heti alkaa järjestämään hänelle paikkaa jostain "ihmisten" ilmoilta? Lapset perheineen ovat vielä työelämässä, eivätkä siis kykene jatkuvaan apuun.

12

5253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoitsu..

      Ei kannata vielä hätäillä. Voi mennä vuosia, ennen kuin tauti on siinä vaiheessa, ettei anoppisi pärjää kotona.
      Kaupungin tai yksityinen kotihoito auttaa myöskin kotona pärjäämisessä. Ei omaisten tarvitse kaikkea hoitaa.

    • alzheimeria sairastavan oma...

      vielä kun tauti on alussa,hän pärjää itse, mutta kun se etenee, niin sitten on aika ottaa yhteys kotisairaanhoitoon, kotipalveluun tms.Taudin eteneminen on yksilöllistä, toisilla nopeasti, toisilla hitaasti. Muistuttaisin että jos olette yleensä yhteydessä häneen puhelimitse niin ette ehkä näin ole aina selvillä hänen oikeasta kunnostaan, sairauteen kuuluu kaikenlainen peittely ja salailu varsinkin alussa, myöhemmin se ei enää onnistu..Mutta ota kaikki selville taudista mitä saat, esim. kirjoista ja alan ihmisiltä niin et ole kuulopuheiden varassa.

      • dooris

        Täytyy siis seurata tilanteen kehittymistä. Jos anopin luonne ei sairauden myötä kovasti muutu, niin ainakin alussa hän yrittää saada huomiota sairauden avulla:)


      • eräs vaan
        dooris kirjoitti:

        Täytyy siis seurata tilanteen kehittymistä. Jos anopin luonne ei sairauden myötä kovasti muutu, niin ainakin alussa hän yrittää saada huomiota sairauden avulla:)

        tähän että mun mielestäni nämä vanhana alz.sairastuneet muutuvat lapsiksi jälleen, se huomionkipeys on myös sitä. Tai sitten hän tuntee siellä "metsässä" itsensä yksinäiseksi vaikka ei sitä myöntäisikään.


      • dementoitumista
        eräs vaan kirjoitti:

        tähän että mun mielestäni nämä vanhana alz.sairastuneet muutuvat lapsiksi jälleen, se huomionkipeys on myös sitä. Tai sitten hän tuntee siellä "metsässä" itsensä yksinäiseksi vaikka ei sitä myöntäisikään.

        Järjestäkää hänelle seuraa, kukin lapsista vaikka vuorollaan viikonloppuisin käy.


      • todellakaan..

        Todellakaan ei kannata luottaa siihen, että puhelimessa saisi ko. henkilön kunnosta osviittaa missä mennään. Kaukaisemmat sisareni soittelevat äidille ja sanovat hänen olevan iloinen ja pirteän tuntuinen. Minä joka asun lähellä tiedän että laihtuu ei muista syödä, lääkkeet ottamatta, ei ole mitään tekemistä mutta pyykit pesemättä siivoamatta , eli ei honaa tehdä...
        Joten soillelue ei riitä..


    • .........

      taudin eteneminen on hyvin yksilöllistä, mutta sanotaan että toteamisesta/ensimmäisten oireiden havaitsemisesta laitoshoitoon menee n.10v. Tämän eräs asiaan erittäin perehtynyt ylilääkäri kertonut.

      • on kovin pitkä

        Vaihteluväli on n. 5-30 vuotta eli hyvin yksilöllistä.
        Ensimmäisiä oireita ei aina osata yhdistää Alzheimeriin, varsinkaan jos suvussa ei ole kokemusta ko. sairaudesta.


      • luulisin..
        on kovin pitkä kirjoitti:

        Vaihteluväli on n. 5-30 vuotta eli hyvin yksilöllistä.
        Ensimmäisiä oireita ei aina osata yhdistää Alzheimeriin, varsinkaan jos suvussa ei ole kokemusta ko. sairaudesta.

        ja eiköhän se, minkä ikäisenä siihen sairastuu, vaikuta sairauden pituuteen. Jos on vaikka 65-vuotias, siihen sopii se 10-vuoden aika mutta jos on 85-vuotias tuskin sairastaa alzheimeria 10 vuotta..


      • Psykopatologia

        Myös niin, että aivo-patologia alkaa kehittyä jo parikymmentä vuotta ennen selviä käyttäytymisen muutoksia.


    • surullista

      ikävimpiä ovat käytöshäiriöt sekä se että sukulaiset alkavat käyttää taloudellisesti hyväkseen kun aivotoiminta ei enää pelaa.

      • tyhjätaskunenvain

        Jaahas vai sellaisia sukulaisia,ennakkoperintöä siis?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8634
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      127
      2332
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1724
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe