Pellavapuvun silittäminen

apua kaivataan!

Mulla on yksi kohtuuhintainen ja mukavan mallinen pellavapuku, jonka onnistuin "pilaamaan" ekan käytön jälkeen. Pesin sen nimittäin normaalisti 40 asteessa, jonka jälkeen en ole onnistunut saamaan pukua enää muotoonsa. Olen yritäänyt silittää sitä kuivana höyryn ja suihkupullon kanssa, mikä osoittautui mahdottomaksi, sekä märkänä, jolloin lopputulos on kyllä sileä, mutta takki on aivan muodoton.. Jos puvun antaa vain kuivua, siitä tulee avain karkea ja ryppyinen.

Mikä neuvoksi?

7

3018

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pesu

      Eikö puvun takeissa ole lähes poikkeuksetta vesipesukielto?

      • tiiä siitä

        Mutta ei tässä ainaakaan ole. Rumpukuivaus on kielletty, mutta tulipa sitä silti pyöriteltyä. Ei kai se nyt kovin vakavaa ole?


      • vakavampaa
        tiiä siitä kirjoitti:

        Mutta ei tässä ainaakaan ole. Rumpukuivaus on kielletty, mutta tulipa sitä silti pyöriteltyä. Ei kai se nyt kovin vakavaa ole?

        kuin että takkisi on auttamattomasti pilalla. Harvakuteisena materiaalina pellava menettää kovasti rusenneltuna ja pyöriteltynä muotonsa, eikä monimutkaisia vaatekappaleita saa millään entiselleen.

        Yritä vielä sitä, että annat takin kuivua likomärästä rutikuivaksi vaateripustimella. Sitten yrität silittää kuivana, sitten suihkepullon avulla ja jollei tämä auta, menet kysymään pesulasta, osaisivatko he pelastaa takkisi.


      • yleensä

        sen takia ettei etuosan ja kauluksen tukena oleva liimakangas irtoaisi, varsinkin jos pesee liian kuumassa. Silittäminenkään ei tahdo onnistua jos ei ole prässiä. Kokemusta on.


      • ei tässä ole
        yleensä kirjoitti:

        sen takia ettei etuosan ja kauluksen tukena oleva liimakangas irtoaisi, varsinkin jos pesee liian kuumassa. Silittäminenkään ei tahdo onnistua jos ei ole prässiä. Kokemusta on.

        tosiaan vesipesukieltoa, vaan pesumerkintänä on normaali 40 asteinen konepesu.

        Kastelin takin nyt likomäräksi uudelleen ja aloin silittämään huolella vetäen samoja samalla suoraksi. Nyt näyttäis jotenkin olevan kuosissaan, mutta todella vaivalloista sen silittäminen on.

        Koitin kerran kuivattaa takkia suoraan henkarissa, mutta siitä tuli aivan ryppyinen korppu.


      • ollakin
        vakavampaa kirjoitti:

        kuin että takkisi on auttamattomasti pilalla. Harvakuteisena materiaalina pellava menettää kovasti rusenneltuna ja pyöriteltynä muotonsa, eikä monimutkaisia vaatekappaleita saa millään entiselleen.

        Yritä vielä sitä, että annat takin kuivua likomärästä rutikuivaksi vaateripustimella. Sitten yrität silittää kuivana, sitten suihkepullon avulla ja jollei tämä auta, menet kysymään pesulasta, osaisivatko he pelastaa takkisi.

        että linkous on jotenkin venyttänyt kangasta tms. Luin kuitenkin toisaalta pellavan hoito-ohjeista, että se olisi kova kangas jne., sekä että pellavan linkousta ei suositella sen takia, että se saatta jättää pysyviä ryppyjä kankaaseen. Onneks ei sellaisia sentään ole.

        Nyt kun olen silittänyt takkia oikealta puolelta liinan läpi, se alkaa jo hieman palautua. Tuntuis silti, että takin hihat on nyt lyhentyneet ja vyötärönympärys taas kasvanut.. äh.


      • llkölkl
        ei tässä ole kirjoitti:

        tosiaan vesipesukieltoa, vaan pesumerkintänä on normaali 40 asteinen konepesu.

        Kastelin takin nyt likomäräksi uudelleen ja aloin silittämään huolella vetäen samoja samalla suoraksi. Nyt näyttäis jotenkin olevan kuosissaan, mutta todella vaivalloista sen silittäminen on.

        Koitin kerran kuivattaa takkia suoraan henkarissa, mutta siitä tuli aivan ryppyinen korppu.

        Lopeta sen puvun kanssa vehtaaminen, vie se pesulaan ja kerro mitä olet tehnyt ja pyydä, että he yrittävät.
        Jos siitä ei enää saa kunnon takkia aikaiseksi (kuivasit kuivausrummussa??), niin heitä se pois ja noutata seuraavalla kerralla pesuohjeita. Hyvät kalliit vaatteet kannattaa pesettää pesulassa, ne pystyvät harvemmin pilaamaan mitään.
        Pellavaa on aika mahdoton saada sileäksi, jos sen antaa kuivata ensin korpuksi. Eikä ne linkousrypytkään välttämättä lähde.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe