Tuli peruskoulun jälkeen mentyä lukioon jossa en sillon viihtynyt, kun ei ollut minkäänlaisia opiskelumotivaatioita, joten lopetin sen jo kesken ekan vuoden. Sen jälkeen olen pari vuotta ollut töissä, ja nyt tekisikin mieli opiskella, mutta koskan en yhtään tiedä mitä alaa haluaisin opiskella, ei oikein jää jäljelle nyt muita vaihtoehtoja kuin lukion jatkaminen. Onko iltalukio(aikuislukio) hyvä vaihtoehto? Onko rankkaa ja kannattaako se?
Jos joku täällä olisi esim. amiksen ja iltalukion käynyt, olisi kiva kuulla kumpi on raskaampaa? Harmi vain ettei iltalukiosta makseta mitään tukija, mutta ehkä ylioppilaaksi pääseminen on sen arvoista?
Kuinka kauan aikuislukion käyneet se teillä on kestänyt? Eli monessa vuodessa olette käyneet? Onko siellä normaalit joululomat, kesälomat, sun muut? Minkä ikäistä porukkaa siellä käy, eli jos menen nyt (olen 19v.), olenko mahdollisesti ainut nuori siellä?
En ole mikään erityisen hyvä koulussa, ja aikanaan lukiossa (mitä nyt ehdin edes opiskella sen vajaan vuoden aikana) opiskellut asiat ovat kyllä unohtuneet, ei ole kielet sun muut matikat juuri yhtään hallussa, eli kannattaako unohtaa täysin tuo iltalukio?
Kertokaa kaikki oleellinen, olisi kiva kuulla niiltäkin juttua jotka ovat valmistuneet ylioppilaiksi aikuislukiosta!
Ja ainakin täällä meillä päin olisi koulua iltalukiossa aina maanantaista torstaihin (4 pvää viikossa n. 3-4 tuntia), mutta käykö kaikki pääsääntöisesti tunneilla, vai suorittaako moni etänä? Sekin kun olisi mahdollista.. Mutta onko se sitten tosi rankkaa tällaiselle tavalliselle ei-niin-lukutoukalle ylioppilaaksi haluavalle?
Vastailkaas!
Iltalukio/aikuislukio!
3
2190
Vastaukset
- itse en ole
Iltalukiota käynyt, mutta poikaystäväni suorittaa parhaillaan ammattitutkinnon ohella aikuis ja iltalukion puolella yo-tutkintoa. Mitä häneltä olen kuullut niin tunnit ovat pitempiä kuin tavallisessa päivälukiossa 80-100min/tunti. Opiskelijat ovat hyvin monen ikäisiä, ja itse et välttämättä ole 19 vuotiaana edes nuorimmasta päästä. Joten sekaan vaan. Jos käyt pelkkää iltalukioa tutkinnon suorittamiseen menee varmasti enemmän aikaa kun päivälukiota käydessä, mutta plussaa on se, että voit olla päivät töissä ja tienata elantosi. opiskelu kannattaa aina ja jos lukiosta ei muuten tulevaisuudessa ole sinulle hyötyä niin uskon ainakin kilten opiskelun olevan aina tarpeellista nykypäivänä. Täsasä sulle vielä linkki mielestäni aika kattaville sivuille, josta löytyy monenlaista tietoa eriopiskelumahdollisuuksista. Kannattaa tutustua. http://www.opintoluotsi.fi/fi-FI/
- Repe
Itse valmistun tänä keväänä aikuislukiosta. Kävin koko hoidon läpi 2,5 vuodessa eli ns. normaaliajassa. Kävin samaan aikaa päivällä töissä 7-16 ja sitten illat menikin kivasti koululla alk.17.00.Tunnit päättyivät viimeistään 21.30. Täytyy sanoa, että rankkaa oli ja nyt vasta alkaa tajuta mitä on tullut tehtyä ;-)
Tunnit kesti 2 normaalituntia eli 80 min. ja sitten oli välkkäri. Eka välkkäri oli 20min joten siinä ehti vähän hengähtää tai tehdä läksyjä, mutta toinen välkkäri, joka siis alkoi 20.00 oli vain 5min. Rankkoja oli illat jos sattui oleman 3 ainetta samana päivänä, silloin pääsi lähtemään kotiin vasta 21.30 ja seuraavan päivän läksyt siihen päälle, mulle ei ainakaan tullut vapaa-ajan ongelmia. Viikonloppuisin oli varsinaisesti vasta aikaa lukea ja yrittää tehdä kotitehtäviä. Mut rankkaa oli muillakin ja välillä potkittiin toisiamme puoliväkisin eteenpäin, mut just toi porukan henki oli parasta. Ikähaitari oli 16-63,siihen mahtui monenlaista tallaajaa, mikä sekin oli upea asia. Tunneilla meininki oli pääosin leppoisaa ja hauskaa, oltiinhan siellä vapaaehtoisesti. Lomat on normaalit.Niin ja ne etäkurssit vasta hommia teettääkin, verkkotehtävistä kun ei pysty luistaan, ei yhdestäkään jos haluaa ko kurssin hyväksyttävästi suorittaa. Rankkaa touhua se on, varsinkin jos samalla käy töissä ja ehkä vielä perhettäkin siinä sivussa...Mutta todella palkitsevaa ja antoisaa. Suosittelen, rohkeasti mukaan vaan..
Ite olen muuten 40v.
Onnea opiskeluihin-se tosiaankin kannattaa aina... - Nimetön
niin saavutat sen.
Pääsin tänä keväänä ylioppilaaksi aikuislukiosta. Suoritin opinnot ilta- ja etäopiskeluna ja osan kokonaan itse opiskellen ja vain kokeet suorittaen. Opiskelu vei minulta kolme vuotta, mutta monet käyttävät siihen neljä vuotta.
Lukio on kyllä raskaampi kuin ammattikoulu siinä mielessä, että lukemaan joutuu paljon enemmän.
Sinun ei tarvitse olla mikään huippuoppilas selviytyäksesi, mutta itsekuria ja lukuintoa opiskelu kyllä vaatii.
Mutta nyt kun kaikki kokeet on läpäisty ja nimi ollut lehdissä muiden ylioppilaiden joukossa, tunne on kertakaikkisen mahtava. Kyllä opiskelu on sen arvoista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760