Olis vanha lasikuituvene joka on joskus jo maalattu. Nyt olis tarkoitus maalata vene uusiks ja paikkailla myös "hämähäkinseitille" mennyttä Gelcoat pintaa.
...noh aloin hiomaan venettä käsipelillä, ja nopeus oli 1m2/1h.. En omista epäkesko, tai nauhahiomakoneta, joten ajattelin ostaa. Kumpi näistä on tarkoitukseen parempi?? Meneekö epäkesko tuossa työssä helposti tukkoon vai onko nauhahiomakone turhan tehokas. Rälläkkä löytyy, mut siinä tuntui olevan liikaa ytyä, kuten epäilinkin... Olisi kiva saada asiallisia vastauksia ongelmaan. Ei vaan jaksa hioa 6m pitkää HT venettä pohjasta kansiin käsipelillä :)
Veneen hionta
11
10648
Vastaukset
- ostaa
epäkesko koneen jonkun hyvän merkin esim. bosch voi maksaa vähän enenmän mutta kestää kuiteski halpoja enenmän
käytä jotain 80-100 paperia tulee parempi tartunta kuin joillain hienommilla papereilla jotka kiillottaa vaan pintaa
nauha hiomakone mun mielestä liian voimakas saattaa mennä enenmän kuopalle tulee enenmän kitattavaa- toinenkeskonen
Epäkesko on ihan mukava peli. Tosin nykyisin on kaikenlaisia muitakin koneita, mutta kiinnitä huomiota pölyn hallintaan.
Epäkeskolla olen tehnyt huonekalujen entisöintiä. - aloitat,
sitä enemmän viimeistelet. Vesihiontaa ei voi välttää, vaatii jotakin myös koneelta. Vanhat gelkkarit häipyy yli 280, 400, 800, 1200.
Polyuretaanimaalit kiillottuu 600, 1000, 2000 ja vahoilla. Painoakin lähtee ja pinnalla liukastelee kaikki hönniäiset. - Jysky..
aloitat, kirjoitti:
sitä enemmän viimeistelet. Vesihiontaa ei voi välttää, vaatii jotakin myös koneelta. Vanhat gelkkarit häipyy yli 280, 400, 800, 1200.
Polyuretaanimaalit kiillottuu 600, 1000, 2000 ja vahoilla. Painoakin lähtee ja pinnalla liukastelee kaikki hönniäiset.En ole aivan varma mitä viestissäsi koitit kertoa, kun en ole mikään maalauksen ammattilainen, mutta ihan 80 ja 120 hioma-arkkia mulla tossa koneessa oli, kun hioin sitä vanhaa maalia siitä veneestä pois :D Ja hyvää jälkeä syntyi..
Sitten vaan ku oon hionu vanhat maalit ja huonot gelcoatit vekeen, niin pesen veneen, maalaan uuden gelcoat pinnan mihin tarvii, hion sen vesihiomapaperilla, ja sit vaan uutta maalipintaa päälle. Eikös se tuolleen mee ihan hyvin :) ?? Ainakin Hempelin sivuilla oli vähän tuohon tapaan ne ohjeet, kun sieltä katselin ja Hempelin maalitkin ajattelin hommata. - maalia,
Jysky.. kirjoitti:
En ole aivan varma mitä viestissäsi koitit kertoa, kun en ole mikään maalauksen ammattilainen, mutta ihan 80 ja 120 hioma-arkkia mulla tossa koneessa oli, kun hioin sitä vanhaa maalia siitä veneestä pois :D Ja hyvää jälkeä syntyi..
Sitten vaan ku oon hionu vanhat maalit ja huonot gelcoatit vekeen, niin pesen veneen, maalaan uuden gelcoat pinnan mihin tarvii, hion sen vesihiomapaperilla, ja sit vaan uutta maalipintaa päälle. Eikös se tuolleen mee ihan hyvin :) ?? Ainakin Hempelin sivuilla oli vähän tuohon tapaan ne ohjeet, kun sieltä katselin ja Hempelin maalitkin ajattelin hommata.uusi maalaus kannattaa tehdä kuidun päälle epoksilla (vesieristys) ja käyttää päällimmäisinä kerroksina polyuretaanimaalia UV suojana.
Tämä maalikerros voidaan kiillottaa em. hiontoja käyttäen, niin laiturilla ei kysellä seuraavaan tyyliin; loppuivatko pensselit kesken, kun piti teräsharjalla maalata? - Jysky..
maalia, kirjoitti:
uusi maalaus kannattaa tehdä kuidun päälle epoksilla (vesieristys) ja käyttää päällimmäisinä kerroksina polyuretaanimaalia UV suojana.
Tämä maalikerros voidaan kiillottaa em. hiontoja käyttäen, niin laiturilla ei kysellä seuraavaan tyyliin; loppuivatko pensselit kesken, kun piti teräsharjalla maalata?Kuidun päälle tule kuitenkin aina laittaa gelcoat pinta, ja maalata uusi maali gelcoat pinnalle? Eikö näin juuri synny lasikuitua parhaiten suojaava pinta? Pelkkä maali, kun ei varmasti ota paljon iskuja vastaan suojaten kuituja???!!
- ...tällaisesta...
...onko kellään. kts. linkki!!!
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptocs-sca/Product.jsp;jsessionid=380FD814E1BA9B465CC710376F149877?division=hw&language=fi-FI&ccat_id=20029&prod_id=11458 - blower
Kokeile vesihiekkapuhallusta.On tehokkampi kuin epäkesko, ja kunnon sadevarusteiden kanssa miellyttävämpää kuin pölisevällä hiomakoneella. Painepesurin lisälaite makssa n 100 e,( voi saada myös vuokramosta.) Hiekkaa menee melko paljon.
- Jysky...
...Tuollaisen: http://www.bosch.hu/products/pt/hw/produktkatalog/nagykepek/PSM_160_A.jpg
Ja homma toimii! Hyvää jälkeä saa aikaan.- pölytön
Pysyykö pölinä siedettävänä?
- Jysky..
pölytön kirjoitti:
Pysyykö pölinä siedettävänä?
Kyllähän tuo pölyä pintaan jättää, mutta aika paljon onnistuu laite imemään tuonne säiliöönkin. Itseni mielestä pölyä ei jää liikaa pyörimään ja ilma ainakin pysyi suht pölyttömänä. Sinänsä pöly ei ole itselle ongelma, kun teen työtä ulkona pressuhallissa, niin tila tuulettu tehokkaasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760