merkonomi koulutus millaista?

marrjut

hei onko kukaan opiskellut merkonomiksi tai tällä hetkellä opiskelisi? millaisia on ne tunnit eli on varmaan normaalisti matikka, äidinkieltä, englantia ym.(niinkuin 9 luokallakin) Mutta millaisia muita aineita on ja kuinka paljon vaikka sitä matematiikkaa on viikossa? onko opiskelu hirveästi yksin opiskelua vai tehdäänkö paljon ryhmätöitä yms.? haluasin kovasti tietää millaista se opiskelu on sillä olen hakenut merkonomiksi omnian lehtimäen pisteeseen :) olen siis viisitoista.

20

10996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marrjut

      niin ja sitä että onko opiskelu luokatonta vai onko luokat?:)

    • Ninja25

      Mie käyn kauppista...kolmas vuos alkaa syksyllä. Ja kyllä se opetus on ihan luokkaopetusta. Meillä ainakii oli ekana vuonna iha kohtalaisesti ryhmätöitä, mut ei siis kuitekaa jatkuvasti.

      Ja niitä aineitahan on vaikka mitä...tietty perusaineet ja sit kaikkee markkinointiin, asiakaspalveluun ja taloushallintoon liittyviä.
      Noita ei voi mitekää tietää et montako tuntii mitäkii ainetta on viikossa ku on se jakso järjestelmä. Ei siis mitää panikkia.

      Ite opiskelen Imatralla.

    • beatricita

      Itse valmistun ensi viikolla taloushallinnon merkonomiksi.. :)

      Ekana vuonna on eniten yhteisiä aineita, melkein kaikki äidinkielet, matikat jne. Tietysti myös liiketalouden opintoja jne. Matematiikkaa ei ole paljoa, ellet valitse taloushallintoa (valinta tehdään ensimmäisen vuoden keväällä), yhteensä kolme pakollista matikan kurssia, mutta eri jaksoissa eli ei ole matikan suhteen ainakaan raskasta.

      Kieliä on jonkinverran, mutta ei ole mitään "perussanastoa", vaan sitten ihan alaan liittyvää, esim. kaupankäyntiä, taloushallintoasioita, markkkinointia.. kaikkia ruotsiksi ja englanniksi.

      Jos on jotain lisäkysymyksiä, niin vastailen ihan mielelläni :)

      • kaksoistutkinto

        Moi! Itse olen valmistunut merkonomiksi vuosi sitten. Itse asiassa suoritin kaksoistutkinnon, eli ylioopilaaksi siinä samalla. Mielestäni kauppis oli rento paikka ja luokaton, eli luokalle ei voi jäädä =) toki jos paljon poissaoloja esimerkiksi kertyy niin voi kursseja jäädä niin paljon suorittamatta, että joutuu menemään myöhemmin aloittaneen ryhmän mukaan. Mut itse ainakin koin opiskelun rentona, et jos ei lintsaa, ainakaan kovin paljon, niin pärjää kyllä.

        Ensimmäinen vuosi oli kovin teoriapohjainen, eli suht paljon esim. kieliä, matikkaa, äikkää, mut ei ainakaan yläasteen tasoa vaikeampia, päinvastoin! ja kertausta oli paljon yläasteen asioista. Viimeinen vuosi menikin sit nopeasti työharjoittelussa ja päättötyötä tehdessä, eli paljon käytäntöä. Toinen vuosi oli jotain näiden kahden väliltä :)


      • ehkä tuleva merkonomi
        kaksoistutkinto kirjoitti:

        Moi! Itse olen valmistunut merkonomiksi vuosi sitten. Itse asiassa suoritin kaksoistutkinnon, eli ylioopilaaksi siinä samalla. Mielestäni kauppis oli rento paikka ja luokaton, eli luokalle ei voi jäädä =) toki jos paljon poissaoloja esimerkiksi kertyy niin voi kursseja jäädä niin paljon suorittamatta, että joutuu menemään myöhemmin aloittaneen ryhmän mukaan. Mut itse ainakin koin opiskelun rentona, et jos ei lintsaa, ainakaan kovin paljon, niin pärjää kyllä.

        Ensimmäinen vuosi oli kovin teoriapohjainen, eli suht paljon esim. kieliä, matikkaa, äikkää, mut ei ainakaan yläasteen tasoa vaikeampia, päinvastoin! ja kertausta oli paljon yläasteen asioista. Viimeinen vuosi menikin sit nopeasti työharjoittelussa ja päättötyötä tehdessä, eli paljon käytäntöä. Toinen vuosi oli jotain näiden kahden väliltä :)

        Niin siis haluaisin tietää merkonomin kaksoistutkinnosta vähän lisää, kun moni on sanonut että kaksoistutkinto on rankkaa ja pitää lukea paljon, mutta äskeisessä viestisä tuli ihan päin vastainen "kuva" kaksoistutkinnosta. Joten jos kertoisitte onko se oikeasti millaista jos tekee kaksoistutkinnon?


    • en ole aloittaja

      Niin tuota kyselisin muutaman kysymyksen kun itseänikin asia kiinnostaa joten vastailkaa jos mahdollista:

      1. Millaista porukkaa? Yleensähän sanotaan että amiksissa on aina se tyhjäpää laiskottelija porukka muita häiritsemässä mutta ainakin jos katson ihmisiä jotka merkonomiksi menevät niin aika asiallista ja ahkeraa sakkia sinne on menossa.
      2. Missä suorititte työharjoitteluja?
      3. Te jotka olette valmsituneet, mitä aiotte tehdä nyt? Jatkatteko opiskelua vai menettekö töihin? Oletteko saaneet töitä?

      • beatricita

        Tässäpä vastauksia, toivottavasti selventää :)

        1. Ihmiset on aina erilaisia, mutta mitä nyt itse voin sanoa oman vuosikurssini opiskelijoista, niin mukana on ahkeria, tunnollisia, hyviä opiskelijoita ja tietysti myös joukossa on muutamia "laiskoja", jotka nopeasti päätyvätkin sitten lopettamaan koulun. Eli pääasiallisesti kyllä siellä on ihan ahkeria ja hyviä opiskelijoita. :) tämä on vain oma kokemukseni omasta koulustani..

        2. Työharjoittelun olen itse suorittanut ekana vuonna kaupassa, toisena olin hotellissa (toimistossa ja vastaanotossa) ja kolmantena yhdessä toimistossa. Työt ovat vaihdelleet ihan hyllytyksestä asiakkaiden check-in:iin ja kirjanpitoon. Nämä työssäoppoimispaikat vaihtelevat suuntautumisen mukaan, ensimmäisenä vuonna yleensä suurin osa menee kauppaan, toisena ja kolmantena vuonna on mentävä omaa suuntausta vastaavaan työhön. Oma suuntaukseni on taloushallinto ja työt ovat siksi olleet enemmän "konttorityötä".

        3. Itse valmistun nyt torstaina ja aion pitää ainakin jonkinasteisen välivuoden. Jos työtä ei nyt löydy, niin aion ensi keväällä (tai nyt syksyllä) hakea opiskelemaan. Yleisestiottaen työnäkymäthän ovat oikein hyvät merkonomeille, että varmasti jonkinlaista työtä kaikille on tarjolla. :)


      • Ninja25

        1. Kyllä kauppiksestakii löytyy niitä "tyhjäpäitä" tai sit vaa laiskoja ihmisii jotka yrittää läpi päästä vaa paikalla olemalla. Mein omasta luokastakii löytyy pari sellast et ei kauheesti kiinnosta.

        2. Ekana vuonna olin huoltsikalla. Tokana vuonna kaupassa ja nyt kolmantena vuonna oon menossa Konepajalle taloustoimistoon ELI palkanmaksua tekeen.

        Ja tuoho kolmoseen mie en voikaa vastata, koska mie valmistun vasta vuonna 2008.


    • Kaveri on kyllä

      Itse en ole opiskellut mutta kaveri on

    • teriiiii

      kirjoitelmat sairasta yli 100 sivua kuukaudessa itse lopetin kolun

    • hannnet

      kirjoitelmat todella sairaita järki niissä menee 2 vuonna 120 sivua kuukauteen näitä läpi vuosien en suosittele.ei vapaa kuukausia

    • 78lll

      itse paloin loppuun en suosittele jos et ole runebergin sukua kirjoitelmia riittää yleensä 80-120 sivua aikaa max 1kk. lopetin koulun 1 vuoden jälkeen koska toisena vuonna olisi ollut vielä enemmän kirjoitelmia

    • eiiiiiiiiiiiiiiiiii

      itse kävin koulua 1vuoden oli raskasta muuten kivaa mutta kirjoitelmat 80-120 sivua aikaa max 1 kk itseltä meni järki kirjoitelmien kanssa

    • huopikas34

      kaveri sekosi kirjoitti yötä päivää mutta mikään ei riitä 5-7 tuntia päivässä normaalilla nopeudella on tosi raskasta ja sairasta älkää menkö kouluun

    • 22223

      itse paloin loppuun 1 vuoden hiihtolomalla todella suuria kirjoitelmia yli 100 sivua aikaa on vain 3 viikkoa ja aiheet todella outoja

    • reto9800

      kirjoitelmia saa kirjoittaa 5-8 tuntia päivässä läpi vuosien 120sivua kirjoitelma ja aikaa 3-4 viikkoa todella sairasta paloin lopuun 2 vuoden syyslomalla ja menetin työkykyni. näitä kirjoitelmia on sitten joka ikinen kuukausi 1 vuoden joulun jälkeen.

    • 32uu55

      koulu on sairain paikaa jonka tiedän saat kirjoittaa 5-7 tuntia päivässä useita vuosia tiedän monta jotka on palanut lopuun koulun takia 120 sivua kirjoitelma miettikää 120 sivua miettikää mikä eepos

    • kihjliuhl

      ei koska bush did 9/11

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2669
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      231
      2531
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2312
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      191
      1808
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1308
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1253
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1128
    Aihe