Haittaako kova tuuli,ja miten.Viimepäivinä on tuullut senverran että yli 80 en mielelläni aja.Tuulenpuuskat tulee milloin mistäkin suunnasta.Koen ajamisen kovempaa epävarmaksi.Olenko vain niin kokematon,että pelkään suotta.Kokeneet pyöräilijät,kertokaa minkäverran tuuli teitä haittaa.Uhoajat älkää vaivautuko!
Haittaako tuuli ajoa
21
5926
Vastaukset
- se
Viimepäivinä on tuullut aika voimakkaasti ja puuskittain joten ei juurikaan mainitsemaasi suurempaa nopeutta kannata ajella.
- lassev
Tänään oli täällä kainuussa kova puuskittainen tuuli kun käytiin vaimon kans sukuloimassa tuossa naapurikunnassa. Palatessa tuuli oli sivuvastainen ja nopeutta oli puotettava reilusti. Minulla ollut monenlaista pyörää, katteella ja ilman mutta tulos sama. Tuuli haitaa.
- mutta mutta
En minä silti ole vauhtia mihinkään tiputtanut.
Samalla tavalla se riepottelee vaikka ajaisi hiljempaakin, joten mitä kovempaa ajelee sitä nopeammin pääsee kotiin. Tuulisella säällä en yleensä viitsi lähteä ajelemaankaan, mutta aina ei voi valita. kun mopo painaa 270kg ja kuski varusteineen 130kg.
Aatelin just tätä tuuliasiaa, kun ajelin motarilla Turun ja Paimion välillä karvan yli 120 todellista - oisko ollut välillä hiukan enemmänkin, kun kukaan ei nähnyt...
Kyllähän se tuuli riepottaa, muttei se mun ajolinjoihin ainakaan sanottavasti vaikuta.
Muistelen kylläkin, kun aloitin pari vuotta sitten, niin tottumatta varsinkin metsästä aukealle tullessa hiukan hätkähti, muttei enää kun sen tietää.
Samaten noilla motarin korkeilla silloilla puhaltaa aika kovaa.
Heh, mun mielestäni se on just kivaa, kun tuuli riepottaa, kun laillisesti ei saa ajella kovempaa muuta kuin radalla.- eri mieltä
kanssasi; vaikka painaisit tuplaten nuo määrät niin taatusti haittaa kun oikein myrskyää !
- Kra
eri mieltä kirjoitti:
kanssasi; vaikka painaisit tuplaten nuo määrät niin taatusti haittaa kun oikein myrskyää !
Toinen ajaa täyskatetulla kyykkypiikillä, kevyt pyörä ja kevyt kuski, yhteispaino joku reilut 200 kg.
Toinen on painava nakupyörä ja tukeva kuski, yhteispainoa jotain reilut 400kg.
Ajavat peräkkäin puuskaisessa sivutuulessa:
- kevyt katettu pyörä reagoi nopeammin sivusta iskevään puuskaan, koska tuulipintaa on enemmän ja yhdistelmän massa on pienempi
- painava pyörä reagoi paljon rauhallisemmin samaan puuskaan, koska nakupyörässä on pienempi tuulipinta ja lisäksi massaa on tuplasti
- tasaisessa sivutuulessa molemmat joutuvat nojaamaan tuultapäin, painava naku vähemmän ja kevyt katettu enemmän.
Ihan samalla tavalla kuin jalkamieskin joutuu kovalla sivutuulella kulkemaan "horisontti vinossa" jos aikoo osua perille oikeaan osoitteeseen.
Tuulilasin takaa satunnainen tarkkailija saattaa ihemetellä, että miksi prätkä ei voi suoralla tiellä kulkea suoraan.
- kun ei pääse ees etiäpäin.
Edestä tuleva tuuli on väillä niin kova, ettei mopokaa jaksa vetää ja vauhti tippuu. On inhottavaa ajaa, ku kypärä hölskyy päässä ja ajo on epävakaata ku tuuli heiluttelee väkisinkin. Autot kattoo että kännishäkö hää o, vaa ku tuo on pieni ja katteellinen nin ottaa virrat kii paremin.
- Kra
Tietysti jos puuskat ovat hirmumyrskyn luokkaa, niin varmasti haittaa liikkumista millä tahansa.
Mutta menneen viikonlopun puuskatuulet eivät ainakaan minun ajoa haitanneet. Tottakai nekin tarvii huomioida ja se tekee ajamisesta entistäkin mielenkiintoisemmpaa puuhaa.
Minulla pyörä painaa ajokunnossa 260 kg ja ite (ajokunnossa) 100 kg, pyörästä löytyy vain pieni yläkate eli kovin suurta yhtenäistä "tuulipintaa" ei ole paljon.
Hyvä ja toimiva vastalääke sivutuulessa ajoon on paljonpuhuttu "vastaohjaustekniikka", puuskissa ajolinjaa joutuu korjailemaan yhtenään, mutta tasaisemmassa sivutuulessa riittää kun "nojaa" tuulta vasten. Tavoitteena on tietysti säilyttää aiottu ajolinja riepottelusta huolimatta.
Ajoin muutamaan kertaan ihan tarkoituksella motarin kautta, jotta sain kunnolla tuntumaa puuska-ajoon. En nähnyt tarpeelliseksi pudottaa nopeutta yhtään alle 120 km/h paitsi tietysti silloin kun liikennetilanne sitä edellytti.
Mitä tarkemmin haluaa säilyttää aikomansa ajolinjan, sitä terävämmin pitää ohjauksella reagoida puuskiin. Itse pidän hyväksyttävänä jos pyörä pysyy puolen metrin levyisella kaistalla, silloin kun tilaa on normaalisti. Välillä joutuu tietenkin ajamaan tarkemmin jos tilaa ei ole.
Joillain korkeilla silloilla olevia tuulivaroituksia on syytä kyllä kunnioittaa varsinkin prätkällä, siellä ei auta muu kuin nopeuden pudotus. - Läppä auki aina
KASVA MIEHEKSI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- .....................
kyllä tuuli haittaa..pyörä on suzuki 750 gsx f.kun on puuskittainen tuuli saa oikein luovia.
- Jusba
Yksi suurimmista virheistä on ottaa sivutuuli vastaan käsillä. Tuolloin väkisinkin pyörä alkaa mutkittelemaan,koska samaala vääntää tankoa. Vartaloa liikuttamalla tai polvea ulos työntämällä pystyy sivutuulen vaikutuksen kumoamaan.
- ajoon
Älä yritäkkään pitää pyörää tismalleen ajolinjassaan, vaan anna sen seilata tuulen mukana. Sinulla on kaista käytössäsi. Uudessa Banditissa on vielä hyvin pysty ajoasento, joten kuski on alttiina tuulen riepotukselle. Omaani vaihdoin vanhan 01-05 mallin ohjaustangon, jolla kahvat putoaa 3-4cm alemmas. Honda Blackbirdin koeajo viime viikon puuskittaisessa sivutuulessa oli yhtä tuskaa, joten ei se pyöräkään siihen paljoa vaikuta.
- Bandit 1250
Kiitokset kaikille,asiallisista vastauksista.Joukossa oli vaan yksi kakara.Tää on näillä palstoilla mielestäni kiitettävä suoritus.Olen kuitenkin aika uusi kuski.Tuntuma puuskatuulessa on,että jokohan seuraava puuska heittää mut tieltä;)Harjoitusta vaan lisää.Intoa ainakin riittää.On tämä hieno laji!
- Kra
Bandit 1250 kirjoitti:
Kiitokset kaikille,asiallisista vastauksista.Joukossa oli vaan yksi kakara.Tää on näillä palstoilla mielestäni kiitettävä suoritus.Olen kuitenkin aika uusi kuski.Tuntuma puuskatuulessa on,että jokohan seuraava puuska heittää mut tieltä;)Harjoitusta vaan lisää.Intoa ainakin riittää.On tämä hieno laji!
Varsinkin prätkällä ovat vältettävissä kun pitää tilannenopeudet kohdallaan. Siitä se lähtee kun pikkuhiljaa taidot karttuvat kokemuksen myötä.
Menestystä harrastukseen! - Jusba
Minulla on nyt alla viidestoista pyörä. Muutama vuosi sitten kulkineena oli tuplaX. Sen vakaampaa pyörää puuskittaisessa tuulessa ei ole tullut vastaan, oli sitten laukut kiinni tai ei. Moottoripyöräily on tekniikka laji.
- minäkin ihmettelin
Jusba kirjoitti:
Minulla on nyt alla viidestoista pyörä. Muutama vuosi sitten kulkineena oli tuplaX. Sen vakaampaa pyörää puuskittaisessa tuulessa ei ole tullut vastaan, oli sitten laukut kiinni tai ei. Moottoripyöräily on tekniikka laji.
kun kaikki kehuvat Hondaa vakaaksi kuin juna. Sivutuuleen se kuitenkin reagoi samalla tavalla kuin muutkin pyörät. Lisäksi ajoasento oli yksi huonoimmista, millä olen koskaan ajanut. Paino käsillä ja kuski tankin päällä makuulla. Kun on tottunut ikänsä peruspyörillä ajamaan, niin ei se vartalo vaan enään kyykkyyn taivu. Nuorten ja notkeiden peli.
- Jusba
minäkin ihmettelin kirjoitti:
kun kaikki kehuvat Hondaa vakaaksi kuin juna. Sivutuuleen se kuitenkin reagoi samalla tavalla kuin muutkin pyörät. Lisäksi ajoasento oli yksi huonoimmista, millä olen koskaan ajanut. Paino käsillä ja kuski tankin päällä makuulla. Kun on tottunut ikänsä peruspyörillä ajamaan, niin ei se vartalo vaan enään kyykkyyn taivu. Nuorten ja notkeiden peli.
Moottoripyöräily on tekniikkalaji. Tuplax on tähän mennessä parhaiten käyttäytyvä pyörä sivutuulessa, jolla olen ajanut. Homman nimi on siinä, että käsiin ei pidä nojata, koska silloin sivutuulessa pyörä menee miten haluaa. Jos ei muuten jaksa ajaa, niin kannattaa hankkia tankkilaukku ja tukeutua siihen, jotta ei seiso käsillään.
- TUULEN VIEMAA
Tuuli on todella paha ongelma mp-hommissa.
Itselläni on tosin pieni custom 125 cc.
Massa vain 110 kg ja oma massani 75 kg.
Eli tuuli kyllä viskoo ja heittelee.
Puuskaista tuulta vastaan ei voi ajaa ennakoiden, voi ainoastaan tiputtaa ajovauhdin alas. Kova tuuli tai puuskatuuli tekee 80 km/h ajosta melko hötkyilevää... - kokenut, mutta
aloitin moottoripyöräilyn tänä vuonna ja mopoilusta, kevareista ym.. on erittäin pitkä aika, eli periaatteessa olen ihan aloittelija.
Mulla oli aivan samat oireet, joten pysyin poissa vilkkaasti liikennöidyiltä yli kahdeksankympin teiltä ensimmäiset n. 1000 km.
Pikkuhiljaa rauhallisilla teillä harjoittelin/totuttelin isompiin nopeuksiin.
Nyt kun olen ajanut reilusti yli 3000km. alkaa tuntua jo erittäin paljon varmemmalta.
Varo vaan, kohta meno alkaa tuntua liiankin varmalta, siinä sitä vaaraa piilee.- vähänaikaalujaa
juuri näin,vähän aikaa kun ajaa 200km/h niin sen jälkeen kun hidastaa nopeuden 160-170km/h ajo tuntuu todella rennolta.
- EU-direkt...
Tuuli haittaa,jos sitä pitää haittana.Sade haittaa, jos sitä pitää haittana.Muu liikenne haittaa,jos sitä pitää haittana. Minä sanoisin että tuuli vaikuttaa ajoon ja kovassa puuskittaisessa tuulessa ajonautinto kyllä kärsii.Joku neuvoi myötäilemään tuulen mukaan.Olen samaa mieltä,ennakoi tuulen suunta,aukeat,metsänreunat,jopa isot rakennukset muuttavat tuulen suuntaa.Pyörän paino vakauttaa hiukan mutta ei merkittävästi.Löysät ajovarusteet vaikuttavat enemmän.Purje on hyvä veneessä mutta huono motoristin selässä.Elikkä myötätuulta kesään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po2077246- 522794
- 1882261
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101633Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.1481609Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke191277- 741200
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,381143Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241107Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty501019