Minulla löytyi aivojen mri.ssä aneurysma. Seuraavaksi on tiedossa dsa angiografia. Osaako kukaan kertoa mitä siinä tehdään ja onko kivulias? Kaikki mahdollinen tieto aneurysmista ja angiografiasta sekä leikkauksesta olisi tervetullutta. Minulla ei ole juurikaan muuta tietoa kuin lueskelin vanhoja ketjuja joista sain jonkin verran apua. Minulla ainakin auttaisi pelkoon jos tietäisi enemmän.
Aneurysmasta
45
13660
Vastaukset
- SAV. n sairastanut
- tehty
Minulle tehtiin ko toimenpide pari vuotta sitten.Menin sairaalaan ravinnotta,minut nukutettiin ja siinä yhteydessä nivusvaltimon kautta katetrilla ruiskutettiin platinalankaa aneurysman täytteeksi.Unessa pidettiin valvomossa aamuyölle,jonka jälkeen heräilin hissukseen ja siirrettiin osastolle. Osastolla olin vielä vuorokauden. Kesti siis kolme vuorokautta,mutta minulla oli hieman lämpöilyä,joten viivyin extra vuorokauden.
Kipeä en ollut laisinkaan,viikko piti kuitenkin ottaa kevyesti ja vältellä nostelemasta raskaita juttuja.
Jatkossa tulee sitten kontrolli kuvauksia.Tiheys riippuu hieman siitä,miten tyydyttävä lopputulos on.Itse kävin kontrollissa vuoden kuluttua,seuraava kontrolli väli 2 vuotta.Minun aneurysmani ei valitettavasti hoitunut ihan loistavasti,joten nyt odotan uusia tutkimuksia ja mahdollisesti klipsausta... =(
Uskon että yllätyt positiivisesti ko homman "helppoudesta".Se henkinen sopeutuminen on sit eri juttu...
Onnea toimenpiteeseen!- santtu
Minulle saapui aika siihen dsa angiografiaan ja siinä mainittiin, että se tehdään paikallispuudutuksessa, ei nukutuksessa. Siinä nyt sitten selvitellään, että voidaanko sitä leikata (klipsata) vai täyttää niillä renkuloilla. Missä kohdin aivoja teillä muilla on se aneurysma sijainnut?
- tehty
santtu kirjoitti:
Minulle saapui aika siihen dsa angiografiaan ja siinä mainittiin, että se tehdään paikallispuudutuksessa, ei nukutuksessa. Siinä nyt sitten selvitellään, että voidaanko sitä leikata (klipsata) vai täyttää niillä renkuloilla. Missä kohdin aivoja teillä muilla on se aneurysma sijainnut?
Hei1
Mun aneurysma on a. communicans anteriorissa,joka taitaa olla yleisin suoni aneurysmille.
Missä päin Suomea olet tutkimuksiin ja hoitoihin menossa? - Psykopatologia
tehty kirjoitti:
Hei1
Mun aneurysma on a. communicans anteriorissa,joka taitaa olla yleisin suoni aneurysmille.
Missä päin Suomea olet tutkimuksiin ja hoitoihin menossa?Kyllä: anterior cerebral (30 %), josta anterior communicating 25 %. Seuraavana internal carotic (30 %), josta posterior communicating 18 %.
- Ellen
Pullistuma aivoissa on hyvä hoitaa pois. Minulta puhkesi ja sain lukinkalvonalaisen aivoverenvuodon. Minua kuntoutetaan vielä kahden vuoden päästä. Ennaltahkäisevä leikkaus on tietääkseni varsin siisti.
- santtu
Oliko kenelläkään minkäänlaisia neurologisia oireita ennen aneurysman löytöä? Päänsärkyjä? Voimattomuutta? Väsymystä? Nykimisiä? Tms??
- Oxynorm
santtu kirjoitti:
Oliko kenelläkään minkäänlaisia neurologisia oireita ennen aneurysman löytöä? Päänsärkyjä? Voimattomuutta? Väsymystä? Nykimisiä? Tms??
Itselläni oli päänsärkyjä vuosien ajan, voisivat johtua pullistumasta koska samanlaista särkyä ei leikkauksen jälkeen ole ollut. Päätä kyllä särkee päivittäin mutta loppuvat kun ottaa puolikkaankin panadolia, aiemmin ei auttanut mitään lääke.
Sinä päivänä kun puhkesi niin aamusta asti oli vasemmalla puolen "häiritsevä" päänsärky, mutta kuvittelin verenpaineen vain olevan korkealla.
Inhottavinta angiossa on omituinen tunne päässä kun kuvataan, samanlainen olo kun meinaa pyörtyä. Tuollaiseksi kuvailisin, hoitajan mukaan riippuu mitä suonta kuvataan niin voi tulla omituisia tuntemuksia. Ja tietysti se ettei saa liikkua kuvauksen jälkeen muutamaan tuntiin, ekalla kerralla aika oli muistaakseni 5 tuntia mutta en olisi muutenkaan päässyt sängystä mihinkään. - oikea,,,,
santtu kirjoitti:
käsi särki ennen aneurysman repeytymistä koko ikäni. Tutkittiin mutta käden särkyyn ei löytynyt mitään syytä, kävin usein hermorata tutkimusta muttei kukaan lääkäri keksinyt koskaan kuvata päätä. Repeytymisen jälkeen olen voinut nauttia elämästä, kun käsi särky loppui kokonaan elikkä toisakseen olen tyytyväinen kun suoni repesi vaikka kuolemakin oli lähellä. Käsi särky oli todella tuskaista ja puutumisia oli usein ja työpaikkani menetin aina kun siitä ei tullut mitään. Yli puolet elämästä on mennyt särkylääkkeitä napsien ja nyt on kuin uusi elämä ja ikää on mutta kerkeän nauttia eka kertaa elämässä työn ilosta ja kaikesta.
- tähän
nimimerkki "psykopatologiin", se antaa valheellisen kuvan, että olisi asiantuntemusta, jota EI ole kuitenkaan.
Kysykää omalta lääkäriltänne, älkää tähän puoskari-asiantuntuijaan uskoko ! Leikkii lääkäriä.... - Psykopatologia
tähän kirjoitti:
nimimerkki "psykopatologiin", se antaa valheellisen kuvan, että olisi asiantuntemusta, jota EI ole kuitenkaan.
Kysykää omalta lääkäriltänne, älkää tähän puoskari-asiantuntuijaan uskoko ! Leikkii lääkäriä....Olen kliininen psykologi (en lääkäri tai neurologi).
- Ei hoidettu
Psykopatologia kirjoitti:
Olen kliininen psykologi (en lääkäri tai neurologi).
Kummallista, millaiset kaikki sekopäät kuten sinä ja nimimerkki Hoidettu saavat nykyään suoritetuksi akateemisen loppututkinnon. Tai sinä taidat olla pikemminkin vanhuudenhöperö.
Mitähän jos vaan kirjoittelisit kirjojasi :(
- Saksa Original
Minun kokemuksista olet lukenut varmaan jo kyllästymiseen asti. Olen asunut kohta vuoden Suomessa (elin Saksassa 12 vuotta) ja olen taas ehtinyt koluta noita sairaaloita ja lääkärien vastaanottoja, ikävä kyllä aina syystä kuten tähänkin asti. Tämä suomalaisen hoidon hällä väliä asenne saa minut kyllä raivostumaan.
Minulta tukittiin siis suoni kiinni A. cerebri posteriossa, takaraivossa. Saksalaisten lääkäreiden mukaan minun olisi tässä kuussa pitänyt päästä MRI:hin tukitun suonen ja kaulavaltimossa sijaitsevan avoimen aneurysman takia. Neurologien kommentti täällä Suomessa on että kontrolleja ei tehdä, jos ei tule oireita. Samaan aikaan väittävät ettei minulla olleilla oireilla ennen leikkausta ollut mukamas mitään tekemistä aneurysmien kanssa. Eli säästetään ilmeisesti kuoliaaksi asti.
Minut ohjasi aikoinaan ortopedi neurologille, kun ilmoitin hänelle raajojeni menevän välillä täysin tunnottomiksi. Neurologi lähetti minut pään MRI:hin epäillen ensin ongelmaa selkäytimessä. Muutamien tutkimusten ja angiografian jälkeen minulla todettiin aneurysmat. Päänsärkyä minulla on ollut aina, mutta harvoin mitenkään häiritsevää.
Minulla todettiin epileptistä reagointia aivoissa, joka minun tapauksessani aiheutti tunnottomuudet raajoissa. Suonen tukkimisen jälkeen tämä reagointi hävisi.
Mitä ensimmäiseen angiografiaan tulee, minun täytyi maata paikoillani 24 tuntia. Kontrolliangiografiat ainakin Saksassa tehdään aina paikallispuudutuksessa ja vasta varsinaisessa toimenpideangiografiassa nukutetaan.
Toimenpideangiografiani poikkeaa ehkä monista muista, sillä toisin kuin useimmilla minulla ei tukittu aneurysmaa vaan koko suoni. Siitä toipuminen on ehkä fyysisesti vähän enemmän aikaa vievää. Toimenpiteestä saadusta kolmoishermosärystä huolimatta olin töissä reilun kuukauden päästä tapahtuneesta.
Toivottavasti sinulla menee kaikki hyvin. Palstalla kaikki ovat ylistäneet leikanneita lääkäreitä joten sen suhteen olet varmasti hyvissä käsissä. Tarkoituksenani ei ollut peloitella sinua. Jokainen toimenpide ja ihminen on niin yksilöllinen ettei kukaan voi sanoa etukäteen miten kaikki tulee sujumaan. Toivottavasti sinun kohdallasi mahdollisimman hyvin. Hyvää jatkoa!- santtu
Kiitos paljon teille kaikille vastanneille. Tutkimus (angiografia) lähestyy ja nyt ei enää pelota niin hirveästi kuin aiemmin :)
Minun aneurysmani sijaitsee jossain syvällä aivoissa valtimoiden "risteyksessä"? Onko paha juttu leikkauksen kannalta? Tietääkö kukaan? Sitä latinankielistä aivojen osaa en muista. Neurologi kylä sanoi, että se aneurysma ei aiheuta näitä muita neurologisia oireitani. Kai se on viisaampia uskottava. Joku muukin tauti perkules siis vielä piileskelee kehossani :(
Näkeeköhän siinä angiografiassa jotenkin sitä, että kuinka kauan se on päässäni pullistellut? Onko ollut jo vuosikausia vai vasta ihan vähän aikaa?? - Psykopatologia
santtu kirjoitti:
Kiitos paljon teille kaikille vastanneille. Tutkimus (angiografia) lähestyy ja nyt ei enää pelota niin hirveästi kuin aiemmin :)
Minun aneurysmani sijaitsee jossain syvällä aivoissa valtimoiden "risteyksessä"? Onko paha juttu leikkauksen kannalta? Tietääkö kukaan? Sitä latinankielistä aivojen osaa en muista. Neurologi kylä sanoi, että se aneurysma ei aiheuta näitä muita neurologisia oireitani. Kai se on viisaampia uskottava. Joku muukin tauti perkules siis vielä piileskelee kehossani :(
Näkeeköhän siinä angiografiassa jotenkin sitä, että kuinka kauan se on päässäni pullistellut? Onko ollut jo vuosikausia vai vasta ihan vähän aikaa??a n e u r y s m a
(kr. ana- ylös, euyrein laajentua, aneurysma laajentuma), valtion tai sydämen seinämän *patologinen pullistuma. Aivojen verenkierrossa aneurysmat (pienet alle 10 mm, isot 10–25 mm, jättiläiset yli 25 mm; näitä 2 %) sijoittuvat enimmältään (n. 85 %) aivoston etuosaan (etummainen 30 %, keskimmäinen 30 % [communis 25 %] ja takimmainen aivovaltimo 25 %). Repeytymisen minimi-raja on 7 mm. Repeymät tuottavat varsinkin sub-araknoidaali-vuotoja (*aivoverenvuodot). - minkähän
a n e u r y s m a
(kr. ana- ylös, euyrein laajentua, aneurysma laajentuma), valtion tai sydämen seinämän *patologinen pullistuma. Aivojen verenkierrossa aneurysmat (pienet alle 10 mm, isot 10–25 mm, jättiläiset yli 25 mm; näitä 2 %) sijoittuvat enimmältään (n. 85 %) aivoston etuosaan (etummainen 30 %, keskimmäinen 30 % [communis 25 %] ja takimmainen aivovaltimo 25 %). Repeytymisen minimi-raja on 7 mm. Repeymät tuottavat varsinkin sub-araknoidaali-vuotoja (*aivoverenvuodot)."valtion" repeämä?
Asiaan,missä osassa aivoja on alue mikä lopettaa ensimäisenä sydämen toiminnan,kun siellä on aneurysma ja se repeää?
Puolisoni sai repeämän ,juuri tälle alueelle,ei mitään ennakko-oireita. - Psykopatologia
minkähän kirjoitti:
"valtion" repeämä?
Asiaan,missä osassa aivoja on alue mikä lopettaa ensimäisenä sydämen toiminnan,kun siellä on aneurysma ja se repeää?
Puolisoni sai repeämän ,juuri tälle alueelle,ei mitään ennakko-oireita.valitettavasti, mutta pidän asian mielessä.
- Psykopatologia
a n e u r y s m a
(kr. ana- ylös, euyrein laajentua, aneurysma laajentuma), valtion tai sydämen seinämän *patologinen pullistuma. Aivojen verenkierrossa aneurysmat (pienet alle 10 mm, isot 10–25 mm, jättiläiset yli 25 mm; näitä 2 %) sijoittuvat enimmältään (n. 85 %) aivoston etuosaan (etummainen 30 %, keskimmäinen 30 % [communis 25 %] ja takimmainen aivovaltimo 25 %). Repeytymisen minimi-raja on 7 mm. Repeymät tuottavat varsinkin sub-araknoidaali-vuotoja (*aivoverenvuodot).Po.
"valtimon"
"sijoittuvat enimmältään (n. 85 %) aivoston etuosaan (etummainen 30 % [communis 25 %], keskimmäinen 30 % takimmainen aivovaltimo 25 %)." - "Psykopatologia"
Po.
"valtimon"
"sijoittuvat enimmältään (n. 85 %) aivoston etuosaan (etummainen 30 % [communis 25 %], keskimmäinen 30 % takimmainen aivovaltimo 25 %)."Mitä hyötyä luulet keskustelun aloittajalle olevan näistä "tietoiskuistasi"? Samat löpinät osaamme varmaan etsiä itsekin. Sinun ei tarvitse enää jatkossa vaivautua "informaation levittäjänä" neurologiset sairaudet-osaston suhteen. Selviämme ilman Sinuakin.
- Psykopatologia
"Psykopatologia" kirjoitti:
Mitä hyötyä luulet keskustelun aloittajalle olevan näistä "tietoiskuistasi"? Samat löpinät osaamme varmaan etsiä itsekin. Sinun ei tarvitse enää jatkossa vaivautua "informaation levittäjänä" neurologiset sairaudet-osaston suhteen. Selviämme ilman Sinuakin.
moni osaa.
- "Psykopatologia"
moni osaa.
Äläpäs aliarvioi tätä joukkoa! Vaikka moni meistä on sairas, osa haluaa ottaa selvää asioista etukäteen ja osa jopa selvinnyt ja parantunut vakavista sairauksista, niin se ei tee meistä mitään idiootteja.
Näillä viesteilläsi ei ole mitään arvoa monellekaan, joten hukkaan menevät. - Psykopatologia
"Psykopatologia" kirjoitti:
Äläpäs aliarvioi tätä joukkoa! Vaikka moni meistä on sairas, osa haluaa ottaa selvää asioista etukäteen ja osa jopa selvinnyt ja parantunut vakavista sairauksista, niin se ei tee meistä mitään idiootteja.
Näillä viesteilläsi ei ole mitään arvoa monellekaan, joten hukkaan menevät."Näillä viesteilläsi ei ole mitään arvoa monellekaan, joten hukkaan menevät." - Ei se mitään.
Mitä muita viestejä itse olet tänne lähettänyt? - Oxynorm
santtu kirjoitti:
Näkeeköhän siinä angiografiassa jotenkin sitä, että kuinka kauan se on päässäni pullistellut? Onko ollut jo vuosikausia vai vasta ihan vähän aikaa??Itselläni vasemmalla puolen takaraivossa pican verisuonessa suljettu pullistuma, osa jäänyt sulkematta ja viime kuussa kuvattu ja todettu jäljelle jääneen osan pienentyneen. Olivat tyytyväisiä Tyksissä, itseä tietysti arveluttaa tuo jäljellä oleva.
Itselläni kanssa oli syvällä aivoissa, ensimmäinen kuvaus vuodon jälkeen ei näyttänyt pullistumaa - epäilivät sitä ettei kuvattu tarpeeksi syvälle. Porista siirto Turkuun kesti neljä päivää joka osaltaan pahensi tilannetta.
Jostain luin että todistettavasti alle vuodessa on jollekin kehittynyt aneurysma, yleensä kestää vuosia. - Psykopalogi*
"Näillä viesteilläsi ei ole mitään arvoa monellekaan, joten hukkaan menevät." - Ei se mitään.
Mitä muita viestejä itse olet tänne lähettänyt?"Mitä muita viestejä itse olet tänne lähettänyt? "
Mitähän merkitystä sillä mahtaa olla? - Psykopatologia
Psykopalogi* kirjoitti:
"Mitä muita viestejä itse olet tänne lähettänyt? "
Mitähän merkitystä sillä mahtaa olla?"Mitä muita viestejä itse olet tänne lähettänyt? "
Mitähän merkitystä sillä mahtaa olla?
Mitähän merkitystä sillä mahtaa olla?
On netiketin vastaista kirjoittaa monilla nimimerkeillä. - Tällöin lukijat eivät esim. voi tietää, jos vaikka olet palstan parhaita voimia!"On netiketin vastaista kirjoittaa monilla nimimerkeillä. - Tällöin lukijat eivät esim. voi tietää, jos vaikka olet palstan parhaita voimia!"
Voi hyvät hyssykät :). - edelliseen***
Psykopatologi? kirjoitti:
"On netiketin vastaista kirjoittaa monilla nimimerkeillä. - Tällöin lukijat eivät esim. voi tietää, jos vaikka olet palstan parhaita voimia!"
Voi hyvät hyssykät :).Ap.kysyjä ei saa mitään irti tälläisestä keskustelusta. Toivottavasti kysyjä saa jatkossa oikeita vastauksia, eikä edellä kirjoitetun kaltaista asian vierestä tapahtuvaa "keskustelua" ja "tietoiskuja".
Ap:lle voimia! - Psykopatologia
Oxynorm kirjoitti:
Itselläni vasemmalla puolen takaraivossa pican verisuonessa suljettu pullistuma, osa jäänyt sulkematta ja viime kuussa kuvattu ja todettu jäljelle jääneen osan pienentyneen. Olivat tyytyväisiä Tyksissä, itseä tietysti arveluttaa tuo jäljellä oleva.
Itselläni kanssa oli syvällä aivoissa, ensimmäinen kuvaus vuodon jälkeen ei näyttänyt pullistumaa - epäilivät sitä ettei kuvattu tarpeeksi syvälle. Porista siirto Turkuun kesti neljä päivää joka osaltaan pahensi tilannetta.
Jostain luin että todistettavasti alle vuodessa on jollekin kehittynyt aneurysma, yleensä kestää vuosia."Jostain luin että todistettavasti alle vuodessa on jollekin kehittynyt aneurysma, yleensä kestää vuosia."
Kuten toisessa viestissä toin esiin, aneurysmia on n. 5 %:lla. Intra-kraniaaliset voivat kehittyä suhteellisen lyhyessä ajassa.) Jotkut stabiloituvat ja vahvistuvat eivätkä puhkea koskaan. Tavallisesti koko korreloi puhkeamis-alttiuteen.
Aneurysmien kehitys-nopeutta ei tunneta kovin hyvin, koska useimmiten potilas joutuu tutkimuksiin vasta joidenkin oireiden yms. jälkeen. Oireettomista tapauksista ei tiedetä mitään. - Kaiken kokenut
"Jostain luin että todistettavasti alle vuodessa on jollekin kehittynyt aneurysma, yleensä kestää vuosia."
Kuten toisessa viestissä toin esiin, aneurysmia on n. 5 %:lla. Intra-kraniaaliset voivat kehittyä suhteellisen lyhyessä ajassa.) Jotkut stabiloituvat ja vahvistuvat eivätkä puhkea koskaan. Tavallisesti koko korreloi puhkeamis-alttiuteen.
Aneurysmien kehitys-nopeutta ei tunneta kovin hyvin, koska useimmiten potilas joutuu tutkimuksiin vasta joidenkin oireiden yms. jälkeen. Oireettomista tapauksista ei tiedetä mitään.Tiedetään että Suomessa on sukuja, joissa aneurysmataipumus periytyy. Kun suvussa on aihetta epäillä taipumusta, voidaan aivan terveille ihmisille tehdä kuvaukset, joilla aneurysma löydetään ja voidaan tehdä vaarattomaksi, joko leikkaushoidolla tai suonensisäisesti tukkimalla, ennen kuin aiheuttaa tuhoa.
- Psykopatologia
Oxynorm kirjoitti:
Itselläni vasemmalla puolen takaraivossa pican verisuonessa suljettu pullistuma, osa jäänyt sulkematta ja viime kuussa kuvattu ja todettu jäljelle jääneen osan pienentyneen. Olivat tyytyväisiä Tyksissä, itseä tietysti arveluttaa tuo jäljellä oleva.
Jostain luin että todistettavasti alle vuodessa on jollekin kehittynyt aneurysma, yleensä kestää vuosia.***
- santtu
Kaiken kokenut kirjoitti:
Tiedetään että Suomessa on sukuja, joissa aneurysmataipumus periytyy. Kun suvussa on aihetta epäillä taipumusta, voidaan aivan terveille ihmisille tehdä kuvaukset, joilla aneurysma löydetään ja voidaan tehdä vaarattomaksi, joko leikkaushoidolla tai suonensisäisesti tukkimalla, ennen kuin aiheuttaa tuhoa.
että suvussa olisi ollut aneurysmia. Ei ainakaan puhjenneita tapauksia. Minulla epäiltiin ensin muuta neurologista sairautta ja aivojen mri.ssä löytyi sitten tuo pullistuma, muttei merkkejä muista sairauksista. Silti vielä jatketaan tutkimuksia.
Olo ollut viime päivinä kovin väsynyt ja sellainen etova olo sekä pienoista päänsärkyä. Tuskin liittyy siihen aneurysmaan..? Siitä angiografiasta vielä kysyisin, että onko siinä paljon riskejä? Kysyin neurologiltani ja kertoi olevan aika pieni se riski; mm. mahdollisten veritulppien liikkeellelähtö, allerginen reaktio varjoaineelle jne. Tietääkö joku tarkemmin? - kaiken kokenut
santtu kirjoitti:
että suvussa olisi ollut aneurysmia. Ei ainakaan puhjenneita tapauksia. Minulla epäiltiin ensin muuta neurologista sairautta ja aivojen mri.ssä löytyi sitten tuo pullistuma, muttei merkkejä muista sairauksista. Silti vielä jatketaan tutkimuksia.
Olo ollut viime päivinä kovin väsynyt ja sellainen etova olo sekä pienoista päänsärkyä. Tuskin liittyy siihen aneurysmaan..? Siitä angiografiasta vielä kysyisin, että onko siinä paljon riskejä? Kysyin neurologiltani ja kertoi olevan aika pieni se riski; mm. mahdollisten veritulppien liikkeellelähtö, allerginen reaktio varjoaineelle jne. Tietääkö joku tarkemmin?HUSin sivuilla oli tieto, että riskit olisivat alle prosentin luokkaa.
Minulle on tehty useita angiografioita, myös sellaisia, joihin on liittynynyt esim aneurysmien poistamista verenkierrosta. Ei komplikaatioita.
Termi DSA on minulle outo, mutta mikäli oikein olen ymmärtänyt, se eroaa perinteisestä tehokkaiden tietokoneominaisuuksien takia. Saadaan mm kolmiulotteisia kuvia. Jokin sellainen minulle on muutama vuosi sitten tehty.
Onko sinulle kerrottu ruiskutetaanko varjoaine reisivaltimoon? Näin minulle on tehty (ensimmäisellä kerralla kaulavaltimoon). Valtimon kautta voidaan tarvittaessa myös liimata tai tukkia platinakierukoilla tai muovipartikkeleilla epäilyttävä suoni. Minun tapaukseni eroaa sinusta sikäli, että on aivoverisuoniepämuodostuma, johon on liittynyt aneurysmia. Aneurysmat ilmeisesti on tukittu juuri platinaspiraaleilla.
Kukaan meistä maallikoista ei tiedä riskeistä sen paremmin kuin neurologisi.
Muuten viimeisin angiografiani, johon liittyi myös tukkimistoimenpide, tehtiin nukutuksessa, en tiedä miksi.
En minä niitä mitenkään kestämättöminä ole pitänyt. Tylsintä on, jos tutkimus/toimenpide kestää hirveän kauan. Siinä kun joutuu olemaan hievahtamatta paikallaan ja ainakin minulla tulee selkä kipeäksi :)
Jos nämä viime päivät ovat olleet asuinpaikallasi yhtä kosteankuumia kuin täällä, syyttäisin ensi sijassa sitä huonosta olosta. Tietysti voi johtua aneurysmastakin, tai jännityksestä.
Sinuna olisin kuitenkin ensi sijassa tyytyväinen, että pääset ajoissa perusteellisiin tutkimuksiin. Toivottavasti aneurysmasi voidaan myös hoitaa pois, vaikka paikka kai onkin ongelmallinen.
Yritä ottaa iisisti! - Oxynorm
- Saksa Original
kaiken kokenut kirjoitti:
HUSin sivuilla oli tieto, että riskit olisivat alle prosentin luokkaa.
Minulle on tehty useita angiografioita, myös sellaisia, joihin on liittynynyt esim aneurysmien poistamista verenkierrosta. Ei komplikaatioita.
Termi DSA on minulle outo, mutta mikäli oikein olen ymmärtänyt, se eroaa perinteisestä tehokkaiden tietokoneominaisuuksien takia. Saadaan mm kolmiulotteisia kuvia. Jokin sellainen minulle on muutama vuosi sitten tehty.
Onko sinulle kerrottu ruiskutetaanko varjoaine reisivaltimoon? Näin minulle on tehty (ensimmäisellä kerralla kaulavaltimoon). Valtimon kautta voidaan tarvittaessa myös liimata tai tukkia platinakierukoilla tai muovipartikkeleilla epäilyttävä suoni. Minun tapaukseni eroaa sinusta sikäli, että on aivoverisuoniepämuodostuma, johon on liittynyt aneurysmia. Aneurysmat ilmeisesti on tukittu juuri platinaspiraaleilla.
Kukaan meistä maallikoista ei tiedä riskeistä sen paremmin kuin neurologisi.
Muuten viimeisin angiografiani, johon liittyi myös tukkimistoimenpide, tehtiin nukutuksessa, en tiedä miksi.
En minä niitä mitenkään kestämättöminä ole pitänyt. Tylsintä on, jos tutkimus/toimenpide kestää hirveän kauan. Siinä kun joutuu olemaan hievahtamatta paikallaan ja ainakin minulla tulee selkä kipeäksi :)
Jos nämä viime päivät ovat olleet asuinpaikallasi yhtä kosteankuumia kuin täällä, syyttäisin ensi sijassa sitä huonosta olosta. Tietysti voi johtua aneurysmastakin, tai jännityksestä.
Sinuna olisin kuitenkin ensi sijassa tyytyväinen, että pääset ajoissa perusteellisiin tutkimuksiin. Toivottavasti aneurysmasi voidaan myös hoitaa pois, vaikka paikka kai onkin ongelmallinen.
Yritä ottaa iisisti!Lisäisin kuulemani tuohon nukutukseen.
Varsinaista hoitotoimenpidettä tehdessä potilas nukutetaan, koska esim. aivoverisuonen tukkiminen vaikuttaa verenkiertoon ja aiheuttaa eräänlaisen aivohalvauskohtauksen. Jos potilas olisi hereillä seuraukset voisivat olla katastrofaaliset varsinkin kun potilaan täytyy pysyä liikkumatta.
Minun tapauksessani ainakin lääkärit kertoivat että heillä ei ole etukäteen mitään mahdollisuutta sanoa ottaako joku toinen suoni tukitun suonen tehtävät hoitaakseen vai ei. Sain useampia kohtauksia ja niiden jälkeen todettiin jonkun "turhan" suonen ottaneen tukitun suonen tehtävät kontolleen. - inkao
Saksa Original kirjoitti:
Lisäisin kuulemani tuohon nukutukseen.
Varsinaista hoitotoimenpidettä tehdessä potilas nukutetaan, koska esim. aivoverisuonen tukkiminen vaikuttaa verenkiertoon ja aiheuttaa eräänlaisen aivohalvauskohtauksen. Jos potilas olisi hereillä seuraukset voisivat olla katastrofaaliset varsinkin kun potilaan täytyy pysyä liikkumatta.
Minun tapauksessani ainakin lääkärit kertoivat että heillä ei ole etukäteen mitään mahdollisuutta sanoa ottaako joku toinen suoni tukitun suonen tehtävät hoitaakseen vai ei. Sain useampia kohtauksia ja niiden jälkeen todettiin jonkun "turhan" suonen ottaneen tukitun suonen tehtävät kontolleen.Miten voit nyt, Saksa-Suomi Original?
- sinetöi sen
mitä olen yrittänyt sinulle sanoa: Et tiedä neurologiasta yhtään mitään. Miksi olet täällä? Tittelisi ei anna sinulle kaikkivoipaisuutta ja tietotaitoa.
- Psykopatologia
sinetöi sen kirjoitti:
mitä olen yrittänyt sinulle sanoa: Et tiedä neurologiasta yhtään mitään. Miksi olet täällä? Tittelisi ei anna sinulle kaikkivoipaisuutta ja tietotaitoa.
"Tämä viesti
(Kirjoittanut: sinetöi sen 6.6.2007 klo 08.54)
mitä olen yrittänyt sinulle sanoa: Et tiedä neurologiasta yhtään mitään. Miksi olet täällä? Tittelisi ei anna sinulle kaikkivoipaisuutta ja tietotaitoa."
Tämähän on sinulta vasta ensimmäinen viesti minulle!
Psykologeilla on usein vahva kiinnostus neuropsykologiaan ja neurotieteisiin ylipäänsä, ja minulla on tuntuvan laaja koti-käsikirjasto myös neurologiasta, per se. - ensimmäinen
"Tämä viesti
(Kirjoittanut: sinetöi sen 6.6.2007 klo 08.54)
mitä olen yrittänyt sinulle sanoa: Et tiedä neurologiasta yhtään mitään. Miksi olet täällä? Tittelisi ei anna sinulle kaikkivoipaisuutta ja tietotaitoa."
Tämähän on sinulta vasta ensimmäinen viesti minulle!
Psykologeilla on usein vahva kiinnostus neuropsykologiaan ja neurotieteisiin ylipäänsä, ja minulla on tuntuvan laaja koti-käsikirjasto myös neurologiasta, per se.Mutta, jos mennään asiaan, niin ihan tiedoksi neuropsykologiasta kiinnotuminen ja kirjatieto ei ole yhtään mitään. Psykologi ei tiedä ilman kokemusta juurikaan mitään kliinisestä neuropsykologiasta.
- Psykopatologia
ensimmäinen kirjoitti:
Mutta, jos mennään asiaan, niin ihan tiedoksi neuropsykologiasta kiinnotuminen ja kirjatieto ei ole yhtään mitään. Psykologi ei tiedä ilman kokemusta juurikaan mitään kliinisestä neuropsykologiasta.
"tiedoksi neuropsykologiasta kiinnotuminen ja kirjatieto ei ole yhtään mitään. Psykologi ei tiedä ilman kokemusta juurikaan mitään kliinisestä neuropsykologiasta."
Suunnilleen näin on kokemattomien kohdalla. Mutta sinäkään, arvoisa herra, et esitä yhtään konkreettista viestiä, jossa tietoni olisivat vääriä tai harhaanjohtavia. On vain keskusteltu joko minusta tai viestieni (muusta) luonteesta.
Onko sinulla muita viestejä tässä tai muissa neurologian ketjuissa? - Saksa Original
inkao kirjoitti:
Miten voit nyt, Saksa-Suomi Original?
Tosi ihana kuulla sinusta Inka! Katselen silloin tällöin blogiasi, mutta et ole kirjoittanut mitään. Kuinka sinä jaksat? Oliko aurinkolampusta hyötyä talven pimeydessä? Nyt sitä aurinkoa saa mukavasti jo luonnossakin. ;=)
En ole pahemmin kirjoitellut tälle palstalle viime aikoina kun kerrankin pää ei tuota mitään ongelmia. Olen siirtynyt vaivoissa naistentauteihin, kuukausi sitten minulta poistettiin endometriooma ja todettiin paha endometrioosi. Kaiken kukkuraksi sain taas vyöruusun.
Käytän tällä hetkellä pientä annosta mielialalääkkeitä kun nukkumisestakaan ei tullut enää mitään. Mm. auto-onnettomuus ja muut rankat tapahtumat saivat kyllä tasapainoni horjumaan. (Sitä tasapainoa tullaan tutkimaan kirjaimellisesti syyskuussa, neurologi kun epäili tasapainoelimessäni olevan jotain vikaa).
En ole kertaakaan katunut Suomeen paluuta. Hankaluuksia on ja terveyskään ei tunnu kohenevan kuten odotin, mutta viihdyn täällä. Koti-ikävää entiseen kotikaupunkiin olen viime aikoina kokenut ehkä muutaman kerran. Epäilen sen olevan enemmänkin entisten aikojen haikailua.
Vietätkö lastenlastesi kanssa kesälomaa? Mitä heille kuuluu?
Tässä viestissä ei ollut mitään neurologiasta, mutta toivottavasti muut antavat anteeksi.
- santtu
...että alkaa pelottaa tuo tuleva dsa angiografia kun se väjäämättä nyt lähestyy. Nyt en kylläkään enää pelkää kipua tms. vaan, että mitä sille voidaan tehdä ja voidaanko mitään? Olen ymmärtäväni, että sen sijainti on aika "huono" leikkauksen kannalta, mutta TOIVON,että se koilaaminen edes olisi mahdollista. En halua elää tällainen aikapommi päässäni. pitäkäähän peukkuja meikäläiselle, että kaikki menisi hyvin ja se saataisiin hoidettua ja elämä jatkuisi! k Kiitos jo etukäteen! :)
- Susu****
Voimia koitokseen! Nyt pitää vaan mennä niihin tutkimuksiin ja kuunnella lääkäreitä. Vaikka täällä kirjoitettaisiin mitä tahansa, jokainen ihminen ja tapaus ovat oma lukunsa/yksilönsä, näistä ei saa eikä kannata vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä. Nyt vaan eteenpäin, siitä se lähtee selviämään ja asiat menee taatusti hyvin ja oikeaan suuntaan.
Susu, uusivanha tuttusi :). - santtu
Susu**** kirjoitti:
Voimia koitokseen! Nyt pitää vaan mennä niihin tutkimuksiin ja kuunnella lääkäreitä. Vaikka täällä kirjoitettaisiin mitä tahansa, jokainen ihminen ja tapaus ovat oma lukunsa/yksilönsä, näistä ei saa eikä kannata vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä. Nyt vaan eteenpäin, siitä se lähtee selviämään ja asiat menee taatusti hyvin ja oikeaan suuntaan.
Susu, uusivanha tuttusi :).Kiitos Susu :) Jep, jep ollaanhan me jo "tutustuttu" siellä toisessa paikassa ;) Vähän sä oot hyvä tunnistamaan meikäläisen vaikka eri nimimerkki onkin ;)
- Susu´´
santtu kirjoitti:
Kiitos Susu :) Jep, jep ollaanhan me jo "tutustuttu" siellä toisessa paikassa ;) Vähän sä oot hyvä tunnistamaan meikäläisen vaikka eri nimimerkki onkin ;)
Saman kokeneena oon niin hengessä mukana ja toivon, että siitä olisi sun prosessissa jotain apua.
Palaillaan :)
- Anonyymi
Hei, mulla laitettiin stentti kaulavaltimosta löydettyyn aneurysmaan maaliskuussa 2019. Kontrolli piti olla vuoden päästä, mutta Koronan vuoksi siirtyi loppuvuoteen 2020. Kaikk8 oli hyvin. Osaako joku neuvoa milloin olisi aika uudelle kontrollilla? Kiitos
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta344571Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203175Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692311Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui492182- 1632039
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171643
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601641Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1111611M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151269